همه چیز درباره رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک که به اختصار به آن رژیم کتو نیز گفته می شود، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات اما پرچربی است. در مورد این نوع رژیم تحقیقات زیادی انجام شده و نتایج نشان می دهد که برنامه غذایی رژیم کتو تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن دارد. علاوه بر کاهش وزن، کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت، بعضی از انواع سرطان ها، صرع و آلزایمر نیز جز تاثیرات این نوع رژیم گزارش شده است. اما رژیم غذایی کتوژنیک چیست، چه انواعی دارد و چطور به لاغر شدن و کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم کتوژنیک چیست؟

کلمه کتو در رژیم کتوژنیک از این موضوع گرفته شده است که این رژیم لاغری باعث تولید مولکول‌ های کوچک سوختی به نام کتون می‌ شود. کتون ها زمانی که ذخیره قند خون کم شود، نوعی سوخت جایگزین برای بدن خواهند بود؛ و زمانی تولید می‌ شوند که مصرف کربوهیدرات و پروتئین بسیار کم شود.

کتون‌ ها از چربی تولید شده و به عنوان سوخت در سراسر بدن، از جمله مغز مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در رژیم غذایی کتوژنیک، کل بدن، سوخت مورد نیاز خود را تقریبا از چربی تامین می‌ کند. در این حالت، سطح انسولین بسیار پایین می آید و چربی سوزی به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

این رژیم شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. این کاهش کربوهیدرات بدن را در وضعیت متابولیکی بنام کتوز قرار می دهد. وقتی این اتفاق رخ دهد، بدن در سوزاندن چربی برای انرژی کارآمد می شود. علاوه بر این، بدن چربی را به کتون های موجود در کبد تبدیل می کند، که می تواند انرژی مورد نیاز مغز را تأمین کند. رژیم های غذایی کتوژنیک می توانند باعث کاهش شدید قند خون و انسولین شوند. رژیم کتوژنیک انواع مختلفی دارد، از جمله:

رژیم کتوژنیک استاندارد: (SKD) رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد بسیار کم کربوهیدرات، پرچرب و با پروتئین متوسط است. این ماده معمولاً حاوی 75 درصد چربی، درصد 20پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات است.

رژیم کتوژنیک دوره ای:(KCD) این رژیم شامل دوره های غذایی با کربوهیدارات بالاتر می باشد، به عنوان مثال 5 روز رژیم کتوژنیک پشت سر هم (بدون کربوهیدارت تا کیتوز رخ دهد) و سپس 2 روز رژیم سرشار از کربوهیدرات.

رژیم کتوژنیک هدفمند: (TKD) این رژیم به شما امکان می دهد کربوهیدرات ها را در حین تمرین مصرف کنید. پس می تواند یک گزینه عالی برای افراد ورزشکار باشد.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این نوع رژیم شبیه به رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما پروتئین بیشتری را نیز شامل می شود. این نسبت اغلب 60 درصد چربی، 35 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات است.

با این حال، فقط رژیم های غذایی کتوژنیک استاندارد و پروتئین بالا بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. رژیم های غذایی کتوژنیک چرخه ایی و هدفمند اغلب توسط بدنسازان و ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا رژیم کتوژنیک برای لاغری مفید است؟

رژیم کتوژنیک یک روش موثر برای کاهش وزن و کاهش عوامل خطر زای ابتلا به بیماری است. نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم لاغری کتوژنیک را دنبال می کنند نسبت به افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم کالری دارند دو برابر بیشتر وزن کم می کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که رژیم کتوژنیک بر رژیم غذایی کم چربی برتری دارد، از جمله افزایش میزان مصرف پروتئین که فواید زیادی دارد. افزایش سطح کتون، کاهش سطح قند خون و واکنش به انسولین از فواید آن است.

علاوه بر کاهش وزن، رژیم کتوژنیک در واقع به عنوان ابزاری برای معالجه بیماری های عصبی مانند صرع در نظر گرفته شده است. مطالعات نشان داده اند که این رژیم غذایی می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد که از جمله این فواید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری های قلبی: رژیم کتوژنیک می تواند عوامل خطرزا مانند چربی بدن، سطح کلسترول HDL ، فشار خون و قند خون را بهبود بخشد.

سرطان: این رژیم غذایی در حال حاضر برای درمان انواع مختلفی از سرطان و کند شدن رشد تومور مورد استفاده قرار می گیرد.

بیماری آلزایمر: رژیم کتوژنیک ممکن است علائم بیماری آلزایمر را کاهش داده و روند پیشرفت آن را کند نماید.

صرع: تحقیقات نشان داده اند که رژیم کتوژنیک می تواند باعث کاهش شدید حملات تشنج در کودکان مبتلا به صرع شود.

بیماری پارکینسون: بر اساس مطالعات رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک: رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند، که ممکن است در سندرم تخمدان پلی کیستیک نقش اساسی داشته باشد .

صدمات مغزی: یک مطالعه روی حیوانات نشان داد که رژیم غذایی می تواند باعث کاهش عدم هوشیاری و کمک به بهبودی پس از آسیب مغزی شود.

آکنه: کاهش سطح انسولین و خوردن قند کمتر و غذا های فرآوری شده ممکن است به بهبود آکنه کمک کند.

چيت كردن در رژيم كتوژنيك چیست؟

چیت کردن یا همان تقلب کردن در رژیم کتوژنیک یعنی خوردن چیزی که در رژیم کتویی ممنوع است. اگر هدف اصلی شما کاهش وزن باشد، گاهی تقلب در رژیم کتو تاثیر این رژیم را از بین نمی برد. حتی اگر کاملا آن را کنار بگذارید!

بله، درست شنیدید. اگر نتوانستید در برابر یک تکه کیک یا پاستای خوشمزه مقاومت کنید و تصمیم گرفتید که کمی کربوهیدرات اضافی بخورید، اصلا استرس نداشته باشید. تقلب در یک وعده غذایی، تاثیر رژیم را از بین نمی برد.

برنامه غذایی کتو به شکلی طراحی شده، که با کنترل کالری باعث کاهش وزن شود. بنابراین، اگر نتوانستید جلوی یک غذای غیر مجاز در این رژیم مقاومت کنید و تسلیم شدید، نگران از بین رفتن تاثیر این رژیم نباشید. اما اگر هدفتان این است که برای همیشه یک برنامه رژيم كتوژنيك داشته باشید و صرفا دنبال کاهش وزن نیستید، تقلب در رژیم جایز نیست!

الکترولیت در رژیم کتو

الکترولیت ها مواد معدنی درون بدن هستند که به عملکرد سلول و اندام کمک می کنند. آنها برای تعدادی از عملکردهای بدن ضروری هستند و برای بقا ضروری هستند. مهمترین عملکرد الکترولیت ها حفظ میزان آبرسانی و اسیدیته در بدن و همچنین کمک به حفظ عملکرد عضلات و اعصاب است. برخی از متداول ترین الکترولیت ها (مواد معدنی) موجود در بدن عبارتند از:

  • کلسیم
  • کلرید
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم

رژیم کتو در بدن کتون تولید می کند و کتون ها باعث از بین رفتن آب و الکترولیت های بدن می شوند. همانطور که اشاره شد، الکترولیت ها مواد معدنی هستند که بدن به آنها نیاز دارد. به همین دلیل، در رژیم کتوژنیک علاوه بر مواد غذایی که در برنامه رژیم کتو وجود دارد باید مواد غذایی غنی از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و … مصرف کنید.

در رژیم غذایی کتوژنیک چه غذاهایی را می توانید بخورید؟

گوشت: گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، بیکن، مرغ و بوقلمون.

پنیر: پنیر فرآوری نشده (چدار، موزارلا)

روغن های سالم: روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن آووکادو

سبزیجات کم کربوهیدرات: گوجه فرنگی، پیاز، فلفل

ماهی چرب: مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن

آجیل ها: بادام، گردو، دانه کدو تنبل

چاشنی ها: می توانید از نمک، فلفل و ادویه های سالم و طبیعی استفاده کنید.

و خوراکی هایی مانند: تخم مرغ، کره و خامه، آووکادو

 

در این میان غذا های دریایی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند . ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر سرشار از ویتامین های گروهB ، پتاسیم و سلنیوم و در عین حال تقریباً فاقد کربوهیدرات هستند. اگرچه میزان کربوهیدرات صدف ماهی ها متفاوت است. به عنوان مثال، میگو و بیشتر خرچنگ ها حاوی کربوهیدرات نیستند. اما صدف ماهی ها حاوی کربوهیدرات هستند. ماهی قزل آلا، ماهی ساردین و سایر ماهی های چرب که امگا 3 زیادی دارند سطح انسولین را در افرای که چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، کاهش می دهد.

عوارض جانبی کوتاه مدت رژیم غذایی کتوژنیک

این رژیم غذایی چندین عوارض جانبی کوتاه مدت دارد. هیپوگلیسمی یک از عوارض جانبی شایع آن است که علائم این بیماری به شرح زیر است:

  • تشنگی بیش از حد
  • تکرر ادرار
  • خستگی
  • گرسنگی
  • سردرگمی، اضطراب و تحریک پذیری
  • تپش قلب
  • عرق کردن و لرزیدن
  • غش کردن و سرگیجه

زمانی که این رژیم غذایی برای مدت زمان بیشتری ادامه پیدا می کند تاثیرات و عوارض مشهودی بر افراد می گذارد. سنگ کلیه یکی از عوارضی است که این رژیم برای کودکان دارد. علاوه بر این، این رژیم غذایی خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد که ناشی از تغییر سطح فاکتور رشد انسولین و تاثیر اسیدوز است. اسیدوز به فرسایش استخوان ها منجر شده و استخوان ها را تضعیف می کند.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل