رژیم غذایی دوران رشد کودک

رژیم غذایی دوران رشد کودک

رژیم غذایی دوران رشد کودک | اهمیت تغذیه در دوران کودکی را نباید دست کم گرفت. کمبود تغذیه و سوء تغذیه در نوزادان و کودکان نوپا ممکن است در هر کشوری رخ دهد حتی کشورهای توسعه یافته. فراهم کردن رژیم غذایی مناسب و متعادل و پر از مواد غذایی مغذی ، مهمترین نکته برای رشد کودک است که والدین باید به آنها بسیار توجه کنند. طی سالهای اولیه زندگی کودک، بیشتر به مواد غذایی سالم و تغذیه مناسب نیاز دارند. رشد کودکان در این دوره بسیار مهم است و بسیار تحت تأثیر غذایی هستند که از آن تغذیه می کنند. همچنین تغذیه مناسب نقش مهمی در رشد توانایی های جسمی-روحی کودک و حتی شناخت اجتماعی او می کند. شروع زود هنگام شیوه های خوب تغذیه می تواند به کودکان در ایجاد الگوهای غذایی سالم کمک کند. از این رو والدین به ویژه مادر، نقش بسیار مهمی در تغذیه کودکان خود دارند.

رژیم غذایی

مواد غذایی و رشد کودک

برآورده کردن نیازهای غذایی افراد در طول زندگی بسیار مهم است، اما مواد مغذی مناسب مخصوصاً برای نوزادان و کودکان نوپا – بیشتر از هر گروه سنی دیگر مهم است. رشد و نمو در کودکان به ویژه کودکان نوپا بسیرا فوق العاده است. تقریباً 25 درصد از کالری دریافتی کودک برای رشد استفاده می شود. به عنوان مثال، در سن یک سالگی، قد نوزاد تا حدود سن 2 سالگی 50 درصد بیشتر می شود. این میزان رشد قد به مواد غذایی که کودک می خورد بسیار بستگی دارد.

تغذیه کودک به این معنی است که مطمئن شوید کودک شما در طول سال اول به مقدار کافی، مواد مغذی مانند پروتئین، چربی ، ویتامین و و دیگر مواد معدنی استفاده می کند. اطمینان از اینکه کودک شما از تغذیه خوبی برخوردار است می تواند او را در برابر بیماری ها محافظت کند. همچنین به او کمک می کند زمانی که بزرگ شد، بدن سالم تری داشته باشد. هر کودکی متفاوت است. ممکن است کودک شما به یک سری از مواد غذایی علاقه داشته باشد و به برخی از غذاها اصلا تمایلی نشان ندهد. تغذیه برای سلامتی و پیشرفت در سالهای اولیه زندگی اساسی است. اگر كودكان به مقدار مناسب مواد مغذی مانند پروتئین ، چربی و كربوهیدرات ها و عناصر ریز مغذی مانند ویتامین A ، ید، آهن و روی مصرف نكنند، ممكن است بیمار شوند، رشد ذهنی و حرکتی کندی داشته باشند كه می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.

رژیم غذایی

مطالعات پزشکی و علمی ثابت کرده است که برنامه ریزی متابولیک بدن می تواند تحت تأثیر رژیم و تغذیه از بدو تولد باشد. در نتیجه مشخص شده است که شیوع و نتیجه چندین بیماری متابولیکی مانند چاقی ، فشار خون بالا و اختلالات قلبی عروقی با وزن هنگام تولد ، الگوهای رشد و تغذیه و ترکیب بدن در اوایل کودکی همراه است. کودکان به دلیل رشد سریع و فعال تر شدن به انرژی بالایی نیاز دارند. بنابراین به غذاهایی که دارای انرژی بالایی هستند (ویتامین ها و مواد معدنی) نیاز دارند. کودکان خردسال به اندازه کافی معده بزرگی تا با وعده های غذایی بزرگ کنار بیایند، بنابراین باید وعده های غذایی کوچک و با فاصله باید بخورد. رژیم غذایی کم چرب و فیبر زیاد ممکن است انرژی کافی را برای کودک خردسال تأمین نکند. از این رو داشتن رژیم غذایی مناسب برای کودکان بسیار حائز اهمیت است.

در دوران کودکی که استخوان بندی و کل چارچوب بدنی کودک در حال شکل گیری، انرژی کافی باید از طریق رژیم غذایی سالم به بدن او برسد. از این رو باید تغذیه کودک با یک رژیم غذایی درست تنظیم شود. برنامه غذایی که به کودکان در دوران رشد داده می شود باید کاملا دقیق باشد و از همه مواد غذایی هرم غذایی بهره ببرد. رژیم غذایی سریع و موثر برای کودکان طوری باشد که نه وزن آنها زیاد شود و نه خیلی کم. از این رو نقش والدین به ویژه مادران در این قضیه بسیار پررنگ می شود. همچنین، رژیم غذایی کودکان باید از نظر ویتامین و مواد معدنی سرشار باشد. به طور خاص، این رژیم باید سرشار از پروتئین، کلسیم،آهن و ویتامین های A و D مورد نیاز باشد. مکمل های ویتامین هایA ، C و D به شکل قطره مایع برای کودکان زیر 5 سال که دارای کمبود این مواد معدنی هستند،توصیه می شود. به عنوان مثال، کودکانی که در معرض آفتاب زیاد قرار ندارند.

آهن و رشد کودک

کم خونی در اثرفقرآهن ممکن است با عفونت های مکرر، وزن کم و تأخیر در رشد همراه باشد.گوشت قرمز بهترین منبع آهن است که به راحتی قابل جذب است و از 6 ماهگی به کودکان پیشنهاد می شود. غذاهای غنی از آهن مانند جگر و گوشت قرمز معمولاً در کودکان خردسال زیاد رایج نیست. منابع غذایی خوب دیگر آهن مانند سبزیجات سبز، حبوبات، نان و برخی از غلات صبحانه برای کوک مناسب است. آهن موجود در منابع گیاهی نسبت به آهن موجود در برخی ازمنابع حیوانی کمتر جذب می شود اما با خوردن غذاهای سرشاراز ویتامین C یا نوشیدنی های سالم مانند آبمیوه های طبیعی همراه با غذا، می توان جذب این غذاها را سریعتر کرد.

کلسیم و رشد کودک

کودکان خردسال برای داشتن استخوان و دندان سالم به رژیم غذایی زیادی کلسیم نیاز دارند. فرآورده های لبنی کلسیم بالایی دارند. علاوه بر این منابع دیگر شامل نان سفید، سبزیجات، حبوبات(مانند لوبیای پخته شده) وغلات غنی شده حاوی منابع خوبی از کلسیم هستند. پس باید به میزان دریافت کلسیم کودک بسیار توجه کرد.

انرژی مورد نیاز برای رشد کودک

انرژی مورد نیاز برای کوکان به دلیل رشد و فعالیتی که دارند، بسیار زیاد است. بنابراین، باید انرژی مورد نیاز بچه ها به ویژه در دوران مدرسه و پیش دبستانی باید به خوبی تأمین شوند زیرا تحرک بسیار زیادی در این دوران دارند. رشد کودک در این دوره تدریجی بوده و باید با افزایش فیبر و نشاسته و کاهش چربی باشد. کودکان با سن پایین تر (به عنوان مثال ، 4-6 ساله) هنوز هم به وعده های غذایی کوچکتر و زیاد نیاز دارند زیرا آنها به اندازه کافی رشد نکرده اند. امروزه در دنیا چاقی کودکان به امری نگران کننده تبدیل شده است. کودکان دبستانی باید رژیم غذایی سالم و متنوع بخورند . همچنین متخصصان توصیه می کنند كودكان باید حداقل هر روز 60 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشند. این فعالیت ها می تواند به صورت ورزش صبحگاهی در مدارس و پیش دبستانی ها هم انجام شود.

رژیم غذایی

دیگر موارد مورد نیاز برای رشد

رژیم غذایی در سنین رشد باید شامل پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی مناسب باشد یعنی همان اصول غذاییکه برای کودکان پیش دبستانی اعمال می شود. به عنوان مثال آژانس استانداردهای غذایی، یک سری از دستورالعمل هایی را برای مصرف ماهی پیشنهاد کرده است که جالب است:

  • پسران و دختران زیر 16 سال نباید نیزه ماهی، کوسه یا شمشیر ماهی بخورند.
  • پسران زیر16 سال فقط چهار تکه از ماهی در هفته و دختران فقط دو تکه از ماهی بخورند.

ویتامین A و رشد

ویتامین A هم برای کودکان و هم بزرگسالان بسیار مهم است و به رشد کمک می کند. علاوه بر این به چشم ها کمک می کند تا با نور و تاریکی خود را تنظیم کنند. همچنین ویتامین A پوست را سالم نگه می دارد و از عفونت جلوگیری می کند. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند عبارتند از:

  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • کدو
  • زردآلو
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • کلم
  • روغن ماهی
  • زرده تخم مرغ

ویتامین C و رشد

ویتامین C عملکردی غیر از مبارزه با سرماخوردگی دارد. یکی از عملکردهایی که ویتامین C دارد اینست که سلول های بدن را در کنار هم نگه می دارد، دیواره رگ های خونی را تقویت می کند ، بدن را در بهبود زخم ها یاری می کند و برای ساخت استخوان ها و دندان های قوی بسیار مهم است.غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند شامل موارد زیر است:

  • مرکبات
  • توت فرنگی
  • سیب زمینی
  • ملون
  • کلم
  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • اسفناج
  • پاپایا
  • انبه

در وب سایت من و رژیم می توانید با خیال راحت و تنها با وارد کردن مشخصات خود مانند جنسیت، قد و وزن، رژیم متناسب با فیزیک خود را دریافت کنید و BMI خود را مشخص کنید. رژیم های این وب سایت که معروف به رژیم هوشمند هستند، شما را مجبور به پرخوری و یا کم خوردن نمی کنند و با رعایت این رژیم ها ضمن لذت بردن از غذا خوردن می توانید به وزن دلخواه خود برسید. ثبت نام کنید و رژیم خود را دریافت کرده و از نتایج آن لذت ببرید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل