آیا از چاقی و بیماری های آن آگاه هستید؟

با نگاهی به جوامع امروزی متوجه می شوید که چاقی بیشتر از هر بیماری دیگری در بین افراد وجود دارد. سرعت بالای زندگی، مشغله کاری، نداشتن وقت کافی برای تهیه غذا در خانه، عدم تحرک و … باعث بروز چاقی و بیماری های آن شود. به گفته متخصصان، چاقی سه حالت اضافه وزن، چاقی و چاقی مفرط دارد. بیماری هایی که در پی چاقی به وجود می آیند، اکثرا خطرناک هستند و باعث ایجاد بروز آسیب های دیگری در بدن می شوند. شناخته شده ترین نوع بیماری ها، چاقی و بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی است. البته بیماری های دیگری نیز وجود دارند. در این مقاله، با چاقی و بیماری های آن آشنا خواهید شد. پس با من و رژیم همراه باشید.

 

 

معضل اصلی که افراد با وزن زیاد با آن رو به رو هستند، عوارض و بیماری های چاقی است.

 

 

چاقی و بیماری های قلبی عروقی

شاید نام چاقی و بیماری های قلبی را بارها در کنار هم شنیده باشید. در واقع، چاقی ارتباط و تاثیر مستقیمی بر بیماری های قلبی دارد. با شروع افزایش وزن و رسیدن آن به سطح بالا، بیماری های قلبی و عروقی در فرد به وجود می آید. اما این انتهای ماجرا نیست و بیماری هایی چون فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، دیابت نوع دوم و نارسایی قلبی عروقی به همراه آن می آید.

 

 

چگونه کاهش وزن بر چاقی و بیماری های قلبی عروقی تاثیر می گذارد؟

به گفته متخصصان قلب و عروق، اگر چاقی و اضافه وزن در همان ابتدای کنترل شود مشکل قلبی برای فرد به وجود نمی آید. اما، برای کسانی که د رحال حاضر چاقی مفرط و یا نوع دوم آن را دارند، گرفتن رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی می تواند شرایط را به طور کامل عوض کند. پس برای جلوگیری از چاقی و بیماری های قلبی از همین الان برای کنترل وزن خود دست به کار شوید.

 

 

چاقی و بیماری سکته مغزی

فشار خون بالا دلیل اصلی سکته مغزی است و اضافه وزن باعث افزایش آن در بدن می شود. در کنار سکته مغری، چاقی احتمال ابتلا به سایر مشکلات مرتبط با سکته مغزی را بالا می برد. از جمله این بیماری ها می توان به بالا رفتن کلسترول، بالا رفتن قند خون و بیماری‌های قلبی را افزایش می دهد. اما سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟ هنگامی که جریان خون به بخش هایی از مغز نمی رسد باعث می شود تا سلول های مغزی بمیرند. فشار خون بالا یکی از دلایل مهمی است که از ورود خون به مغز جلوگیری می کند.

 

چگونه کاهش وزن از سکته مغزی جلوگیری می کند؟

یکی از مهم ترین کارهایی که می توان برای کاهش خطر سکته مغزی انجام داد، کنترل فشارخون به کمک کاهش وزن و رژیم غذایی است. این کار باعث می شود تا کلسترول و قند خون نیز کنترل شود و خطر سکته مغزی کاهش یابد.

 

 

چاقی و بیماری سرطان

افزایش وزن، خطر ابتلا به چندین سرطان را افزایش می دهد. البته، هنوز مشخص نیست که چرا چاقی و اضافه وزن باعث بروز این بیماری ها می شود. شاید سلول های چربی، هورمون هایی را که بر رشد سلول تأثیر می گذارد، آزاد می کنند و منجر به سرطان می شوند. شاید عادت های غذایی یا فعالیت بدنی که منجر به اضافه وزن می شوند در ابتلا به سرطان بی تاثیر نباشد. البته این ها فقط حدس هستند و نمی توان به طور مشخص دلیل را ذکر کرد. تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد. از جمله سرطان های مرتبط با چاقی می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • سرطان سینه (بعد از یائسگی)
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان آندومتر (پوشش رحم)
  • سرطان كيسه صفرا
  • سرطان کلیه

 

 

چاقی و بیماری آرتروز

آرتروز مشکلی است که باعث درد و سفتی در مفاصل می شود. به طور کلی، دو دلیل عمده را می توان به بروز آرتروز از طریق اضافه وزن نسبت داد. اول، اضافه وزن فشار مضاعفی روی مفاصل و غضروف ها وارد می کند و باعث از بین رفتن آن ها می شود. دوم، مفاصل التهابی است که در اثر انباشت چربی زیاد در بدن اتفاق می افتد. البته در کنار این دو مورد، سن و عوامل ژنتیکی نیز بر ابتلا به آرتروز تاثیر دارند.

 

چگونه کاهش وزن از آرتروز جلوگیری می کند؟

کاهش وزن نه تنها کاهش خطر ابتلا به آرتروز را کم می کند، بلکه از بروز آن نیز جلوگیری می کند. کاهش 5 درصد از وزن بدن فشار را از روی زانو، باسن و کمر کم می کند. تحقیقات نشان می دهند، ورزش یکی از بهترین درمان های آرتروز است. به علاوه، فعالیت بدنی در کنار رژیم لاغری سالم می تواند تاثیر دو برابر داشته باشد.

 

چاقی و بیماری کبد چرب

چاقی و بیماری های آن به همین جا ختم نمی شود و کبد را هم درگیر خود می کند. به طور کلی، کبد چرب در اثر مصرف الکل و مصرف غذاهای چرب و فرآوری شده به وجود می آید. بیماری کبد چرب ممکن است منجر به آسیب شدید کبدی (بافت اسکار) یا حتی نارسایی کبد شود. اغلب، افراد میانسال، چاق و یا مبتلا به دیابت به این بیماری دچار می شوند.

 

 

چگونه کاهش وزن از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می کند؟

اگرچه درمان خاصی برای بیماری کبد چرب وجود ندارد، اما به بیماران توصیه می شود وزن کم کنند، رژیم غذایی سالم بگیرند، فعالیت بدنی داشته باشند و از نوشیدن الکل خودداری کنند. چرا که کاهش وزن، اثر بیماری کبد چرب را تا حد زیادی معکوس می کند. حال که عوارض و بیماری های چاقی را متوجه شدید، با بکار گیری یک رژیم غذایی سالم و همچنین رعایت نکات مهم سلامتی می توانید از ابتلا به آن ها پیشگیری یا وضعیت جسمانی خود را بهبود ببخشید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل