رژیم غذایی مناسب برای عفونت ادراری

رژیم غذایی مناسب برای عفونت ادراری

رژیم غذایی مناسب برای عفونت ادراری | عفونت ادراری و یا سیستیت بیماری بسیار شایعی است که معمولاً در زنان چیزی حدود ۱۰ برابر مردان بروز می کند، عامل ایجاد این عفونت معمولاً وجود باکتری ها می باشد بنابراین قبل از هر چیز بایستی شرایط رشد و تکثیر باکتری ها را به هم ریخته و کاری کنیم که دیگر نتوانند به تکثیر و ادامه ی فعالیت خود بپردازند. در واقع بایستی شرایط محیطی را طوری مهیا کنیم که باکتریها نتوانند زاد و ولد کرده و فعالیت کنند.

معمولاً باکتریها در فضاهای مرطوب و گرم بهتر به فعالیت خودشان ادامه داده و در شرایط راحت تری می توانند تکثیر شوند. لذا یکی از راههای جلوگیری از وجود باکتری ها در هر محیطی، خشک نگهداشتن و همچنین سرد نگه داشتن آن است. برای اینکه احتمال بروز عفونت ادراری را در مردان و زنان کاهش دهیم حتماً بایستی از لباس زیر های خشک استفاده کرده و از پوشیدن لباس های تنگ و شلوارهای جین خودداری کنیم، چرا که تمامی این شرایط باعث گرم نگه داشتن مجاری ادرار و همچنین مرطوب شدن آن و نهایتاً بروز عفونت ادراری می شود.

پس قبل از هر چیز پوشیدن لباس زیر تمیز نخی باعث می شود که عفونت ادراری کمتر بروز کند، پس از پوشیدن لباسهای تنگ و جین خصوصا در خانه اجتناب کنید. برای از بین بردن باکتریهای بدن خصوصاً باکتریهای مجاری ادرار بهتر است که از مواد غذایی اسیدی استفاده شود چرا که سلنیوم موجود در این گونه غذاها باکتری های بد بدن را از بین می برد، معمولاً عفونت ادراری از طریق مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شود اما خوردن مواد غذایی مناسب و همچنین رعایت رژیم غذایی باعث می شود که این بیماری زودتر برطرف شود.

برای رفع عفونت ادراری معمولاً روزانه بایستی مقدار زیادی آب بنوشید و مصرف شیرینی ها و مواد شیرین را محدود کرد. حال در ادامه با سایت من و رژیم همراه باشید تا به مطلب کنترل و درمان عفونت ادراری با رژیم غذایی مناسب بپردازیم.

رژیم غذایی مناسب

کنترل عفونت ادراری با رژیم غذایی مناسب

عفونت ادراری معمولاً در بین کودکان و همچنین زنان بیشتر از مردان دیده می شود، زنان خصوصاً در دوران بارداری و حاملگی به سبب شرایط بدنی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. تغییرات فیزیولوژیکی مربوط به دوران بارداری، احتمال وجود باکتری ها و همچنین ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد، به علت وجود هورمون پروژسترون و فشار فیزیکی ایجاد شده توسط رحم معمولاً مثانه در حین ادرار کردن به صورت کامل تخلیه نمی شود که البته این امر به نوبه ی خود باعث می شود که مقدار اضافی ادرار در مثانه باقی مانده و همچنین احتمال رفلاکس مثانه زیاد شود، البته تغییرات فیلتراسیون گلومرولی باعث تشدید قند موجود در ادرار و قلیایی شدن آن میشود. عفونتهای ادراری با توجه به انواع مختلف، علائم و نشانه های متفاوتی دارد.

انواع عفونت ادراری

این نوع عفونت ها معمولا به واسطه حجم درگیری و همچنین وسعت عفونت دستگاه ادراری تقسیم‌بندی می‌شوند، عفونت با منشأ دستگاه ادراری می تواند به اشکال مختلف باکتری بدون علامت، عفونت و درد مثانه، پیلونفریت و معمولا سپسیس (انتشار حجم گسترده ی عفونت در بدن) بروز کند. عفونت ممکن است با ناهنجاری های مختلفی در دوران بارداری مانند زایمان زودرس،کم وزنی نوزاد، عفونت بعد از زایمان و نهایتاً مرگ توامان شود.

درمان عفونت ادراری

برای درمان عفونت ادراری با رژیم غذایی مناسب کافیست، مایعات زیادی خصوصا آب فراوان نوشید. نوشیدن مایعات زیاد باعث کاهش ph ادرار و نهایتاً کاهش غلظت ادرار شده و علائمی مانند سوزش و درد را هنگام نخلیه ی ادرار کاهش می دهد. واقعیت کاملاً مشخص است که مصرف مواد غذایی مختلف تاثیر مستقیمی برکاهش یا افزایش عفونت ادراری ندارد اما می‌تواند PH موجود در ادرار را کاهش داده و محیط رشد باکتری ها را هم بزند.گاهی مواقع سوزش ادرار در مردان و زنان معمولا منشا غیر عفونی داشته و علت آن خوردن یا نوشیدن مواد غذایی محرک است. در این گونه موارد صرفاً بعد از بررسی آزمایشگاهی، بایستی از مصرف مواد غذایی مورد نظر اجتناب کرد.

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مضر در زمان عفونت ادراری

مواد غذایی که هنگام سوزش ادرار و عفونت ادراری نباید مصرف شوند عبارتند از :

  1. مصرف ادویه ها مانند فلفل قرمز، خردل، فلفل سبز
  2. فراورده های گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس خصوصاً گوشت های نمک سود شده
  3. مصرف سیرابی گوشت های صنعتی و کنسرو شده
  4. مصرف مواد غذایی گوگرد دار مانند تربچه سیر پیاز مارچوبه
  5. نوشیدنی نوشیدنی های کافئین دار

البته برای درمان عفونت اداری به وسیله رژیم غذایی بعد از از اجتناب از مصرف مواد غذایی بالا، بایستی با اسیدی کردن ادرار به وسیله ی مصرف مواد غذایی مشخص شرایط محیط مناسب رشد و تکثیر باکتری ها را از بین برد تا دیگر نتوانند به فعالیت هایشان ادامه دهند و عفونت از بین برود.

مواد غذایی که باعث کاهش اسیدیته ی ادرار می شوند عبارتند از:

    • انواع گوشت مانند گوشت مرغ ماهی گاو گوسفند بوقلمون
    • تخم مرغ
    • لبنیات خصوصا پنیر
    • شکلات
    • و نهایتا غذاهایی که قابل تخمیر هستند مانند کربو هیدراتها و برنج و جو

آب، دشمن عفونت ادراری

نوشیدن مایعات زیاد خصوصا آب به علت افزایش دفعات تخلیه ادرار و همچنین کاهش ph ادرار و غلظت آن علائمی مانند سوزش و درد را برطرف می کند. متخصصین ارولوژی بر این باورند که نوشیدن آب سالم و تصفیه شده سموم بدن را شستشو داده و یا آنها را رقیق می کنند. با نوشیدن آب زیاد، معمولاً ادرار نیز رقیق شده و عفونت های رایج مجاری ادرار نیز تا سطح قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند. در واقع نوشیدن آب سالم و کافی برای تمامی افراد چه کودک چه بزرگسال ضروری و مفید است.

در برخی از دوره‌ها که بدن در شرایط غیر نرمال و متفاوت دیگری است با تغییراتی مواجه می شود که نوشیدن آب نقش بسیار ضروری تری در تامین سلامتی افراد بازی می کند، یکی از این شرایط دوران بارداری است. نوشیدن آب زیاد در دوران بارداری یکی از مشکلات اکثر زنان باردار محسوب می‌شود چرا که نهایتاً منجر به تکرر ادرار و افزایش تعداد دفعات تخلیه مثانه می شود اما باز هم مزایای بسیار زیادی برای سلامتی و بدن دارد که قطعاً در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب بسیار لازم است.

ضرورت نوشیدن آب در بارداری

بزرگتر دلیل عمده ی نوشیدن آب سالم در دوران بارداری، جلوگیری از کم شدن آب بدن دردوران حاملگی است چرا که حجم بسیار زیادی از مایعاتی که زنان باردار مصرف میکنند صرف تغذیه ی کیسه ی آب جنین می شود. بنابراین کاهش سطح آب درون کیسه ی آب جنین بسیار خطرناک بوده و زن باردار را با خطرات جدی مواجه می‌کند. مایع درون کیسه ی آب جنین معمولاً به طور متوسط هر یک ساعت یک بار تعویض می شود و برای تعویض آب درون خود از آب ذخیره شده بدن مادر استفاده می کند.

عملیات تعویض آب کیسه ی جنین، یکی از مسائل حیاتی برای زنان باردار به شمار رفته و سلامتی جنین را تضمین میکند علاوه بر این معمولا در ماههای هشتم تا نهم بارداری حجم خون بدن مادر بسیار افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل در این زمان مادر بایستی برای تامین آب بدن خود و فرزندش مقدار آب سالم بیشتری بنوشد چرا که در اثر مصرف کم مایعات و آب خون بدن غلیظ شده و مشکلاتی نظیر بیماریهای قلبی عروقی و فشارخون را به همراه می آورد. کمبود آب در در دوران بارداری علاوه بر موارد ذکر شده در سه ماهه سوم بارداری باعث انقباض ماهیچه های بدن و نتیجتا درد شدید و به دنبال آن زایمان زودرس می شود.

رژیم غذایی مناسب

میوه های مناسب برای درمان عفونت ادراری

زغال اخته

این میوه در صدر میوه های ضد عفونت بدن قرار دارد. یکی از مواد غذایی بسیار موثر در از بین بردن عفونت ادراری بوده خواص آنتی بیوتیکی و آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد. با مصرف زغال اخته و همچنین نوشیدن آب زیاد می توان خیلی سریع تر عفونت ادراری را از بین برد.

پاپایا

یکی دیگر از میوه های مفید و ضد عفونت ادراری،پاپایا است. این میوه باعث افزایش حالت اسیدیته ادرار شده و باعث دفع باکتری های تولد عفونت ادراری و همچنین درمان عفونت ادراری می شود.

انگور و آب انگور

آب انگور قرمز یکی دیگر از مواد غذایی های مفید در عفونت ادراری محسوب شده و خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد.


 

مهم ترین توصیه های تغذیه ای در جلوگیری از عفونت ادراری

      • زیاد مایعات بنوشید، ۶ تا ۸ لیوان آب در روز
      • از نوشیدن مایعات شیرین و همچنین آب میوه های فرآوری شده ی شیرین پرهیز کنید.
      • سعی کنید مصرف غذاهای کنسرو شده ی فرآوری شده و غذاهایی که با نگهدارنده ها تولید شده اند را کاهش دهید
      • مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را زیاد مصرف کنید این مواد غذایی شامل میوه هایی مانند گیلاس زغال اخته و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و کدو حلوایی هستند.
      • مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش داده و از جو و سیب زمینی زیاد استفاده کنید.
      • از مصرف مواد غذایی تصفیه شده مانند نان های فانتزی، پاستا و ماکارونی خصوصا شکر اجتناب کنید.
      • مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.
      • از انواع ماهی ها، لوبیاها . سوپ ها استفاده کنید.
      • برای طبخ غذا از روغن های سالم برند روغن زیتون یا روغن سبزیجات استفاده کنید.
      • مصرف اسیدهای چرب ترانس در رژیم غذایی خود را کاهش دهید چرا که علاوه بر چاقی و افزایش وزن باعث چاقی شکم و پهلو همچنین بیماری های قلبی عروقی و فشار خون می شوند.
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل