آیا شما هم لاغر هستید و افزایش وزن سالم می خواهید؟

آیا شما هم لاغر هستید و افزایش وزن سالم می خواهید؟

آیا شما هم لاغر هستید و افزایش وزن سالم می خواهید؟ | زمانی که صحبت از وزن می شود، معمولا اکثر افراد در مورد کاهش وزن صحبت می کنند. اضافه وزن یکی از مشکلات اصلی مربوط به سلامتی در اکثر کشورهای دنیاست. شاید برای همین است که یکی از موضوعات اصلی در بیشتر مهمانی ها، صحبت درباره انواع رژیم های غذایی کاهش وزن است. پس لاغرها چه می شوند؟ چرا کسی به فکر لاغرها نیست؟ درست است که کمبود وزن به اندازه اضافه وزن و چاقی جز معضلات انسان امروزی نیست، اما افراد زیادی هستند که به دلیل مختلف از جمله ژنتیک، سبک زندگی، مشکلات جسمی یا روحی، برنامه غذایی نامناسب و غیره کمبود وزن دارند.

اما لاغری چیست و فردی که می خواهد به وزن ایده ال خود برسد از چه نوع رژیم چاقی باید استفاده کند؟ آیا با یک رژیم غذایی سالم وزن افزایش پیدا می کند؟ در ادامه جواب این سوالات را بررسی و توضیح می دهیم که برای افزایش وزن چه کارهایی می توان انجام داد. اگر در مورد برنامه غذایی و داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب با شرایط خود اطلاعات بیشتر می خواهید کارشناسان من و رژیم شما را راهنمایی می کنند.

هیچ نوع راز یا رژیم چاقی جادویی وجود ندارد که با کمک آن بتوانید وزن خود را سریع افزایش دهید. اما رژیم های غذایی وجود دارد که در آنها به دریافت کالری بیشتر توجه شده است. برای افزایش وزن باید میزان کالری که روزانه دریافت می کنید از میزان کالری که می سوزانید بیشتر باشد تا وزن شما افزایش پیدا کند. اما موضوع این است که نوع کالری دریافتی نیز در افزایش وزن سالم تاثیر دارد. کمبود وزن ممکن است چیزی بیش از کافی نخوردن باشد

افزایش وزن سالم

لاغرها چرا لاغرند؟

کمبود وزن می تواند در نتیجه کم خوردن غذا و دریافت کمتر کالری باشد و یا می تواند در نتیجه سایر مشکلات مربوط به سلامتی باشد. بعضی از این مشکلات باعث می شود فرد اشتهای خود را از دست بدهد و در نتیجه کالری کمتری دریافت کرده و وز کاهش پیدا کند. در بعضی دیگر از افراد نداشتن یک برنامه غذایی خوب و مناسب علت اصلی لاغر شدن است. برخی از دلایل اصلی کمبود وزن عبارتند از:

    • ژنتیک: برخی از افراد به طور طبیعی سطح متابولیسم بالاتری دارند یا از همان ابتلای تولد اشتهای زیادی ندارند و به همین دلیل جثه آنها نسبت به هم سن و سال هایشان کوچک تر است.
    • فعالیت زیاد: بعضی از افراد بسیار فعال هستندو فعالیت بدنی زیادی دارند. فعالیت بدنی زیاد یعنی کالری بیشتری نسبت به افرادی که تحرک کافی ندارند می سوزانید. اگر یک ورزشکار هستید ، زیاد کار می کنید یا در شغلی کار می کنید که به فعالیت جسمی زیاد نیاز دارد ، نسبت به افرادی که فعالیت جسمی کمتری دارند به کالری بیشتری برای تامین سوخت بدن خود نیاز دارید.
    • بیماری جسمی: بیماری های جسمی نیز می توانند دلیل لاغری باشند، برای مثال مشکلات مربوط به تیروئید ، دیابت ، بیماری های گوارشی (مانند بیماری کرون یا سندرم روده تحریک پذیر ) و سرطان ، می توانند باعث کمبود وزن در افراد شوند. در صورت بروز این مورد ، پزشک می تواند به شما در شناسایی علائم دیگر و تشخیص صحیح کمک کند.
    • مصرف برخی از داروها: مصرف برخی از داروها باعث کاهش اشتها می شود. گاهی مجبور می شوید که برای درمان یک بیماری از دارویی استفاده کنید که بر روی اشتهای شما تاثیر می گذارند و آن را کاهش می دهند. در چنین مواردی با قطع دارو اشتهای شما دوباره مثل قبل می شود، اما اگر مجبور هستید که از دارویی که باعث کاهش اشتهای شما شده، برای مدت طولانی استفاده کنید، این موضوع را باید حتما با پزشک خود اطلاع دهید.
    • استرس: استرس، خستگی مفرط یا نگرانی مداوم می تواند بر اشتها و کاهش وزن تاثیر بگذارد. این احساسات می تواند ناشی از کار ، روابط یا یک اتفاق ناگهانی باشد.
    • افسردگی و سایر مسائل روحی: افسردگی ، اضطراب و هرگونه وضعیت مربوط به سلامت روان نیز می تواند بر انتخاب برنامه غذایی اشتباه و اشتها تاثیر داشته و باعث لاغر شدن شود.
    • سیگار: کشیدن سیگار یکی از عواملی است که بر کاهش اشتهای برخی از افراد تاثیر گذاشته و میل آنها به خوردن غذا را کم می کند. در نتیجه برخی از افراد سیگاری نیز دچار کمبود وزن می شوند.

افزایش وزن سالم

برای افزایش وزن چه غذاهایی مناسب است؟

معمولا به افراد لاغر توصیه می شود تا غذاهایی را برای رژیم چاقی خود انتخاب کنند که کالری بالاتری دارند. اما موضوع این است که همه خوراکی ها و غذا پر کالری برای سلامتی مناسب نیستند. برای افزایش وزن و رسیدن به وزن ایده ال، در درجه اول باید سلامتی در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر افزایش وزن سالم را باید در اولویت قرار دهید. بنابراین زمانی که می خواهید وزن خود را افزایش دهید ابتدا به مغذی بودن و سپس به میزان کالری آن توجه کنید. برخی از غذاهایی که می تواند به افزایش وزن سالم کمک کند شامل موارد زیر است:
پاستا: پاستا منبع بسیاری خوبی برای دریافت کالری از نوع کربوهیدرات است که یک پایه ایده ال برای هر نوع وعده غذایی است. پاستا را با هر نوع سسی می توان تهیه کرد. دو فنجان ماکارونی پخته شده تقریبا 400 کالری دارد. یک فنجان سس بولونزی که 160 کالری دارد به آن اضافه کنید و برای 45 کالری دیگر دو قاشق غذاخوری پنیر پارمزان روی آن بپاشید و به راحتی در یک وعده غذایی چیزی حدود 600 کالری دریافت کنید.

کشمش و خرما: یا خوردن یک مشت کشمش یا خرما خشک خیلی سریع کالری قابل توجهی را به بدنتان می رسانید. حجم کشمش و خرمای خشک چندان زیاد نیست و به همین دلیل می توانید در وعده های مختلف و یا به عنوان میان وعده هر کدام را که دوست دارید میل کنید. یک فنجان کشمش در مقایسه با یک فنجان پر انگور تازه که کاری آن 60 کالری است، حدود 400 کالری دارد. کشمش کشش را معمولا همه دوست دارند ، اما اگر رابطه خوبی با آن ندارید می توانید توت خشک، زردآلو، سیب، و یا سایر میوه های خشک را امتحان کنید.

روغن های سالم: افزودن چربی بیشتر به غذای یک راه آسان برای افزودن کالری است ، اما باید مطمئن شوید که چربی ها و روغن هایی را انتخاب کنید که برای سلامتی مفید هستند. روغن زیتون سرشار از چربی های اشباع نشده سالم است و برای طعم دارد کردن و اضافه کردن کالری بیشتر به غذا گزینه بسیار مناسب ست. کمی روغن زیتون را به ماکارونی ، نان یا سبزیجات اضافه کنید و علاوه بر دریافت کالری بیشتر از طعم فوق العاده آن نیز لذت ببرید. روغن کانولا نیز منبع بسیار خوبی برای امگا 3 و جز چربی های اشباع نشده است . این روغن برای پخت و پز عالی و به عبارتی یک روغن همه منظوره است. روغن های دیگر مثل روغن گردو و هسته انگور طعم سبک تری دارند و بیشتر برای سس سالاد مناسب هستند.

آجیل و انواع دانه ها: آجیل و دانه ها حاوی چربی های اشباع نشده مختلف هستند و اضافه کردن آنها به برنامه غذایی باعث می شود تا کالری سالم بیشتری را از غذای خود دریافت کنید. بادام ، گردو ، فندق ، بادام هندی ، تخمه آفتابگردان ، دانه کتان و تخمه کدو تنبل همه برای بدن مفید بوده و کالری قابل توجهی دارند. یک مشت از هر نوع مغز یا دانه بو داده ای که می خواهید روی بستنی، ماست یا سالاد خود بریزید و از خوردن آنها لذت ببرید. اگر علاقه چندانی به خوردن آجیل ندارید ، می توانید کالری اضافی را با کره مغزها تامین کنید. به عنوان مثال یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حدود 100 کالری دارد.

افزایش وزن سالم

گرانولا: گرانولا را با هر ترکیبی از غلات خشک ، دانه ها و میوه های خشک می توانید تهیه کنید. درست کردن آن هم بسیار ساده است، اما باید آن را در ظرف در بسته نگهداری کنید. گرانولا به این دلیل که مغذی، سبک ‌وزن و پر کالری است به راحتی قابل استفاده بوده و افرادی که می خواهند کالری بیشتری دریافت کنند می توانند مقدار زیادی از آن را هر ورز به عنوان میان وعده میل کنند.

دلایل مختلفی برای لاغری وجود دارد. بعضی از افراد به دلیل ژنتیک و به طور ذاتی جثه کوچک تر و لاغرتری داشته و به لحاظ سلامتی مشکلی ندارند. اما برخی دیگر از افراد به دلایلی مثل تغذیه و برنامه غذایی نامناسب، بیماری های جسمی و روحی ، استرس و سایر عوامل لاغر می شوند. لاغری در این افراد می تواند بر روی عملکرد کلی آنها تاثیر گذاشته و زمینه ابتلا به برخی از بیماری ها را فراهم کند. به همین دلیل استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب کمک زیادی به جلوگیری از کاهش وزن در افراد می کند.

اگر شما هم لاغر هستید و نمی دانید که چطور افزایش وزن سالم داشته باشید، از مشاورین و کارشناسان من و رژیم راهنمایی بگیرید. من و رژیم با هدف حفظ سلامتی افراد متناسب با شرایط جسمی هر فرد یک برنامه غذایی مخصوص می دهد تا به کمک آن به وزن مورد نظر خود برسید بدون اینکه سلامتی شما در معرض خطر قرار گیرد. در من و رژیم ثبت نام کنید و سریع و آسان رژیم غذایی خود را دریافت کنید.


 

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل