نکاتی در مورد کاهش وزن و مشکلات کبدی

نکاتی در مورد کاهش وزن و مشکلات کبدی

نکاتی در مورد کاهش وزن و مشکلات کبدی | اگر فکر می کنید که هر چقدر رژیم می گیرید و یا رژیم لاغری و برنامه ی غذایی مناسبی را دنبال می کنید، اما باز هم نتایج مناسب و درخور توجه کاهش وزن و لاغری را نمی بینید، مطمئن باشید که مشکل اصلی جای دیگری است. مطمئنا مشکل از معده ی شما نیست، بلکه ارگان دیگری است که نمی تواند کار خود را به درستی انجام داده و در واقع نارسایی دارد. مطمئناً در این حالت به کبد خود فکر نخواهید کرد به جز مواردی که سودا یا نوشابه های الکلی مصرف کرده باشید!

بایستی بدانید که سلامتی کبد برای سلامتی کلیه ی اعضای بدن، تناسب اندام و لاغری شرط لازم و ضروری است.کبد هر فرد، نهایی ترین وظیفه ی پالایش مواد غذایی موجود در بدن را بر عهده دارد، این ارگان به عنوان یک فیلتر عمل کرده تا سمومی مانند الکل و داروها و مواد سمی غذایی مانند آمونیاک را از خون خارج کند. عملکرد کبد به حذف یا تولید صفرا کمک کرده و تجزیه ی چربی و جذب ویتامین ها و مواد معدنی محلول در چربی و آب را باعث می شود. همچنین در تنظیم گلوکز فشار خون، قند خون موثر بوده و انسولین، استروژن، تستوسترون خون را تنظیم کرده و در تقویت ایمنی بدن، کاهش و افزایش کلسترول خون نقش اساسی دارد. مطمئناً لیست وظایف طولانی کبد در بدن را نمی دانید.

کاهش وزن و مشکلات کبدی

با وجود تمامی این وظایف هنگامی که کبد دچار نارسایی و مشکل می شود، دقیقاً زمانی است که این عضو بیش از حد فعالیت کرده و دچار فرسودگی شده است. در این زمان است که باقی مانده های سمی مواد غذایی در بدن در کبد جمع شده و باعث التهاباتی می‌شوند که با چاقی مفرط نیز همراه است. فردی که استرس داشته باشد، نیز در کبدش و هم چنین دیگر عضوهای بدن ایجاد چربی می کند و در همین زمان اگر فردی بخواهد به کاهش وزن و لاغری دست پیدا کند، قطعا با مشکل مواجه خواهد شد. بدین شکل که هر چقدر هم میزان‌کالری های ورودی به بدنش را محدود کند، باز هم نمی تواند کاهش وزن و لاغری را تجربه کند، مگر اینکه اول کبد خود را سم زدایی کند.

چگونه کبد خود را سم زدایی کنیم؟

قبل از اقدام به پاکسازی و سم زدایی کبد، بررسی کنید که آیا علائم دیگری از مشکلات کبدی مانند خستگی، بی خواب، مه مغزی، بثورات یا آکنه، مشکلات گوارشی (یبوست، رفلاکس اسید، سوء هاضمه، نفخ)، کلسترول بالا و چربی خون دارید. عدم تعادل قند و انسولین در بدن می تواند منجر به کمبود انرژی، پرخوری عصبی و تشنگی و ادرار بیش از حد شود. اگر فکر می کنید که کبد شما دچار مشکل نیست، از پزشک خود بخواهید تست عملکرد کبد را برای تان انجام داده و یا سونوگرافی و یا رادیوگرافی کبد انجام دهید. بعد از اینکه این تست را انجام داید و از نتایج آن باخبر شدید، می‌توانید تغییرات سبک زندگی و همچنین دنبال کردن رژیم لاغری و کاهش وزن و داشتن برنامه ی غذایی مناسب را دنبال کنید.

به راحتی می توانید با رعایت نکات ریزی، سلامت کبد و کاهش وزن و لاغری خود را تضمین کنید. در ادامه ی مقاله با سایت من و رژیم همراه باشید تا از نکات ریز در این مورد مطلع شوید.

کاهش وزن و مشکلات کبدی

    • اگر سیگار می کشید، حتما آن را ترک کنید
    • فقط در صورت لزوم از داروهای مختلف استفاده کنید، زیرا حتی مصرف یک بروفن هم می تواند عواقب شدیدی بر کبد داشته باشد.
    • الکل ننوشید.
    • غذاها و مایعات سالم بخورید و بنوشید. غذاها و نوشیدنی های حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا، روغن های هیدروژنه، مواد افزودنی، هورمون ها، مواد نگهدارنده یا رنگ های مصنوعی را کنار بگذارید و از غذاها و نوشیدنی های ارگانیک استفاده کنید. کبد شما برای فیلتر کردن این همه مواد سمی باید سخت تر کار کند.
    • سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند جوانه بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، کلم و …. مصرف کنید. اینها حاوی ترکیبات گوگردی به نام گلوکوزینولاتها هستند که سموم را در کبد به هم چسبانده و از بین می برند.
    • مصرف نمک را کم کنید، که می تواند احتباس مایعات را کم کرده و به استراحت بیشتر کبد کمک کند. مصرف غذاهای معطر را با سیر، رزماری، برگ کاسنی که به نظر می رسد عملکرد کبد را تقویت می کنند، زیاد کنید.
    • مانند اینکه داروی خود را روزانه مصرف میکنید به همان شکل ورزش کنید، به طور مداوم و هر روز. فکر کنید که درست مانند خوردن دارو، در ساعات مشخصی از روز، مجبور به انجام تمرینات ورزشی هستید. حداقل نیم ساعت در روز، تمرینات ورزشی را انجام دهید. اگرچه بهتر است که این زمان را افزایش دهید اما اختصاص دادن همین نیم ساعت هم می تواند کمک شایانی به لاغری و کاهش وزن و همچنین آب شدن چربی شکم و پهلو کند.
      در تمامی تحقیقات اخیر در مورد تغذیه و انجام تمرینات ورزشی مشخص شده است که ترکیبی از رژیم غذایی مناسب و ورزش برای کاهش وزن بدن، لاغری و همچنین سلامت کبد بسیار موثر است.

کاهش وزن و مشکلات کبدی

عملکرد ضعیف کبد می تواند باعث افزایش وزن بخصوص اطراف شکم شود. هنگامی که کبد شما نمی تواند متابولیسم چربی را به طور موثری تنظیم کند، بسیاری از چربی ها می توانند در سلولهای کبدی تجمع یافته و منجر به کبد چرب شوند. برای سرعت بخشیدن به پروسه ی کاهش وزن و لاغری، بهتر است که سری به وب سایت من و رژیم زده و از سبک زندگی سالم و رژیم های لاغری مطلع شوید. با دنبال کردن رژیم های لاغری این سایت، به راحتی می توانید کاهش وزن و لاغری را در اسرع وقت تجربه کنید.

کبد مهمترین و همچنین بزرگترین عضو بدن است که مسئولیت های بسیار مهمی را برعهده دارد و پردازش مواد مغذی بدن، تصفیه کردن خون بدن، کمک به مقابله با عفونت های موجود در اندام ها و بسیاری از کارهای دیگر را انجام می دهد. میزان اهمیت و مسئولیت بیش از حد کبد در بدن نشان دهنده این است که کبد هر فرد از چندین ناحیه آسیب پذیر است. اگر کبد آسیب ببیند یا زخمی برداشته و یا سیروز‌کبدی بگیرد، در نهایت ممکن است موجب سرطان و یا از دست دادن کبد شود. با اینکه عوام فکر می کنند که آسیب به کبد بیشتر به خاطر استفاده از الکل است اما عوامل دیگری نیز در مشکلات کبدی و نهایتاً سیروز کبدی مقصرهستند. استفاده از داروها، سطح سلامت و عادت های سبک زندگی، ممکن است باعث شوند که کبدتان آسیب ببیند، اما برای سالم نگه داشتن این عضو حیاتی بدن چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم؟

یکی از مواردی که برای سلامتی کبد بسیار مضر است ، چربی کبد است. کبد چرب یکی از مواردی است که در حالت های حاد می تواند به کلی کارکرد کبد را مختل کرده و آن را از کار بیندازد. این مشکل زمانی پیش می آید که مقدار زیادی سلول چربی در سطح کبد تجمع پیدا کنند با اینکه پزشکان دقیقا نمی دانند که چه مشکلی باعث به وجود آمدن چربی کبد در افراد غیر الکلی می‌شود اما اختلالات موجود در متابولیک، فشار خون بالا، سطح بالای تری گلیسیرید در خون می تواند باعث بروز و یا افزایش مشکلات کبدی شود. وقتی سلول های کبد چرب می شوند ممکن است در نهایت نارسایی کبد و سیروز کبدی اتفاق بیفتد. افراد در سن ۴۰ یا ۵۰ سالگی می توانند به بیماری کبدچرب دچار شوند که البته این نوع بیماری در افرادی که مبتلا به چاقی های بیش از حد و مفرط هستند بیشتر دیده می شود . در ادامه مقاله قصد داریم چند مورد از مواردی که باعث مشکلات کبدی می شوند را با هم مرور کنیم.

مصرف نوشابه

نوشابه های سرشار از گلوکز یکی از عوامل پر خطر چاقی هستند و از این رو هیچ جای تعجبی ندارد که برای سلامت کبد نیز مناسب نباشد مطابق با تحقیقات، افرادی که روزانه یک یا دو نوشیدنی شیرین مصرف می کنند، نسبت به افرادی که این نوع نوشیدنی ها را مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارند.

البته این خطر برای افرادی که بیماری قند داشته و یا به چاقی مفرط مبتلا هستند، نیز بیشتر است. نتیجتاً کاهش مصرف نوشیدنی های قنددار هم می تواند به کاهش وزن کمک کند و هم سلامت کبدتان را تضمین کند.

استفاده از استامینوفن

مصرف بی رویه استامینوفن می تواند به عنوان یکی از موارد آسیب زا به کبد شمرده شود. مصرف استامینوفن در دوزهای بالا باعث مرگ و یا حتی نارسایی کبدی می‌شود. اگر فردی که از استومینوفن زیادی مصرف کرده است، سریع درمان شود، شانس نجات آن زیاد است اما تا جای ممکن بایستی از بروز چنین حادثه ای جلوگیری شود و اطمینان حاصل شود که داروهایی که مصرف می کنید همزمان دارای دوز استامینوفن نباشند.

استفاده از دیگر داروها

استفاده از هرگونه دارویی در دراز مدت ممکن است به کبد تان آسیب برساند مثلاً استفاده طولانی مدت از استروئیدهای آنابولیک که معمولاً بدنسازان برای افزایش حجم و عضله از آن استفاده می کنند در دراز مدت می‌تواند نارسایی کبدی ایجاد کند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل