فست فود در رژیم غذایی سالم

فست فود در رژیم غذایی سالم

فست فود در رژیم غذایی سالم | فست فود به غذاهایی گفته می شود که به سرعت آماده می شوند. این نوع غذاها در جاهای مختلف از رستوران گرفته تا دکه های خیابانی عرضه می شوند. فست فود بسیار محبوب است زیرا با مواد غذایی راحت و خوشمزه درست می شود. در تهیه بعضی از انواع فست فود به جای مواد مغذی مثل پروتئین های بدون چربی، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات از مواد ارزان قیمت تر مثل گوشت پرچرب، آرد تصفیه شده و شکر و نمک استفاده می شود.

خوردن فست فود و ترجیح آن به آشپزی در خانه به این دلیل است که فست فود در کوتاهترین زمان ممکن قابل آماده سازی است. در عصری که بیشتر افراد درگیر کار هستند، برقراری تعادل بین زندگی کاری و زندگی شخصی آسان نیست. افراد اکثرا عجله دارند و گاهی فقط چند دقیقه می توانند برای درست کردن غذا وقت بگذرانند.

شاید یکی دیگر از دلایل انتخاب فست فود به عنوان یک وعده غذایی این باشد که دسترسی به این نوع غذاها بسیار آسان شده است. هر جای گوشه و کنار خیابان را که نگاه کنید یک مغازه فست فود فروشی می بینید. علاوه بر این تنوع این غذاها بسیار زیاد است، و تقریبا برای هر سلیقه ای یک نوع فست فود وجود دارد. در مقابل انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس، همبرگر، سیب زمینی سرخ شده، هات داگ، مرغ سوخاری، انواع پیتزا و غیره با طعم های مختلف کمتر کسی می تواند مقاومت کند و از آنها نخورد.

تغییرات سبک زندگی ما را تا حدی مجبور کرده سریع غذا بخوریم و به نوع مواد غذایی توجه نکنیم. جهانی سازی و شهرنشینی به شدت بر روی عادتهای غذایی تأثیر گذاشته و بسیاری از افراد را مجبور به مصرف فست فود کرده است. فست فود جزئی از رژیم غذایی ما شده و حذف آن تقریبا غیر ممکن است.

رژیم غذایی سالم

تاریخچه خوردن فست فود

اولین مکانی که در آنجا فست فود فروخته شد روم باستان بود. در خانه های چند طبقه ای که جمعیت زیادی در آنها زندگی می کردند، آشپزخانه نبود و مجبور بودند مواد غذایی خود را از فروشندگان مواد غذایی تهیه کنند. نوع فست فود بسته به مکان آن فرق داشت. مثلا در شهرهای ساحلی فست فود از مواد غذایی دریایی درست می شد. چیپس و ماهی معروف انگلیسی ها یکی از این فست فودها است.

آیا وارد کردن فست فود در رژیم غذایی سالم بد است؟

چیزی به عنوان غذای بد وجود ندارد، اما بعضی از غذاها هستند که بهتر است به طور مرتب از آنها استفاده نشود. مصرف زیاد و مکرر فست فودها از آنجا که سرشار از نمک، چربی اشباع، چربی و کلسترول هستند ممکن است مشکلاتی برای سلامت مصرف کنندگان بوجود آورد. خوردن بیش از حد این نوع غذاها به مدت طولانی منجر به مواردی از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی و افزایش وزن ناخواسته می شود. اکثرا در کنار خوردن فست فود نوشابه هم می خوریم. شاید بگویید که خوردن نوشابه های بدون قند که ایرادی ندارد، اما به این نکته توجه داشته باشید که در خوردن هر نوع ماده غذایی باید اعتدال را رعایت کرد.

چاقی و در پی آن انواع مشکلات مثل دیابت و حمله قلبی از مواردی است که آن را به خوردن فست فود نسبت می دهند. اما واقعیت است که چاقی از پرخوری ناشی می شود و لزوما به خوردن فست فود مربوط نیست.

آیا بعضی از فست فودها از بقیه سالم ترند؟

این روزها در کنار منوهای جذاب و رنگارنگ فست فودها نوع رژیمی، کم کالری یا سالم تر هم دیده می شود. شاید کم کالری بودن لزوما به معنای سالم بودن نباشد، اما باعث می شود در انتخاب بین چند وعده غذایی، به مقدار کالری آن توجه کنید و در نتیجه بهتر تصمیم بگیرید. اگر بیش از یک بار در هفته فست فود می خورید، سعی کنید گزینه های کم کالری را از منو غذا انتخاب کنید. یکی دیگر از مواردی که فست فود را کم کالری تر می کند، توجه به مواد غذایی است که به عنوان چاشنی و یا تزئین برای آن استفاده می شود. اگر می خواهید در حین حفظ طعم و مزه، فست فود سالم تر و کم کالری تری داشته باشید، از روش های زیر استفاده کنید:

  • به جای چاشنی های خامه ای و چرب مانند انواع پنیر از موادی مثل سرکه بالزامیک استفاده کنید.
  • به جای مایونز سس های رژیمی را انتخاب کنید.
  • به جای مرغ یا پنیر اضافی ساندویچ های خود را با سبزیجاتی مثل پیاز، کاهو و گوجه فرنگی درست کنید.

به طرز تهیه فست فود توجه کنید

طرز تهیه غذا می تواند اطلاعات خوبی درباره سالم بودن آن در اختیارتان قرار دهد. به طور کلی، بهتر است این موارد را در نظر بگیرید:

  • به جای غذای سرخ شده غذاهای بخارپز یا کبابی را انتخاب کنید. مثلا، ساندویچ مرغ کبابی به جای مرغ سرخ شده و به جای سیب زمینی و سبزیجات سرخ شده نوع بخارپز آن را بخورید.
  • سوپ هایی را انتخاب کنید که خامه نداشته باشند. سوپ سبزیجات به مراتب کالری کمتری نسبت سوپ مرغ خامه ای دارد.
  • به جای ساندویچ همبرگر معمولی با پنیر، همبرگر که از گوشت بدون چربی مثل بوقلمون یا مرغ کبابی درست شده باشد را انتخاب کنید.
  • اگر غذای شما با سس سرو می شود، موقع سفارش بخواهید که سس را کنار آن بگذارند.

مقدار مجاز خوردن فست فود چقدر است؟

اطلاعات زیادی در مورد انواع فست فود و ارزش تغذیه ای آنها وجود دارد. فقط کافی است کمی در اینترنت جستجو کنید. اما همه این اطلاعات همیشه درست نیستند. بعلاوه غذای مناسب برای هر کس بسته به عوامل مختلف مثل جنسیت، سن، وزن و سبک زندگی متفاوت است. سایت من و رژیم با در نظر گرفتن نیاز شما رژیم غذایی مناسب را پیشنهاد می کند. با داشتن یک برنامه مناسب لازم نیست که همیشه خود را از خوردن غذاهای مورد علاقه تان محروم کنید. مشاورین این سایت هر زمان که تمایل داشته باشید به سوالات شما پاسخ می دهند. به یاد داشته باشید صرف نظر از نوع غذایی که می خورید، موضوع اصلی تعادل و تناسب غذا با بدن شما است.

رژیم غذایی سالم

حجم غذایی که امروز در انواع رستوران ها سرو می شود، تقریبا دو برابر سی سال پیش است. به همین دلیل، بیشتر از آنچه بدنمان لازم دارد غذا می خوریم. غذا خوردن بیشتر از اندازه باعث افزایش وزن می شود. حتی خوردن بیش از اندازه غذاهای سالم مثل میوه و سبزیجات نیز می تواند مضر باشد. قبل از سفارش فست فود به موارد زیر توجه کنید تا حجم غذایی که می خورید را بهتر کنترل کنید.

  • به حجم غذا توجه کنید. حجم اکثر فست فودها زیاد است و بعضی از آنها در اندازه های چند نفره هم سرو می شود. از سفارش حجم بزرگ خودداری کنید. حتی می توانید از منوی کودکان چیزی انتخاب کنید.
  • گوشتهای بدون چربی یا کبابی را انتخاب کنید. به جای ساندویچ مرغ سرخ شده، ساندویچ بوقلمون، سینه مرغ کباب شده، ژامبون بدون چربی، یا گوشت گاو کباب شده بدون چربی را سفارش دهید. مرغ بدون پوست کبابی هم یکی از بهترین انتخاب ها است.
  • به توضیحات موجود در منو غذا توجه کنید. غذاهایی که کنارش نوشته شده سرخ شده، خلال شده، خامه ای ، ترد و غیره را با دقت انتخاب کنید. مثلا به جای سس آلفردو یا سس خامه ای چیز دیگری بخورید.
  • سفارش ویژه را امتحان کنید. در منوی بسیاری از فست فود فروشی ها امکان انتخاب و جایگزین کردن مواد غذایی با یکدیگر وجود دارد. مثلا ساندویچ مرغ یا همبرگر با نان سبوس دار را انتخاب کنید.
  • تصور نکنید که سالاد همیشه بهترین گزینه است. سالادهایی که کنار فست فود سرور می شوند معمولا با سس پرچرب یا مواد سرخ شده تزئین شده است. اینجاست که باید به نوع انتخاب خود توجه داشته باشید.
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل