ژن چاقی یا ژن لاغری، مسئله این است!

بدون شک در میان دوستانتان افرادی را دیده‌اید که می گویند من ژن چاقی دارم و هر کاری برای آب کردن شکم و پهلو انجام می‌دهم نتیجه‌ای به دست نمی‌آورم. از طرفی برخی دیگر به دنبال درمان لاغری خود هستند و از انواع رژیم‌های چاقی برای تناسب اندام استفاده می‌کنند. اما همچنان لاغر مانده‌اند.
سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ژن چاقی و ژن لاغری وجود دارد؟ آیا این مشکل، رفع شدنی است و یا اینکه این گروه از افراد تا آخر عمر از نعمت تناسب اندام بهره مند نخواهند شد؟ برای اینکه به جواب سؤال خود برسید، توصیه می‌کنیم که خواندن این مطلب را از دست ندهید…

 

آیا چاقی ژنتیکی وجود دارد؟

حتما شما هم افرادی را می شناسید که همیشه گرفتار محاسبه کالری روزانه خود هستند. اگر از سنین کودکی با این افراد آشنا باشید، می بینید که سال هاست وزن شان ثابت مانده است. همچنین اگر با خلق و خوی آن‌ها آشنا باشید متوجه خواهید شد که آن‌ها نسبت به این مورد بسیار حساس بوده و دیگر به عنوان یک خصلت ظاهری آن را پذیرفته اند. این واقعیتی تلخ است که کم و بیش در جامعه با آن رو برو هستیم. اما آیا تمام این موارد بر اساس ژن چاقی و ژن لاغری است؟ آیا نمی‌توان با دریافت رژیم لاغری سریع و مؤثر یا درمان لاغری در این مسیر موفق شد؟ برای اینکه به این موضوع برسید، این قسمت را با دقت مطالعه فرمایید. اگر هر کدام از موارد زیر در فردی وجود داشته باشد، به این معنی است که ژن چاقی یا ژن لاغری در وی نهفته است و دچار چاقی ژنتیکی است.

  1. یکی از والدین یا هر دو نفر از بستگان نزدیک شما به طور قابل توجهی دارای اضافه وزن هستند. اگر هم پدر و هم مادر چاقی داشته باشند، احتمال ابتلا به افزایش وزن بیش از حد به عدد 80 درصد می‌رسد.
  2. شاید سال‌هاست که در حال ورزش کردن هستید و دائما از رژیم لاغری سریع و پیروی می کنید، اما همچنان به تناسب اندام نرسیده‌اید. پس شما دارای ژن چاقی هستید.
  3. اما برخی از انسان‌ها هم هستند که مقدار کمی از ژن چاقی یا ژن لاغری را در خود حس می‌کنند. برای مثال اگر رژیم غذایی کاهش وزن و افزایش آن را دریافت کنند به تناسب اندام و نتیجه دلخواه خود خواهند رسید.
  4. وجود ژن لاغری یا ژن چاقی در بدن زمانی مشخص خواهد شد که بلافاصله پس از مدتی بر اثر شرایط زمانی و مکانی یا محیطی، رژیم لاغری یا چاقی و فعالیت‌های بدنی در نظر گرفته نشود و برای مثال فرد در مدت یک هفته وزن از دست رفته را به دست آورد.
  5. از طرف دیگر، اگر وزن فرد نرمال باشد و غذاهای پرکالری را به طور منظم مصرف کند و ماهی یکبار به کوه برود، بدون شک استعداد چاقی ژنتیکی در وی متوسط است. یا اینکه اگر فردی علاقه مند به افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام باشد، اما در مدت طولانی وزنی اضافه نکند، وی نیز از ژن لاغری متوسط برخوردار است.

 

 

در هر حال بایستی بدانید که در بدن ما ژنی به نام FTO وجود دارد که علت 20 تا 30 درصد چاقی ژنتیکی شکمی و اضافه وزن‌ها است. هم چنین ده ها ژن دیگر نیز با وزن مرتبط هستند. به عنوان مثال برخی از انواع ژن چاقی وجود دارند که باعث می‌شوند چربی‌ها به طور طبیعی بیشتر ذخیره شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی یک بیماری بسیار پیچیده است و عوامل زیادی می‌تواند در بروز آن دخیل باشد از جمله ژنتیک، رفتار و محیط زیست. از این رو گاهی اوقات چاقی نه به دلیل ژنتیک، بلکه به دلیل عادات و محیط زیست است.

 

درمان لاغری

چگونگی تأثیر ژنتیک بر چاقی و اضافه وزن

ژن‌ها برای پاسخ به تغییرات در محیط به بدن، دستورالعمل‌هایی را می‌دهند. مطالعات راجع به شباهت‌ها و اختلافات بین اعضای خانواده، دوقلوها و فرزند خوانده‌ها شواهد علمی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از تغییر وزن به دلیل عوامل ژنتیکی است. ژن‌ها بر هر جنبه فیزیولوژیک بدن انسان تأثیر می‌گذارند. چاقی ژنتیکی شکمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف غذای سرخ شده می‌تواند با ژنهای چاقی ارتباط داشته باشد و در افراد مستعد چاقی بسیار مؤثر است. طبق آخرین یافته‌های تحقیقاتی، 40 الی 70 درصد از علل موارد چاقی، ژنتیک است. این مطالعات نشان داده است که پاسخ بدن افراد چاق به عوامل محیطی نسبت به دیگر افراد متفاوت است؛ این بدین معنی است که ژن‌ها روی نحوه متابولیسم و جذب مواد غذایی از جمله چربی اثر قابل توجهی دارند. بنابراین، شاید شخصی با خوردن غذایی خاص لاغر شود و شخص دیگری چاق شود و یا اینکه فردی با رژیم لاغری ژنتیکی باز هم چاق بماند.

علاوه بر این، ژنی در بدن ما به نام OB وجود دارد که به سلول‌های چربی دستور می‌دهد تا لیپتین تولید کنند. سپس لیپتین تولید شده در خون وارد شده و به سمت غده هیپوتالاموس مغز می‌رود. غده هیپوتالاموس وظیفه تحریک اشتها در بدن ما را بر عهده دارد و موادی در بدن ترشح می‌کند که باعث شود میل به خوردن غذا پیدا کنیم یا غذاهای خاصی را نخوریم. میزان لیپتین تولید شده در بدن در واقع بیانگر اینست که شما به چه میزان از غذا نیاز دارید که این خود رابطه ژن و چاقی را به خوبی نشان می‌دهد.

گاهی افراد چاق از این موضوع شکایت می‌کنند که با خوردن مقدار غذایی کم، چاق می‌شوند که برعکس آن هم وجود دارد مانند زمانی که فرد با خوردن غذایی زیاد، باز هم چاق نمی‌شود که می‌تواند با ژنتیک و ژن چاقی ارتباط مستقیمی داشته باشد. البته این مسئله فراموش نشود که عواملی از قبیل عدم تحرک، خوردن غذاهای چرب، پرکاری تیروئید، خوردن بیش از حد تنقلات و فست فود در چاقی تأثیر بسیار دارند.

درمان چاقی با بررسی تأثیر ژنتیک

طبق مطالعات دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، عوامل ژنتیکی مرتبط با چاقی تنها بخش کوچکی از خطرات چاقی را شامل می‌شوند. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که تغییر در نحوه واکنش وزن افراد بیانگر اینست که ژن‌های چاقی در چاق شدن افراطی فرد نقش دارند. گاهی اوقات حتی افرادی که ژن چاقی دارند، اضافه وزن ندارند و بالعکس. دلیل آن این است که در کنار عوامل ژنتیکی احتمالی، وزن نیز تحت تأثیر عوامل سبک زندگی شما هم قرار دارد. حتی افراد دارای ژن چاقی یا ژن لاغری ممکن است چاق یا لاغر شوند و می‌توانند با تغییر عادات و سبک زندگی، وزن خود را به آهستگی تغییر دهند.

آیا افرادی که چاق نمی‌شوند ژن لاغری دارند؟

در یکی از بزرگترین مطالعاتی این موضوع را بررسی کرده‌اند که چرا بعضی از افراد می‌توانند لاغر بمانند در حالی عده‌ای به سرعت چاق می‌شوند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که موضوعات ژنتیکی به افراد لاغر کمک می‌کند که لاغر بمانند. از هر ده نفر بزرگسال در انگلستان شش نفر اضافه وزن دارند و در کودکان پنج ساله، تقریباً از هر چهار کودک یکی از آنها چاق است. وزن بیش از حد خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. با وجود آنکه می دانیم تغییرات محیط از جمله دسترسی آسان به غذاهای پر کالری و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش چاقی در سالهای اخیر شده است، به نظر می‌رسد بعضی از افراد می‌توانند با وجود زیاد خوردن همچنان لاغر بمانند. این موضوع باعث شده است تا برخی افراد دارای اضافه وزن را تنبل یا بی اراده توصیف کنند.

 

درمان لاغری

 

تیمی از محققان با بررسی دی ان ای و سبک زندگی افراد در انگلستان به این موضوع پی بردند که علاوه بر ژن چاقی، ژن لاغری نیز وجود دارد. در واقع افراد لاغر، ژن‌هایی که باعث چاقی می‌شود (ژن چاقی) را کمتر دارند. در این مطالعه، دی ان ای گروهی از افراد سالم با شاخص توده بدنی کمتر از 18 و بدون اختلال تغذیه‌ای با افراد طبیعی و چاق مقایسه شد تا نوع ژنی که در چاقی نقش دارد شناسایی شود. این مطالعه باعث شد محققان حوزه ژنهای جدیدی را پیدا کنند که در چاقی شدید و لاغری سالم تأثیر می‌گذارند.

این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد که افراد لاغر سالم بطور کلی لاغر هستند زیرا این افراد ژنهای لاغری بیشتری دارند. در واقع علم نشان می‌دهد که همه چیز بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم و بعضی افراد به دلایل ژنتیکی کنترل کمتری بر وزن خود دارند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که چاقی شدید در سنین پایین اغلب به دلایل ژنتیکی است و با اطمینان خاطر نشان می‌دهد که افرادی که بسیار لاغر هستند از نظر ژنتیکی با دیگران متفاوت هستند. با این حال چاقی بیشتر در زندگی بزرگسالان اتفاق می افتد و به محیط و سبک زندگی بی تحرک و دسترسی به غذاهای پر کالری که در آن زندگی می‌کنیم مرتبط است.

در واقع این مطالعات نشان می‌دهد که لاغر ماندن و جلوگیری از چاقی با کمک ژن امکان پذیر است و اگر رژیم خود را دائماً رعایت می‌کنید و به باشگاه می‌روید اما به نتیجه دلخواهتان نمی‌رسید شاید دلیل آن ژن چاقی باشد. در این باره نیازی به نگرانی نیست. اگر ژن لاغری دارید، می‌توانید با رژیم‌های تخصصی من و رژیم چاق شوید. و یا اگر ژن چاقی دارید باز هم می‌توانید با دنبال کردن رژیم‌های لاغری من و رژیم به تناسب اندام برسید.

من و رژیم سایتی است که رژیم‌های متنوع را با هزینه مقرون به صرفه بر اساس مشخصات فرد، به افراد ارائه می‌دهد. در کنار من و رژیم می‌توانید تجربه‌ای جذاب و ویژه‌ای را داشته باشید. من و رژیم با محاسبه وزن شما به صورت چارت‌های گرافیکی، تجربه‌ای شگفت انگیز را برای شما رقم می زند

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل