راهکارهایی برای افزایش وزن کودک

راهکارهایی برای افزایش وزن کودک

راهکارهایی برای افزایش وزن کودک | همان طور که می دانید معمولا پدر ها و مادر ها با تغذیه کودکان مشکل دارند و نمی دانند برای جلوگیری از پر خوری یا غذا نخوردن آن ها چه راه کار هایی را پیاده کنند. با وجود تمام درگیری های ذهنی که در مورد بیماری های مربوط به چاقی کودکان وجود دارد، تعداد بی شماری از والدین به دنبال این هستند که از رژیم غذایی کاهش وزن در جهت تناسب اندام فرزندشان استفاده نمایند تا وزنی نرمال نصیب آن ها گردد. ممکن است مادر و پدری به دنبال افزایش وزن یا کاهش وزن کودک خود باشند، بدین منظور توصیه شده تا بدون نظر پزشک و متخصصین تغذیه صورت نگیرد.

به همین دلیل نیز وب سایت هایی نظیر من و رژیم طراحی شده اند که برنامه های غذایی مناسبی را ارائه می دهند. زیرا بعضی از کودکان واقعا مشکل کمبود وزن دارند و از نداشتن اشتهای خوب رنج می برند. به علاوه ممکن است از ناراحتی های گوارشی رنج ببرند و نیاز به مشورت با پزشک داشته باشند.

همچنین اغلب والدین در انتخاب غذا برای کودکان نو پا با مشکل مواجه می شوند، این در حالی است که باید مواد مغذی و مناسب بدن آن را در نظر داشته باشند تا باعث رشد کودک خود شوند.

افزایش وزن کودک

آیا کودک شما نیاز به افزایش وزن دارد؟

اگر احساس می کنید که کودکتان وزن نرمال ندارد، اولین قدم برای اصلاح آن، مشورت با پزشک متخصص اطفال است، زیرا این افراد تجارب و اطلاعاتی دارند که می توانند شما را در این راه یاری کنند.

آنها قادر می باشند تا با پدر و مادر همکاری لازم را به عمل آورند تا رشد کودک را در نمودارهای رشد به خوبی مشاهده کنند و در صورت کمبود اشتها یا پرخوری، به دلیل آن پی برده و از سلامت آن ها اطمینان حاصل نمایند. جالب است بدانید که نمودارهای رشد طراحی شده توسط سازمان بهداشت جهانی منبعی معتبر می باشد که الگوهای رشد نوزادان را به درستی نشان داده و برای سنین 0 تا 2 سال توصیه می شود. درست است که هر کودکی منحصر به فرد می باشد و رژیم لاغری یا چاقی مخصوص به خود را باید رعایت کند، اما مادر ها بایستی بر اساس نمودار های رشد، غذای آن ها را تهیه نمایند و از منحنی رشد پیروی کند.

چگونه به افزایش وزن سالم کودک خود کمک کنید؟

بعضی از پدر و مادر ها فکر میکنند هرچه کودک غذای بیشتری بخورد، سالم تر است، از طرفی برخی دیگر از عدم اشتهای فرزند خود گله مند هستند و نمی دانند چه غذایی برای سلامتی آن ها مناسب بوده تا آن را در برنامه غذایی قرار دهند.

از این رو در نظر بگیرید که اگر فرزند تان از لاغری رنج می برد و نیاز به رژیم چاقی دارد، او را تشویق نمایید تا به غذا های سالم تر و مغذی تر روی بیاورید، همان طور که کودک دوست دارد غذا تهیه کنید و اکثر ویتامین ها را در آن قرار دهید. لازم به ذکر است که کودکانی که واقعا نیاز به رژیم غذایی افزایش وزن دارند، ممکن است به بیماری های مزمن دچار شوند و اعضای خانواده را نگران کنند.

از طرفی شاید برخی از کودکان به دلیل مصرف داروهایی خاص، به بی اشتهایی دچار گردند. همچنین در این بخش به بررسی برخی از نکات کلی برای افزایش وزن سالم در کودکان می پردازیم.

افزایش وزن کودک

  1. لازم به ذکر است که کودکان به چهار الی پنج وعده غذایی کودک به جای سه وعده بزرگ نیاز دارند تا بتوانند از این طریق عادت های درست غذا خوردن را در آن ها پرورش دهند. به علاوه مادر ها و پدر ها با شناخت کودک خود نیز باید وعده های ناسالم مانند تنقلات را کاهش داده و آن ها را جایگزین مواد مناسب کنند.
  2. همچنین جایگزینی منابع با کالری بالا نظیر آب نبات، چیپس و نوشیدنی های شیرین با چیپس خانگی یا نوشیدنی های طبیعی توصیه می گردد.
  3. به علاوه جایگزین کردن مواد غذایی با انرژی بالا که حاوی مواد مضرند را می توان در اولویت قرار داد و به جای آن ها از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی همچون شیر، ماست، کره،کره بادام زمینی و غیره استفاده گردد.
  4. لازم به ذکر است که در بین وعده غذایی از نوشیدنی استفاده نشود.
  5. همچنین مشورت کردن با یک متخصص برای بکارگیری رژیم غذایی افزایش وزن به صورت سالم به شدت توصیه می شود.
  6. مادر به عنوان یک فرد موثر در خانواده بایستی ارزش مواد غذایی را برای پخت در نظر بگیرد.

مواد غذایی مناسب برای رژیم چاقی کودکان

لازم به ذکر است که در حالت کلی سبزیجات منابع غنی از ویتامین ها به شمار می روند و بکارگیری آن ها در رژیم غذایی کودکان توصیه می شود. این سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، جعفری، شبت و گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری می باشد که مادر ها می توانند از آن ها در انواع سوپ ها و کوکو های سالم استفاده نمایند. همچنین این ویتامین ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد کودک ضروری هستند. البته بهتر است بدانید که مصرف اسفناج برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود. منابعی نظیر سبزیجات زرد و نارنجی رنگ، مانند کدو، هویج و گوجه فرنگی، دارای مقادیر بسیاری از ویتامین A می باشند که برای رشد کودک بایستی در برنامه غذایی قرار گرفته شود.

حتما شنیده اید که تخم مرغ برای کودک غذای سالم و کاملی است، پس بهتر است بدانید که کودکان از 9 ماهگی تا 1 سالگی به یک زرده کامل تخم مرغ، یک روز در میان نیاز دارند و پس از گذشت دو سالگی قادر خواهند بود تا پنج الی شش تخم مرغ را در هفته مصرف نمایند. در این بخش به معرفی منابع مهم غذایی برای کودکان اشاره می کنیم.

      • شیر پر چرب یا 2 درصد چربی
      • پنیر یا ماست
      • نیمرو
      • کره بادام زمینی
      • غلات با شیر پر چرب
      • آب پرتقال
      • میوه های خشک و آجیل

مکمل های مناسب برای افزایش وزن سالم در کودکان

علاوه بر در نظر گرفتن برنامه غذایی سالم و طبیعی، برخی از کودکان به مکمل ها برای تامین آهن یا سایر منابع نیازمند هستند. از طرفی مصرف مواد غذایی محدود به میان وعده ها و غذاهای بر گرفته از طبیعت نیست. بلکه مواد دیگر مانند مکمل ها نیز می تواند در بر طرف کردن نیاز ها کمک کننده باشد. البته متخصصان تغذیه مکمل ها را برای افزایش وزن سالم به کودکان توصیه نمیکنند، اما در برخی موارد انجام این کار ضروری است. اغلب می توانند با اضافه کردن برخی مواد غذایی به بهبود این روند کمک نمایند.

      1. شیر خشک
      2. مارگارین
      3. جوانه گندم
      4. عسل
      5. آووکادو
      6. خامه ترش
      7. سس مایونز
      8. . سس سالاد

افزایش وزن کودک

عادت های بد غذایی در کودکان

همان طور که می دانید با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فراری بودن کودکان از بازی های دسته جمعی و در محیط باز و نشستن بر سر بازی های کامپیوتری، عادت های غذایی بدی به وجود می آید که بایستی خانواده ها از آن ها آگاه باشند و تمام تلاش خود را برای از میان برداشتن آن ها به انجام رسانند.

    1. حذف کردن میان وعده های غیر ضروری، نا سالم، پر کالری و مضر نظیر چیپس یا بیسکوئیت و اضافه کردن میوه های تازه، سبزیجات، پودینگ های کم چرب، ماست و پنیر
    2. هنگام تماشای تلویزیون خوراکی خوردن، که یکی از بدترین هاست زیرا در آن حین کودک هیجان زده بوده و زمان سیر شدن خود آگاه نخواهد شد تا از خوردن دست بردارد.
    3. عدم استفاده از نوشیدنی فراوان زیرا معده کودک پر می شود و موجب شده تا در زمان خوردن وعده های اصلی احساس گرسنگی نکند و در نتیجه مواد غذایی لازم به بدنش نرسد. لازم به ذکر است که میزان مصرف آب میوه یا نوشیدنی های سالم و کم کالری به منظور رهایی از افزایش وزن ناسالم، به حدود 170 گرم در روز محدود شود.
    4. از نوشیدنی ها و در کل خوراکی های تولید شده توسط کارخانه استفاده نکنید، زیرا بیشتر این خوراکی ها دارای ارزش غذایی نیستند. پس بهتر است در حین بیرون رفتن از متزل با خود یک وعده سبک ببرید زیرا ممکن است به آن نیاز داشته باشید. بنابراین یک میان وعده سالم را در خانه تهیه و بسته بندی کرده تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.
    5. نکته ای که کلیه پدر و مادر ها از آن گله مند هستند، این است که کودکان می توانند برای ساعت های طولانی در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر بنشینند. علاوه بر این تبلیغات تلویزیونی به گونه ای می باشند که پر بازدید بوده و کودکان را جذب خود می کنند. در نتیجه مصرف غذاهای پر کالری که ارزش غذایی بسیار کمی دارند، در آن زمان اتفاق می افتد. از این رو برای جلوگیری از طولانی شدن این روند، باید بازی های جالب و حرکتی بی شماری را در اختیار آن ها قرار داد تا بتوانند در حین پرورش ذهن و هوش، به انجام فعالیت های فیزیکی نیز بپردازند.
    6. پرخوری یکی از عواملی است که بدون شک در برخی از کودکان قرار دارد و خانواده ها به منظور جلوگیری از آن باید راهکار های مناسبی را پیش بگیرند.

چگونه به افزایش وزن سالم کودک خود کمک کنید؟

    • همان طور که می دانید لبنیات بخشی از برنامه غذایی است که برای حفظ سلامت بدن بایستی از آن استفاده شود. همچنین کودکان نیز از این گروه خارج نیستند. جالب است بدانید که مصرف لبنیات علاوه بر اینکه به سلامتی فرزند بسیار کمک می کند، می تواند وزن سالم را برای وی به ارمغان بیاورد. همچنین مادر ها باید مواد غذایی همچون شیر پرچرب، ماست میوه‌ای، انواع خامه، کره و پنیر را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهند.
    • لازم به ذکر است که به منظور افزایش وزن کودک خود بایستی از مواد غذایی استفاده شود که سرشار از پروتئین و فیبر می باشند و این بخش باید از طریق مصرف موز یا کره بادام ‌زمینی تامین گردد.
    • مادر ها باید بدانند که برای طبخ غذای کودک خود از چه روغنی استفاده می کنند، چرا که هم مزه خوبی بدهد و هم باعث افزایش وزن سالم او شود. از این جهت توصیه می شود از خوراکی‌هایی مانند سیب‌زمینی استفاده شده و آن با روغنی که مورد علاقه فرزندتان است، پخته شود.
    • فراموش نکنید که سبزیجات برای سلامتی فرزندتان حکم اساسی دارد، حتی اگر آن ها به این گیاهان سبز رنگ خوراکی علاقه مند نیستند، بهتر است با آن‌ها یک سالاد ترد و خوشمزه درست کنید و بشقاب سبزیجات را زمانی در اختیار کودک قرار دهید که بسیار گرسنه است. لازم به ذکر است که سبزیجات حاوی مواد مغذی بسیار مهمی هستند که در بهبود سلامت کودک و رشد کلی بدن نقش ارزشمندی را ایفا می کنند.
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل