رژیم غذایی سالم کودکان و نوزادان

رژیم غذایی سالم کودکان و نوزادان

رژیم غذایی سالم کودکان و نوزادان | تغذیه ضعیف در کودکان ممکن است ناشی ازعلاقه و اشتهای کم کودک برای غذا خوردن باشد. همچنین می تواند به کودکی اشاره کند که به اندازه کافی غذا نمی خورد تا بتواند غذای لازم را برای رشد کافی دریافت کند. رشد ضعیف همراه با کمبود تغذیه می تواند به اختلالی دچار شود که اختلال رشد کودک نام دارد. تغذیه ضعیف در کودکان دلایل زیادی دارد.

تغذیه ضعیف با نوک زدن به غذا متفاوت است که در آن کودک ممکن است نوعی غذا را رد کند و فقط به آن نوک بزند یا یک کودک نوپا ممکن است از خوردن برخی از غذاها خودداری کند. مهم نیست که علت دقیق تغذیه ضعیف چیست، ولی سوء تغذیه که در اثر تغذیه ضعیف کودک پیش می آید، عواقب بدتری دارد. در حقیقت، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند كه 45 درصد از مرگ و میر كودكان مربوط به كمبود تغذیه است. تغذیه ضعیف در کودکان می تواند منجر به مشکلات فیزیکی و شناختی شود.

رژیم غذایی سالم

دلایل تغذیه ضعیف در کودکان چیست؟

یكی از شایع ترین دلایل تغذیه ضعیف، تولد زودرس است. نوزادان زودرس به طور معمول تغذیه ضعیفی دارند زیرا اغلب مهارتهای لازم برای مکیدن و بلع شیر را پیدا نکرده اند. با این حال ، معمولاً با بزرگ شدن کودک، تغذیه و اشتهای او هم افزایش می یابد. اگر کودک شما زودرس به دنیا آمده است و دچار مشکلات تغذیه ای است مهم است که سریعاً با پزشک متخصص کودک تماس بگیرید. دلایل دیگر می تواند شامل شرایط مادرزادی مانند تبخال و زردی و عفونت هایی مانند گاستروانتریت ویروسی باشد. زمانیکه این عارضه ها درمان شدند، تغذیه ضعیف معمولاً فروکش می کند.

تغذیه ضعیف همچنین می تواند در شرایط جدی ایجاد شود، مانند سندرم بکویث-ویدمن.این سندرم نوعی سندروم رشد بیش از حد است که باعث می شود نوزادان جثه بزرگی داشته باشند و با سرعت قابل توجهی رشد کنند. تخمین زده می شود که از 13،700 نوزاد در سراسر جهان، یک نفر به این بیماری مبتلا میشوند. دیگر شرایط جدی شامل موارد زیر است:

  • کم کاری تیروئید مادرزادی: هنگامی رخ می دهد که تیروئید نتواند به درستی کار کند و عملکرد کندی دارد.
  • هیپوپلازی سمت چپ قلب: وضعیت نادری که زمانی رخ می دهد که سمت چپ قلب به درستی کار نمی کند و قادر به پمپاژ کردن خون به بدن نیست.
  • بوتولیسم نوزاد: ممکن است هنگامی رخ دهد که کودک باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را هضم می کند، که یک سم خطرناک در بدن ایجاد می کند و می تواند بر تنفس و خوردن تأثیر بگذارد.
  • سندرم داون

سایر موارد تغذیه ضعیف به هیچ وجه به یک بیماری مادرزادی مربوط نمی شود. بیماریهای موقتی می توانند تغذیه را برای نوزادان ناراحت کننده (و حتی دردناک) کنند. بیماری های متداول باعث تغذیه ضعیف در کودکان می شود عبارتند از:

  • اسهال
  • عفونت گوش
  • سرفه و سرماخوردگی
  • دندان درآوردن

رژیم غذایی سالم

مراقبت های اورژانسی برای تغذیه ضعیف چیست؟

مشکل تغذیه مسئله ای جدی است.همراه با علائم دیگر، ممکن است مراقبت های اورژانسی لازم باشد. اگر کودک شما هر یک از علائم زیر را نشان می دهد ، سریعا به فوریت های پزشکی یا اورژانس مراجعه کنید.

  • بیش از چهار ساعت غذا نخورده است.
  • تب بیش از 38 درجه سانتی گراد دارد.
  • بعد از غذا استفراغ می کند.
  • استفراغ خونی دارد.
  • سرفه مداوم و رو به وخامت دارد.
  • دائم گریه می کند.
  • دارای مدفوع خونی است.
  • خس خس می کند.
  • به لمس پاسخ نمی دهد.

درمان تغذیه ضعیف در کودکان

تغذیه ضعیف که در اثر عفونت ایجاد می شود معمولاً هنگام درمان عفونت متوقف می شود. این نوع درمان می تواند شامل تغییر برنامه غذایی یعنی وعده های غذایی کوچکتر و بیشتر شود. همچنین می تواند شامل تغییر روش های تغذیه از پستان به بطری باشد. همچنین اگر مادرانی که به کودک خود شیر می دهند، تغذیه و رژیم غذایی درستی نداشته باشند این خود باعث ضعف تغذیه در کودکان می شود. برای همین داشتن رژیم غذایی لاغری یا رژیم چاقی می تواند به تغذیه ضعیف کودکان کمک کند. زیرا اگر مادر تغذیه مناسبی نداشته باشد، املاح و مواد معدنی که در شیر مادر هم هست به بدن کودک نمی رسد. باید به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب باید به طور اساسی و زیر نظر متخصصان رژیم غذایی سالم انجام شود.

من و رژیم در کنار شماست تا این فرصت طلایی را برای شما فراهم کند. شما می توانید در من و رژیم بدون محدودیت غذایی، حتی ماکارونی هم بخورید! این به این دلیل است که در من و رژیم، کالری شما بر اساس وزن، قد و سن شما محاسبه می شود و کاملا دقیق است.همچنین اگر از رژیم غذایی خود راضی نبودید می توانید مبلغ خود را استرداد کنید. علاوه بر این، من و رژیم یک قابلیتی دارد که در صورت تمایل می توانید سرویس پیامک دهی را در پنل کاربری خود فعال کنید تا پیامکی مبنی بر سرویس های VIP و رژیم های غذایی اضافه بر سازمان هم برای شما ارسال شود و در صورت نداشتن دسترسی به اینترنت، از وضعیت رژیم خود هم مطلع شوید. همچنین می توانید نمودار رشد رژیم غذایی سالم خود را به صورت آنلاین مشاهده کنید.

شیردهی به کودک

همانطور که قبلا بدان اشاره شده، مادرانی که دارای کودک شیرخوار هستند باید تغیه مناسب داشته باشند. شیردهی روش خوبی تغذیه ای برای درمان تغذیه ضعیف نوزادان است که توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه می شود. زیرا یکی از منابع اصلی غذایی کودک در دوران نوزادی، شیر مادر است. اگر نوزاد شما با وجود تلاش های مکرر، باز هم شیر نمی خورد، سعی کنید به یک متخصص مراجعه کنید. نکته مهم اینست که کودک شما، تغذیه مناسب داشته باشد.

رژیم غذایی سالم

نوک زدن به غذا

بعد از 6 ماهگی، پزشک متخصص اطفال ممکن است به شما توصیه کند که به نوزاد خود مواد جامد دهید. در حالی که مواد جامد در این مرحله از زندگی نبید جایگزین شیر مادر شود ولی اکثر نوزادان حدود 6 ماهگی به مواد مغذی جامد هم نیاز پیدا می کنند. به عنوان مثال می توان به نوزادان غلات، میوه و سبزیجات پوره شده داد و سیستم گوارشی آنها را برای مواد جامد هم آماده کرد. گنجاندن غذاهای جامد در رژیم غذایی سالم برای نوزاد، به رشد کودک بسیار کمک می کند با این حال، برخی از نوزادان به راحتی غذای جامد را نمی پذیرند. این می تواند نگران کننده باشد ولی با موارد زیر می توان این مسئله را حل کرد:

  • مخلوط کردن غلات با مواد غذایی جامد
  • غذا دادن به نوزاد به صورت کم کم
  • غذا دادن به نوزاد به مدت 2 تا 3 بار در روز

با یک بار شروع غذا و سپس معرفی دیگران به عنوان کودک شما به مواد جامد عادت می کند. هنگامی که نوزادی مواد جامد را دوست نداشته باشد، راحت می توان به این نتیجه رسید که آنها فقط به غذا نوک می زنند. با این حال، تا زمانیکه نوزاد شما به کودکی نوپا تبدیل نشده است، این مرحله ادامه معمولا شروع نمی شود.

مدیریت استرس

هنگامی که نوزاد شما تغذیه ضعیف دارد، به راحتی دچار استرس می شود. این امر به ویژه در مورد مادرانی صدق می کند که تفاوت بین شرایط حاد و شرایط خفیف تغذیه کودک را نمی دانند. به یاد داشته باشید که استرس می تواند مشکلات تغذیه را بدتر کند.استرس نه تنها باعث می شود که شیر مادر طعم بدی داشته باشد، بلکه نوزاد شما هم این احساس را می کند که این شیر برایش بد است. قابل ذکر است که مدیریت استرس، تمامی علل تغذیه ضعیف را برطرف نمی کند ولی در اکثر موارد می تواند از آن پیشگیری کند. زمانیکه مادران در برهه ای از زندگی خود دچار استرس می شوند، باید ابتدا استرس خود را رفع کنند تا روند شیردهی به نوزاد دچار مشکل نشود.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل