چگونه سیستم ایمنی بدن مان را تقویت کنیم؟

چگونه سیستم ایمنی بدن مان را تقویت کنیم؟

چگونه سیستم ایمنی بدن مان را تقویت کنیم؟ | شیوه زندگی شما همواره می تواند یکی از بهترین ابزار های دفاعی در مقابل مشکلات، بیماریها و سختی های حادث در زندگی به شمار رود. همچنین شیوه ی زندگی تان می تواند بر چگونگی عملکرد سیستم ایمنی بدن شما در برابر میکروب ها، ویروس ها و بیماری های مزمن تأثیر بگذارد. برای اینکه شیوه ی زندگی سالم و ایده آلی داشته باشیم همواره بایستی بتوانیم بسیاری از عادت مناسب زندگی را در روز عملی کنیم. عاداتی که اگر در دراز مدت رعایت شده و به طور مستمر انجام شود، مهر تاییدی است بر ادامه زندگی و سالم ماندن هر فرد.

همواره به عنوان یک فرد در زندگی دریافته ام که تمامی افراد در سراسر زندگیشان دچار عادات مختلفی می شوند که اگر بخواهیم مو شکافانه آنها را بررسی کنیم، متوجه می شویم که عادات حاکم بر زندگی ما چه خوب چه بد تاثیر مداوم و موثری بر ادامه و چگونگی سبک زندگیمان دارند.

اگر عادات خوبی داشته باشیم که خود را ملزم به انجام آنها کرده ایم در دراز مدت نتایج آنها را در زندگی خواهیم دید و بالعکس اگر زندگیمان را با عادات فردی بدی پر کرده باشیم مطمئنا گرفتار عواقب و سو تاثیرات آن بر زندگیمان در دراز مدت خواهیم شد.
مطابق با آخرین تحقیقات علم پزشکی جایگزینی عادات بد با عادات مناسب و خوب می تواند به سالم ماندن سیستم ایمنی بدن کمک کند. در ادامه مقاله قصد داریم چند عادت مهم و مناسب سلامت را برایتان بازگو کرده و از اثرات آن بر سلامتی و افزایش سیستم ایمنی بدن آگاه شویم.

چگونگی افزایش سیستم ایمنی بدن

  • خوب بخوابید.

ممکن است به تجربه متوجه شده باشید که هنگامی که به اندازه کافی می خوابید دچار سرما خوردگی و عفونت اندام های بدن نمی شوید. مثلا دچار گلو درد، یا آنفولانزا و … نمی شوید. مطالعات نشان می دهد که افرادی که به اندازه کافی استراحت می کنند و خوب می خوابند در برابر بیماری ها مقاوم تر بوده و به راحتی در مقابل بیماری های شایع مقاومت می کنند.
عدم خواب کافی می تواند به میزان بالای ترشح هورمون استرس منجر شود. همچنین ممکن است منجر به بروز التهاب بیشتر در بدن شما شود. اگرچه محققان دقیقاً مطمئن نیستند که خواب چگونه سیستم ایمنی را تقویت می کند، اما پر واضح است

  • ورزش کنید.

همواره به یاد داشته باشید که انجام تمرینات ورزشی روزانه حداقل نیم ساعت در روز می تواند کمک شایانی به تناسب اندام شما و سلامتی بدنتان و بالابردن سیستم ایمنیتان باشد. سعی کنید برای نیم ساعت هم که شده در روز مثلا پیاده روی کنید اما بسیار منظم و روزانه. این کار نه تنها تناسب اندام تان را باعث می شود بلکه می تواند به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت کمک کند.

اگر به طور منظم ورزش نکنید، به احتمال زیاد به راحتی از افرادی که روزانه ورزش می کنند و گاها ناقل هستند اما به علت سیستم ایمنی قویشان اثری بر آنها ندارد به راحتی واگیر کرده و دچار سرما خوردگی خواهید شد. ورزش همچنین می تواند باعث ترشح هورمون های خوب بدنتان شده و باعث شود که بتوانید بهتر بخوابید. درواقع هر دو مورد برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

خوردن یا نوشیدن زیاد قند سلولهای سیستم ایمنی بدن را که به باکتری ها حمله می کنند، محدود می کند. بعد از خوردن شیرینی معمولا بدن تا چند ساعت دچار ضعف سیستم ایمنی می شود. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید، که سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C و E است، به علاوه بتاکاروتن و روی. به دنبال مصرف و استفاده طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات با رنگ سبز روشن ، از جمله انواع توت ها، میوه های مرکبات، کیوی، سیب، انگور قرمز، پیاز، اسفناج، سیب زمینی شیرین و هویج باشید.

غذاهای دیگر نیز وجود دارند که به ویژه برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند مانند سیر تازه، که ممکن است به مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک کند. اگرسر ما خورده اید و یا دچار آنفولانزا شده اید یک کاسه سوپ مرغ که با سیر پخته شده است می تواند کمک کند سریع تر بهبود پیدا کنید. مصرف بعضی از انواع قارچ های خوراکی می تواند کمک شایانی به بالا بردن سطح ایمنی بدنتان بکند.

  • استرس نداشته باشید.

همه استرس دارند؛ این بخشی از زندگی است اما اگر استرس به مدت طولانی ادامه یابد، شما را نسبت به ابتلا به انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای جدی تر، آسیب پذیر می کند. استرس مزمن بدن شما را در معرض جریان مداوم هورمونهای استرس قرار می دهد که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. مطمئنا نمی توانید از شر استرس خلاصی یابید اما می توانید به راحتی آن را مدیریت کنید.

برای کاهش استرس یاد بگیرید که مراقبه کنید. با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. روی تخلیه ی روانی ناراحتی های خود کار کنید و نهایتا از روانشناسان زبده و حرفه ای مشاوره بگیرید. کاهش استرس باعث کاهش سطح هورمون استرس می شود. همچنین به خواب بهتر کمک می کند، که عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

برخی از مطالعات نشان می دهند، افرادی که مرتبا مراقبه می کنند، دارای سیستم ایمنی قوی تری هستند. در یک آزمایش، افرادی که در طی یک دوره 8 هفته مدیتیشن می کردند، نسبت به افرادی که مدیتیشن نمی کردند، آنتی بادی بیشتری را برای واکسن آنفولانزا ایجاد کردند. آنها هنوز 4 ماه بعد از آن نیز اثرات آنتی بادی بدنی شان کاهش نیافته بود.

چگونگی افزایش سیستم ایمنی بدن

  • منزوی نباشید و از دیگران کناره گیری نکنید.

داشتن روابط محکم و صمیمانه و فعالیت در شبکه های اجتماعی مناسب برایتان بسیار مفید است. مطالعات نشان می دهد افرادی که با دوستان خود ارتباط برقرار می کنند – خواه دوست صمیمی، خواه دوستانی در شبکه های اجتماعی نسبت به افرادی که احساس تنهایی می کنند، سیستم ایمنی قوی تری دارند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که واکسن های پیشگیری از آنفولانزا در افرادی که با دیگران تعامل اجتماعی دارند نسبت به دیگر افرادی که منزوی هستند، بهتر عمل کرده و در واقع پاسخ ایمنی بالاتری داشته اند. اگرچه موارد دیگری وجود دارد که بر سلامتی شما تأثیر می گذارد، اما برقراری ارتباط با افراد همیشه ایده خوبی است.

  • شوخ طبع باشید.

خندیدن برای شما خوب است. خنده های طولانی و واقعی سطح هورمون های استرس را در بدن شما بالا برده و تولید گلبول سفید در بدن را افزایش می دهد. گلبول های سفیدی که پاسبان بدن شما هستند و از بروز عفونت ها و امراض جدی جلوگیری کرده و با آنها مبارزه می کنند.

حتی یادآوری یک رویداد خنده دار می تواند تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن شما بگذارد. پس همواره شاد باشید دیگران را بخندانید و اجازه دهید که دیگران نی شما را بخندانند، از این طریق هم مود خلقی تان تغییر پیدا کرده و روحیه می گیرد و همچنین سیستم ایمنی بدنتان نیز تقویت شده است. حال که راه های بالا بردن سطح ایمنی بدنتان را متوجه شدید، توصیه ما به شما این است که رژیم غذایی مناسب سایت من و رژیم را دنبال کرده و به راحتی تناسب اندام و سلامت بدن تان را تضمین کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل