رژیم چاقی برای کودکان کم وزن

رژیم چاقی برای کودکان کم وزن

رژیم چاقی برای کودکان کم وزن | تغذیه کودکان نقش بسیاری زیادی در حفظ سلامتی آنها دارد و به همین دلیل باید به آن توجه زیادی کرد. انتخاب رژیم و برنامه غذایی مناسب برای همه افراد به خصوص کودکان بسیار مهم است. در کودکان برنامه غذایی نامناسب می تواند باعث چاقی و یا لاغری آنها شود. علاوه بر این عوامل دیگری هم بر چاقی و یا لاغری کودکان تاثیر می گذارد. بنابراین باید عوامل تاثیر گذار بر لاغری کودکان را بررسی کرد تا در صورتی که این موضوع به دلیل بیماری های خاص نباشد تغذیه و برنامه غذایی آنها اصلاح شود. البته باید به این نکته هم توجه کرد که سلامتی کودک باید همیشه در اولویت قرار داشته باشد و نه ظاهر و تناسب اندام کودک.

به چه کودکانی کم وزن گفته می شود؟

به طور کلی به کودکی کم وزن و یا لاغر گفته می شود که نسبت قد به وزن آن متناسب نباشد. به عبارت دیگر قد کودک نسبت به وزن او به شکل قابل توجهی بیشتر است. از بدو تولد تا 2 سالگی ، متخصصان کودکان و متخصصان تغذیه با استفاده از نمودارهای مورد تایید سازمان بهداشت جهانی از نسبت طول به وزن برای تعیین میزان رشد نرمال کودک استفاده می کنند. این اندازه در کودکان پسر و دختر متفاوت است. یکی دیگر از ملاک های رشد نرمال کودک اندازه دور سر او است تا از رشد صحیح مغز کودک نیز اطمینان حاصل شود. پس از دو سالگی معیارهای دیگری از جمله رشد شاخص توده بدنی نسبت به سن نیز برای بررسی رشد نرمال کودک استفاده می شود.

رژیم چاقی برای کودکان کم وزن

آیا شاخص توده بدنی ملاک مناسبی برای چاقی کودک است؟

در حالی که شاخص توده بدنی می تواند یک ملاک مفید برای بررسی میزان رشد طبیعی کودک باشد ، اما این یک شاخص مناسب برای نشان دادن سلامتی و پیش بینی احتمال خطر بیماری نیست و در مورد تغذیه مناسب کودک نمی تواند آن را به عنوان معیار اصلی در نظر گرفت. این ملاک تنها یک ابزار غربالگری سریع و آسان است زیرا فقط نسبت قد و وزن را اندازه گیری می کند و فاکتورهای موثر بر شاخص توده بدنی و چربی بدن مانند سن ، جنس ، قومیت ، توده عضلانی ، توزیع چربی و غیره را نمی توان در نظر گرفت. از طرفی شاخص توده بدنی بالا لزوما به معنای اضافه وزن نیست. برای مثال ممکن است یک کودک با شاخص توده بدنی بالا ممکن است که استخوان های درشت تری داشته باشد و یا حجم ماهیچه زیادی داشته باشد بدون اینکه چربی اضافی داشته باشد اما کودکی که از لحاظ شاخص توده بدنی نرمال به حساب می آید ریز نقش باشد و چربی اضافی بدن او زیاد باشد. بنابراین شاخص توده بدنی نشان نمی دهد که لزوما یک کودک اضافه وزن دارد یا نه. علاوه بر این شاخص توده بدنی نشان نمی دهد که آیا یک کودک بدن سالمی دارد یا نه و اینکه در رژیم غذایی کودک کلیه مواد مغذی وجود دارد یا ندارد. به طور کلی می توان گفت که وزن ایده الی را برای کودکان نباید در نظر گرفت و موضوع مهم تر سالم بودن کودک است.

در رژیم کودکان کم وزن چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

همانطور که می دانید اوایل کودکی زمان بسیار مهمی برای ایجاد عادات غذایی سالم در کودکان است. تحقیقات نشان می دهد که رفتارهای غذایی و عادت های غذایی در اوایل کودکی تاثیر قابل توجهی بر انتخاب مواد غذایی و الگوهای غذایی در طول دوران کودکی ، نوجوانی و بزرگسالی دارد. اگرچه سخت گیری در مورد تغذیه کودک کم وزن یا کودکی که اضافه وزن دارد به نظر منطقی و درست می رسد ، اما نباید به بهانه تناسب اندام در کودک او را از خوردن بعضی از مواد خوراکی سالم محروم کرد.

از مواد غذایی متنوع استفاده کنید: برنامه غذایی یک کودک باید شامل انواع غذاهای مغذی باشد. این موضوع بسیار مهم است که در برنامه غذایی کودکان مصرف انواع مختلفی از غذاها با طعم ها و بافت های مختلف وجود داشته باشد. یک برنامه غذایی خوب و سالم برای کودکان همیشه شامل مواد غذایی مختلف است که کودک نیز به خوردن آنها تمایل دارد. در صورتی که کودک تمایلی به خوردن بعضی از مواد غذایی ندارد بهتر است که با وعده ها و حجم بسیار کم شروع کنید و به تدریج مقدار آن را زیاد کنید. خوشبختانه به خصوص اگر کودک دچار کمبود وزن باشد ، راحت تر می شود بشقاب غذای او را از غذاهای متنوع و مواد مغذی پر کرد.

رژیم چاقی برای کودکان کم وزن

غذای مغذی را جایگزین غذای پر کالری کنید: یکی از بهترین روش ها برای اینکه کودک به خوردن انواع مواد غذایی عادت کند این است که غذاهای خوشبو و خوش رنگ برای کودک تهیه شود. برای اینکه یک کودک کم وزن به وزن نرمال برسد نباید فقط غذاهای پر کالری مثل بستنی ، انواع آب میوه های صنعتی ، فست فود و غیره را به او بدهید. غذاهای پر کالری با وجود آنکه می تواند باعث افزایش وزن کودک شوند اما مواد مغذی و لازم برای رشد کودک را به بدن او نمی رسانند. علاوه بر این به دلیل نوع پخت و مواد تشکیل دهنده این نوع خوراکی ها حتی می توانند بر رشد طبیعی کودک نیز تاثیر بگذارند و خطر ابتلا به انواع بیمارها را در بزرگسالی در آنها افزایش دهد. موضوع مهم برای یک کودک همیشه توجه باید توجه به رشد طبیعی و سلامت جسمی او باشد و نباید چاقی یا لاغری را ملاکی برای سلامت کودک در نظر گرفت.

هیچ یک از مواد غذایی را حذف نکنید: از طرف دیگر ، اگر کودکی اضافه وزن دارید ، ممکن است به شدت سعی کنید برخی ار غذاها را از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید. اما محدودیت کاملا بی اثر است و فقط تمایل کودکان را به پرخوری بیشتر می کند. در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد که محدودیت والدین باعث پرخوری می شود و با وزن بالاتر و عادات غذایی ضعیف و نامناسب در ارتباط است. بنابراین در مورد غذاهای پر کالری نباید هیچ محدودیتی برای کودک بگذارید بلکه باید اجازه دهید کودک غذایی را که دوست دارد هم بخود اما به تدریج باید عادات غذاخوردن او را تغییر دهید تا اینکه خود او دیگر تمایلی به خوردن غذاهای ناسالم نداشته باشد. حذف غذاهای ناسالم نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم اهمیت دارد به همین دلیل بهتر است که هر فرد با توجه به شرایط جسمی خود یک برنامه غذایی خوب داشته باشد. برای دریافت یک برنامه غذایی مناسب می توانید از سایت من و رژیم کمک بگیرید.

میان وعده مناسب انتخاب کنید: یکی دیگر از موضوعات مهم توجه به میان وعده های غذایی است که برای کودک تهیه می شود. انتخاب میان وعده هم مانند وعده های اصلی غذایی باید ابتدا از لحاظ مغزی بودن انتخاب شود فرقی نمی کند که کودک دچار کمبود وزن و یا اضافه وزن باشد، میان وعده می تواند نقش مهمی در ایجاد عادات غذایی خوب در کودک بکند و علاوه بر این به او کمک کند تا به وزن متعادل برسد. برای مثال استفاده از انواع مغزها نه تنها بسیار مغزی است بلکه می تواند به کودک کم وزن کمک کند تا به وزن نرمال برسد. علاوه بر این بر اشتهای کودک و میل او به خوردن وعده های بعدی غذا تاثیر می گذارد.

رژیم چاقی برای کودکان کم وزن

هرگز کودک را مجبور به رژیم گرفتن نکنید: هرگز نباید کودک را مجبور به رژیم گرفتن کنید. تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی اگر به صورت اصولی و مناسب نباشد یک عامل خطر برای چاقی و ایجاد اختلال در خوردن است. برخی از تحقیقات حتی نشان می دهد که استفاده از رژیم غذایی ناسالم خطر اضافه وزن و تمایل به خوردن غذا را افزایش می دهد.

یک وعده غذایی را برای کل خانواده سرو کنید: هرگز نباید کودک را به دلیل کم وزن بودن مجبور به خوردن غذایی به جز غذای سایر اعضای خانواده کرد. این احساس که کودک در دیگران جدا است نه تنها به کودک کمکی نمی کند بلکه باعث می شود که از لحاظ روحی کودک خودش را فردی جدا از بقیه بداند و حتی تصور کند که بقیه اعضای خانواده به دلیل اینکه به او علاقه ندارد غذای متفاوتی می خوردند. بنابراین باز هم نباید وزن کودک را به احساس و شرایط روحی در اولویت قرار داد. غذا خوردن در کنار هم به عنوان یک خانواده باید در اولویت قرار داشته باشد، این زمان بسیار خوبی برای برقراری ارتباط و ایجاد اعتماد با فرزندتان است.

غذا خوردن کودک را زیر نظر نگیرید:کودک خود را مثل یک شاهین زیر نظر نگیرید. تمرکز خود را از غذا خوردن او دور کنید. این کار هیچ کمکی به کودک نمی کند و فقط باعث می شود که نه شما و نه کودکتان از خوردن غذا لذت نبرید. هیچ فردی و به خصوص کودکان اصلا دوست ندارند که دائم و به طور خاص در مورد غذا خوردن زیر نظر باشند. بگذارید تا کودک هر جور که می خواهد و هر چقدر که مایل است غذا بخورد. به جای تمرکز بر روی میزان غذا خوردن کودک بهتر است که غذاهای متنوع و خوش رنگ تهیه کنید تا کودک خودش به خوردن بیشتر غذا تمایل پیدا کند.

بحث در مورد وزن را قطع کنید: اگر همیشه بحث در مورد وزن کودک مطرح باشد این احساس در او به وجود می آید که کار اشتباهی کرده است و اگر توصیه به او برای خوردن مواد غذایی می شود آن را به شکل تنبیه می بیند. کاملا مشخص است که این موضوع نه تنها به او کمک نمی کند که به وزن نرمال خود برسد بلکه باعث می شود که از این موضوع فرار کند. وزن کودک تا زمانی که به سلامت و رشد او آسیب نمی رساند نباید به عنوان ملاکی برای اندازه گیری سلامتی او در نظر گرفته شود. پس بهتر است که به جای صحبت کردن زیاد در مورد اینکه وزن یک کودک در چه شرایطی است مواد غذایی و میان وعده های مغذی و مورد علاقه کودک تهیه شود تا او به طور ناخودآگاه به خوردن آنها تمایل پیدا کند.

زمانی که صحبت از رژیم و برنامه غذایی می شود همیشه باید سلامت انسان در اولویت قرار داشته باشد. هرگز نباید ظاهر و وزن و تناسب اندام را به بهانه سلامتی ملاک اصلی قرار داد. بهترین کار برای اینکه هم سلامتی انسان تامین شود و هم یک فرد به تناسب اندام برسد این است که عادات غذایی خوبی در خود ایجاد کند و یک برنامه غذایی خوب و مناسب داشته باشد. به همین دلیل من و رژیم با هدف حفظ سلامتی افراد در کنار شما است تا با ارائه برنامه غذایی مناسب با هر فرد به او کمک کند تا علاوه بر سلامتی به تناسب اندام مورد نظر خود نیز برسد. برای دریافت رژیم غذایی مخصوص به خود می توانید در من و رژیم ثبت نام کنید و سریع و آسان برنامه غذایی دریافت کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل