رژیم درمانی و تاثیر آن

رژیم غذایی یا خوراک معمول روزانه به خوراکی‌های گفته می‌شود که یک فرد در طی روز مصرف می‌کند. گاهی اوقات افراد به‌منظور رفع بعضی از مشکلات بدنی‌شان از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنند که ممکن است توسط پزشک و یا متخصص تغذیه و رژیم درمانی به آن‌ها ارائه‌شده باشد که به این نوع رژیم خاص، رژیم درمانی می‌گویند. مثلاً فردی مبتلا به دیابت است و برای رفع مشکل قند خون و همچنین اجتناب از بالا رفتن آن باید رژیم خاصی را دنبال کند. البته، افراد دارای اضافه‌وزن برای جلوگیری از چاق شدن و کاهش چربی شکم و پهلو و یا کسانی که از لاغری رنج می‌برند برای چاق شدن و هزاران بیماری دیگر نظیر مشکلات کبدی، قلبی و … باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنند.

 

اهمیت رژیم درمانی

معمولاً تمامی افراد، مواد مغذی موردنیاز بدنشان را از طریق رژیم‌های معمول روزانه و از طریق مصرف غذاهایی که در روز استفاده می‌کنند، تأمین می‌کنند. با این وجود همواره در طول زندگی شرایطی نظیر ناراحتی، استرس، بیماری و … به وجود می‌آید که مانع از جذب مواد موردنیاز بدن می‌شود. در این شرایط معمولاً رژیم درمانی به کمک این افراد آمده و مسیر دستیابی به سلامت بدنی و تناسب‌اندام را برایشان هموار می‌سازد.
درواقع، رژیم درمانی باعث می‌شود که فضای خالی ایجادشده توسط شرایط به وجود آمده خیلی سریع پُر و احیا شود. این حالت، حتی می‌تواند به شکل تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم ارائه شود. رعایت رژیم درمانی مناسب، تأثیر بسیار زیادی در بهبود کیفیت زندگی افراد، نوع زندگی و شرایطشان دارد. این رژیم باعث می‌شود علاوه بر رفع نیازهای تغذیه، نیازهای عاطفی و روانی فرد بهبود یابد. این مسئله درنهایت به تندرستی و شادابی فرد ختم می‌شود.

 

 

آیا رژیم غذایی سالم همان رژیم درمانی است؟

رژِیم غذایی سالم، رژیمی است که به‌طورکلی به حفظ سلامت و بهبود وضعیت عمومی بدن کمک می‌کند. یک رژیم غذایی اصولی، مواد مغذی سالم، آمینواسیدها، مایعات کافی، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی و نهایتاً کالری موردنیاز بدن را فراهم می‌کند.
اگر رژیم غذایی سالم باهدف درمان استفاده شود به آن رژیم درمانی می‌گویند؛ بنابراین، مطابق با توصیه‌های متخصصین تغذیه، رژِیم غذایی سالم، به همراه سبک زندگی سالم و ورزش کردن روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داده و از چاقی و اضافه‌وزن جلوگیری کرده و گاها بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم، فشارخون بالا و … را درمان می‌کند.

 

یک رژیم درمانی مناسب شامل چه مواد غذایی است؟

معمولاً رژیم‌های غذایی و درمانی مناسب شامل پروتئین، فیبر کافی، کربوهیدرات، چربی‌های مفید، آب کافی هستند که درواقع مصرف تمامی این مواد باهم نیازهای اساسی بدن را تأمین می‌کنند و حذف هرکدام از آن‌ها از رژیم غذایی باعث می‌شود که نتیجهٔ مطلوب را از رعایت رژیم درمانی دریافت نکرد. هنگامی‌که می‌خواهید رژیم درمانی مناسبی را دنبال کنید یا از متخصصین باتجربه تغذیه کمک بگیرید و یا با سایت من و رژیم همراه شوید و به‌راحتی مطابق با آخرین علوم تغذیه رعایت شده در این سایت، رژیم درمانی مناسبی را دنبال کنید.

 

 

انواع رژیم درمانی

به‌طورکلی می‌توان گفت، 3 نوع رژیم درمانی محبوب در بین افراد وجود دارد. مطمئناً، برایتان پیش‌آمده است که دست‌کم یک‌بار یکی از آن‌ها بسته به شرایط خود استفاده کرده باشد. این رژیم‌ها عبارت‌اند از:

 

رژیم درمانی گیاهی

در این نوع رژیم، تمامی محصولات حیوانی از برنامهٔ غذایی فرد حذف‌شده و تمامی منابع گیاهی جایگزین آن می‌شود. این نوع رژیم غذایی بعضی‌اوقات از سمت متخصصین تغذیه به بیمارانی پیشنهاد می‌شود که مشکلات فشارخون، کلسترول، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و دیابت دارند.

 

 

رژیم درمانی برای لاغری

داشتن رژیم لاغری، معمولاً برای سلامتی افراد چاق و دارای BMI بالا بسیار مهم است. به همین دلیل، متخصصان تغذیه، رژیم درمانی لاغری را برای کاهش شاخص چربی بدن، سم‌زدایی، چربی سوزی با حفظ عضله و پایین آوردن ریسک ابتلا به بیماری‌ها برای فرد تجویز می‌کنند.
ارائه رژیم درمانی برای افراد چاق به نوع بدن فرد بستگی دارد؛ اما در اکثر این رژیم‌ها کربوهیدرات‌های فرآوری شده، چربی‌های مضر، غذاهای فست فود حذف و به‌جای آن از پروتئین، چربی‌های مفید، سبزیجات و … استفاده می‌شود.

 

رژیم درمانی برای چاقی

رژیم چاقی همان‌طوری که از نامش پیداست معمولاً برای افرادی توصیه می‌شود که از لاغری مفرط و مشکلات مربوط به آن رنج می‌برند. این افراد معمولاً دچار سو تغذیه بوده و ویتامین‌ها و مواد کافی به اندام‌های بدنشان نمی‌رسد. این افراد معمولاً باید رژیم چاقی خاصی را دنبال کنند تا بتوانند به وزن ایده آل، تناسب‌اندام و سلامت بدنی دست پیدا کنند.

 

نکته مهمی که باید در رژیم غذایی رعایت شود، حمایت خانواده در طی مدت درمان است. در رژیم درمانی، باید از غذاهای سالم و مناسب به‌صورت روزانه استفاده شود. درواقع، در طی روز باید کالری دریافتی مناسب، مقدار پروتئین، مقدار چربی، انواع قند و نهایتاً کربوهیدرات‌ها را دریافت کنید.

 

کاربرد رژیم درمانی

رژیم درمانی در زمینه‌های بسیاری امتحان شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که این رژیم تأثیرات مثبتی بر عملکرد بدن می‌گذارد. در زیر به تعدادی از کاربردهای رژیم درمانی اشاره داریم:

 

کمک به درمان ناباروری

روش‌های نامناسب زندگی کردن و تغذیه غلط باعث شده تا غذاهای سنتی و اصیل ایرانی جای خود را به استفاده از فست فودها و غذاهای سرخ‌کرده نیمه آماده، تنقلات و محصولات صنعتی بدون ارزش غذایی بدهند. این نوع تغذیه، باعث کاهش توانایی و ضعیف شدن بنیه جسمی و جنسی افراد شده و اغلب مشکلاتی نظیر ناباروری و تنبلی تخمدان را به وجود می‌آورد. در این شرایط، رژیم درمانی می‌تواند راه‌حل بسیار مفید و مناسبی باشد. چراکه رژیم غذایی افراد و درنتیجه شیوه زندگی آن‌ها را اصلاح‌کرده و با جایگزینی غذاهای سالم و مغذی با غذاهای بی‌خاصیت و فاقد ارزش غذایی، سلامت جنسی و جسمی فرد را بهبود می‌بخشد.

 

پیشگیری از بیماری‌های خطرناک

اکثر بیماری‌های خطرناک مانند سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های عفونی منشأ تغذیه‌ای دارند. خوردن مداوم انواع سس‌های صنعتی، غذاهای پرچرب، مصرف بیش‌ازحد نمک، مصرف زیاد شیرینی‌ها و مواد قندی و بسیاری از مواد صنعتی خوراکی دیگر که ذکر آن در حوصله این مقاله نمی‌گنجد، خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های عفونی و … را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، میزان مصرف مواد غذایی و نحوهٔ استفاده از آن‌ها با روش درست می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های خطرناک را کاهش دهد.

 

 

بهبود افسردگی

وجود مشکلات روزافزون در زندگی و گسترش آن، استرس، فشار های عصبی و روانی باعث شده است که روند بیماری اضطراب و افسردگی در بین افراد جامعه خصوصاً جوانان افزایش یابد. همان‌طور که می‌دانید، افسردگی انواع و درجات مختلفی دارد که اگر با علائم بدنی ترکیب شود به‌راحتی می‌تواند یک بیماری جدی برای فرد تبدیل شود. مصرف داروهای شیمیایی ضدافسردگی در اکثر موارد به‌تنهایی قادر نیستند که روند بهبود بیماری را سرعت ببخشند و یا آن را درمان کنند. به همین دلیل، در کنار مصرف دارو، رعایت یک رژیم درمانی مناسب می‌تواند خیلی راحت مشکلات سلامتی و روحی افراد را تضمین و مسیر رسیدن به سلامتی روحی و بدنی را هموار کند. ازاین‌جهت، تمامی متخصصین تغذیه و رژیم درمانی بر این باورند که تغذیه مناسب می‌تواند تا حد زیادی در درمان بیماری افسردگی مؤثر باشد. به همین دلیل، آن‌ها مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه “ب” که شامل غلات، سبزیجات، تخم‌مرغ و ماهی تازه می‌شود را پیشنهاد می‌دهند.

 

کنترل وزن و قند خون در بیماران دیابتی

بیماری دیابت معمولاً به‌عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات متابولیک بدن انسان شناخته می‌شود. درمان اصلی این بیماری شامل رعایت سه اصل مهم ” افزایش فعالیت فیزیکی، درمان تغذیه‌ای و درمان طبی” است. در این میان، رژیم درمانی نقش بسیار مهمی در کنترل قند خون افراد دیابتی ایفا می‌کند. اخیراً مطابق با انجام پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، محققین دریافته‌اند که تغذیه و رژیم درمانی، نقش بسیار مثبت و مهمی را در بهبود وضعیت کنترل قند خون بیماران دیابتی ایفا می‌کند.

 

نکات مهم درباره رعایت تغذیه و رژیم درمانی مناسب

برای دریافت یک رژیم درمانی مناسب حتماً شرایط جسمانی خود را بررسی کرده و متخصص تغذیه خود و یا مشاورین تغذیه سایت من و رژیم را در جریان قرار دهید و سپس برحسب شرایط موجودتان، یک رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در طی یک رژیم غذایی مناسب رعایت کنید، مصرف آب و مایعات به‌اندازه کافی است. نوشیدن روزانه 8 تا 10 لیوان آب توصیه می‌شود. سعی کنید در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت‌های ورزشی داشته باشید تا بتوانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید.

لازم به ذکر است که تغذیه و رژیم درمانی تنها برای افراد چاق، درمان چاقی یا لاغری، رفع اضافه‌وزن و … نیست، بلکه گاهی اوقات برای رفع مشکلاتی نظیر رفلکس معده، بیماری‌های روده، معده، تداوم سلامتی بدن و … نیز تجویز می‌شود. یکی از موارد بسیار مهمی که باید در رژیم غذایی به آن توجه کنید، تغییر عادات رفتاری و غذایی افراد است. به‌عنوان‌مثال در افراد چاق، عادت‌های تغذیه‌ای نامناسبی وجود دارد که باعث بالا رفتن وزن آن‌ها می‌شود، بنابراین، با شناخت درست این عادات غلط و رفع آن‌ها در رژیم‌های غذایی می‌توان به تناسب‌اندام و سلامت بدنی رسید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل