تناسب اندام با خواب

تناسب اندام با خواب

تناسب اندام با خواب | عدم خواب کافی به طور منظم فقط شما را خسته نمی کند بلکه احتمالاً باعث افزایش وزن شما نیز خواهد شد. در حقیقت ، افرادی که میزان خوابشان کمتر از پنج ساعت در شبانه روز می باشد به افزایش وزن احتمالی دچار می شوند. اما سوال این است که چه ارتباطی بین اضافه وزن و خواب ناکافی وجود دارد؟

عدم خواب کافی و از طرفی خواب بیش از حد متابولیسم شما را بهم میریزد و از طرفی منجر به افزایش وزن شما می شود. هنگامی که خواب شما کمتر از حد معمول باشد و ساعات بیشتری را بیدار باشید به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت در نتیجه بیشتر گرسنه می شوید و وعده های غذایی و تنقلات بیشتری استفاده می کنید.

خواب زیاد نیز منجر می شود شما وعده صبحانه را کنار بگذارید در نتیجه برای وعده ناهار احساس شدید گرسنگی می کنید که منجر می شود غذای بیشتر بخورید و در این حالت هر آنچه که دریافت می کنید به چربی تبدیل شده و در نهایت روز به روز چاق تر و چاق تر می شوید.

با توجه به آنچه تا به اینجای متن گفتیم خواب زیاد و بیخوابی هر دو باعث بهم ریختن نظم وعده های غذایی شما و در نهایت منجر به اضافه وزن در شما می شود. چنانکه دلایل گفته شده به اندازه کافی برایتان قانع کننده نبوده شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت می کنیم.

تناسب اندام

هورمون های گرلین و لپتین

هورمون گرلین از دستگاه گوارش ترشح شده و موظف به تنظیم وزن بدن در طولانی مدت است. در واقع این هورمون نقش ارسال پیام گرسنگی را بر عهده دارد. هورمون لپیتن نیز بر خلاف هورمون گرلین باعث کاهش اشتها می شود. اگر به دنبال تناسب اندام هستید باید به خواب خود اهمیت دهید.

خواب کم از طرفی منجر به تولید بیشتر هورمون گرلین شده و از طرفی میزان ترشح هورمون لپتین را کاهش می دهد. در نتیجه اشتهای شما زیاد شده و در این زمان بدن شما قادر به تنظیم میزان انسولین در بدنتان نخواهد بود.

با بهم خوردن میزان انسولین در بدن و افزایش این هورمون در بدن چربی های بیشتری در سطح بدنتان ذخیره می شود، چرا که بافت چربی بیشتر منجر به کاهش حساسیت احتمالی بدن به این هورمون می شود در بدن بهتر است که میزان کمتر می شود

چنانکه از کیفیت خواب خوبی برخوردار نمی باشید و به دنبال این هستید که خواب خود را تنظیم کنید، سعی کردیم راه حل هایی ساده و موثر به شما ارائه دهیم.

زمان خواب خود را مشخص کنید.

در واقع سعی کنید در یک زمان مشخص به رختخواب رفته و در این زمان سعی کنید گوشی همراه خود و یا تبلت تان را دور از دسترس خود قرار دهید، چرا که استفاده از ابزار هوشمندی همچون تلفن همراه قبل از خواب، سطح ملاتونین در بدن را تغییر می دهد.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که منجر به حس خواب در افراد می شود. بدن انسان ها روند مشخصی را دنبال می کند. هنگامی که شب فرا می رسد و شما به همراه خود خیره می شوید در واقع بدن دچار سردرگمی شده و ترشح ملاتونین متوقف می شود، در نتیجه شما دچار بیخوابی می شوید.
با کم کردن دمای اتاق خود چربی بیشتری سوزانده و حساسیت بدن به هورمون انسولین را نیز کاهش دهید. محیط خواب خود را تاریک نگه دارید! در واقع با روشن بودن مکان خواب تان به هنگام شب، مجددا بدن دچار اختلال شده و ساعت بیولوژیک تان بهم می ریزد و اینگونه برداشت می کند که روز است! پس از کیفیت خوابتان کاسته می شود.

اختصاص حتی نیم ساعت زمان در طول روز به خواب منجر می شود در هنگام شب خواب راحت تری داشته باشید. کاری را به عنوان عادت قبل از خواب خود انجام دهید که با انجام آن به آرامش برسید. برای مثال می توانید خود را به نوشیدن یک دمنوش گیاهی عادت دهید، به موسیقی بی کلام و آرامش بخشی گوش دهید، مراقبه کنید، دوش آب گرمی بگیرید و یا فضای اتاق خواب خود را با رایحه اسطوخودس معطر کنید و در واقع کاری کنید کاری کنید که جسم و روح تان به آرامش برسد.

وعده شام خود را ساعت 8 شب میل کرده باشید و این وعده را سبک نوش جان کنید. چرا که وعده های سنگین غذایی کیفیت خواب شما را کم می کند. علاوه بر آنچه گفته شد سعی کنید از مصرف خوراکی های زیر خودداری کنید تا خواب تان مختل نشود. تنقلاتی همچون چیپس بسیار دیر هضم هستند بنابراین با مصرف آن ها شب هنگام خواب نا آرامی خواهید داشت. نوشابه های گازدار و کافئین دار اضافه بر ضررهای که بر سلامتی شما دارند مختل کننده خواب شما هستند.اختلالاتی که در خواب شما ایجاد می کنند.

تناسب اندام

خوردن شیرینی جات قبل از خواب منجر به ترشح انسولین می شود که این امر در نهایت منجر به کاهش قند خون می شود، در نتیجه سریع به خواب می روید اما طولی نمی کشد که از خواب بیدار می شوید. شکلات و کاکائو و چایی نیز به علت کافئینی که دارند خواب شما را با مشکل رو به رو می کنند. بنابراین بهتر است حداقل 4 ساعت قبل از خواب تان از خوردن خوراکی هایی که دارای کافئین هستند خودداری کنید.

از مصرف گوجه فرنگی نیز قبل از خواب خودداری کنید. گوجه فرنگی به علت تیرامین موجود در خود منجر به ترشح هورمون نوراپینفرین شده و نقش این هورمون بالا بردن فعالیت مغز و به تاخیر انداختن خواب می باشد. از جمله محصولاتی که حاوی این اسیدآمینه است می توان به سبزی ها و یا میوه های کال اشاره کرد.

با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شده می توانید کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید و از طرفی به سلامت و تعادل وزن خود نیز کمک شایانی کرده باشید. چنانچه برای تنظیم وزن خود سوالی دارید و برنامه مشخصی در سر ندارید نگران نباشید! کارشناسان تغذیه در سایت “من و رژیم” به شما کمک می کنند برنامه غذایی مناسبی داشته باشید، که با رعایت آن به خواب منظم و وزن ایده آل تان برسید. وقت را تلف نکنید و با وارد کردن اطلاعات خود، منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل