فواید گیاهخواری برای کاهش وزن

فواید گیاهخواری برای کاهش وزن

فواید گیاهخواری برای کاهش وزن | مردم به دلایل زیادی از جمله سلامتی، اعتقادات مذهبی، نگرانی در مورد کشتن حیوانات یا استفاده از آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در پرورش دام یا تمایل به خوردن مواد طبیعی، گیاهخوار می شوند. عده ای نیز به دلیل آنکه نمی توانند گوشت بخورند، رژیم غذایی گیاهی را انتخاب می کنند. گیاهخواری به لطف دسترسی آسان تر به محصولات تازه، غذاهای آماده گیاهی و افزایش نفوذ فرهنگ آشپزی به روش گیاهخواری، جذاب تر و راحت تر شده است.

تحقیقات قدیمی در مورد گیاهخواری، بیشتر بر روی کمبود احتمالی برخی مواد غذایی کار کرده اند، اما در سالهای اخیر مطالعات مزایای سلامتی رژیم غذایی بدون گوشت را نشان می دهند. امروزه گیاهخوای به عنوان راهی برای كاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها شناخته می شود. رژیم های گیاهی مناسب از نظر تغذیه ای کامل بوده و مزایایی نیز در پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها دارند.

با رعایت دستورالعمل های توصیه شده در مورد تغذیه به روش گیاخواری، لزوما به این معنی نیست که گیاهخواری برای شما مناسب است. خوردن انواع میوه، سبزیجات و غلات کامل، یا جایگزین کردن چربی های اشباع و ترانس با چربی های خوب، مانند مواد مغذی موجود در آجیل، روغن زیتون و روغن کانولا برای سلامتی بسیار ضروری است. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که مشاور تغذیه بهترین کسی است که می تواند شما را راهنمایی کند. برای نمونه سایت من و رژیم با ارایه‌ی رژیم های هوشمند با کیفیتی بی‌نظیر، شما را در انتخاب رژیم غذایی تان همراهی می کند.

برای آنکه از مزایای رژیم گیاهخواری بهره ببرید، لزومی ندارد که آن را کامل رعایت کنید. مثلا، سبک رژیم غذایی مدیترانه ای که باعث طول عمر بیشتر شده و خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش می دهد، بیشتر شامل گیاهان است و مقدار کمی گوشت در آن وجود دارد.

کاهش وزن

انواع گیاهخواری

گیاهخوار به افرادی گفته می شود که گوشت، مرغ یا غذاهای دریایی نمی خورند. اما افرادی هم هستند که با داشتن رژیم غذایی متفاوتی، خود را گیاهخوار می نامند. بنابراین گیاهخواران به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • گیاهخواری کامل: از خوردن گوشت قرمز، سفید، ماهی یا هر محصولی که از حیوانات تولید می شود، مثل تخم مرغ، لبنیات و ژلاتین حویانی خودداری می کنند.
  • گیاهخواری حاوی لبنیات و تخم مرغ: گوشت قرمز، مرغ یا ماهی نمی خورند، اما تخم مرغ و لبنیات مصرف می کنند.
  • گیاهخواری حاوی لبنیات: گوشت قرمز، مرغ، ماهی یا تخم مرغ نمی خورند، اما لبنیات مصرف می کنند.
  • گیاهخواری حاوی تخم مرغ: گوشت قرمز، مرغ، ماهی یا لبنیات نمی خورند، اما تخم مرغ مصرف می کنند.
  • گیاهخواری حاوی ماهی: از خوردن گوشت قرمز اجتناب می کنند اما شاید مرغ و ماهی بخورند.

فواید گیاهخواری و محافظت در مقابل بیماری ها

در مقایسه با گوشت خواران، گیاهخواران چربی و کلسترول کمتر و ویتامین های سی و ای، فیبر، اسید فولیک، پتاسیم و بسیاری موارد مغذی بیشتری مصرف می کنند. در نتیجه به احتمال زیاد کلسترول و فشار خون و شاخص توده بدنی پایین تری دارند و در مقایسه با دیگران کاهش وزن بیشتری خواهند داشت. در مقایسه این دو گروه با یکدیگر، گیاهخواران طول عمر بیشتری داشته و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها در آنها کمتر است. محققان برخی از بیمارها را به طور خاص بین گیاهخواران و گوشتخوارن مقایسه کرده اند که در ادامه تعدادی از آنها شرح داده شده است.

  1. بیماری های قلبی: طبق تحقیقات گیاهخواران کمتر به دلیل مشکلات قلبی مثل سکته می میرند. فقط 20 درصد گیاهخواران از بیماری قلبی جان خود را از دست دادند که عدد قابل توجهی است. برای محافظت از قلب بهتر است غلات و حبوبات کامل با فیبر بالا بخورید، که به آرامی هضم می شوند. علاوه بر آن به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک می کنند. این نوع فیبر در کاهش سطح کلسترول هم نقش دارد. در مقابل کربوهیدرات های تصفیه شده و نشاسته هایی مثل سیب زمینی، برنج سفید و محصولاتی که از آرد سفید تهیه می شوند، قند خون را سریع بالا می برند و در نتیجه خطر حمله قلبی و دیابت زیاد می شود.
    آجیل نیز محافظ قلب است. انواع مغزها قند پایینی دارند و سرشار از آنتی اکسیدان، پروتئین گیاهی، فیبر، مواد معدنی و اسیدهای چرب سالم اند. البته در مصرف آجیل نیز باید حد متعادل را در نظر گرفت، زیرا کالری آنها بالا بوده و اشتها آور نیز هستند. به خصوص گردو که منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.
  2. سرطان: مطالعات زیادی نشان می دهد که خوردن میوه و سبزیجات، خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش دهد. شیوع سرطان در گیاهخواران نسبت دیگران کمتر است. اگر خوردن گوشت قرمز را قطع کنید، یکی از عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ را از بین می برید.
  3. دیابت: تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی گیاهخواری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
  4. سلامت استخوان: برخی از خانم ها تمایلی به امتحان کردن رژیم گیاهخواری ندارند، و بخصوص نسبت به نخوردن لبنیات نگرانند. به این دلیل که کمبود کلسیم باعث پوکی استخوان می شود. گیاهخوارانی که کمتر از مقدار توصیه شده روزانه کلسیم مصرف می کنند به طور کلی نسبتا بیشتر دچار شکستگی استخوان می شوند. اما گیاهخوارانی که حداقل 525 میلی گرم کلسیم در روز می خورند در برابر شکستگی آسیب پذیری کمتری دارند. البته از برخی سبزیجات حاوی کلسیم مثل کلم بروکلی و کلم چینی می توان برای تامین این ماده استفاده کرد. علاوه بر این، پتاسیم بالا و منیزیم موجود در میوه ها و سبزیجات اسیدیته خون را کاهش می دهند و در نتیجه کلسیم کمتری از بدن دفع می شود. افرادی که از رژیم های گیاهی پیروی می کنند ممکن است در معرض کمبود ویتامین های D و K قرار بگیرند، که هر دو برای سلامتی استخوان لازم اند.

برای گیاهخواری مزایای زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

کاهش وزن

با گیاهخواری پوست سالم تری خواهید داشت

اگر داشتن پوست سالم برایتان اهمیت دارد، باید ویتامین ها و مواد معدنی و آب را به اندازه مناسب در رژیم غذایی خود داشته باشید. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. بعلاوه، از آنجا که آب ماده اصلی آنها است اگر به صورت خام مصرف شوند، مواد مغذی بیشتری به بدنتان می رسانند. بسیاری از غذاهای گیاهی منابع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که به داشتن پوست سالم تر کمک زیادی می کند.

گیاهخواری افسردگی را کاهش می دهد

طبق تحقیقات انجام شده، گیاهخواران شادترند. علاوه بر این، هر غذای گیاهی یک ماده نشاط آور خاص خود را دارد، که بر ذهن ما تاثیر گذاشته و افکارمان را مثبت می کند.

گیاهخواری سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد

غذای گیاهی به راحتی هضم می شود و سوخت و ساز فرد را در وضعیت خوبی نگه می دارد. میزان متابولیسم در افرادی که رژیم گیاهی دارند بسیار بیشتر است. هر چه متابولیسم بالاتر باشد، چربیها بیشتر می سوزد.

گیاهخواری طول عمر را افزایش می دهد

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث افزایش طول عمر می شود. اما داشتن رژیم غذایی گیاهی به عنوان یکی از عوامل مهم در این زمینه شناخته شده است. هرچه میوه یا سبزیجات بیشتری بخورید، سموم و مواد شیمیایی موجود در بدن شما کمتر می شود، بنابراین زندگی سالم تر و به دنبال آن طول عمر بیشتری خواهید داشت.

بدون شک غذاهای گیاهی مزایای بسیار زیادی دارند. انتخاب یک رژیم گیاهخواری شاید برای همه مناسب نباشد. بنابراین همیشه بهتر است برای داشتن رژیم غذایی مناسب خود از متخصصان آن مشورت بگیرید. من و رژیم به شما کمک می کند تا مواد غذایی مناسب و سالم تری انتخاب کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل