لاغری با کینوا افسانه نیست

کینوا یکی از محبوب ترین دانه های خوراکی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی خصوصا در داخل کشور پیدا کرده و به سفره های ایرانیان ورود کرده است. این گیاه دارای قدمتی بسیار طولانی است اما از ورود و کشت آن در ایران چندان نمی گذرد. کینوا به دلیل در اختیار داشتن مواد مغذی بسیار و ویژگی های بسیار مفید دیگر یکی از بهترین و محبوب ترین دانه های خوراکی است که حتی می توان آن را جایگرین برنج کرد.

در خصوص مزایای کینوا سوالات و شبهات بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها لاغری با کینوا است. آیا واقعا استفاده از رژیم لاغری با کینوا موثر است؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کرده و تاثیر کینوا در لاغری را زیر ذره بین ببریم. با من و رژیم باشید.

کینوا چیست؟

کینوا گیاهی است که دانه های آن خوراکی بوده و می توان از آن به عنوان یک منبع غذایی استفاده کرد. سرزمین اصلی کینوا آمریکای جنوبی است. این گیاه در مناطق وسیعی از کشورهای شیلی، پرو و بولیوی کشت می شود. تا دهه های اخیر مردم دنیا چندان با این گیاه آشنایی نداشتند. بیماران مبتلا به سلیاک می بایست غلاتی مصرف می کردند که گلوتن نداشته باشد.

کینوا به عنوان جایگزینی برای گندم به بیماران مبتلا به سلیاک معرفی شد، اما با مشخص شدن ارزش غذایی بالای آن، این گیاه به شکل گسترده تری توسط مردم عادی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

در سال های اخیر در بسیاری از کشورها کینوا را جایگرین دانه های گندم دانسته و به طور گسترده اقدام به واردات و کشت آن کردند. در چندین مرتبه و در سال های مختلف بذر این گیاه با نظارت های بین المللی برای کشت و زراعت به کشورهای مختلف فرستاده شد که ایران هم یکی از آن کشورها بود.
هم اکنون تولید و کشت کینوا در ایران پایین بوده و آن چنان که می بایست جوابگوی بازار نیست. یکی از دلایل اصلی قیمت تقریبا بالای این گیاه، در بازار ایران هم همین موضوع است.

 

ارزش غذایی کینوا

کینوا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این گیاه منبع بسیار غنی از پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین ها است. کینوا دارای مقادیر بیشتری کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی نسبت به گندم، جو و ذرت است. یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت این دانه در میان افراد، ارزش غذایی بسیار بالای آن است و می توان آن را در رژیم لاغری با کینوا قرار داد. در هر صد گرم دانه های خام کینوا این مواد مغذی وجود دارد:

  • 64 گرم کربوهیدرات
  • 15 گرم پروتئین
  • 6 گرم چربی

و مقادیر قابل توجهی ویتامین های آ، ب1، ب2،ب3،ب6، C، E، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و فولیک اسید. همچنین 100 گرم خام این گیاه 368 کیلوکالری انرژی می دهد. که این مقادیر پس از پخته شدن به این مقدار می رسند:

  • 22 گرم کربوهیدرات
  • 4.5 گرم پروتئین
  • 2 گرم چربی
  • 3 گرم فیبر
  • 120 کیلو کالری انرژی

مصرف تنها 100 گرم کینوا در روز، به ترتیب 30 درصد و 20 درصد نیاز روزانه بدن شما به منگنز و فسفر را تامین کرده و همچنین می تواند تا 20 درصد نیاز روزانه فیبر بدن را تامین کند. در آمریکای جنوبی، به دلیل خواص بالای این گیاه، به آن خاویار گیاهی گفته می شود. یکی از موارد مورد بحث در مورد ارزش غذایی و خواص کینوا برای لاغری، کیفیت آن مواد است.

شاید در برخی موارد میزان برخی فاکتورها در جدول ارزش غذایی کینوا به اندازه مواد دیگر مانند برنج نباشد، اما کیفیت آن به مراتب بالاتر است. این موضوع وقتی قابل پذیرش تر خواهد بود که بدانیم حجم کشت و تولید برنج در دنیا بسیار بالا بوده و بسیاری از برنج های تولیدی کیفیت مورد انتظار را ندارند. دانه های این گیاه علاوه بر پخت و مصرف به شکل جداگانه، برای تولید آرد، غنی کردن آرد و گندم، تولید بیسکویت و پاستا نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

از برگ های گیاه کینوا نیز در ترکیبات غذایی مختلف همچون پخت آش و کوکو استفاده می شود.

 

آشنایی با انواع کینوا

کینوا نیز همانند برنج و سایر غلات انواع مختلفی دارد. این گیاه ارزشمند بیشتر در رنگ های سفید مایل به شیری، قرمز و سیاه دیده می شود. این سه نوع در ارزش غذایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما از نظر زمان پخت، بافت و طعم کمی با هم متفاوت هستند. کینوای سفید، نرم ترین بافت را داشته و خوش پخت تر است. کینوای قرمز بافت های درشت تری داشته و پس از پخت شبیه برنج قهوه ای می شود و کینوای مشکی نیز پس از پخت سیاه مانده وکمی طعم شیرین دارد.

 

خواص کینوا برای لاغری

کینوا ماده غذایی ارزشمندی است که می توانید با گنجاندن آن در سبد غذایی خود، از فواید ارزشمند آن بهره مند شوید. کینوا به خودی خود در درمان به کار نمی رود اما به دلیل در اختیار داشتن ارزش غذایی بالا می توان از خواص آن در زمینه های مختلف بهره برد. همان طور که گفته شد افراد مبتلا به سلیاک نمی توانند دانه ها و غلات گلوتن دار مصرف کنند، از این رو کینوا می تواند علاوه بر رفع نیازهای غذایی این افراد، مشکل حساسیت به گلوتن آن ها را نیز برطرف کند.

همچنین این گیاه به دلیل دارا بودن فیبر بالا می تواند در مسیر کاهش وزن و لاغری، رسیدن به تناسب اندام، کاهش کلسترول خون و بهبود عملکرد قلبی عروقی به شما کمک کند. همچنین این گیاه به دلیل در اختیار داشتن آنتی اکسیدان های متنوع، می تواد در تنظیم قند و فشار خون به بدن کمک کند. خواص متعدد دیگر این گیاه ارزشمند را فاکتور می گیریم و به سراغ تاثیر آن در لاغری می رویم.

 

آیا واقعا می توان با کینوا به لاغری رسید؟

در بررسی های مختلف مشاهده شده است که کینوا می تواند در لاغری موثر باشد. اولین دلیل آن را می توان فیبر بالای این دانه های ارزشمند دانست. فیبر علاوه بر اینکه سلامت سیستم گوارش و هضم شما را تامین کرده و فعالیت کبد و صفرا را بهبود می دهد، تا مدت زیادی شما را سیر نگه داشته و با ایجاد حس سیری در شما، مانع از پر خوری و مصرف بیش از اندازه غذا می شود. فیبر یکی از مواد غذایی مورد نیاز بدن در طول روز است که می بایست از منابع غذایی مختلف تامین شود.

کینوا با در اختیار داشتن این منابع می تواند علاوه بر تامین نیازهای روزانه شما، در روند لاغری نیز به شما کمک کند.

در یک تحقیق دیگر در سال 2014 مشخص شده که کینوا جذب چربی در بدن را کاهش داده و با افزایش سوخت و ساز گلوکز در بدن، مصرف انرژی و سوزاندن کالری در بدن را نیز شدت و سرعت می بخشد. این به آن معناست که خواص کینوا برای لاغری به گونه ای است که کالری های بیشتری سوزانده و با افزایش متابولیسم و تجزیه کربوهیدرات ها مانع از چاق شدن و افزایش چربی در بدن شما شود. بنابراین می توان گفت لاغری با کینوا واقعی است و می توان به کمک این دانه ارزشمند لاغر شد.

 

همچنین کینوا تقریبا یک سوم نیاز روزانه شما به منگنز را تامین می کند. این ماده می تواند به بدن در برابر افزایش چربی شکمی و میزان بالای تری گلیسیرید خون کمک کند. از موارد دیگری که می تواند لاغری با کینوا را واقعی تر کند، میزان کمتر کربوهیدرات آن و بیشتر بودن میزان پروتئین آن نسبت به دانه ها و غلات مشابه است.

به عنوان مثال، برنج کربوهیدرات بیشتر، فیبر کمتر و پروتئین کمتری نسبت به کینوا در اختیار دارد که با جایگزینی آن با کینوا می توان از این مزیت برای جلوگیری از روند چاقی و رسیدن به تناسب اندام و لاغری بهره برد.

کربوهیدرات موجود در کینوا پیچیده بوده و زمان بیشتری برای شکسته شدن، تجزیه و هضم نیاز دارد.

این موضوع باعث می شود که مواد مغذی کینوا به مرور زمان و آهسته آهسته در بدن به گردش در آمده و مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه داشته و سطح انرژی شما را در بالاترین میزان نگه دارد. همچنین پروتئین موجود در این دانه ها، 9 اسید آمینه داشته و طیف وسیعی از این اسیدهای آمینه را برای بدن شما فراهم می کنند.

 

سخن پایانی

کینوا گیاهی بسیار ارزشمند و مفید است که می تواند فواید بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. با بهره مندی از رژیم لاغری با کینوا می توانید از ارزش غذایی بالای آن استفاده کنید. همچنین می توانید غلات و غذاهای چاق کننده همانند برنج را با کینوا جایگزین کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنید.

لاغری با کینوا دیگر یک افسانه نیست و این گیاه ارزشمند، با در اختیار داشتن منابع غنی و مفید بسیار می تواند در راه لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام کمک کننده باشد.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل