ویتامین‌های چاق کننده کدامند؟

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که بدن برای فعالیت‌های روزانه خود به آنها نیاز دارد. ویتامین‌ها در سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن نقش دارند؛ در صورتی که ویتامین به اندازه کافی به بدن نرسد باعث به وجود آمدن بیماری‌های مختلف مثل بری بری و پلاگر می‌شود. ویتامین‌ها علاوه بر نقشی که در سوخت و ساز بدن دارند، به جذب مواد غذایی در روده نیز به عنوان چیزی شبیه به کاتالیزرو عمل می‌کنند. به طور کلی، هر یک از ویتامین‌ها نقش خاصی در بدن ایفا می‌کنند و مصرف بیش از حد و یا کمبود آنها به بدن آسیب می‌رساند.

با توجه به میزان سوخت و ساز بدن و عوامل ژنتیکی مواد غذایی و ویتامین‌ها روی بدن تاثیرات متفاوتی دارند. اگر به دنبال افزایش وزن هستید نباید نقش ویتامین‌ها را در افزایش وزن و چاق شدن نادیده بگیرید. با این وجود انواع خاصی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و آسان‌تر به هدف خود که افزایش وزن است دست پیدا کنید. اگر کاهش وزن شما به صورت ناگهانی و با سرعت اتفاق میفتد حتماً باید سریع به پزشک مراجعه کنید، اما در صورتی که این کاهش وزن با تغییر سبک زندگی و تغییر برنامه غذایی اتفاق افتاده باشد جای نگرانی نیست. فقط کافی است از مشاورین من و رژیم برای دریافت برنامه غذایی مناسب کمک بخواهید.

 

 

انتخاب انواع رژیم غذایی معمولاً با هدف کاهش وزن برای آب کردن چربی‌های اضافه بدن و افزایش سلامتی انجام می‌شود. با این حال افراد زیادی هم هستند که علاقه‌ای به کاهش وزن ندارند و در واقع برعکس آن به دنبال دریافت رژیم چاقی هستند. دلایل زیادی برای افزایش وزن وجود دارد. برای مثال بعضی از افراد می‌خواهند عضلات قوی‌تری داشته باشند و بعضی می‌خواهند عملکرد روزانه خود را بهبود دهند و یا از لحاظ ظاهری نسبت به اندام خود رضایت ندارند و می‌خواهند که چاق شوند. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید می‌توانید با کمک مشاورین من و رژیم برنامه غذایی و رژیم چاقی متناسب با خود را دریافت کنید.

با توجه به میزان سوخت و ساز بدن و عوامل ژنتیکی مواد غذایی و ویتامین‌ها روی بدن تاثیرات متفاوتی دارند. اگر به دنبال افزایش وزن هستید نباید نقش ویتامین‌ها را در افزایش وزن و چاق شدن نادیده بگیرید. با این وجود انواع خاصی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند تا سریع‌تر و آسان‌تر به هدف خود که افزایش وزن است دست پیدا کنید. اگر کاهش وزن شما به صورت ناگهانی و با سرعت اتفاق می افتد حتماً باید سریع به پزشک مراجعه کنید اما در صورتی که این کاهش وزن با تغییر سبک زندگی و تغییر برنامه غذایی اتفاق افتاده باشد جای نگرانی نیست. فقط کافی است از مشاورین من و رژیم برای دریافت برنامه غذایی مناسب کمک بخواهید.

 

ویتامین‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به طور کلی ویتامین‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • ویتامین‌های محلول در آب

ویتامین‌های محلول در آب جز ویتامین‌های گروه B و C هستند. این ویتامین‌ها همانطور که از اسم آنها پیدا است در آب حل می‌شود و اگر مصرف روزانه آنها بیش از حد باشد مقدار اضافی آن از بدن دفع می‌شود و کمبود آنها نیز به سرعت اثر خود را در بدن نشان می‌دهد. بنابراین میزان دریافت ویتامین در رژیم غذایی سالم حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و حاوی مقدار مناسب این نوع ویتامین‌ها باشد.

  • ویتامین‌های محلول در چربی

این ویتامین‌ها که در چربی حل می‌شوند در صورت مصرف زیاد آنها از بدن دفع نشده و در بدن و به خصوص در کبد ذخیره می‌شوند. به همین دلیل هم بیماری‌های ناشی از مصرف زیاد این نوع ویتامین‌ها دیر در بدن مشخص می‌شود.

 

کدام ویتامین چاق کننده است؟

برای چاق شدن به مصرف بیشتر مواد غذایی نیاز دارید. در حقیقت با مصرف بیشتر مواد غذایی میزان کالری که دریافت می‌کنید افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث چاقی می‌شود. مصرف ویتامین با هدف چاق شدن و برای افزایش وزن تنها در صورتی مؤثر است که مواد مغذی که باعث لاغری می‌شود را در برنامه غذایی حذف کنید.

کمبود برخی از مواد مغذی که باعث کاهش وزن می‌شوند شامل ویتامین‌های C و B12 و است. به نظر می‌رسد که مصرف مولتی ویتامین‌ها احتمالاً باعث می‌شود تا بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و از آنجایی که ویتامین‌ها بر میزان سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارند بنابراین میزان دریافت ویتامین‌ها می‌تواند بر میزان وزن افراد هم از لحاظ لاغری و هم از لحاظ چاق شدن تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این برخی از ویتامین‌ها در اشتها نیز تأثیر می‌گذارند و در نتیجه باعث می‌شود که غذای بیشتری بخوریم و بنابراین بر چاق شدن تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، سطح پایین ویتامین B6 سطح سرتونین مغز را کاهش می‌دهد و همین موضوع بر افزایش اشتها تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر برخی از افراد مولتی ویتامین‌ها را بر افزایش وزن و یا لاغری مقصر می‌دانند و به سبک زندگی و برنامه غذایی خود توجه نمی‌کنند.

بیشتر افرادی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می‌کنند و در نتیجه دچار کمبود مواد مغذی نمی‌شوند. اما یک رژیم غذای ناسالم بر میزان و نحوه جذب مواد مغذی در بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث افت سطح خون شود. کمبود ویتامین C و ویتامین B12 باعث به وجود آمدن وضعیتی در بدن می‌شود که به آن کم خونی گفته می‌شود و بدن نمی‌تواند سلول‌های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. کم خونی خود را به صورت خستگی، تنگی نفس، ضعف عضلانی، سرگیجه، ضربان نامنظم قلب، تغییر خلق و خو، سرگیجه و فراموشی و در نهایت کاهش وزن می‌شود.

 

 

ویتامین B12 در اشتها نقش مهمی ایفا می‌کند و باعث می‌شود که بدون آنکه به غذا نیاز داشته باشید غذای بیشتری بخورید. کمبود این ویتامین بر اختلالات گوارشی و کم خونی تأثیر می‌گذارد. برای اطمینان از اینکه به مقدار کافی ویتامین B12 دریافت می‌کنید باید نوع مواد غذایی در رژیم چاقی را به درستی انتخاب کنید. برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین B12 عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • مرغ
  • میگو
  • لبنیات
  • ماهی‌های چرب
  • بوقلمون

 

آیا خوردن قرص ویتامین دی باعث چاقی می‌شود؟

برای کمک به جذب کلسیم و سالم ماندن استخوان‌ها بدن به ویتامین D احتیاج دارد، اما این ویتامین نقش دیگری نیز در بدن ایفا می‌کند و آن تقویت عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق و کاهش التهاب است. به نظر می‌رسد ویتامین D به احتمال زیاد باعث افزایش وزن نمی‌شود، زیرا افرادی که اضافه وزن دارند مقادیر کمی از این ماده مغذی در بدنشان دیده شده است. قبل از مصرف مکمل ویتامین D با متخصصین مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما بی خطر است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد ویتامین D ممکن است باعث افزایش وزن شود اما این مطالعات معمولاً بر روی گروه‌های خاص مثل زنان باردار انجام شده است و به همین دلیل نمی‌توان آن را به همه افراد نسبت داد.

 

چه ارتباطی بین سطح ویتامین ای و چاقی وجود دارد؟

ویتامین E از ویتامین محلول در چربی است و در سبزیجات و غذاهای چرب مانند آجیل، ماهی‌های روغنی، روغن زیتون و آووکادو به وفور وجود دارد. کمبود مزمن ویتامین E می‌تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با سندرم متابولیک، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر و سرطان شود.

ویتامین ای یک ریز مغذی محلول در چربی است و از نظر تئوری، در افرادی که اضافه وزن دارند و مقادیر زیادی غذای چرب می‌خورند، باید سطح بالایی داشته باشد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد حتی در حالتی که مقدار ویتامین E در گردش خون زیاد است، در افراد چاق این ریز مغذی ضروری به بافت هایی که بیشتر از همه مورد نیاز است راه پیدا نمی‌کند. بافت افراد چاق مصرف برخی از این چربی‌ها و ویتامین‌ها از جمله ویتامین E را رد می‌کنند زیرا در حال حاضر چربی کافی دارند. به همین دلیل، افراد چاق جز آن دسته از افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین ای قرار دارند.

 

خطرات احتمالی مصرف بیش از حد ویتامین‌ها چیست؟

زمانی که به طور طبیعی از طریق مواد غذایی موجود در برنامه غذایی خود مواد مغذی از جمله انواع ویتامین‌ها را دریافت می‌کنید بعید است که دریافت مقدار ویتامین‌ها بیش از اندازه شود. دریافت بیش از اندازه ویتامین‌ها معمولاً به مصرف مواد مکمل مربوط می‌شود که در صورتی که بیش از اندازه باشد و یا متناسب با نیاز بدن یک فرد نباشد می‌تواند منجر به بروز بیماری شود و حتی در موارد شدید خطرناک هم باشد. البته این موضوع در مورد ویتامین‌های محلول در چربی اتفاق می افتد و ویتامین‌های محلول در آب در صورتی که بیش از اندازه دریافت شود از بدن دفع می‌شود. مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند اثرات جانبی بر بدن داشته باشد که هر یک از آنها عبارتند از:

  • ویتامین C: با وجود آنکه ویتامین C مسمومیت نسبتاً کمی دارد اما مقدار زیاد آن باعث اختلال در دستگاه گوارش از جمله اسهال، گرفتگی، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و حتی در تشدید سر درد میگرنی نیز تأثیر می‌گذارد.
  • ویتامین B3: مصرف بیش از حد این ویتامین باعث افزایش فشار خون، درد شکم، اختلال در بینایی و آسیب به کبد می‌شود.
  • ویتامین B9: مصرف بیش از حد این ویتامین بر عملکرد ذهن تأثیر می‌گذارد و تأثیر سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می‌کند.
  • ویتامین A: امکان ایجاد مسمویت از ویتامین A از طریق مواد غذایی تقریباً اتفاق نمی‌افتد و بیشتر به مصرف مکمل‌ها مربوط می‌شود. علائم مسمومیت از این ویتامین شامل تهوع، افزایش فشار مغز و در حالت بسیار شدید می‌تواند باعث مرگ شود.
  • ویتامین D: مسمومیت با این ویتامین بر کاهش وزن، کاهش اشتها و ضربان نامنظم قلب شود. علاوه بر این سطح کلسیم خون را بالا می‌برد که در نهایت می‌تواند به بعضی از اندام‌ها بدن آسیب برساند.
  • ویتامین E: مصرف بیش از حد ویتامین E منجر به لخته شدن خون و در نتیجه خونریزی و سکته مغزی می‌شود.

 

آیا مصرف بیش از حد ویتامین‌ها کشنده است؟

مرگ ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین‌ها بسیار نادر است اما مواردی از مرگ و میر ناشی از مسمومیت با ویتامین نیز دیده شده است. به عنوان مثال مصرف بیش از 200 میلی گرم ویتامین A و یا مصرف 10 برابر بیش از میزان مصرف مجاز روزانه می‌تواند باعث افزایش فشار مایع نخاعی و در نهایت آسیب رسیدن به اندام‌های بدن شود. مصرف بیش از حد ویتامین D نیز در دراز مدت سطح کلسیم خون را بالا برده و می‌تواند منجر به مرگ شود. مصرف بیش از حد سایر ویتامین‌ها هم می‌تواند عوارض جانبی احتمالی کشنده‌ای مثل آسیب به کبد داشته باشد.

به طور کلی در میزان مصرف مواد غذایی و مواد مغذی همیشه باید به نیاز بدن توجه داشت. درست است که هر یک از مواد مغذی به تنهایی فواید فوق العاده ای برای سلامتی دارند اما باید برنامه غذایی را انتخاب کرد که همه چیز به اندازه به بدن برسد. در همین راستا سایت من و رژیم برای ارتقا سلامتی ایرانیان و اینکه هر فرد برنامه غذایی و یا رژیم لاغری خوب مخصوص به خود را داشته باشد با به کاری گیری متخصصین خود در خدمت شما است. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید به سایت من و رژیم سری بزنید و رژیم غذایی متناسب با سبک زندگی و شرایط جسمی خود را دریافت کنید.

 

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل