ابدوپلاستی یا عمل زیبایی شکم

کاهش وزن با استفاده از رژیم های غذایی مناسب و تمرینات ورزشی مداوم، دیگر به سختی گذشته نیست. اما از آنجایی که امروزه هدف بسیاری افراد از رژیم لاغری، علاوه بر سلامتی، موضوع زیبایی و رویای دست یابی به اندام متناسب است، به همین دلیل گاهی بعد از رژیم های لاغری، برخی جراحی های زیبایی نیز اهمیت پیدا کرده است. غالبا پس از سوزاندن چربی های اضافی و شل شدن پوست خصوصا در ناحیه شکم، عموما افراد به فکر کشسانی پوست و سفت کردن عضلات و گاها بر طرف کردن ترک های پوستی بعد از لاغری هستند.

در این بین برخی از پزشکان توصیه می کنند که بعد از رژیم گرفتن و ورزش بهتر است برای از بین بردن چربی اضافی و شل شدن پوست، جراحی ابدومینوپلاستیabdominoplasty””در نظر گرفته شود. این جراحی، عمل کشیدگی پوست شکم است که نهایتا عضلات شل شده را سفت می کند.

چنانچه از آن دسته افرادی هستید که بعد از رژیم لاغری یا بارداری به عمل لیفت شکم فکر می کنید و یا می خواهید اطلاعات جامع تر و معتبرتری را در درباره چگونگی این جراحی، هزینه ها و حتی عوارض احتمالی آن به دست آورید، مطلب پیش رو آنچه باید درباره عمل ابدومینوپلاستی بدانید را پیش رویتان قرار خواهد داد.

پیش از آنکه به معرفی و چگونگی عمل جراحی و لیفت شکم بپردازیم شاید بد نباشد که ابتدا دلایل چاقی خصوصا در ناحیه شکم و پهلو بررسی شود.

چرا از شکم چاق می شویم؟

دلایل زیادی برای بزرگ شدن شکم وجود دارد از جمله عادات غذایی غلط، رژیم غذایی نامناسب، پرخوری و غیره… این عوامل باعث می شود کالری اضافی که یک فرد در اثر زیاد خوردن به صورت روزانه دریافت می کند در قسمت شکم او جمع شود و در نتیجه شکم بزرگ می شود. در واقع از دلایل عمده چاقی در ناحیه شکم و پهلو، کاهش متابولیسم در بدن و عدم توانایی فرد در سوزاندن چربی است.

استرس یکی از عواملی است که باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود و چربی را به سمت شکم می کشاند. همچنین کم خوابی از عوامل مهم چاقی شکم است چون سطح قند خون را افزایش می دهد و بدن میل به خوردن غذاهایی با کربوهیدرات بالا، مثل فست فودها پیدا می کند.

اما خبر خوب این است که برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام و یا درمان چاقی موضعی مانند آب کردن شکم و چربی های پهلو رژیم های غذایی مناسبی وجود دارد که برخی از آنها در صورتی که به درستی رعایت شود، بسیار موثر است.

در همین راستا من و رژیم برای کمک به افراد در رسیدن به وزن ایده ال خود و برای آنکه مجبور به عمل جراحی و سایر عوارض ناشی از آن نشوند، متناسب با شرایط جسمی هر فرد یک برنامه و رژیم غذایی مخصوص ارائه می دهد. فقط کافی است که در من و رژیم ثبت نام کنید و سریع و آسان برنامه غذایی خودتان را دریافت کنید. با برنامه غذایی من و رژیم دیگر نگران این موضوع نخواهید بود که با کاهش وزن مشکلی برای سلامتی عمومی شما به وجود خواهد آمد، چرا که حفظ سلامتی شما در این برنامه غذایی در اولویت قرار دارد.

در هر حال بسیاری از افراد به فکر راه حل های سریع تری غیر از رژیم های غذایی صحیح یا تغییر عادات رفتاری و غذایی شان هستند. و یا اینکه به دلیل رعایت نکردن رژیم صحیح و نداشتن برنامه غذایی سالم دیگر کارشان از کار گذشته و مجبور هستند که جراحی های لیفت شکم برای ازبین بردن چربی ها انجام دهند.

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم، نوعی جراحی زیبایی یا ترمیمی است که برای سفت شدن عضلاتی که پس از بارداری یا رژیم لاغری شل شده یا پوستشان شکسته شده است، انجام می شود. عمل ابدومینو معمولا برای از بین بردن چربی و شلی پوست اضافی شکم پس از کاهش وزن شدید، پیشنهاد می شود. عمل جراحی ابدومینوپلاستی در بیشتر موارد توسط برخی پزشکان، به دلیل مزیت های زیر توصیه می شود:

• باعث عضله سازی بافت های ضعیف و جدا شده می شود.
• به کاهش دردهای شکمی ناشی از چربی اضافه کمک می کند.
• عملکرد مثانه را بهبود می بخشد.
• موجب کاهش خارش و عفونت های پوستی ناشی از پوست اضافی شکم می شود.
• شکل و فرم شکم را تغییر داده، به گونه ای که شکم تخت و پوست آن صاف می شود.

با این حال در نظر داشته باشید که جراحی ابدومینوپلاستی جایگزینی برای کاهش وزن یا ورزش نیست. اگر بخواهیم اصولی این مساله را بررسی کنیم باید بگوییم که ممکن است بدون جراحی هم شما از طریق تغذیه سالم و ورزش بتوانید شکمی صاف و تخت یا عضله ای پیدا کنید، اما این راه حل برای همه افراد و همیشه کارساز نیست. گاهی شل شدن و افتادگی پوست پس از بارداری یا لاغری شدید ممکن است در حدی باشد که چاره ای جز لیفت شکم نداشته باشید.

به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که ابتدا به کمک یک رژیم غذایی صحیح و تمرینات ورزشی لاغر شوید و پس از آن عمل ابدومینوپلاستی را انجام دهید. هرچند چنانچه گفته شد این عمل جراحی تضمین نمی کند که چربی در ناحیه شکم و پهلو برگشت ناپذیر باشد و شما باید رژیم غذایی و تمرینات ورزشی را پس از بهبود زخم ها و دوران نقاهت، همچنان دنبال کنید.

جراحي شكم و لزوم انجام آن

شاید بسیاری از افراد بخواهند پیش از عمل ابدومینوپلاستی، درباره چگونگی لیفت شکم یا عمل برداشتن چربی شکم و حتی هزینه آن اطلاعات بیشتری بدست آورند یا اصلا بخواهند بدانند که آبدو چیست؟ عمل ابدومینوپلاستی یا جراحی زیبایی شکم، یک عمل جراحی است که در آن چربی و پوست اضافه برداشته می شود تا شکم فرد خوش فرم تر و سفت تر شود. این عمل بیشتر بر روی زنان باردار یا افرادی که وزن زیادی داشته اند و پس از یک دوره گرفتن رژیم غذایی لاغری وزن آنها کاهش پیدا کرده است انجام می شود، چرا که در نتیجه بارداری یا رژیم لاغری، پوست آنها خاصیت کشسانی خود را از دست داده است.

به طور کلی در مورد عمل جراحی زیبایی شکم یا آبدومینوپلاستی می توان گفت که با توجه به وسعت سطحی که قرار است جراحی شود، عمل آبدو به دو صورت کامل و جزئی بر روی شکم انجام می شود. در عمل کامل دو برش نسبتا بزرگ اطراف ناف و پایین شکم زده می شود و در مواردی که پوست فرد بسیار افتاده باشد حتی ممکن است ناف جا به جا شده و بافت ها و پوست اضافه برداشته شود. در آبدومینوپلاستی جزئی فقط یک برش کوچک زیر شکم زده می شود و بیشتر برای افرادی مناسب است که در قسمت پایینی ناف چربی اضافی و ذخیره شده دارند.

هزینه عمل آبدومینوپلاستی

درباره هزینه این عمل بهتر است بدانید که با توجه به جزئی و کلی بودن جراحی آبدومینوپلاستی، هزینه آن هم می تواند متغیر باشد. چنانچه پزشک شما تشخیص دهد که عمل برداشتن چربی شکم برای حفظ سلامتی شما ضرورت دارد و فقط جزء عمل زیبایی محسوب نمی شود، ممکن است بخشی از هزینه های درمان را بیمه درمانی تکمیلی متقبل شود. هرچند باید برای هزینه های کلی قطعا مبلغی را کنار بگذارید. پس قبل از لیفت شکم حتما درباره هزینه عمل آبدومینوپلاستی با پزشک خود مشورت کنید.

درد بعد از ابدومینوپلاستی

بلافاصله بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، غالبا باید انتظار درد در ناحیه جراحی شده و اطراف آن را داشته باشید. علاوه بر درد ممکن است کبودی و تورم، بی حسی احتمالی بین ناف و زخم و یا احساس کشیدگی پوست شکم و نواحی اطراف آن را نیز تجربه کنید.

حتی ممکن است وقتی می خواهید شروع به راه رفتن کنید نتوانید کاملا صاف بایستید و درد داشته باشید که البته به مرور زمان این مشکل حل خواهد شد. در هر حال پس از عمل آبدومینو، باید تا زمانی که پزشک معین کرده است باند و پانسمان روی شکم و البته درد در این ناحیه را تحمل کنید.

کارهایی که بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید انجام داد

بهتر است تمام توصیه های مراقبت از خودتان در خانه را بعد از عمل جراحی جدی بگیرید و توجه داشته باشید که دوران نقاهت مرحله مهمی از درمان است. علاوه بر راهنمایی هایی که پزشک به شما می کند، پیشنهادات کلی مراقبتی بعد از جراحی لیفت شکم شامل موارد زیر است.

• تا جایی که ممکن است استراحت کنید.
• حداقل به مدت یک ماه از انجام ورزش های سنگین یا وزنه برداری پرهیز کنید.
• چنانچه خونریزی، درد شدید یا علائم غیر معمول داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.
• برای جلوگیری از لخته خون ، به مدت هفت تا ده روز جوراب های استرچ بپوشید.
• پانسمان تان را به موقع تعویض کنید.

گن بعد از ابدومینوپلاستی

برای کاهش درد و تورم بعد از عمل لیفت شکم یا جراجی ابدومینوپلاستی، توصیه می شود که از لباس های چسبان و استرچ استفاده کنید. در حال حاضر گن های مخصوصی در بازار موجود است که بسیار مناسب پس از جراحی شکم است و با نام گن بعد از ابدومینوپلاستی ( آبدومینوپلاستی ) معرفی می گردد. این گن ها بطوریکنواخت نواحی شکم، پهلوها، زیر شکم و بالای شکم را پوشش می دهد وهمان طور که گفته شد باعث کاهش درد در ناحیه ی بخیه شده می شود.

همچنین به مرور زمان موجب می شود که بافت های چربی در زیر لایه شکم صاف و یکنواخت شده و شکم فرم زیباتری به خود بگیرد. بهترین گن ها بعد از ابدومینوپلاستی عبارتند از: ایزولا، واریتکس و فاجیتfagate که شامل گن های شکم و پهلو، گن ساعت شنی، گن غزن دار شورتی و غیره می شوند.

معایب و عوارض ابدومینوپلاستی

از آنجایی که عمل جراحی ابـدومينو پلاسـتي یک عمل جراحی زیبایی است، قبل از انجام آن باید فرد متقاضی این نوع جراحی از عوارض عمل و به خصوص خطرات آن مانند آمبولی کاملا آگاه باشد. بیمار باید بداند هدفش از انجام این جراحی چیست و آمادگی پذیرش عوارض را نیز داشته باشد. خوشبختانه آگاهی افراد نسبت به خطرات ابـدومينو پلاستي تا حدودی بالا رفته و بیماران از شایع ترین خطرات آن مثل ترومبوآمبـولي و آمبولی چربی اطلاع دارند.

همیشه به خاطر داشته باشید که تمام جراحی ها ممکن است به همان میزان که مفید است، درجاتی از خطرهای احتمالی را نیز به همراه داشته باشد. جراحی ابدومینوپلاستی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باالطبع عوارض و معایبی را به دنبال خواهد داشت. اما به خاطر داشته باشید که اگر مراقبت های پس از عمل و توصیه های پزشک خود را رعایت کنید، احتمال این عوارض بسیار کم خواهد بود. به طور کلی برخی از عوارض احتمالی ابدومینوپلاستی عبارتند از:

• عفونت ناف یا زخم که ممکن است به درمان با آنتی بیوتیک نیاز پیدا کند.
• درد و ناراحتی در اطراف محل های برش و زخم
• ممکن است در محل زخم عارضه هماتوم (haematoma) اتفاق بیفتد. به این معنی که خون در اطراف محل جراحی تجمع می کند که شاید به تخلیه نیاز پیدا کند.
• زخمهای قابل مشاهده و برجسته، از جمله زخمهای کلوئیدی و هیپرتروفیک. اینها زخمهای برجسته و نسبتا ضخیمی هستند که پس از بهبود برش ها بوجود می آیند و با اصطلاح می گویند زخم، گوشت اضافی آورده است.
• بی حسی در اطراف قسمت های اصلاح شده که در بیشتر موارد موقتی است و در طی ماه های آتی بهبود می یابد.
• مشکل در خم شدن به جلو به دلیل سفت شدن و کشیدگی پوست.
• تجمع مایعات اضافی در زیر پوست (سروما) که گاهی در اطراف ناحیه عمل شده به وجود می آید و ممکن است با یک یا چند روش به تخلیه با سوزن نیاز پیدا کند.
• به وجود آمدن لخته های خون، که اگر به سمت ریه ها حرکت کنند، تهدید کننده زندگی است.
هرچند این فهرست کامل نیست و می تواند مرتبط با سابقه بیماری در افراد متفاوت باشد. به عنوان مثال، افرادی که چاق هستند ممکن است بیشتر در معرض عوارض جراحی ابدومینوپلاستی از جمله عفونت قفسه سینه قرار بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با پزشک خود صحبت کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است

سخن آخر اینکه به خاطر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. شاید این یک عبارت کلیشه ای به نظر برسد، اما واقعیت این است که اگر فرد اجازه دهد که چاقی در او تبدیل به یک بیماری شود و بعد برای درمان آن اقدام کند، مسلما با مشکلات، چالش ها و صرف هزینه زیاد روبرور خواهد شد. علاوه بر این هیچ تضمینی برای اینکه از روش های درمانی به نتیجه مورد نظر خود برسد نیز وجود ندارد. پس چاره کار چیست و چطور باید از رسیدن به مرحله ای که اضافه وزن به یک بیماری تبدیل می شود، جلوگیری کرد؟

بهترین روش برای جلوگیری از اضافه وزن و یا درمان چاقی موضعی و آب کردن شکم استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب است. چراکه دلیل اصلی اضافه وزن پر خوری است، به عبارت دیگر زمانی که بدن به غذا احتیاج ندارد، اما ما باز هم غذا می خوریم، کالری بیشتری دریافت کرده و در نتیجه چاق می شویم.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل