به فریادهای پوست خشک خود در دوران کرونا جواب دهید

به فریادهای پوست خشک خود در دوران کرونا جواب دهید

به فریادهای پوست خشک خود در دوران کرونا جواب دهید| خشکی پوست یکی مشکلات و معضلاتی است که هر کس در طول زندگی خود بارها با آن رو به رو می شود. خشکی پوست می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این معضل می تواند از یک مشکل ساده به وجود آمده و در ادامه حتی به بیماری منتهی شده و سلامتی شما را به خطر اندازد. با توجه به ظهور بیماری کرونا در دنیا و شرایط خاصی که با خود به همراه آورد، میزان خشکی پوست در افراد به شدت افزایش یافته و حتی افرادی که دچار بیماری های پوستی مانند اگزما بودند نیز، در این شرایط بیماری آن ها رو به وخامت رفته و مشکلات بسیاری را پیش روی دارند. چرا در این شرایط پوست افراد خشک تر می شود و برای رفع آن باید چه کار کرد؟ با من و رژیم همراه باشید تا به بررسی این موارد بپردازیم.

خشکی پوست چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

همان طور که ممکن است بدانید، پوست دارای چندین لایه است. خارجی ترین لایه پوست که چیزی است که ما لمس می کنیم، یک لایه محافظ بوده که از سلول و لیپید (چربی) تشکیل شده است. این لایه چربی در واقع از مواد مختلفی مانند کلسترول، سرامید و اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده است. یکی از وظایف این لایه نازک، محافظت از چربی پوست و مانع تبخیر شدن رطوبت سطح پوست است. این موضوع به حفظ ایمنی و سلامت پوست و کاهش التهابات پوستی کمک می کند. در حالت عادی پوست نرم، صاف و یکنواخت است. اما هنگامی که این لایه آسیب می بیند پوست ملتهب شده و خشکی و کشیدگی در آن ایجاد می شود. احساس قرمزی و خارش پوست نیز از دیگر عوارض آسیب دیدن این لایه دفاعی است. هنگامی که این لایه مهم آسیب می بیند، منافذ کوچکی در سطح آن ایجاد شده و رطوبت از طریق این منافذ تبخیر می شود. عوامل مختلفی باعث آسیب رساندن به این لایه دفاعی و مهم می شوند که از آن جمله می توان به آب و هوای خشک، عدم مراقب صحیح یا مصرف مشروبات الکی اشاره کرد. اما دو مورد از این عوامل در این شرایط بسیار مهم تر بوده و متهم شماره یک خشکی پوست هستند. شستشوی مداوم دست ها و استفاده مداوم از الکل یا ضد عفونی کننده های الکلی.

پوست خشک

کرونا چگونه باعث خشکی پوست می شود؟

با توجه به توصیه های بهداشتی در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا مبنی بر شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون و یا استفاده از شوینده ها یا ضد عفونی کننده های بر پایه الکل یا سابر مواد شیمیایی، مردم به شستشو و ضد عفونی کردن مداوم دست های خود روی آوردند. شستشوی مداوم دست ها با آب و بدتر از آن شوینده های قوی دارای PH بالا همانند صابون یا مایع های دستشویی، چربی پوست را از بین برده و در صورت تدام، باعث آسیب به این لایه محافظ می شوند. استفاده از ضد عفونی کننده های دست الکلی نیز می تواند لایه محافظ پوست را در خود حل کرده و خشکی پوست به همراه داشته باشد. یکی دیگر از معضلات این شرایط توصیه شستشو به میزان 30-20 ثانیه با آب و صابون است. این مدت زمان می تواند تمامی چربی پوست را از بین برده و آن را به طور کامل خشک کند. لازم است در این شرایط بهترین مراقب ها از پوست خود داشته و با رعایت نکاتی، مشکلات و معضلات خشکی پوست را به حداقل رسانید. در ادامه به معرفی بهترین راهکارهای مراقبت پوست در دوران کرونا و کاهش معضلات خشکی و بیماری های پوست می پردازیم.

  • استفاده از ضد عفونی کننده های ملایم

به جای صابون یا شوینده های قوی، می توانید از شوینده های ضعیفتر یا حاوی مرطوب کننده استفاده کرده تا چربی پوست شما به طور کامل از بین نرود. همچنین به جای استفاده از ضد عفونی کننده های الکلی قوی، می توانید از ضد عفونی کننده های حاوی مواد مراقبت کننده پوست یا حاوی مرطوب کننده استفاده کرده تا میزان خشکی پوست شما کاهش یابد. کرم های ضد عفونی کننده حاوی نرم کننده در برخی داروخانه ها و فروشگاه ها موجود بوده و می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • استفاده از مرطوب کننده ها

شستشوی مداوم یا استفاده از الکل باعث خشکی پوست شما می شود؟! یک کرم نرم کننده همراه خود داشته باشید و پس از شستشوی دست ها یا استفاده از ضد عفونی کننده های الکلی، از آن استفاده کرده و رطوبت را به پوست خود باز گردانید. همچنین می توانید پس از حمام، از لوسیون های مرطوب کننده بر روی پوست خود استفاده کرده و در بیشتر ساعات رطوبت پوست خود را حفظ کنید. سعی کنید در این شرایط، حداقل روزی یک بار از مرطوب کننده یا کرم ها آب رسان بر روی پوست خود استفاده کرده و آن را مرطوب نگه دارید. البته سعی کنید از استفاده مستقیم نرم کننده بر روی پوست خشک خودداری کنید. لازم است قبل از استفاده، پوست خود را شسته و آن را کمی مرطوب کنید. بخش زیادی از رطوبت پوست را با حوله گرفته و سپس از لوسیون یا کرم استفاده کنید.

پوست خشک

  • رژیم غذایی مناسب

همه از اهمیت تغذیه مناسب خبر داریم. تغذیه یکی از موارد بسیار مهم و تعیین کننده سلامت پوست بوده و اثرات مهمی بر روی آن دارد. یک برنامه غذایی سالم می تواند نقش قابل توجهی در مراقبت از پوست شما بر عهده داشته و به میزان زیادی در مقابل خشکی از آن مراقب کند. لازم است در رژیم غذایی خود به میزان کافی پروتئین، چربی های مفید و ویتامین های B, C, D, E گنجانده و از آن ها نهایت استفاده را ببرید. برای حفظ رطوبت و شادابی پوست نیز لازم است روزانه حداقل 8 لیوان آب نوشیده و علاوه بر پوست، از عملکرد کلی بدن خود مراقب کنید. آنتی اکسیدان ها نیز نقش مهمی در جلوگیری از چروک و خشکی پوست ایفا کرده و به آن شادابی می بخشند. من و رژیم با استفاده از مجرب ترین مشاوران و متخصصان تغذیه می تواند رژیم غذایی سالم مخصوص شما را فراهم کرده و در این شرایط به سلامت بیشتر بدن و پوست شما کمک کند.

  • اهمیت استحمام مناسب

استحام های طولانی مدت و استفاده از آب داغ می تواند پوست شما را خشک کند. در این شرایط لازم است تا جایی که می شود از سایر عوامل خشک کننده پوست دوری کرده و آن ها را کاهش دهید. سعی کنید استحمام را تا جایی که می شود کوتاه کرده و از آب داغ نیز استفاده نکنید. آب ولرم و یا متمایل به سرد می تواند گزینه خوبی برای استحام باشد. پس از حمام زمان بسیار مناسبی برای استفاده از مرطوب کننده ها و آب رسانی به پوست است. در این زمان از کرم ها یا لوسیون های مرطوب کننده استفاده و پوست خود را تا جایی که میشود مرطوب نگه دارید.

  • شستشوی صورت

هر چند شستشوی صورت به میزان شستشوی دست ها متداول نیست، اما لازم است برا رفع آلودگی ها یا بازگرداندن شادابی به پوست به دفعاتی در روز صورت خود را شستشو دهیم. البته افرادی هستند که بسیار زیاد صورت خود را می شویند که این موضوع می تواند باعث بروز خشکی پوست صورت شود. در این شرایط می توانید از فوم های شستشوی صورت یا پن استفاده کنید. پن با دراختیار داشتن مرطوب کننده و قدرت شستشوی و خواص شیمیایی کمتر از صابون، چربی پوست صورت را حفظ کرده و به آن آسیب نمی رساند.

پوست خشک

  • استفاده از دستکش

هر فردی با توجه به شرایط و شغل خود می بایست از دستکش استفاده کند. استفاده از دستکش جز توصیه های بهداشتی بوده و در کنار استفاده از ماسک می تواند به میزان قابل توجهی شیوع کرونا را کاهش دهد. استفاده از دستکش های یک بار مصرف و تعویض مداوم آن ها می تواند به میزان قابل توجهی احتمال آلودگی به بیماری کرونا را کاهش داده و در نتیجه نگرانی های شما را نیز کاهش دهد. از این رو نیاز به شستشوی دست شما کاهش یافته و از خشکی پوست نیز جلوگیری می شود.

  • کرم ضد آفتاب

بیماری کرونا با فصل بهار و تابستان هم زمان شده است. اکنون در فصل تابستان هستیم با گرم شدن هوا و افزایش رفت و آمدها نیاز به استفاده از کرم های ضد آفتاب بیش از پیش مهم شده است. در رفت و آمد خود به بیرون می توانید با یک تیر دو نشان زده و هم رطوبت پوست خود را حفظ کرده و هم آن را از نور آفتاب و سوختگی ها در امان نگه دارید. کرم های ضد آفتاب معمولا کمی چربی همراه داشته و پوست را چرب و مرطوب نگه می دارند. استفاده از این کرم های می تواند همزمان با مراقب از پوست شما در مقابل آفتاب، آن را مرطوب نگه داشته و از خشکی بیش از حد جلوگیری کند.

مراقب پوست را در کنار بیماری کرونا جدی بگیریم

در این شراط لزوم مراقبت از پوست بیش از پیش اهمیت دارد. لازم است در این شرایط در کنار رعایت موارد و توصیه های بهداشتی، نهایت مراقب را نیز از پوست خود داشته و مانع از خشکی و آسیب دیدگی آن شوید. برخی از نکات مراقبتی هم نه به طور مستقیم بلکه به صورت غیر مستقیم بر روی سلامت پوست تاثیر داشته و در آسیب رساندن یا مراقبت از آن نقش ویژه ای دارند. رژیم غذایی یکی از آن موارد بوده که لازم است در این شرایط یک رژیم غذایی سالم با مواد مغذی و ضروری در اختیار داشته و مراقبت از پوست خود را به بالاترین میزان برسانید. متخصصان من و رژیم با تکیه بر علم و دانش خود می توانند در این مسیر به شما کمک کرده و رژیم غذایی مخصوص شما را آماده کنند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل