شما هم چاق هستید و اضافه وزن دارید! آنچه اهمیت دارد تلاش شما برای رسیدن به تناسب اندام است. خوشبختانه همین که شما در این صفحه حضور دارید و در حال خواندن مقاله من هستید، یعنی شما یک گام برای رسیدن به سلامتی برداشته اید و این قابل تحسین است. با همین روحیه ادامه بدهید… اولین قدم برای موفقیت در این کار، محاسبه اضافه وزن است، پس با من همراه شوید…

 

BMI چیست؟

ممکن است بارها عبارت بی ام آی (BMI) به گوش تان خورده باشد، عبارتی که در فارسی با عنوان شاخص توده بدنی (Body Mass Index) ترجمه شده است. بی ام آی فرمولی است که توسط آماردان بلژیکی، آدولف کتلت (Adolphe Quetelet) ابداع و توسعه یافت. سال ها است که محاسبه این شاخص به عنوان ابزاری برای تعیین چاقی یا لاغری و محاسبه شاخص توده بدنی افراد به کار می رود.

شاید بدانید که این یک فرمول بدست آوردن اضافه وزن است که به شما نشان می دهد قد و وزن تان چقدر با هم تناسب دارد؟ و این کار محاسبه قد و وزن را انجام می دهد و آیا دچار کمبود وزن هستید یا از اضافه وزن رنج می برید؟

اگرچه محاسبه BMI، یک روش اندازه گیری غیر مستقیم است، اما ثابت شده که برای اکثر افراد، شاخصی قابل قبول در محاسبه توده بدنی به حساب می آید. حساب وزن مناسب با این ابزار کار بسیار آسانی است و هر فرد می تواند به راحتی با قرار دادن قد و وزن و مشخص کردن جنسیت در فرمول، عدد آن را به دست آورد.

 

محاسبه BMI چطور انجام می شود؟

حال که اولین قدم را برداشتید، باید فرمول محاسبه اضافه وزن و اندازه گیری BMI را یاد بگیرید و بفهمید که چند کیلو اضافه دارید. با دانستن این موضوع هم خودتان هم متخصص تغذیه زودتر به نتیجه خواهید رسید.

برای محاسبه اضافه وزن از این طریق باید نکاتی همچون قد، جنسیت و سن را در نظر بگیرید. توجه کنید که مقدار، درصد و محاسبه توده چربی بدن، تنها از طریق آنالیز بدنی یا BODY ANALYSIS مشخص می شود و BMI تنها به شما می گوید چند کیلو اضافه وزن دارید.

تقسیم وزن به کیلوگرم روی قد برحسب متر بتوان 2 = محاسبه BMI

حال عدد بدست آمده را در جدول زیر پیدا کنید و از اوضاع وزن خود خبر دار شوید.

 

BMI

وضعیت بدنی

پایین تر از 18 و نیم

کمبود وزن داری

بین 18.5 تا 24.9

عالیه!! تناسب اندام داری

بین 25 تا 29.9

یکم اضافه وزن داری

از 30 به بالا

داری چاق میشیا باید لاغر شی

 

سازمان جهانی بهداشت، شاخص توده بدنی زیر 18.5 را به عنوان کم وزنی یا علامت سوء تغذیه معرفی می کند که آثار منفی ماندگاری بر سلامت جسمی و ذهنی افراد می گذارد. البته این اعداد تنها برای بزرگسالان است. از طرف دیگر اطلاعات دقیق تر در خصوص جدول بالا در زیر آمده است:

  • 30 تا 34.9: چاقی درجه ۱ (Obesity Class I)
  • 35 تا 39.9: چاقی درجه ۲ (Obesity Class II)
  • بیشتر از 40: چاقی مفرط و مرگبار (Morbid Obesity)

 

محاسبه BMI در کودکان چگونه انجام می شود؟

برای کودکان BMI به طور متفاوتی محاسبه می شود. تفاوت آنجاست که دخترها و پسرها با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند و میزان چربی بدنشان در سنین مختلف، متفاوت است. در افراد زیر 20 سال، اضافه وزن زیر 5 درصد به عنوان سوء تغذیه و بالای 95% به عنوان چاق در نظر گرفته می شود.

البته پزشکان و متخصصان به یک دسته بندی محدوده های وزنی در کودکی و نوجوانی بسنده نمی کنند، چون با گذشت هر ماه، بدن نوجوانان و کودکان تغییر زیادی می‌کند. می توان گفت که این شاخص ها با بلند شدن قد این گروه سنی، هم تغییر می کند.

کودکان و نوجوانان زیر 20 سال با BMI بین 85 تا 95 درصد در گروه افراد دارای اضافه وزن قرار می گیرند.

مطالعات اخیر در بریتانیا نشان می دهد که شاخص برای دختران بین 12 تا 16 ساله به طور متوسط حدود 1 کیلوگرم بر متر مربع 1.0(kg/m2) نسبت به پسران بیشتر هستند. روش تفسیر وضعیت وزنی کودکان زیر ۱۸ سال براساس جدول زیر به ترتیب زیر است:

 

BMI کودکان

وضعیت بدنی

کمتر از ۵

کمبود وزن

۵ تا ۸۵

وزن نرمال

۸۵ تا ۹۵

در معرض خطر

بالای ۹۵

اضافه وزن

 

آشنایی با محاسبه آنلاین اضافه وزن

از طرفی شما می توانید از امکانات برخی از سایت ها هم استفاده کنید که به محاسبه آنلاین اضافه وزن یا محاسبه BMI آنلاین می پردازند. در این سایت ها همچون من و رژیم علاوه بر وارد کردن قد، وزن و جنسیت می توانید به مقدار تناسب این دو پی ببرید.

من و رژیم دارای فرمول محاسبه اضافه وزن آنلاین است و اطلاعات دقیقی را به شما ارائه می دهد. نه تنها شما بلکه کودکان، نوجوانان، افراد مسن و جوان خانواده نیز می توانند وزنشان را تخمین بزنند و از آن طریق خیلی زود به تناسب اندام برسند.

 

چگونه بفهمیم اضافه وزن داریم؟

سوالی که پیش می آید این است که چگونه بفهمیم چقدر اضافه وزن داریم؟ یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد، علائم اضافه وزن است. این علائم شامل از نفس افتادن و تنگی نفس، تعرق زیاد، خر و پف، کم شدن توانایی در انجام فعالیت های روزانه، احساس خستگی همیشگی و درد کمر و مفاصل است. نکته دومی که باید حتما به آن توجه کنید، این است که هیچ گاه به ترازو و عددی که به شما نشان می دهد، بسنده نکنید. سعی کنید ماهی یک بار خود را وزن کنید.

اگر دیدید که وزنتان کم نشده، نگران نشوید، شاید سایز کم کرده اید. پس خوشحال باشید زیرا از حجم چربی بدنتان کم شده، نه عضله.

همان طور که گفته شد یکی از رایج ترین راه ها، استفاده از فرمول محاسبه bmi و پاسخ به سوال چگونه بفهمیم چند کیلو اضافه وزن داریم، است. با استفاده از تست رایگان BMI سایت من و رژیم به این موضوع پی خواهید برد.

 

پیامدهای اضافه وزن غیر نرمال چیست؟

طیف های مختلف BMI بر اساس رابطه بین وزن بدن و بیماری ها و مرگ تعیین شده است. افراد چاق یا دارای اضافه وزن، بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری های مختلف و مشکلات سلامتی قرار دارند، از جمله این بیماری ها می توان به:

  • فشار خون بالا
  • بیماری های قلبی عروقی
  • چربی خون بالا ( LDL بالا، HDL پائین، و سطوح بالای تریگلیسیرید در خون)
  • دیابت نوع 2
  • بیماری کیسه صفرا
  • سکته
  • اختلالات خواب
  • آرتروز استخوانی
  • برخی از انواع سرطان (سینه، مقعد، رحم و …)
  • نازایی
  • بی‌نظمی در پریود
  • مشکلات جنسی
  • کبد چرب
  • پوکی استخوان

اشاره کرد. این بیماری ها از جمله بیماری های مرتبط با چاقی هستند. در صورتی که اضافه وزن دارید و حداقل دو حالت ذکر شده را در آزمایشات گرفته شده مشاهده می کنید، حتما تا کار به جاهای باریک نکشیده به پزشک مراجعه کنید.

 

چگونه شاخص توده بدنی خود را کاهش دهیم؟

پس از اینکه نسبت به محاسبه BMI بر آمدید، باید روشی را انتخاب کنید که اضافه وزن خود را بر طرف سازید. روش های بسیاری وجود دارد که شامل انجام ورزش هایی مانند دو میدانی، شنا، دوچرخه سواری و وزنه برداری، داشتن یک رژیم غذایی مانند لاغری سریع در یک هفته یا یک ماه، خوابیدن و بیدار شدن در ساعات مشخص و کاهش دادن استرس می شود، که باید با مشورت با پزشک و متخصص تغذیه صورت گیرد.

 

اضافه کردن میوه و سبزیجات به رژیم لاغری باعث می شود که در محاسبه BMI یا همان شاخص توده بدنی، محدوده وزنی که می خواهید را به دست آورید. البته نکته ای که شاید خیلی از شما به آن کمتر توجه کرده اید، کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم لاغری است. برای اینکار باید به سایت هایی در حوزه سلامت که مطالب معتبر و علمی دارند، سر بزنید که یکی از آن ها من و رژیم است.

نتیجه گیری

اگر به دنبال این هستید که از شر چربی ها و اضافه وزن با محاسبه BMI خلاص شوید باید با سایت من و رژیم همراه باشید و همواره از به روز ترین و علمی ترین متد های درمانی لاغری و همچنین رژیم های غذایی مناسب بهره مند شده و نتیجتا تناسب و سلامت بدن را تجربه کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل