با مصرف ویتامین C اخلاق تان را خوب کنید

با مصرف ویتامین C اخلاق تان را خوب کنید

با مصرف ویتامین C اخلاق تان را خوب کنید| ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای بدن است که برای جلوگیری از کمبود آن روزانه باید به طور مرتب مصرف شود. این روزها، کمبود ویتامین C در بدن، به دلیل دسترسی آسان به میوه جات و سبزیها و همچنین غنی کردن بعضی از غذاها و مکمل های خاص با این ویتامین، در کشورهای توسعه یافته، تقریبا نادر است، اما باز هم هنوز 7% از افراد عادی با عوارض ناشی از این ویتامین دست و پنجه نرم می کنند. شایعترین عوارض کمبود ویتامین Cدر افرادی دیده می شود که رژیم غذایی ضعیف داشته، یا الکلی هستند و یا به بی اشتهایی مزمن، بیماری های شدید روانی، سیگار کشیدن و دیالیز گرفتار هستند.

اگرچه علائم کمبود شدید ویتامین C می تواند ماه ها طول بکشد و بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد اما با در نظر گرفتن علائم آشکار و ظریف می توان به کمبود این ویتامین در بدن پی برد.

در ادامه ی این مقاله قصد داریم که چندین علائم شایع کمبود ویتامین C در بدن را توضیح دهیم، پس با مقاله ی سایت من و رژیم همراه باشید.

مصرف ویتامین C

عوارض ناشی از کمبود ویتامین C در بدن

پوستی خشن و تیره

ویتامین C نقش مهمی در تولید کلاژن دارد، پروتئینی که در بافت های همبند مانند پوست، مو، مفاصل، استخوان ها و رگ های خونی بسیار فراوان است .وقتی سطح ویتامین C کم باشد، کلاژن بدن به راحتی کاهش می یابد و نتیجتا پوستی خشک و خشن و بیماری پوستی با نام کراتوز پیلاریس (keratosis pilaris) ایجاد می کند. در این شرایط، پوست درقسمت پشت بازوها، ران ها یا باسن حالت پوست مرغ می شود که به علت تجمع پروتئین کراتین در داخل منافذ است. کراتوز پیلاریس ناشی از کمبود ویتامین C به طور معمول پس از سه تا پنج ماه از مصرف ناکافی، ویتامین C ایجاد می شود و با مکمل به راحتی برطرف می گردد. با این وجود بسیاری از دلایل احتمالی دیگر باعث ایجاد بیماری کراتوز پیلاریس می شود، بنابراین بروز این بیماری به تنهایی برای تشخیص کمبود ویتامین C کافی نیست. در این حالت، کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد برجستگی های کوچک مانند آکنه روی بازوها، ران ها یا باسن شود. اما باز هم وجود این آکنه ها به تنهایی برای تشخیص کمبود ویتامین C کافی نیست.

موهای وز و نازک

کمبود ویتامین C، به دلیل نقص هایی که در ساختار پروتئین مو ایجاد می کند می تواند رشد مو را مختل کرده و در واقع نوع مو را تغییر دهد، در این حالت موها شکننده، نازک و وز می شوند. خشکی موهای نرمالی که صرفا در یک مقطع زمانی خاص بیش از حد نازک شده و شکننده شوند، یکی از نشانه های بارز کمبود ویتامین C در بدن است اما ممکن است کاملاً آشکار نباشد، زیرا این موهای آسیب دیده احتمال شکستن یا ریزش بیشتری دارد و به راحتی قابل تشخیص نیستند. در این حالت، موهای بدن به صورت غیر طبیعی خم، نازک و کاملا شکننده می شوند که این نشانه بارز کمبود ویتامین C است، اما تشخیص آن گاها ممکن است دشوار باشد، چرا که این موها معمولا می ریزند و به راحتی روی سر دیده نمی شوند.
ناهنجاری های مو اغلب در طی یک ماه درمان با مصرف مقادیر کافی ویتامین C برطرف می شود.

قرمزی فولیکول های مو

فولیکول های مو در سطح پوست حاوی رگ های خونی زیادی هستند که خون و مواد مغذی موها را تأمین می کنند. هنگامی که بدن از نظر ویتامین C کمبود دارد، این رگ های خونی کوچک شکننده می شوند و به راحتی پاره می شوند، نتیجه ی این پارگی، ایجاد لکه های قرمز کوچک و روشن در فولیکول های مو است. فولیکول های مو حاوی رگ های خونی زیادی هستند که کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد پارگی در رگ ها شده و لکه های قرمز روشن در اطراف فولیکول موها ایجاد کند. این حالت، منجر به خونریزی در بعضی از مناطق پوست سر شده و یک علامت شایع و مطمئن کمبود شدید ویتامین C شناخته شده است. مصرف مکمل های ویتامین C به طور معمول طی دو هفته این علائم را برطرف می کند.

ناخن های قاشقی شکل با لکه های قرمز یا خطوط راه راه

ناخن های قاشقی شکل به دلیل شکل مقعر مانندشان، اغلب نازک و شکننده هستند. این عارضه بیشتر با کم خونی فقر آهن همراه هست اما با کمبود ویتامین C نیز ارتباط دارد. لکه های قرمز یا خطوط عمودی در پهنای ناخن، معروف به خونریزی اسپلینتر، ممکن است در اثر کمبود ویتامین C به دلیل ضعف رگ های خونی که به راحتی پاره می شوند، ظاهر شود. اگرچه ظاهر ناخن های پا هم ممکن است به تعیین احتمال کمبود ویتامین C و تشخیص های افتراقی کمک کند، اما توجه داشته باشید که این بیماری تشخیصی محسوب نمی شود.
در واقع در حالت شدیدکمبود ویتامین C، ناخن های دست و پا قاشقی شکل می شوند.

پوست خشک و آسیب دیده

پوست سالم حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، خصوصاً در اپیدرم یا لایه بیرونی پوست. ویتامین C با محافظت از آن در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از خورشید و قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند دود سیگار یا ازن، پوست را سالم نگه می دارد. همچنین باعث تولید کلاژن می شود که پوست را جوان و بدون چروک نگه می دارد. مصرف زیاد ویتامین C باعث جوانی و شادابی پوست می شود و این در حالیست که مصرف کمتر از 10٪، خطر ایجاد پوستی خشک و چروکیده را افزایش می دهد.
در حالی که پوست خشک و آسیب دیده می تواند با کمبود ویتامین C ارتباط داشته باشد، اما بسیاری از دلایل دیگر نیز می تواند باعث ایجاد چین و چروک و خشکی و سوختگی پوست شود، بنابراین این علائم به تنهایی برای تشخیص کمبود ویتامین C کافی نیست.

مصرف ویتامین C

 مفاصل دردناک و متورم

از آنجا که اتصالات حاوی بافت همبند غنی از کلاژن هستند، می توانند در اثر کمبود ویتامین C نیز تحت تأثیر قرار بگیرند. موارد بسیاری از درد مفاصل در ارتباط با کمبود ویتامین C گزارش شده است، که اغلب به اندازه کافی شدید است که باعث ایجاد کبودی و مشکل در راه رفتن می شود. همچنین خونریزی در مفاصل افرادی که کمبود ویتامین C دارند، ایجاد می شود که با تورم و درد همراه است. کمبود ویتامین C اغلب باعث درد شدید مفاصل می شود. با این حال، هر دو این علائم را می توان با مصرف مکمل های ویتامین C درمان کرد و معمولاً طی یک هفته برطرف می شوند.

استخوان های ضعیف

کمبود ویتامین C همچنین می تواند بر سلامت استخوانها تأثیر بگذارد. در حقیقت، مصرف کم این ویتامین، معمولا با افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که ویتامین C در تشکیل استخوان نقش اساسی دارد، بنابراین کمبود این نوع ویتامین به راحتی باعث ضعف استخوانها و پوکی می شود. اسكلت كودكان ممكن است به ويژه از كمبود ويتامين C آسيب ديده شود، زيرا آنها هنوز در حال رشد هستند. به طور کلی ویتامین C برای تشکیل استخوان اهمیت دارد و کمبود آن می تواند خطر بروز استخوان های ضعیف و شکننده را افزایش دهد.

خونریزی لثه و افتادن دندان ها

لثه های قرمز، متورم و خونریزی لثه ها، یکی دیگر از علائم شایع کمبود ویتامین C است. کمبود ویتامین C در بدن، باعث می شود که بافت لثه ضعیف و ملتهب شود و رگ های خونی راحت تر خونریزی کنند. در مراحل پیشرفته کمبود ویتامین C، لثه ها حتی ممکن است بنفش و ملتهب به نظر برسند. در این حالت سرانجام، دندانها به دلیل لثه های ناسالم و عاج ضعیف، به راحتی از بین رفته و یا گاها شل شده و می افتند.

 ضعف ایمنی بدن

طالعات نشان می دهد که ویتامین C در انواع مختلف سلولهای ایمنی بدن جمع می شود تا به آنها در مقابله با عفونت و از بین بردن عوامل بیماری زا کمک کند. کمبود ویتامین C با ایمنی ضعیف و خطر بیشتر عفونت از جمله بیماریهای جدی مانند ذات الریه همراه است. در حقیقت، بسیاری از افراد مبتلا به ذات الریه ناشی از کمبود ویتامین C، سرانجام به دلیل ضعف سیستم ایمنی خود در اثر عفونت می میرند. ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای سیستم ایمنی بدن است. مقادیر کم ویتامین C با افزایش خطر ابتلا به عفونت در ارتباط است، در حالی که کمبود شدید می تواند منجر به مرگ در اثر بیماری های عفونی شود.

کم خونی و فقر آهن مداوم

کم خونی معمولا به علت نبود ویتامین C و کمبود آهن، اغلب با هم اتفاق می افتند. علائم کم خونی فقر آهن شامل رنگ پریدگی، خستگی، مشکل تنفس هنگام ورزش، خشکی پوست و مو، سردرد و ناخن های قاشق شکل است. مقادیر کم ویتامین C ممکن است با کاهش جذب آهن از غذاهای گیاهی و تأثیر منفی بر متابولیسم آهن به کم خونی فقر آهن کمک کند. کمبود ویتامین C همچنین خطر خونریزی بیش از حد را افزایش می دهد، که می تواند به کم خونی کمک کند. اگر کم خونی ناشی از فقر آهن برای مدت طولانی بدون هیچ دلیل واضح ادامه یابد، بایستی که کمبود ویتامین C در بدن را نیز بررسی کرد. کمبود ویتامین C با کاهش جذب آهن و افزایش احتمال خونریزی ممکن است خطر کم خونی فقر آهن را افزایش دهد.

مصرف ویتامین C

خستگی و ضعف بدن

دو مورد از اولین نشانه های کمبود ویتامین C خستگی و خلق و خوی پایین است. این علائم به راحتی در روزهای اولیه ی کمبود ویتامین C ظاهر می شود. پس اگر به هر دلیلی بداخلاق هستید و مشکلات ناشی از مود پایین را تجربه می کنید، حتما با مصرف کافی این ویتامین مود خود را بالا آورده و به اصطلاح اخلاقتان را خوب کنید.  این علایم معمولا تنها پس از گذشت چند روز از مصرف کافی یا در طی 24 ساعت مکمل با دوز بالا برطرف می شوند. حال که با چندین علائم کمبود ویتامین C در بدن آشنا شدید، بهتر است که با رژیم غذایی مناسب و تغذیه ی سالم، مصرف کافی ویتامین C در بدن را تضمین کنیم تا به راحتی دچار عارضه های ناشی از کمبود ویتامین C در بدن نشویم.

کبودی آسان

کبودی در پوست بدن، معمولا هنگام پارگی رگهای خونی در زیر پوست رخ می دهد و باعث نشت خون در مناطق اطراف می شود. کبودی آسان یک نشانه رایج از کمبود ویتامین C است زیرا تولید ضعیف کلاژن باعث تضعیف استحکام رگ های خونی می شود.کبودی های مربوط به کمبود ویتامین C ممکن است نواحی بزرگی از بدن را پوشانده و یا به صورت نقاط کوچک و بنفش زیر پوست ظاهر شود. کبودی آسان اغلب یکی از اولین علائم بارز کمبود است و البته باید با علائم دیگری نیز همراه باشد تا کمبود ویتامین C در بدن را تایید کند.

 کندی ترمیم زخم ها در بدن

از آنجا که کمبود ویتامین C سرعت تشکیل کلاژن را کند می کند، باعث می شود زخم ها آهسته تر بهبود یابند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به زخم پای مزمن به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین C دارند. در موارد شدید کمبود ویتامین C، زخم های قدیمی حتی ممکن است دوباره باز شوند و خطر عفونت را افزایش دهند. روند ترمیم کند زخم ها، یکی از علائم پیشرفته کمبود ویتامین C در بدن است و به طور معمول تا زمانی که کمبود ویتامین C در بدن چندین ماه طول نشکد، دیده نمی شود. در واقع کمبود ویتامین C با تشکیل بافت تداخل دارد و باعث می شود زخم ها آهسته تر بهبود یابند. این حالت یکی از علائم پیشرفته کمبود محسوب می شود، بنابراین احتمالاً علائم دیگر در درجه اول ظاهر می شوند. پس اگر متوجه شدید که به راحتی و خیلی زود دچار کبودی بدن می شود، حتما بعد از اینکه از وجود بیماریهای دیگر مطمئن شدید، مصرف ویتامین C و مکمل های آن را در بدن افزایش دهید و خیلی زود بعد از یک تا دو هفته نتایج سریع مصرف به اندازه ی ویتامین C در بدن را ببینید.

سایت من و رژیم، همواره با داشتن دغدغه ی زندگی سالم و سبک زندگی مناسب و تغذیه سالم برای کاربران، به منظور جلوگیری از عوارض ناشی از کمبود ویتامین C در بدن، در تمامی انواع برنامه غذایی، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C را به صورت روزانه و به مقدار کافی گنجانده است. پس اگر می خواهید که از عوارض ناشی از مصرف ناکافی ویتامین C در بدن در امان باشید، حتما انواع برنامه غذایی، در سایت من و رژیم را بررسی کنید.

پس درنگ نکنید و همین حالا با مشاوران تغذیه ی سالم در سایت من و رژیم تماس گرفته و از خدمات بینظیر این سایت بهره ببرید. اگر می خواهید برنامه غذایی مناسب و تغذیه ی سالم داشته باشید، حتما دستورات و برنامه های غذایی این سایت را دنبال کنید، چرا که با دنبال کردن و رعایت این رژیم ها به راحتی می توانید سلامت بدن خود را تضمین کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل