با پیلاتس بدنتو بساز!

تقریباً این روزها همه درگیر رسیدن به تناسب‌اندام هستند؛ زن و مرد هم تفاوتی ندارد، همه می‌خواهند ظاهری زیبا داشته و از سلامتی برخوردار باشند. برای رسیدن به این هدف، بسیاری دست به خوردن داروها و قرص‌های لاغری و چاقی می‌زنند، برخی به دنبال این هستند که چه جراحی لاغری را می‌توانند انجام دهند تا چند سانتیمتر از دور کمرشان کم کنند یا با کدام روش پزشکی می‌توانند چربی به قسمت‌های مختلف بدن تزریق کنند و حجم بیاورند، عده‌ای هم بدون مشورت و کاملاً خودسرانه دست به اجرای رژیم لاغری یا چاقی غیراصولی می‌زنند، اما در این بین افراد نیز هستند که با صبر و با کمک ورزش قصد دارند به ایده آل خود برسند.

اگر بخواهیم ورزش را فاکتور اصلی برای ایده آل شدن در نظر بگیریم، حق رژیم غذایی را زیر پا گذاشته‌ایم. درواقع، بهترین تعبیری که می‌توانیم داشته باشیم این است که ورزش و رژیم غذایی سالم مکمل یکدیگر هستند. حال، شاید با خود بگویید که در میان تنوع ورزش‌ها کدام را باید انتخاب کرد؟ به‌عنوان نمونه، پیلاتس اخیراً توانسته افراد زیادی را به کلاس‌ها و باشگاه‌ها جذب کند. حال، در این مقاله، هدف من و رژیم، معرفی ورزش پیلاتس است. با ما همراه باشید.

 

 

ورزش پیلاتس در یک نگاه

ورزش پیلاتس، فعالیتی است که بر قدرت بدن تمرکز دارد و به تقویت قوای بدن کمک بسیار می‌کند. ورزش پیلاتس مانند یوگا، بر اساس استقامت، تعادل و انعطاف‌پذیری بدن است. به همین دلیل، احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کمتر از سایر ورزش‌های دیگر است.

 

ورزش پیلاتس در کنار رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش سایز، شاخص چربی و همچنین کاهش سایز در فرد شود.

 

حال، شاید با خود بگویید که کاربرد ورزش پیلاتس چیست؟ باید بگوییم که در ورزش پیلاتس، این عضلات هستند که درگیر می‌شوند. به‌صورت تخصصی‌تر دو دسته از عضلات بدن در سطوح مختلف درگیر می‌شوند. عضلات اولیه که شامل شکم، ران و باسن هستند و عضلات ثانویه نظیر کول، گردن، شانه، راسته شکمی، جلو بازو، ساعد، چهار سر ران، بیرون ران، پشت بازو، خم کننده ران، همسترینگ و ساق پا تقویت می‌شوند.

 

پیلاتس انتخاب کسانی است که قصد خوش‌فرم کردن و تقویت اندام خود را دارند.

 

اما تاریخچه ورزش پیلاتس چیست؟ پیلاتس را ژیمناستیک کاری به نام جوزف پیلاتس ابداع کرد. او این ورزش را به‌عنوان یک برنامه تمرینی برای رقاصان و سربازان آسیب‌دیده در جنگ به وجود آورد. از طرف دیگر، جوزف پیلاتس معتقد بود که سلامت جسمی و روحی در این فعالیت‌ها باهم ارتباط نزدیکی دارند. چراکه، ذهن باید هرلحظه از تنفس و نحوه حرکت بدن آگاه باشد.

 

 

حرکات پیلاتس، آرام ولی تأثیرگذار

شاید در نگاه اول تصور کنید که ورزش پیلاتس کسل‌کننده و آرام است؛ اما واقعیت این است که وقتی شروع به انجام تمرینات پیلاتس می‌کنید، به حدی تمرکزتان بر انجام درست تمرین‌ها می‌رود که وقتی به خود می‌آیید زمان از زیادی گذشته و تمام بدنتان درد خوشایندی دارد. درد عضلات نشان‌دهنده این است که شما تمرین پیلاتس را به‌درستی انجام داده و عضلات خود را درگیر کرده‌اید. البته باید خاطرنشان کرد که نباید این درد آزاردهنده باشد.

در این ورزش می‌توانید تمرینات پیلاتس را با کش و توپ انجام دهید. البته در حالت پیشرفته می‌توانید از وزنه نیز استفاده کنید. ازجمله تمرینات پیلاتس می‌توان به پلانک و شکم کرانچ اشاره داشت. این دو تمرین از بهترین حرکات پیلاتس برای شکم هستند. یا حرکت اسکوات، دوچرخه، دانکی کیک، لانچ و … برای فرم دهی پاها و از بین بردن چربی‌های زیر شکم و پهلو استفاده می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان گفت، تمرین پیلاتس به تمام اعضای بدن را درگیر می‌کند و به هر قسمت فرمی ایده آل می‌بخشد. همچنین، تمرین پیلاتس باعث می‌شود تا آسیب‌های بدنی رو بهبود رود. آسیب‌هایی چون درد مزمن گردن، کمر و آسیب در زانوها و پاها. از طرف دیگر، افرادی که دارای فشارخون، دیسک کمر، پوکی استخوان و احتمال لخته شدن خون را دارند باید از انجام ورزش پیلاتس اجتناب کنند.

 

حرکات ورزشی با کش پیلاتس

با انجام حرکات ورزشی با کش پیلاتس وارد مرحله پیشرفته این ورزش می‌شوید. کش پیلاتس باعث می‌شود تا این ورزش را به‌صورت حرفه‌ای‌تر و باقدرت بیشتری انجام دهید. ورزش با کش پیلاتس برای شکم و پهلو بسیار مفید است. چراکه عضلات این نواحی بیشتر درگیر و کاهش سایز زودتر رخ می‌دهد. کش های پیلاتس سایزهای متفاوتی دارند که هرکدام بر انجام ورزش‌های خاص برای اندام‌های مختلف است. به‌عنوان مثال، کوچک‌ترین سایز کش برای انجام حرکات مخصوص ساق پا و همچنین دست‌ها استفاده می‌شود. هر چه سایز کش بزرگ‌تر می‌شود می‌توان با آن فعالیت‌های کششی و قدرتی بیشتری انجام داد.

 

حرکات ورزشی با کش پیلاتس باعث بهبود تعادل بدن، بهبود انعطاف بدن، کاهش درد عضلاتی و کاهش سایز می‌شود.

 

ورزش با توپ پیلاتس

همانند حرکات ورزشی با کش پیلاتس، ورزش با توپ پیلاتس نیز، شما را وارد سطح پیشرفته این ورزش می‌کند. چراکه شما یاد گرفتید که چگونه تعادل خود را حفظ کند. درواقع می‌توان گفت که ورزش با توپ پیلاتس چالش برانگیزتر از وسیله‌های دیگر است. تصور کنید به‌جای دراز کشیدن بر روی زمین باید بر روی توپ خوابیده و تمرینات پیلاتس را انجام دهید یا حتی اگر بر روی مت ورزشی هستید باید درحالی‌که توپ در دستان یا مابین پاهایتان قرار دارد حرکات را انجام بدهید.

ورزش پیلاتس با توپ به تمرکز و تعادل زیادی نیاز دارد؛ بنابراین علی‌رغم پیشرفته بودن احتمالاً در تمرینات اولیه با عدم تعادل روبه‌رو خواهید شد ولی با گذر زمان بهتر عمل خواهید کرد. از طرف دیگر، ورزش با توپ پیلاتس برای لاغری نیز مؤثر است. چراکه باعث می‌شود تا مقاومت خود را بیشتر کنید و همین امر منجر به کاهش سایز و چربی در شما خواهد شد.

 

 

پیلاتس در خانه، کم هزینه‌تر از هر ورزشی

پیلاتس جز آن دسته از ورزش‌هایی است که می‌توانید به‌راحتی در خانه انجام دهید. حتی نیازی است که برای خرید تجهیزات آن هزینه زیادی کنید. شما برای انجام حرکات پیلاتس در منزل به یک تشک یا مت، حلقه پیلاتس، توپ، وزنه و کش نیاز دارید. برای انجام پیلاتس در منزل کافی است مکانی را برای انجام تمرینات انتخاب کنید که باعث حواس‌پرتی شما نشود. سپس، با گرفتن برنامه از مربی یا حتی شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب می‌توانید حرکات را انجام دهید. البته، توصیه می‌کنیم اگر قصد انجام حرکات پیلاتس در منزل را دارید از یک مربی مشاوره دریافت کنید و یا فیلم انجام تمرینات خود را برای مربی بفرستید تا در صورت اشتباه انجام دادن آن‌ها به شما تذکر داده شود.

 

 

پیلاتس و لاغری

همان‌گونه که پیش‌تر به آن پرداخته شد، ورزش پیلاتس، ورزشی قدرتی است که باعث کاهش سایز و چربی بدن می‌شود؛ اما نکته مهم در اینجا این است که باید آن را به‌صورت مداوم انجام دهید. چراکه باآنکه این ورزش بر روی عضلات تمرکز دارد و باعث کاهش وزن می‌شود ولی به‌اندازه فعالیت‌های هوازی، چربی سوز نیست.

در طی تحقیقاتی که بر روی ورزش پیلاتس و لاغری انجام شد، 37 زن دارای اضافه‌وزن در بازه سنی بین 30 تا 50 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. پژوهشگران دریافتند که تمرین ورزش پیلاتس برای لاغری به مدت هشت هفته تأثیرات زیادی بر این افراد داشته است. تأثیراتی چون کاهش وزن، تقویت فیله‌های کمر، کاهش سایز شکم و باسن و درنهایت کاهش توده بدنی (BMI).

یکی از کار های اشتباهی که افراد چاق در به‌کارگیری لاغری با ورزش مخصوصاً ورزش پیلاتس انجام می‌دهند، خواستن برنامه ورزش پیلاتس برای لاغری بالاتنه یا صرفاً حرکات پیلاتس برای لاغری ران است. این در حالی است که پیلاتس و لاغری باید به‌گونه‌ای باشد که تمام اندام‌ها درگیر شود نه‌فقط بخش خاصی؛ چراکه، هنگامی‌که تمرینات پیلاتس را کامل انجام می‌دهید، تمام قسمت‌ها را درگیر روند چربی سوزی می‌کنید.
میزان کالری سوزی و لاغری تمرین پیلاتس هم بستگی به سطح و شدت تمرینات و میزان و نوع تغذیه شما دارد. اگر ورزشکار مبتدی هستید و به‌تازگی مشغول یادگیری حرکات ابتدای پیلاتس شده‌اید، بدون شک شاهد کالری سوزی و لاغری کمتری نسبت به کلاس پیشرفته پیلاتس خواهید بود. به‌طور متوسط انجام یک ساعت تمرینات پیلاتس می‌تواند ۲۵۰ کالری برایتان بسوزاند.

نکته دیگر، داشتن رژیم غذایی در کنار ورزش پیلاتس است. تنها با رعایت این اصل مهم در کنار انجام پیلاتس در منزل می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. چه کسانی که چاق هستند و می‌خواهند با ورزش لاغر شوند با حتماً رژیم لاغری داشته باشند و چه کسانی که لاغر هستند و می‌خواهند وزن اضافه کنند.

 

 

فواید پیلاتس برای خانم‌ها

تا به اینجای کار با ماهیت ورزش پیلاتس آشنا شدید. حال، شاید با خود بگویید که ” ورزش پیلاتس برای چی خوبه؟” نگران نباشید، در ادامه شما را با فواید پیلاتس آشنا خواهیم کرد. در وهله اول باید بدانید که انجام ورزش پیلاتس در ایران بیشتر برای خانم‌ها متداول‌تر از مردان است؛ بنابراین فواید پیلاتس برای خانم‌ها را خواهیم گفت. به‌طورکلی، تمرینات پیلاتس باعث تقویت عضلات و قدرت بدنی می‌شود که این خود برای زنانی که قصد بارداری دارند می‌تواند خبر خوبی باشد. حتی در دوران بارداری نیز، انجام تمرین پیلاتس به‌صورت اصولی و تحت نظر مربی مفید خواهد بود.
از طرف دیگر، فواید ورزش پیلاتس برای تمام افراد شامل کاهش استرس، بهبود تعادل بدنی، صاف شدن شکم، حجیم شدن عضلات بدن، اصلاح آسیب‌های بدن و فرم دادن به بدن است.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل