جلوگیری از ضعف بدن در رژیم غذایی

جلوگیری از ضعف بدن در رژیم غذایی

جلوگیری از ضعف بدن در رژیم غذایی | معضلی که بسیاری از افراد این روز ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، چاقی است. متاسفانه با تغییر سبک زندگی و البته مصرف خوراکی های نا مناسب و فراوری شده، روز به روز جمعیت جهان رو به چاقی و اضافه وزن می رود. اما در این میان هستند افرادی که تلاش می کنند وزن خود را ثابت نگه دارند و یا از اضافه وزن شان رها شوند. این افراد زمانی که رو به رژیم های لاغری می آورند، با مشاهده رژیم های سخت می هراسند و اگر هم از آن رژیم ها پیروی کنند، دیری نمی پاید که با ضعف و بی حالی رو به می شوند.

از طرفی بسیاری از افرادی که دوست دارند لاغر شوند، از ترس کم خوردن و یا نخوردن و در نتیجه ضعف کردن، از این کار منصرف می شوند. شما فکر می کنید ایراد کار کجاست؟ متخصصین من و رژیم امروز در این مقاله قصد دارند علت ضعف و بیحالی را در رژیم های لاغری بررسی کنند و راهکار هایی را به شما معرفی کنند که در جلوگیری از ضعف و بی حالی کمک زیادی به شما می کند.

جلوگیری از ضعف بدن در رژیم غذایی

چرا با رژیم لاغری دچار بی حالی و ضعف می شویم؟

تغذیه نقش بسیار مهمی در کاهش وزن دارد. درواقع اندام شما منعکس کننده همان چیزی هستید که می خورید. پس در وهله اول برای رژیم لاغری باید این موضوع را جدی بگیرید. با دریافت یک رژیم غذایی موثر و البته استاندارد می توانید در یک برهه زمانی مشخص به وزن ایده آل تان برسید. باید توجه داشته باشید که با رژیم های غذایی سالم و استاندارد انرژی بدن شما نیز باید تامین شود. پس اگر در رژیم لاغری خود را مجبور به کم خوردن و نخوردن کنید، خیلی زود با ضعف و بیحالی بدن مواجه خواهید شد.

زمانی که بدن شما در حال چربی سوزی است، سلول های شما نیازمند انرژی برای تکمیل این فرایند هستند. وقتی تعادل میان این دو بر هم بخورد و شما فقط خود را مجبور به چربی سوزی کنید و انرژی لازم را به آن ها نرسانید، ممکن است احساس خستگی، بی حالی و ضعف را تجربه کنید. پس بهتر است همین جا این موضوع را فراموش کنید که کمتر خوردن باعث لاغر شدن می شود. هر گونه عدم تعادل در دریافت انرژی و ویتامین های لازم می تواند سیستم بدن شما را مختل کند. یک سری ویتامین در سوخت و ساز بدن دخیل هستند که عدم دریافت آن ها و یا اختلال در جذب این ویتامین ها می تواند در حین رژیم لاغری منجر به ضعف در شما شود.

ویتامین های گروه B برای سوخت و ساز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. پس اگر در رژیم لاغری خود با کم کردن تعداد کالری، این ویتامین را نیز کاهش دهید، ممکن است چربی سوزی و یا سوختن کربوهیدرات ها در بدن شما مختل شود و شما احساس خستگی و بی حالی و حتی خواب آلودگی کنید.

ویتامین C که نقش مهمی در افزایش قوای بدن در مقابل ویروس ها و عفونت ها دارد، عامل موثری در بازسازی بافت های عضلانی و رگ های خونی است. شاید به همین دلیل است که به ورزشکاران توصیه می شود در زمان ورزش ویتامین C مصرف کنند. چرا که وقتی شما در حالی چربی سوزی و سوزاندن کالری با ورزش هستید، بافت ها و عضلات بدن شما قوا و نیروی کافی باید داشته باشند تا انسجام و قدرت خود را حفظ کنند، این کار هم با دریافت ویتامین سی حاصل می شود.

جلوگیری از ضعف بدن در رژیم غذایی

اما لزومی ندارد برای این موضوع مکمل های ویتامین C فراوان بخورید. افراد سالم تنها کافی است مطمئن شوند که به مقدار کافی مواد خوراکی که حاوی این ویتامین هستند را دریافت می کنند. برای مصرف مکمل هایی مانند مولتی ویتامین و یا قرص های ویتامین C حتما باید با پزشک مشورت کنید و زیر نظر او اقدام به مصرف کنید.

مصرف پروتئین هم برای جلوگیری از ضعف و خستگی اهمیت دارد. خصوصا اگر ورزش می کنید باید به مقدار کافی پروتئین بخورید، مانند لبنیات، تخم مرغ، گوشت ها و حبوبات. وقتی در حال ورزش هستید اگر این مواد مغذی را به بدن خود نرسانید بافت عضلانی شما کمتر و کمتر می شود و با این اتفاق، متابولیسم و سوخت و ساز بدن تان نیز کاهش پیدا می کند. پس آنطور که انتظارش را دارید، نمی توانید به این روش وزن کم کنید و تنها انرژی را از خود می گیرید و احساس خستگی می کنید.

برای کاهش وزن باید رژیمی بگیرید که در کنار ورزش بتواند سوخت و ساز بدن تان را بالا ببرد تا شاهد کم کردن وزن باشید. پس آنچه برای هر رژیمی اعم از لاغری و چاقی ضروری است، دریافت تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن می باشد. این مواد شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها، ویتامین ها، اسید های چرب، مواد معدنی و حتی الکترولیت ها می باشند. همانطور که گفتیم در رژیم لاغری به جای اینکه حجم وعده های غذایی تان را کم کنید، باید تعداد کالری را کاهش دهید، در غیر این صورت این مواد مغذی به بدن شما نمی رسد و نتیجه ای جز ضعف و بی حالی برای شما به همراه نخواهد داشت.

چطور در رژیم کاهش وزن مانع از ضعف و بی حالی شویم؟

بسیاری از افراد زمانی که وارد فرایند رژیم لاغری می شوند، دچار کم آبی می شوند. بخشی از ضعف و بی حالی در رژیم های لاغری به دلیل کم آبی است، اما بخش عمده آن هم به دلیل دریافت سدیم یا همان نمک و پتاسیم کم می باشد. البته موارد بالا و ویتامین ها و مواد مغذی که ذکر کردیم را نباید فراموش کنید. نقش سدیم در بدن تنظیم توازن مایعات می باشد. این عنصر در غذا هایی که ما می خوریم به اندازه کافی وجود دارد و ممکن است در برخی مواقع به علت تعریق زیاد و یا استفراغ و اسهال در بدن کم شود. پس یکی از دلایل ضعف و بی حالی هم می تواند این مورد باشد. تنها راهکاری که برای رفع این مشکل وجود دارد، دریافت رژیم غذایی سالم و مغذی می باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با ویژگی های یک رژیم غذایی سالم و متعادل آشنا شوید…

رژیم غذایی سالم و مناسب چه برای کاهش وزن باشد چه چاقی و یا حتی تناسب اندام، باید بتواند تمامی مواد مغذی و ویتامین ها را برای شما تامین کند. پس در هر کدام از این موارد که هستید باید بتوانید با انتخاب هوشمندانه مواد غذایی این موقعیت را برای بدن تان فراهم کنید. در رژیم لاغری هم منظور این نیست که شما این مواد مغذی را حذف کنید بلکه باید بیشتر از قبل به آن ها اهمیت هم بدهید. در مقالات قبلی هم گفته ایم اگی می خواهید وزن کم کنید، بهترین کار این است که کالری دریافتی خود را کاهش دهید و سعی کنید تمام گروه های غذایی را در رژیم خود داشته باشید، مانند سبزیجات، میوه ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها.

برای اینکه در رژیم لاغری از ضعف و بی حالی در امان باشید، باید رژیمی بگیرید که دارای ویژگی های زیر باشد:

  • مراقب حجم وعده های غذایی تان باشید

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، اولین کاری که به اشتباه می کنند، حذف وعده های غذایی و کاهش آن ها است. با این کار تنها انرژی دریافتی بدن تان را کم کرده اید و خود را با مشکل مواجه خواهید کرد. بهترین کار این است که رفته رفته حجم غذایی تان را کاهش دهید و ضمن اینکه به هیچ وجه توصیه نمی کنیم، هیچ وعده غذایی را حذف کنید. یکی از اصول اولیه ای که در رژیم غذایی تان باید رعایت کنید این است که اعتدال را رعایت کنید. با این کار هم می توانید از غذا خوردن لذت ببرید و هم به هدف اصلی تان یعنی کاهش وزن دست پیدا می کنید.

متاسفانه این روز ها در رستوران ها غذا ها در اندازه های بزرگتر و پرس های بیشتری سرو می شوند، که این اصلا به نفع شما نیست. پس سعی کنید کمتر بیرون غذا بخورید و اگر هم این کار را می کنید همان ابتدا نیمی از غذای خود را بردارید تا تمام پرس غذا را نخورید. اما در منزل سعی کنید یک پرس غذا را در ذهن خود به چهار قسمت تقسیم کنید، یک قسمت را کربوهیدرات، یکی را گوشت و دیگر فراورده های پروتئنینی و دو سهم باقی مانده دیگر را به سبزیجات اختصاص دهید.

جلوگیری از ضعف بدن در رژیم غذایی

  • میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید

سبزیجات و میوه ها سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند اما در عین حال کالری بسیار پایینی دارند. پس می توانند گزینه های خوبی در رژیم های لاغری باشند. چرا که باعث می شوند شما زودتر احساس سیری کنید و در عین حال کالری کمی دریافت کنید. توصیه می کنیم در رژیم لاغری تان حتما سهم زیادی را به میوه ها و سبزیجات اختصاص دهید، با این کار نه تنها زودتر به کاهش وزن می رسید، بلکه از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها هم در امان می مانید، مانند انواع سرطان و یا دیابت و فشار خون.

به طور کلی با مصرف میوه و سبزیجات بدن شما از مقاومت ویژه ای برای بقای عمر و انجام فعالیت های روزمره برخوردار می شود و در طول روز عملکرد جسمی و ذهنی برتری دارد. غذا های گیاهی سرشار از فیبر هستند و به همین دلیل می توانند اشتهای شما را تا حد چشم گیری کاهش دهند. وقتی شما غذا های گیاهی می خورید، برای مدت زمان بیشتری سیر می مانید و در نتیجه کمتر هم می خورید.

  • مصرف غلات کامل را جدی بگیرید

مصرف غلات کامل مانند جو و جو پرک، برنج قهوه ای و پاستا احتمال ابتلای شما به بیماری های قلبی عروقی را تا حد زیادی کاهش می دهد. در نتیجه با مصرف به اندازه این مواد می توانید از حملات قلبی و سکته در امان باشید. با اضافه کردن غلات کامل در رژیم غذایی تان ریسک ابتلا به آسم، بیماری های لثه و دندان، فشار خون بالا و سرطان را در خود کاهش می دهید. پس در یک رژیم غذایی کاهش وزن سالم و مناسب، مصرف غلات کامل هم باید جدی گرفته شود.

  • چربی های نا سالم و غذا های فرآوری شده را حذف کنید

در حالی که چربی ها برای داشتن یک رژیم سالم ضروری هستند اما نوع چربی ها از اهمیت زیادی برخوردار است. چربی های اشباع شده که از منابع حیوانی گرفته می شود کلسترول خون را بالا می برد و خطر ابتلا به دیابت نوع دو یا بیماری های قلبی عروقی را نیز بیشتر می کند. از مصرف اسید های چرب ترانس هم به همین دلایل باید خودداری کنید و چربی های سالم را هم به اندازه استفاده کنید.

مصرف سدیم بیش از اندازه منجر به فشار خون بالا می شود و از طرفی ممکن است شما را با بیماری های قلبی هم مواجه کند. بیشترین مقدار نمکی که دریافت می کنیم، از غذا های فراوری شده می باشد. در این غذا ها به منظور اینکه رنگ و بافت این مواد خوراکی تغییر نکند، از نمک زیادی اضافه می شود. پس با توجه به ضرری که دارد، توصیه می کنیم مصرف این مواد غذایی را به حداقل برسانید.

برای دریافت یک رژیم غذایی متعادل و سالم می توانید با عضویت در من و رژیم، از رژیم های هوشمند این سایت استفاده کنید و دیگر نگران کمبود ویتامین ها و مواد مغذی در رژیم کاهش وزن تان نباشید. در من و رژیم تمامی رژیم ها بر پایه اصول علمی و پزشکی می باشند و به هیچ وجه شما را محدود به خوراکی های خاص و گرسنگی کشیدن نمیکند. پس برای داشتن یک اندام زیبا با ما همراه باشید…

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل