حواسی جمع با مصرف ویتامین K

حواسی جمع با مصرف ویتامین K

حواسی جمع با مصرف ویتامین K | ویتامین K به گروه ویتامین های محلول در چربی تعلق دارد. این ویتامین به طور تصادفی در دهه های 1920 و 1930 کشف شد. اگرچه چندین نوع مختلف ویتامین K وجود دارد ، دو مورد اغلب در رژیم غذایی انسان وجود دارد ویتامین k1 و k2 است. ویتامین k1 که به آن فیلوکلینون نیز گفته می شود ، بیشتر در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات برگ پهن وجود دارد. همین گیاهان برگ پهن حدود 75 تا 90 درصد کل ویتامین K را که انسان به آن نیاز دارد تشکیل می دهد.

ویتامین k2 (منوکینون) به طور طبیعی در روده ایجاد می شود و مشابه با k1 عمل می کند. ویتامین K نقش مهمی در انعقاد خون دارد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد در زمانی که یکی از بافت های بدن آسیب می بیند اهمیت زیادی دارد.

در واقع بدن به این دلیل به ویتامین K نیاز دارد تا پروتئین هایی را که در طی فرآیند لخته شدن استفاده می شود، تولید کند. بنابراین اگر بدن برای مثال در خلال رژیم لاغری دچار کمبود ویتامین K شود، به اندازه کافی از این پروتئین ها در اختیار ندارد و در نتیجه زمانی که قسمتی از آن دچار پارگی شود خونریزی بیش از حد خواهد بود. علاوه بر این متخصصین اعتقاد دارند که ویتامین K به رشد و سالم ماندن استخوان ها کمک می کند، با این حال این موضوع همچنان در حال مطالعه است.

مصرف ویتامین K

کمبود ویتامین K در بزرگسالان نادر است زیرا بسیاری از غذاهایی که می خوریم حاوی مقادیر کافی k1 هستند. علاوه بر این بدن توانایی بازیافت ویتامین K موجود در بدن را نیز دارد. با این حال، برخی از مواقع به دلیل انواع رژیم غذایی نامناسب و یا مصرف برخی از داروها در جذب و ایجاد ویتامین K اختلال ایجاد شده و در نتیجه منجر به کمبود این ویتامین می شود. کمبود ویتامین K در نوزادان بسیار شایع است.

علائم کمبود ویتامین K

اصلی ترین علامت کمبود ویتامین K خونریزی بیش از حد است. این موضوع را باید به خاطر داشته باشید که خونریزی در مناطقی غیر از محل برش یا زخم نیز ممکن است اتفاق بیفتد. علائم بارز کمبود این ویتامین عبارتند از:

      • کبود شدن بیش از حد
      • ایجاد لخته های کوچک خون در زیر ناخن ها
      • خون ریزی در غشاهای مخاطی داخل بدن
      • وجود خون در مدفوع

دلایل و درمان کمبود ویتامین K

اگرچه کمبود ویتامین K در بزرگسالان شایع نیست، اما به دلیل موارد زیر یک فرد می تواند در معرض خطر بیشتری قرار بگیرد:

        • مصرف ضد انعقاد کننده های کومارین مانند وارفارین که خون را رقیق می کند
        • مصرف آنتی بیوتیک
        • سوء جذب چربی (حالتی است که در آن بدن چربی را به درستی جذب نمی کند)
        • رژیم غذایی نامناسب

ضد انعقاد کننده های کومارین در تولید پروتئین های لازم برای لخته شدن خون ایجاد اختلال می کنند. برخی از آنتی بیوتیک ها باعث می شوند بدن ویتامین K کمتری تولید کند و برخی دیگر از آنها باعث کاهش ویتامین K در بدن می شوند.

درمان دارویی ویتامین K با کمک مصرف فیتونادیون صورت می گیرد که در واقع ویتامین k1 است. بیشتر اوقات پزشکان این دارو را به عنوان داروی خوراکی تجویز می کنند. این دارو به شکل زیر جلدی نیز تزریق می شود. دوز مصرفی برای بزرگسالان بین 1 تا 25 میلی گرم است. پزشکان برای کسی که داروی ضد انعقاد خون مصرف می کند، دوز فیتونادیون کمتری را تجویز می کنند. به طور معمول این دوز در حدود 1 تا 10 میلی گرم است. در مورد نوزادان دلایل مختلفی برای کمبود این ویتامین وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

        • شیر مادر ویتامین K بسیار کمی دارد
        • ویتامین K به خوبی از جفت مادر به نوزاد خود منتقل نمی شود
        • کبد نوزاد تازه متولد شده این ویتامین را به درستی استفاده نمی کند
        • در چند روز اول زندگی ، بدن نوزاد به تنهایی ویتامین k2 تولید نمی کند

تشخیص کمبود ویتامین K

اول از همه پزشک بر اساس نتیجه آزمایش تشخیص می دهد که آیا کمبود ویتامین K دارید یا خیر. پس از آن با تجویز دارو این مشکل را برطرف می کند. افرادی که در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند عموما افرادی هستند که:

        • داروی ضد انعقاد مصرف می کنند
        • آنتی بیوتیک مصرف می کنند
        • بدن آنها در جذب چربی مشکل دارد

مصرف ویتامین K

در صورت عدم درمان در بزرگسالان، کمبود ویتامین K منجر به خونریزی بیش از حد و خطرناک می شود. اما تقریبا در همه موارد ، کمبود ویتامین K قابل درمان است. در نوزادانی که این مشکل به سرعت شناسایی شود ، به راحتی قابل درمان است. اما اگر خونریزی در داخل جمجمه بیش از حد طولانی بماند یا درمان نشود امکان آسیب مغزی یا مرگ در نوزاد وجود دارد.

نحوه جلوگیری از کمبود ویتامین K

مقدار مشخصی در مورد میزان ویتامین K که باید هر روز به بدن برسد، وجود ندارد. اما متخصصین به طور متوسط روزانه 120 میکروگرم برای آقایان و 90 میکروگرم برای خانم ها را کافی می دانند. بعضی از غذاها از جمله سبزیجات برگ پهن سرشار از ویتامین K هستند و مصرف آنها در یک وعده تمام نیازهای شما را تامین می کند. افرادی که دارای سوء جذب چربی هستند ، باید در مورد مصرف مکمل ویتامین K تحت نظارت پزشک این کار را انجام دهند.

مزایای ویتامین k بر سلامتی

ویتامین K از جنبه های مختلفی برای بدن و سلامتی مفید است، که برخی از آنها عبارتند از تاثیر بر سلامتی استخوان، حافظه و سلامت قلب.

سلامت استخوان

به نظر می رسد بین کمبود ویتامین K و پوکی استخوان ارتباط وجود دارد. مطالعات متعددی نشان داده اند كه ویتامین K به تقویت استخوان ها کمک می کند، تراكم استخوان را بیشتر کرده و خطر شکستگی آنها را کاهش می دهد. با این حال این تحقیقات این موضوع را تأیید نکرده است.

حافظه

افزایش سطح ویتامین K در خون با افزایش حافظه در افراد مسن مرتبط است. در یک مطالعه صورت گرفته مشخص شد افراد سالم بالای 70 سال با بالاترین سطح ویتامین k1 بالاترین عملکرد حافظه کلامی را داشتند.

سلامت قلب

ویتامین K با جلوگیری از رسوب املاح و مواد معدنی در رگ ها باعث پایین آمدن سطح فشار خون می شود. این کار باعث می شود که قلب خون را راحت تر در بدن پمپ کند. مواد معدنی به طور طبیعی با افزایش سن در رگ ها رسوب می کنند و مهمترین عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی محسوب می شوند. علاوه بر این در تحقیقات دیگری نشان داده شده است که مصرف کافی ویتامین K باعث کاهش خطر سکته مغزی می شود.

منابع غذایی ویتامین k

ویتامین K به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. ویتامین k1 به میزان زیادی در سبزیجات برگ پهن مانند اسفناج و کلم وجود دارد. منابع دیگر شامل روغن های گیاهی و برخی از میوه ها است. منابع مناسب برای ویتامین k2 شامل گوشت ، لبنیات ، تخم مرغ و غیره است. با خوردن انواع غذاها از جمله موارد زیر می توانید مقادیر توصیه شده ویتامین K را دریافت کنید:

        • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج ، کلم ، کلم بروکلی و کاهو
        • روغن های گیاهی
        • بعضی از میوه ها مانند زغال اخته و انجیر
        • گوشت ، پنیر ، تخم مرغ و سویا

از آنجایی که وجود ویتامین K مانند سایر ویتامین ها برای بدن ضروری است، باید از طریق غذایی که می خوریم آن را تامین کنیم و اگر به دلیل تغذیه نامناسب دچار کمبود این ویتامین شدیم با پزشک مشورت کنیم. برخی از موارد غذایی که با مصرف آنها می توانیم ویتامین k لازم برای بدن را تامین کنیم عبارتند از:

اسفناج: اسفناج یکی از منابع عالی برای تامین انواع ویتامین ها از جمله A، B و E به همراه منیزیم، فولات و آهن است. علاوه بر این منبع بسیاری مناسبی برای ویتامین k است؛ نصف فنجان اسفناج پخته شده تقریبا سه برابر مقدار خام آن ویتامین k دارد، با این حال مصرف خام آن نیز در یکی از وعده های غذایی می تواند میزان لازم این ویتامین را تامین کند.

کلم بروکسل : کلم بروکسل نیز یکی از مواد غذایی بسیار مناسب برای تامین ویتامین k است. شاید خیلی از افراد از طعم آن خوششان نیاید اما می توان آن را با انواع چاشنی ها و سس های سالم مزه دار کرد و این ماده غذایی فوق العاده را نیز به رژیم غذایی اضافه کرد.

کلم بروکلی: کلم بروکلی را می توان به شکل های مختلف در رژیم غذایی اضافه کرد. اگر می خواهید آن را بپزید برای مزه دار کردن بهتر است که از روغن کلزا یا روغن زیتون استفاده کنید، این کار نه تنها به بهتر شدن مزه آن کمک می کند بلکه باعث افزایش ویتامین k آن نیز می شود.

مارچوبه : هر چهار عدد مارچوبه حدود 40 میکروگرم ویتامین k دارد؛ اگر به این مقدار مقداری روغن زیتون اضافه کنید، تقریبا نیمی از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین خواهید کرد. اگر میزان ویتامین k که دریافت می کنید بیشتر از میزان مورد نیاز بدن باشد، این ویتامین جذب نشده و سریع از طریق ادرار از بدن دفع می شود.

مصرف ویتامین K

تفاوت بین k1 و k2 در بدن

عملکرد اصلی انواع ویتامین K فعال کردن پروتئین هایی است که نقش مهمی در لخته شدن خون، سلامت قلب و سلامت استخوان ها دارند. با این حال به دلیل تفاوت در جذب و انتقال به بافت های مختلف بدن، ویتامین k1 و k2 می توانند تاثیرات کاملا متفاوتی بر سلامتی داشته باشند. به طور کلی میزان جذب ویتامین k1 که در گیاهان یافت می شود بسیار ضعیف است. در یک مطالعه تخمین زده شده است که کمتر از 10 درصد از k1 موجود در گیاهان واقعا جذب می شوند.

درباره جذب ویتامین k2 مطالعات کمتری انجام شده و میزان دقیق جذب آن چندان شناخته شده نیست. با این حال کارشناسان معتقدند چون k2 اغلب در غذاهایی که حاوی چربی هستند پیدا می شود، این احتمال وجود دارد که بهتر از k1 جذب شود. علت این موضوع آن است که ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است. ویتامین های محلول در چربی اگر همراه با چربی در رژیم غذایی خورده شوند بسیار بهتر جذب می شوند.

علاوه بر این زنجیره طولانی ویتامین k2 به آن اجازه می دهد تا طولانی تر از k1 در خون گردش کند. در حالی که ویتامین k1 ممکن است چند ساعت در خون بماند ، برخی از شکل های k2 می توانند روزها در خون بمانند. به همین دلیل برخی محققان اعتقاد دارند که مدت زمان طولانی تر گردش ویتامین k2 باعث می شود که از آن در بافت های در بدن بهتر استفاده شود.

تغذیه نامناسب می تواند نقش قابل توجهی در کمبود برخی از ویتامین ها یا مواد معدنی در بدن داشته باشد. این کمبود می تواند تاثیرات قابل توجهی بر سلامتی داشته باشند، به همین دلیل بهترین راه برای جلوگیری از آن داشتن یک برنامه و رژیم غذایی سالم و مناسب است. در همین راستا من و رژیم با کمک متخصصین رژیم مناسب با هر فرد را به او ارائه می کند. هدف من و رژیم کمک به تک تک افراد برای رسیدن به سلامتی و حفظ آن است. برای آنکه بدانید چه رژیم یا برنامه غذایی مناسب شما است فقط کافی است در من و رژیم ثبت نام کنید . سریع و آسان یک برنامه غذایی دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل