رژیم غذایی بعد از بدنسازی

رژیم غذایی بعد از بدنسازی

رژیم غذایی بعد از بدنسازی | رشته بدنسازی چه به صورت تمرینی و چه به صورت تفریحی، سبکی از زندگی است که خارج یا داخل باشگاه انجام می شود و به ساخت و محکم شدن عضلات بدن به واسطه ی دریافت مواد مغذی و وزنه زدن کمک می کند. برای اینکه بتوانید نتایج حاصل از تمرینات ورزشی و بدنسازی های سنگین در باشگاه را چند برابر کنید بایستی بر برنامه غذایی خود تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

چون خوردن هرگونه غذای اشتباهی بسیار برای شما مضر بوده و از اهداف بدنسازی دورتان می کند. در ادامه ی این مقاله با سایت من و رژیم همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم که به عنوان یک بدنساز حرفه ای چه غذاهایی باید بخورید و از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنید.



مبانی کلی بدنسازی با المپیک و پاورلیفتینگ تفاوت بسیاری دارد، چون داوران در مسابقات جهانی به جای امتیاز دهی به قدرت بدنی، به ظاهر فیزیکی و بدنی آنها امتیاز می دهند و به همین دلیل معمولا بدن سازان سعی بر این دارند که تا آنجا که برایشان مقدور است بدنی بدون چربی و عضلانی برای خود بسازند و این حالت را تثبیت کنند. به منظور انجام این کار، بسیاری از بدنسازان حرفه ای انجام نمرینات ورزشی را با تغذیه های متفاوتی آغاز می کنند.

در طول دوره ی حجم گیری عضلات که امکان دارد ماهها تا سالها به طول انجامد، بدن سازان برنامه های غذایی تخصصی با کالری بسیار بالا و همچنین سرشار از پروتئین را انتخاب می کنند، در واقع در این مدت به منظور حجیم شدن عضلات و همچنین عضله سازی، بدنسازان به شدت وزنه‌برداری می‌کنند. در مرحله ی بعدی بدنسازی که کات نام‌دارد بدنسازان حرفه ای سعی می کنند که چربی های بدن خود را کاهش داده و حجم گیری عضلات خود را تثبیت کنند. انجام این مرحله با تغییرات بسیار وسیعی در برنامه ورزشی و هم چنین برنامه ی غذایی آغاز می‌شود و حدود ۱۳ تا ۲۶ هفته به طول می انجامد.

مزایای بدنسازی کدامند؟

بدنسازی معمولاً اثرات بسیار مثبتی بر بدن دارد. هر بدنساز برای اینکه بتواند عضلاتی حجیم و محکم داشته باشد بایستی به طور کاملا مرتب و منظم ورزش کرده و ورزش ها و تمرینات قدرتی و هوازی انجام دهد ورزش های قدرتی معمولاً در افزایش عضلات و همچنین قدرت آنها بسیار موثر است

قدرت عضلانی معمولا کاهش خطر مرگ جلوگیری از سرطان جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی کلیوی و چند بیماری مزمن دیگر همراه است در واقع کلیه تمرینات هوازی که بدنسازان آنها را به منظور کاهش چربی بدن خود انجام می دهند سلامت قلب را بهبود بخشیده و تا حدود زیادی خطر مرگ بر اثر سکته های قلبی را کاهش می دهد.

رژیم غذایی بعد از بدنسازی

علاوه بر انجام تمرینات ورزشی بدنسازان بایستی به نوع تغذیه خود توجه ویژه‌ای کنند یک بدنساز حرفه ای با بکارگیری برنامه تغذیه صحیح می تواند عملکرد خود را به نحو چشمگیری در باشگاه افزایش داده و در واقع بازده عملی و سلامتی خود را بهبود ببخشد، رعایت رژیم غذایی مناسب، برنامه غذایی سالم سرشار از مواد مغذی در تمامی گروه های غذایی و به مقدار های خاص تا حدود زیادی خطر ابتلا به بیماری مواد را برای بدنسازان کاهش می دهد.

یک بدنساز به چه مقدار کالری و مواد غذایی نیاز دارد؟

ساده ترین راه برای پاسخ به این سوال این است که هر بدنساز بایستی حداقل هفته ای سه مرتبه خود را وزن کند و آنچه را که می خورد به عنوان یک برنامه غذایی در نظر بگیرد. اگر وزنش تغییری نکرد مقدار کالری وجود در برنامه غذایی مورد نظر مربوط به کالری تثبیت وزن است، به عبارت دیگر هنگامی که ورن بدنساز در طی مدت یک هفته تغییری نکند در واقع وزن خود را تثبیت کرده است.

در طول دوره ی حجم گیری بهتر است که تا ۱۵ درصد کالری دریافتی مواد غذایی برنامه غذایی افزایش پیدا کند. برای مثال اگر کالری تثبیت وزن یک بدنساز حرفه ای حدود روزانه ۳۰۰۰ کالری است در دوره حجم گیری بایستی آن را به ۳۴۵۰ گالری تغییر دهد، هنگامی که از دوره حجم گیری به دوره ی کات در در بدنسازی رسید بایستی مقدار کالری دریافتی در مرحله تثبیت حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. به عنوان مثال به جای این که ۳۴۵۰ کالری در روز دریافت کند بایستی ۲۵۵۰ کالری مصرف کند. همین طور که در دوره های مختلفی قرار می گیرد، هر بدنساز وزن اضافه می کند و در دوره ی کات وزن از دست می دهد.

پس بایستی هر ماه مقدار کالری دریافتی را تنظیم کرد، چون در وزن تغییراتی ایجاد می‌شود که نباید خارج از کنترل باشد. در نهایت یک بدنساز بایستی با اضافه شدن وزن در زمان حجم گیری به رژیم غذایی خود مقدار کالری خاصی اضافه کند و با کاهش وزن دوره ی کات، مقدار کالری دریافتی خود را کاهش دهد تا پیوسته بتواند به پیشرفت بدنسازی ادامه دهد.

در طول هر دوره به بدنساز توصیه می شود که بیشتر از یک درصد وزن کل بدن خود کاهش یا افزایش وزن پیدا نکند چراکه اگر چنین پیش رود قطعا دوره ی کات و سایز دوره ها برای هر بدنساز به خوبی پیش رفته است اما اگر هر کدام از این دوره‌ها را با دریافت مقدار کالری نادرستی طی کند قطعاً در نتیجه نیز دچار مشکل خواهد شد.

در واقع یک بدنساز بایستی طوری برنامه ی غذایی خود را تنظیم کند که مطمئن شود در طول دوره ی کات هیچ عضله ای از دست نداده و در دوره حجم گیری بیش از حد چربی انباشته نکند در واقع در این مرحله می توان مقدار کالری مورد نیاز بدن را نسبت به مواد مغذی یعنی پروتئین کربوهیدرات و چربی دریافتی تخمین زد. اگر چه میزان کالری دریافتی در مراحل مختلف کاملاً متغیر است اما بایستی میزان دریافتی پروتئین و کربوهیدرات های روزانه بدن متناسب باشد و بر اساس آن برنامه‌ریزی غذایی انجام شود.

رژیم غذایی بعد از بدنسازی

هنگام بدنسازی چه غذاهایی باید بخوریم؟

قطعا پاسخ به چنین سوالی بسته به شرایط بدنی یک فرد انجام می پذیرد، اینکه فردی با انجام تمرینات بدنسازی در حال لاغری و پیگیری رژیم لاغری باشد و یا اینکه به دنبال چاق شدن و رژیم چاقی باشد. قطعاً برنامه ی غذایی بدنسازی اش را متفاوت خواهد کرد، اما به طور کلی حین تمرین کردن داشتن برنامه غذایی مناسب با نوع بدنسازی یکی از قسمت های بسیار مهم بدنسازی به شمار می رود.

خوردن غذای مناسب، تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و عضلات و همچنین کالری ریکاوری بعد از تمرین به رشد و قویتر شدن ماهیچه ها کمک می کند برعکس مصرف مواد غذایی نامناسب و دریافت کالری کم باعث می شود که بدنساز بعد از تمرینات ورزشی و بدنسازی به نتایج دلخواه خود دست پیدا نکند. در ادامه ی مقاله برای رژیم چاقی و چاق تر شدن به غذاهایی اشاره می‌کنیم که بایستی بر خوردن آنها تاکید کرد و غذاهایی که نباید آنها را مصرف کرد.

غذاهایی که باید روی آنها تمرکز کرد

اگرچه نوع غذاهای مصرفی در دوره های کات و حجم گیری با هم تفاوتی ندارد و تنها مقدار آن است که تغییر می کند اما غذاهایی که بایستی در این مدت مصرف کنید عبارتند از گوشت مرغ و ماهی، گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده، سالمون و کات. مراقب باشید که حتماً در این مدت از لبنیات نیز استفاده کنید. لبنیاتی نظیر پنیر خامه ای، شیر کم چرب و البته خوردن کربوهیدرات ها نیز در این مدت بسیار موثر است. خوردن کراکر ها، بلغور جو، نان و … می تواند در این دوران بسیار موثر واقع شود.

یکی دیگر از مواردی که در تهیه برنامه ی غذایی مناسب در این دوران اهمیت دارد این است که از خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه غافل نشوید. سبزیجات نشاسته ای مانند نخودفرنگی ذرت باقالا و سبزیجات کلسیم‌دار مانند بروکلی، فلفل دلمه، اسفناج گوجه فرنگی، لوبیا سبز، کدو سبز، قارچ، خیار و انواع مغزیجات نیز می‌تواند کمک ویژه‌ای به دستیابی به نتیجه ی مثبت برای بدنسازان باشد. بادام، گردو، دانه آفتابگردان دانه چیا و بذر کتان نیز از جمله مغزیجاتی است که می‌تواند برای بدنسازان بسیار موثر باشد. البته استفاده از روغن هایی نظیر روغن زیتون بذرکتان آووکادو و کانولا بسیار موثر است.

رژیم غذایی بعد از بدنسازی

چه غذاهایی نباید بخوریم؟

یکی از موادی که باید از مصرف آن حین بدنسازی جلوگیری کرد مصرف الکل است که تاثیرات بسیار منفی بر چربی سوزی و ساخت عضله دارد. یکی دیگر از مواردی که بایستی از برنامه غذایی افراد بدنساز حذف شود مصرف مواد غذایی با قند بالا اما بدون مواد مغذی است، شیرینی ها، کوکی ها بستنی، کیک، دونات و نوشابه های شیریناز جمله ی این غذاها به شمار می روند.

غذاهای دیگری نیز وجود دارد که بیماری‌های التهابی در بدن را افزایش میدهد که عبارتند ازغذاهای سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده البته اگر بیش از اندازه مصرف شود و سایر غذاهای ممنوعه عباراند از حلقه های سرخ کرده پیاز، استریپ مرغ و سیب زمینی های سرخ شده علاوه بر محدود کردن این نوع غذاها بایستی قبل از رفتن به باشگاه و انجام تمرینات بدنسازی مصرف غذاهای دیگر نیز از لیست غذایی حذف شود مانند وعده های غذایی پر چرب، غذاهای سرشار از فیبر زیاد، نوشیدنی های گازدار مکمل های بدنسازی که بعضی از آنها با فایده و بعضی از آنها بدون فایده است.

قطعاً به عنوان یک بدنساز و فردی که به دنبال لاغری و گرفتن رژیم لاغری و یا به دنبال چاقی و یا گرفتن رژیم چاقی هستید، وارد تمرینات بدنسازی و باشگاه شده‌اید بهتر است قبل از هر چیز نکات مهم مربوط به انجام تمرینات ورزشی را فرا بگیرید تا از زمانی که برای انجام تمرینات ورزشی اختصاص می دهید پشیمان نشوید. برای دستیابی به رژیم لاغری و یا رژیم چاقی مناسب، می‌توانید به سایت “من و رژیم” مراجعه کرده از انواع رژیم های درمانی دلخواه بهره مند شوید، فقط کافیست در سایت من و رژیم ثبت نام کرده و خدماتش را امتحان کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل