سبزیجات خام یا پخته در رژیم غذایی

سبزیجات خام یا پخته در رژیم غذایی

سبزیجات خام یا پخته در رژیم غذایی | مصرف سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی روزانه بسیار حائز اهمیت است چرا که مواد مغذی ضروری و حیاتی بدن را تامین می کند و علاوه بر این در حفظ سلامتی بدن بسیار موثر بوده و از بروز و ابتلا به بسیاری از بیماریهای خطرناک جلوگیری می کند. در واقع مصرف روزانه ی سبزیجات به صورت پخته یا خام باعث می شود که تمامی مواد مغذی بدن و ویتامین های ضروری تامین شود.

معمولا از تمامی متخصصین تغذیه و پزشکان شنیده‌ایم که خوردن سبزیجات و میوه های تازه برای سلامتی بسیار مفید بوده و اهمیت زیادی دارد و اما دلیل این توصیه چیست؟ در ادامه ی مقاله با سایت من و رژیم همراه باشید تا توضیحاتی در مورد مزیت های استفاده از سبزیجات و میوه های تازه را شرح دهیم.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

مطابق با تحقیقات گزارش شده از سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی، طی دو سال اخیر یکی از علت‌های مهم هر ۴ مرگ در سال بیماریهای قلبی و سکته قلبی بوده است. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان سعی کرده اند که مطالبی را عنوان کنند تا سبک رژیم غذایی افراد را از ناسالم به سالم تغییر داده و مواد غذایی مفید و پر ارزش را جایگزین مواد پر حجم بدون مواد مغذی کنند.

در راستای همین تحقیقات و بر اساس نتیجه ی پژوهشات علمی روی افرادی که از میوه ها و سبزیجات استفاده می‌کنند، مشخص شده که این گونه افراد به میزان بسیار قابل توجهی از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مصون بوده اند. پس می‌توانید سبد غذایی‌تان را پر از سبزیجات کرده و مواد مغذی و پتاسیم مورد نیاز بدنتان را تامین کنید و دیگر نگران ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نباشید. این کار سطح کلسترول خون، تولید گلبول‌های قرمز و فشار خونتان را کنترل کرده و از سکته ی مغزی و قلبی جلوگیری می کند.


 

 

سلامت دستگاه گوارش

مصرف میوه ها و سبزیجات تازه سیستم هضم و جذب دستگاه گوارش را سالم نگه داشته و به هرچه بهتر شدن عملکرد آن کمک می کند. با خوردن میوه ها و سبزیجات تازه سم ناشی از مواد غذایی و نمک اضافی آنها در بدن خنثی می شود. مقدار آب فراوان و پتاسیم موجود در سبزیجات باعث دفع سموم و نمک در بدن به طور کامل دفع شده و باعث عملکرد بهتر سیستم گوارش خواهد شد که این به نوبه ی خود باعث احساس خوب در بدن و لاغری خواهد شد.

پیشگیری از دیابت

ویتامین k ماده‌ای بسیار ضروری و پر اهمیت در بدن است که به راحتی می توانید آن را در برگ سبزیجات سبز مانند برگ چغندر، اسفناج و کلم پیدا کنید. دریافت ویتامین k از طریق برنامه غذایی روزانه اهمیت بسیاری دارد چرا که خطر ابتلا به دیابت را کم می کند و همچنین ممکن است که مصرف ویتامین کا باعث افزایش حساسیت به انسولین در بدن شده که این کار باعث کنترل و قند خون شده و قند افراد مبتلا به دیابت را پایین می‌آورد. بنابراین بهتر است که مقدار ویتامین k را در بدن از طریق مصرف روزانه ی سبزیجات خام افزایش دهید.

سبزیجات خام یا پخته در رژیم غذایی

سالم و جوان ماندن سلول های بدن

مواد مغذی موجود در سبزیجات خام و میوه‌های تازه، مواد ضروری مورد نیاز بدن را تامین کرده و باعث ترمیم پوست و جوان تر و سالم تر شدن آن می شود. علاوه بر این ویتامین c موجود در میوه ها و سبزیجات تازه تولید کلاژن در پوست را بهبود بخشیده و به کاهش چین و چروک های ناشی از کهولت سن و پیری جلوگیری می کند.

همچنین ویتامین c باعث افزایش بهبود زخم ها در بدن شده و انواع مشکلات پوستی و سوختگی ها را برطرف می کند.۸۰ تا ۹۰ درصد محتوای سبزیجات از آب تشکیل شده که موجب مرطوب شدن پوست می‌شود. مواد غذایی موجود در میوه‌ها و سبزیجات با جلوگیری از آسیب سلولی در برابر آلودگی های محیط، انواع سموم محیطی و استرس از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. بهتر است که برای تامین ویتامین c بدن، سبزیجات نارنجی روشن و قرمز را انتخاب کنید. چون بتاکارون بیشتری دارند و باعث می شوند که درخشندگی پوست بیشتر شده و در برابر آفتاب مقاومت بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال بتاکارون موجود در گوجه فرنگی به مانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل کرده و پوست را در برابر اشعه مادون قرمز و بنفش خورشید محافظت می کند. مصرف سبزیجاتی مانند خیار، فلفل دلمه ای، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، سیب زمینی هویج، کدو حلوایی و تمامی سبزیجات نارنجی برای تامین ویتامین c مورد نیاز بدن مناسب است.

مصرف صحیح استفاده از سبزیجات

میزان مصرف روزانه سبزیجات خام و میوه‌های تازه بستگی به میزان فعالیت بدنی و جنسیت شما دارد. به راحتی می توانید در این رابطه از یک متخصص تغذیه کمک گرفته و یا به برنامه های غذایی موجود در سایت من و رژیم اکتفا کنید. با توجه به مزایای متعددی که مصرف سبزیجات و میوه ها برای سلامتی دارند پیدا کردن روش هایی برای استفاده بیشتر آنها در رژیم غذایی سالم یک اقدام بسیار آگاهانه و ضروری است که شما را به سمت سلامت بیشتر سوق می‌دهد.

البته کشف کنید که چگونه سبزیجات و میوه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بتوانید از خواص و مزایای آن بیشترین بهره را بگیرید. حال که تا حدودی با مزایای مصرف سبزیجات آشنا شدید در ادامه مقاله می خواهیم به نحوه استفاده از سبزیجات پردازیم که آیا سبزیجات را باید به صورت خام استفاده کنیم یا پخته؟

سبزیجات و میوه ها از ویتامین‌ها، مواد معدنی حیاتی و آب فراوان تشکیل شده‌اند که همه ی آنها به حفظ سلامت بدن و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری های خطرناک کمک می کنند. با گنجاندن مصرف میوه ها و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه و همچنین میان وعده ها می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن ها بهره مند شوید. میدانیم که مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام به علت داشتن انواع ویتامین ها کلید زندگی سالم هستند، اما آیا بین مصرف سبزیجات خام و پخته تفاوت وجود دارد؟

این سوال شاید به ذهن شما هم خطور کرده باشد. شاید به این مسئله فکر کرده باشید که خوردن سبزیجات خام بهتر است یا پخته؟ برای پاسخ به این سوال پاسخ قطعی وجود ندارد. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که در برخی از انواع سبزیجات در نوع پخته و خام آن ها تفاوت وجو د دارد که البته این برای تمامی سبزیجات صادق نیست.

سبزیجات خام یا پخته در رژیم غذایی

سبزیجات خام یا پخته؟

این طور به نظر می رسد که افرادی که معمولاً رژیم غذایی خام و ناپخته را دنبال می‌کنند و یا به اصطلاح خام خوار هستند، انواع ویتامین ها در بدنشان به طور طبیعی وجود داشته و غلظت مطلوب بتاکارون در بدنشان شرایط را برای پیشگیری از بیماری های مزمن در بدن آنها فراهم کرده است. اما سطح لیکوپن خام خواران بسیار پایین است.

لیکوپن در غذاهای مانند گوجه فرنگی و دیگر سبزیجات قرمز یافت می‌شود که در سبزیجات خام میزان آن بسیار کم است. اما هنگام پخت سبزیجات خام و دادن حرارت به آنها مقدار لیکوپن افزایش پیدا کرده و آنتی اکسیدان ها در آن فعال می شود که در نتیجه باعث افزایش ارزش غذایی گوجه میشود. البته برخلاف تصور عامه مصرف گوجه‌فرنگی به صورت پخته مفیدتر است.

جدایی از مقدار لیکوپن که معمولاً در سبزیجات قرمز وجود دارد برای فعال شدن آنتی اکسیدان ها پیشنهاد می شود که هویج، اسفناج، قارچ، مارچوبه، کلم، فلفل و بسیاری از سبزیجات دیگر به صورت پخته مصرف شود که این راهی سالم برای افزایش مواد مغذی در آن هاست. البته این به این معنا نیست که بگوییم مصرف تمامی سبزیجات تازه به صورت پخته بهتر است.

مطابق با تحقیقات مشخص شده که تمامی مراحل پخت و پز مواد غذایی به جز بخار پزکردن باعث نابودی مقدار زیادی از کلروفیل و ویتامین ها و همچنین پروتئین های محلول و ویتامین c و همچنین قندهای محلول می شود. بنابراین اگرمی خواهید ویتامین های بدن تان را تامین کنید بهتر است که سبزیجات را به صورت خام مصرف کنید یا اینکه فقط آنها را بخارپز کنید.

پخت سبزیجات خام می تواند مقدار آنزیم های مفید موجود در سبزیجات را کاهش دهد. مثلاً با پخت کلم بروکلی مقدار آنزیم موجود در آن به شدت کاهش پیدا می کند. مصرف سبزیجات کلمی که توانایی بسیار بالایی در سم زدایی از بدن دارند نقش مهمی در عملکرد مناسب و سلامت انسان داشته و بنابراین خوردن آن به صورت خام بهتر است. البته برای کسانی که کم کاری تیروئید دارند خوردن سبزیجات خام از نوع کلمی به صورت خام پیشنهاد نمی‌شود.

سبزیجات خام یا پخته در رژیم غذایی

در واقع بهتر است که با مصرف ترکیبی از سبزیجات خام و پخته و گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه خود مطمئن باشید که از تمامی خواص میوه ها و سبزیجات بهره برده و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف آن را دریافت کرده اید. اما مهمترین چیز در برنامه غذایی و رژیم غذایی سالم شما این است که به یاد داشته باشید که روزانه سبزیجات بخورید. برای انجام این کار، خرید سبزیجات خام و تهیه سالادهای فصل غذاهایی که حاوی سبزیجات هستند بسیار مناسب است. اما اگر می خواهید که به کاهش وزن و لاغری دست پیدا کرده و سلامت بدن و تناسب اندام را تجربه کنید، بایستی مصرف میوه ها و سبزیجات تازه را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

حال که تا حدودی با مزایای مصرف سبزیجات خام و میوه های تازه به صورت روزانه آشنا شدید، بهتر است که برای اطمینان از این که مواد مغذی روزانه خود را دریافت می کنید، یکی از انواع رژیم های غذایی سایت من و رژیم را دنبال کنید. مطمئن باشید که با دنبال کردن رژیم غذایی من و رژیم در طولانی مدت سلامت خود، تناسب اندام و کاهش وزن و لاغری را تضمین کرده اید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل