مصرف ماهی و تناسب اندام

مصرف ماهی و تناسب اندام

مصرف ماهی و تناسب اندام | شاید بارها از متخصصین تغذیه شنیده باشید که برای رسیدن به وزن ایده ال و تناسب اندام، باید هفته ای دو یا سه بار ماهی مصرف کنید  و آن را در برنامه ی غذایی تان بگنجانید. ماهی به عنوان یک غذای خوشمزه و سالم در بین مردم طرفداران بسیاری دارد. علاوه بر غذاهای خوشمزه ای که می شود با ماهی درست کرد، نقش مصرف ماهی در سلامتی انسان بسیار مهم است. در ادامه با سایت من و رژیم همراه باشید تا راز و رمز رسیدن به تناسب اندام در اثر مصرف ماهی را کشف کنیم.
در سال 2007 مقاله ای منتشر شد که دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که مصرف منظم ماهی و گنجاندن آن در برنامه ی غذایی باعث کاهش وزن و تناسب اندام و تغییر سایز می شود. در واقع در این مقاله این طور عنوان شده بود که مصرف هر چه بیشتر ماهی باعث کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می شود. در تمامی ماهیها پروتئین زیاد و مشابه هم وجود دارد اما میزان چربی در ماهی های مختلف متفاوت است. برخی ماهی ها مانند سالمون و قزل آلا چربی بیشتری نسبت به سایر ماهی ها دارند. البته چربی ماهی ها چربی مفیدی است که برای سلامت بدن و تناسب اندام بسیار ضروری است. در واقع مصرف این نوع ماهی ها که چربی بالاتری دارند باعث می شود که فرد کاهش وزن پیدا کرده و سریعتر به وزن ایده ال خود برسد.
چیزیکه در مصرف ماهی برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن بسیار مهم است، نحوه ی پختن و تهیه ی ماهی است. از جمله روش های مناسب برای طبخ ماهی به شکلی که خواص خود را از دست ندهد، آب پز کردن و بخارپز کردن آن است. البته یک راه دیگر برای کم کردن کالری ماهی، مصرف آن به همراه لیمو و نارنج است.

مصرف ماهی و تناسب اندام

از خواص ماهی چه می دانید؟

ماهي ماده غذايي بسیار مفيدي است كه در مناطق جنوبی و شمالی كشورمان يعني مناطق دریایی جز غذاهای اصلی برنامه ی غذایی مردم این مناطق محسوب می شود.  ماهي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي دارد و بیشتر مواد مغذي ضروری و مفيد براي انسان را به تنهايي داراست. ولي ويژگي منحصر به فرد ماهی، نوع چربی موجود در آن است.  محصولات دريايي و ماهی با وجود این که در دسته بندیهای مواد غذایی حیوانی طبقه بندی می شوند اما از نظر تركيبات چربي با ساير مواد حيواني کاملا فرق دارند. چربي موجود در انواع مواد غذايي حيواني معمولا حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند که موجب بالارفتن کلسترول خون و چربی های نامطلوب بدن می شوند. بنابراين زیاده روی  در مصرف چربي‌هاي حيواني، سلامت عروق و قلب را به خطر انداخته و در نهايت منجر به سكته‌هاي مغزی و قلبی مي‌شود.
اما ماهي و آبزيان با وجود این که در دسته ی مواد غذایی حیوانی قرار می گیرند، نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است. اسيدهاي چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در گوشت آبزيان وجود دارد كه اثرات بسيار مطلوبی ‌در سلامت انسان دارد و در كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف و همچنین پيش‌گيري از بسياري از بيماريها نقش مهم و سازنده‌اي به عهده دارد.
ماهي از منابع بسيار خوب پروتئين محسوب مي‌شود. پروتئين موجود در انواع ماهي از نظر كيفيت و کمیت قابل توجه است، بدين معني كه پروتئين موجود در بدن ماهي به گونه ای است كه به آساني در دستگاه گوارش جذب و هضم می شود و تقریبا به طور کامل به مصرف اندامهای بدن می رسد.
گوشت ماهی سرشار از آهن بوده و در خونسازي و حفظ مقاومت بدن در برابر ميكروب‌ها نقش مهمي‌به عهده دارد. آهن موجود در گوشت ماهي به شکلی است كه جذب آن بسیار آسان بوده و به خوبي در بدن به مصرف مي‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در گوشت ماهي، جذب آهن موجود در منابع گياهي را هم افزايش مي‌دهد و البته نقش مهمي هم ‌در پيشگيري از كم خوني ناشي از فقر آهن دارد. گوشت ماهي حاوي مقدار زیادی از ويتامين‌هاي گروه”B”  است که در تنظيم فعاليت های سلول هاي عصبي و در نتيجه در سلامت سيستم عصبي و پوست تاثير دارند. همچنين بعضي از ويتامين‌هاي گروه “B”در خون سازي نقش مهمی دارند. بنابراين با مصرف به اندازه ی ماهي مي‌توانيم به راحتی به تناسب اندام، لاغری، سلامت اعصاب، شادابي، طراوت پوست رسیده و از کم خونی جلوگیری کنیم.
ماده مغذي ديگري كه در گوشت ماهي ها به وفور وجود دارد، روي است. روي يك ماده مغذي موثر در سلامت بدن است كه در رشد نوجوانان و کودکان و نيز در بلوغ جنسي نوجوانان تاثير به سزایی ‌دارد. كمبود روی در دوران رشد کودکان موجب كوتاهي قد و در صورت كمبود شديد آن در بدن باعث كوتولگي مي‌شود. همچنين عدم وجود روی به اندازه ی کافی دربدن نوجوانان باعث به تاخير انداختن بلوغ جنسی می شود. ماهي ها از منابع غني فلوئور هستند که در سلامت بدن و استحكام دندان‌ها و همچنین در پيشگيري از پوسيدگي دندان ها نقش به سزایی دارند. پس با مصرف به اندازه ی ماهي در برنامه غذایی سالم خود مي‌توانيم به استحکام و سلامت دندان‌هاي خود كمك كنيم.

مصرف ماهی و تناسب اندام

ماهي های دريا از بهترين منابع يد به حساب مي‌آيند. يد مواد مغذي مهمی است كه تاثير مهمي‌در سلامت انسان دارد. کمبود ید در بدن کودکان باعث اختلال در رشد و کوتاهی قد می شود. بنابراين مصرف ماهي به اندازه ی كافي در دوران رشد بسیار حیاتی است. يد همچنين نقش بسیار مهمی در تكامل سيستم عصبي دارد و چنانچه خانم‌های باردار مبتلا به كمبود شديد يد باشند، فرزندانشان دچار عقب ماندگی ذهنی و اختلال دررشد می شوند و اين مشكل تا آخر عمر با آنان باقی خواهد ماند. همچنين كمبود يد در شير مادر نیز مي‌تواند منجر به اختلال در رشد ذهنی و جسمي‌كودك شيرخوار بشود.

برای تبدیل ماهی به یک غذای رژیمی چه کار باید کرد؟

طبخ سوشی
یکی از راه های کاهش وزن با مصرف ماهی و رسیدن به تناسب اندام، درست کردن سوشی با انواع ماهی های خام است. همانطور که می دانید سوشی یک غذای ژاپنی بسیار لذیذ است که به همراه سبزیجات، برنج پخته شده و سبزیجات و ماهی خام درست می شود. چنانچه دوست دارید با مصرف ماهی کاهش وزن پیدا کنید و به وزن ایده ال خود برسید، می توانید از انواع مختلف ماهی، سوشی های مختلف درست کرده و از مصرف سس های چیلی و کچاب و مایونز و … در کنار آن اجتناب کنید.
خداحافظی با ماهی سرخ شده
اگر می خواهید که مصرف ماهی در کاهش وزن تان و رسیدن به لاغری و تناسب اندام موثر باشد، بایستی به طور کلی خوردن ماهی سرخ شده در روغن را فراموش کنید. هر چند که یکی از خوشمزه ترین روش های پخت ماهی، سوخاری کردن آن است اما بایستی بگوییم که خوردن ماهی سرخ شده باعث چاقی و افزایش وزن می شود.
پس اگر ماهی سرخ شده به همراه سیب زمینی سرخ شده دیدید، حتما از خوردن آن امتناع کنید چرا که شما را از رسیدن به تناسب اندام دور می کند. برای پخت ماهی حتما از روش های بخارپز کردن و آب پز کردن استفاده کنید. قبل از طبخ، حتما آن را با لیمو ترش نمک و فلفل و پودر سیر مرینیت کنید و بعد آن را بخار پز کنید. بدین ترتیب هم غذای خوشمزه ای خواهید داشت و هم می توانید با مصرف آن کاهش وزن را تجربه کنید.
تهیه ی سالاد با انواع ماهی
سالاد ماهی خصوصا ماهی تن، یک میان وعده ی مناسب برای آن دسته از افرادی است که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند. اما در کنار این سالاد به هیچ عنوان از سس مایونز استفاده نکنید. می توانید در این نوع سالاد از کرفس خام، جعفری، خیار شور، هویج خام و آبلیموی تازه و روغن زیتون استفاده کنید.
به طور کلی خوردن انواع ماهی به دلیل داشتن اسید های چرب اشباع، گزینه ی مناسبی برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری است و توصیه ی متخصصین تغذیه این است که در برنامه ی غذایی خود، حداقل هفته ای 4 بار ماهی بخورید.

تاثیرات مصرف ماهی بر سلامت بدن و تناسب اندام

گوشت فیله شده ی انواع ماهی ها بدون چربی است و می تواند به عنوان گزینه ی مناسبی برای جایگزینی گوشتهای قرمز و غذاهای فاقد ارزش غذایی در نظر گرفته شود. مصرف ماهی در رژیم غذایی به راحتی می تواند میزان کلی کالری جذب شده در بدن را کاهش دهد و به کاهش چربی های بدن، کاهش وزن و لاغری کمک کند.
تنظیم وزن بدن از طریق مصرف انواع ماهی به راحتی امکان پذیر است. در واقع مصرف ماهی مانند سالمون به علت در برداشتن مواد غذایی مفید، گزینه ی موثری برای کاهش وزن و از دست دادن چربی تلقی می شود و علت اصلی آن عدم تمایل به مصرف میان وعده های غذایی و احساس سیری است. گوشت انواع ماهی ها غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که سبب کاهش فشار خون در بدن می شود. ناگفته نماند که گوشت ماهی منبع غنی از پروتئین بوده و فاقد کربوهیدرات می باشد. برای سلامت بدن و قلب بایستی مواد غذایی را استفاده کرد که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 باشند که این مواد به وفور در انواع ماهی ها یافت می شود.

مصرف ماهی و تناسب اندام

تاثیر سلنیوم موجود درماهی

سلنیوم ریزمغذی موجود در انواع ماهی، به صورت ترکیبی در بیش از 20 سلنو پروتئین وجود دارد. این ترکیب، نقشی بسیار مهمی در متابولیسم  و تولید مجدد هورمون های تیروئید، ساخت دی ان ای و تقویت مکانیسم دفاعی آنتی اکسیدانت ها دارد.
ترکیب سلنیوم در انواع ماهی، نقش اساسی در سم زدایی بدن از فلزات سنگین دارد. در واقع برای جلوگیری از سرطان و حفظ سلامت روانی بسیار موثر است. سالمندان به دلیل کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن با افزایش سن نیاز بیشتری به  ترکیبات سلنیوم دارند که به راحتی می توانند از طریق مصرف انواع ماهی این نیاز را تامین کنند. مصرف ماهی سالمون به علت وجود ترکیب سلنیوم سرشار، در بهبود متابولیسم و سیستم دفاعی بدن موثر است .

تاثیر ویتامین موجود در ماهی

ویتامین “دی” موجود در انواع ماهی، نقشی بسیار مهمی در پایداری سطح کلسیم خون دارد. ویتامین دی موجود در بدن به کبد انتقال یافته و به هیدروکسی ویتامین “دی” تبدیل می گردد. سپس در کلیه ها به دی  هیدروکسی ویتامین دی تبدیل می گردد. این ترکیب شیمیایی، باعث جذب کلسیم بیشتر در روده شده و جذب مجدد از کلیه ها را افزایش می دهد. این مکانیسم سطح کلسیم بدن در خون را به میزان رضایت بخشی افزایش می دهد .تاثیر ویتامین دی در سلامت استخوانها بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات اخیر روی بدن انسان نشان دهنده  ی این است که ترکیبات ویتامین “دی” در بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان، و سلامت روانی بسیار موثر است. ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین دی بوده  و می تواند به راحتی بخش قابل توجهی از نیاز روزانه ی بدن به این ویتامین را تامین کند.

ماهی برای تقویت و سلامت چشم

اسیدهای چرب امگا3 می تواند کلیه ی رادیکال های آزاد موجود در چشم را خنثی کند. از ترکیب جدید رگهای خونی جلوگیری کرده و التهاب چشم را کم می کند و یا گاها هر سه کار را با هم انجام می دهد.
ماهی سرشار از امگا3 است که بروز علایم بیماری فساد لکه دار را که منجر به کوری می شود را کاهش می دهد .
تحقیقات انجام شده در مورد خواص ماهی و تاثیرات آن چنین یافته هایی را تأیید می کند. با تحقیق بر 690 مورد از افراد مسن آمریکایی، متوجه شده اند که کسانی که در هفته دو بار ماهی مصرف می کنند، حدودا 36 درصد کمتر از دیگر افراد به این بیماری دچار می شوند.

ماهی برای مبتلایان به صرع

تحقیقات اخیر بر افراد نشان می دهد که امگا سه موجود در روغن ماهی باعث می شود که فرکانس تشنج بیماران مبتلا به سرع کاهش پیدا کند در واقع یعنی با مصرف زیاد ماهی در برنامه ی غذایی افرادی که به صرع مبتلا هستند به راحتی می توان بروز حمله های صرعی را کم کرد. حدود 3 میلیون بزرگسال و حدود 480.000 کودک در ایالات متحده به صرع دچار هستند. با تحقیق بر این گونه افراد مشخص شده است که این افراد اگر در هفته دو تا 3 بار ماهی مصرف کنند، کمتر حمله های صرعی را تجربه می کنند. در حال حاضر، مطالعات جدید نشان دهنده ی این است که بیماران مبتلا به صرع می توانند با مصرف ماهی عوارض این بیماری را کاهش دهند.

ماهی برای درمان و پیشگیری از افسردگی

مصرف ماهی به پیشگیری و درمان افسردگی کمک شایانی می کند. در واقع مصرف ماهی باعث می شود که شما به انسانی شادتر مبدل شوید. افسردگی یک اختلال روحی و روانی فوق العاده شایع است. تحقیقات نشان می دهند که اسیدهای چرب موجود در امگا سه برای درمان افسردگی مفید هستند.
حال که با خواص ماهی و نقش آن در سلامتی آشنا شدید، اگر می خواهید تناسب اندام و کاهش وزن را تجربه کنید حتما به سایت من و رژیم سر زده و از برنامه غذایی سالم این سایت استفاده کنید. سایت من و رژیم با دغدغه ی داشتن سبک زندگی سالم، همواره در کنار شما خواهد بود تا سلامت بدن و تناسب اندام را تجربه کنید.
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل