نحوه تشخیص دو شرور به نام نفخ و چربی در چاقی شکم

نحوه تشخیص دو شرور به نام نفخ و چربی در چاقی شکم

نحوه تشخیص دو شرور به نام نفخ و چربی در چاقی شکم | چاقی یکی از معضلاتی است که به وفور در جامعه مشاهده شده و افراد بسیاری ممکن است با آن مواجه شده باشند. همواره نگرانی های خاصی در خصوص بروز این مشکل در بدن و چاق شدن وجود دارد. لازم به ذکر است که چاقی دلایل بسیاری داشته و علل مختلفی ممکن است پیش زمینه بروز یا عامل اصلی بروز آن شوند. شناسایی این عوامل می تواند رفع چاقی و رسیدن به تناسب اندام را راحت تر کرده و گره ای از این معضل باز کند. با بروز چاقی یا مشاهده توده چربی شکمی، برخی افراد آن را به نفخ نسبت داده و می گویند مربوط به نفخ است. سوال اینجاست که تفاوت این دو در چیست و چگونه می توان نوع چاقی را تشخیص داد؟ آیا می شود چربی را از نفخ در چاقی شکمی تشخیص داد؟ با من و رژیم همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

نفخ چیست؟

نفخ در واقع پری و بزرگ شدن شکم در اثر تجمع گاز در روده ها است. در صورت بروز نفخ، شکم شما کمی بزرگ شده و احساس فشار، پری و ورم در شکم خود می کنید. یکی از مواردی که با چربی شکمی و چاق شدن ممکن است اشتباه گرفته شود، همین نفخ است. بزرگ شدن شکم در اثر نفخ گاهی به حدی است که ممکن است شما را به شک انداخته و فکر کنید چربی اضافه کرده اید. نفخ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. کندی انقباضات عضلانی، مصرف غذاهای بسیار چرب و برخی بیماری ها، که در زیر عوامل مهم ایجاد آن را بررسی می کنیم.

      • تجزیه غذای هضم نشده
      • مصرف زیاد شکر و قند ها در رژیم غذایی مانند: کیک‌، شیرینی‌ و نوشیدنی های قندی
      • مصرف زیاد کربوهیدرات ها مانند برخی حبوبات
      • مصرف نوشابه های گازدار
      • مصرف محصولات لبنی دارای لاکتوز

چاقی شکم

و برخی بیماری ها و شرایط خاص قیزیکی از جمله:

    • بیماری های التهابی روده
    • سنگ کیسه صفرا
    • سندروم روده تحریک پذیر
    • دوره ماهیانه
    • انسداد روده
    • بیماری کرون
    • کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده)
    • دیابت
    • عدم تحمل لاکتوز
    • بیماری های ذخیره ای
    • فتق: بیرون زدگی قسمتی از روده
    • اختلالات غذا خوردن
    • پانکراتیت خود ایمنی (التهاب لوزالمعده در اثر فعال شدن سلول های ایمنی بدن علیه آن)
    • گاستروپارزی (شرایطی که در آن ماهیچه های دیواره ی شکم به طور مناسب عمل نمی کنند و باعث اختلال در هضم می شوند، در واقع به نوعی فلج معده تلقی می شود.)

چاقی شکم

لازم به ذکر است این موارد ممکن است سریعا شما را دارای نفخ کرده و باعث بزرگ شدن موضعی و احساس فشار در شکم شما شوند. اما مواردی وجود دارند به صورت متناوب شکم شما را دچار نفخ کرده و باعث افزایش گاز روده و چاقی شکم می شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • افزایش تولید گاز

افزایش تولید گاز ممکن است به دلیل سو هضم و سو جذب غذا در روده کوچک رخ دهد. همچنین ممکن است باکتری های روده به دلیل رشد افراطی وارد روده کوچک شده و قبل از هضم و جذب غذا آن را مصرف کرده و به افزایش گاز منجر شوند.

    • انسداد فیزیکی

انسداد فیزیکی ممکن است در هر محلی از روده اتفاق افتاده و در روند هضم غذا و عملکرد گوارشی بدن اختلال ایجاد کند.

    • اسنداد کارکردی

انسداد کارکردی به علت عدم عملکرد صحیح عضلات معده و روده رخ دهد. هنگامی که این عضلات به درستی انقابض و انبساط نکنند، محتویات روده جابجا نشده و از تجمع آن ها نفخ و ورم حاصل می شود.

اکنون که با نفخ آشنا شدید لازم است توضیح کوچکی نیز در رابطه با چربی های شکمی داده شود. هر چند ممکن است بسیاری از شما بدانید که چربی ها شکمی چیست و چگونه ایجاد می شود، اما به طور مختصر یه توضیح درباره آن ها می دهیم:

چاق شدن یک روند در بدن بوده که افزوده شدن چربی های شکمی ممکن است از نتایج آن باشد. چاق شدن و افزوده شدن توده های چربی به شکم و پهلو ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که بررسی آن ها در این مقاله نمی گنجد. در این جا به طور مختصر به برخی علت های چاق شدن و افزایش توده های چربی بدن خصوصا شکم اشاره می کنیم:
مصرف غذا و نوشیدنی ها پر قند مانند کیک‌ها، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین، مصرف مشروبات الکلی، مصرف چربی های ترانس بالا و مضر، رژیم غذایی کم پروتئین، کم تحرکی، خواب ناکافی و نامنظم، ژنتیک، رژیم غذایی کم فیبر، استرس، ورزش نکردن، مصرف غذاهای ناسلام و پرچرب مانند فست فود ها.

ممکن از قبل با این موارد آشنایی داشته باشید. از شایع ترین عوامل چاقی، عدم تحرک و مصرف غذاهای ناسالم و پر چرب همچنین مصرف بالای قندهای مصنوعی و در کل در اختیار داشتن یک رژیم غذایی ناسالم و پر خطر است. این موارد باعث شده چربی های مصرفی و مضر در بدن شما انباشته شده و به صورت موضعی در محل هایی همچون شکم و پهلوها تجمع کنند. ورزش نکردن و عدم تحرک هم می تواند یکی از عوامل بسیار مهم در بروز و تشدید چاقی باشد. در صورت عدم تحرک و ورزش نکردن، متابولیسم شما کاهش یافته و انرژی دریافتی از تغذیه مصرف نشده و با تجمع در بدن باعث چاقی می شود.

چاقی شکم

در چاقی شکم، چگونه نفخ را از چربی تشخیص دهیم؟

لازم است در صورت ایجاد احساس چاقی در شکم، باد کردن یا بزرگ شدن آن، به بررسی علت یا عوامل آن پرداخته و در رفع آن بکوشید. تمایز نفخ شکم از چربی بسیار مهم است. زیرا در غیر این صورت ممکن است در تشخیص علت چاق شدن شکم خود اشتباه کرده و به شیوه اشتباهی برای رفع آن اقدام کنید. در این صورت حتی ممکن است نه تنها مشکلتان رفع نشده، بلکه آن را نیز تشدید کند. در زیر چند سوال را مطرح کرده که پاسخ به آن ها می تواند شما را در روند این تشخیص کمک کند.

چاقی و تورم شکم شما نرم است یا سفت؟

اولین و ساده ترین راه تشخیص چربی از نفخ در بزرگ شدن شکم، تشخیص آن از روی ظاهر و ویژگی های ظاهری شکمتان است. چربی های شکمی معمولا نرم بوده و حالت اسفنجی دارند. با فشار دادن آن ها معمولا شکمتان رو به داخل فشرده شده و به حالت قبل باز می گردد. اما در صورتی که دچار نفخ شده باشید و شکم خود یا محلی که متورم شده است را بفشارید، سفت و محکم بوده و حالت اسفنجی ندارد. زیر فشار دست، معمولا نفخ سفت و محکم شده و فشار درون شکم شما بیشتر می شود و در برخی اوقات هم درد احساس می کنید.

آیا این تورم موضعی است؟

چاقی به علت تجمع توده های چربی به غیر از شکم، معمولا در نقاط مختلف دیگر بدن نیز رخ داده و می توانید آثار آن را مشاهده کنید. هر چند همیشه این گونه نیست اما معمولا می توان نشانه هایی از چاق شدن گسترده در نقاط مختلف مشاهده کرد. اگر تجمع چربی ها در این محل ها هم وجود دارد پس شکم شما نیز با تجمع چربی چاق شده است و دچار نفخ نیستید. اما اگر بقیه نقاط بدنتان مانند حالت قبل بوده و تنها شکمتان بزرگ و متورم شده است، شما دچار نفخ هستید.

آیا چاقی شکم ثابت است یا موقتی؟

نکته مهم دیگری که در تشخیص چربی از نفخ در چاقی می بایست به آن توجه کنید، طول مدت زمان بروز و ماندگاری شرایط چاقی است. نفخ دائمی نبوده و در ساعت مختلف و روزهای مختلف ممکن است مدام بروز پیدا کرده و رفع شود. اما سلول های چربی و توده های چربی به مرور زمان به بدن شما اضافه شده و در صورت ماندگاری و ثابت بودن آن ها در شرایط مختلف می توان گفت چاقی شکم شما چربی است نه نفخ.

آیا چاق شدن شکم شما با درد همراه است؟

در برخی موارد، نفح با فشارهای متعدد گوارشی و شکمی و همچنین درد همراه است. از خصوصیات دیگر نفخ می توان به دل پیچه و فشارهای مختلف و افزایش و کاهش آن ها در شکم اشاره کرد. در حالی که چاق شدن در اثر توده های چربی درد جسمانی به همراه ندارد.

وجود بیش از حد گاز معده و تخلیه آن از طریق آروغ زدن یا از راه مقعد نیز می تواند یک نشانه ساده برای تشخیص نفخ باشد. اگر همزمان با چاق شدن و متورم شدن شکم خود احساس کردید گاز شکمتان نیز افزایش پیدا کرده، به احتمال بسیار بالا دچار نفخ شده اید.

سخن آخر

چاق شدن شکم یکی از مواردی است که ممکن است برای هر کدام از شما در هر مقطعی رخ دهد. لازم است با کسب آگاهی درباره علت یا علل این چاق شدن ها، این موارد را به راحتی تشخیص داده و برای رفع آن ها اقدام کنید. در این مقاله سعی شد توضیحاتی درباره نفخ و شیوه تشخیص آن از چربی شکمی داده شود. تشخیص زود هنگام و حساسیت به خرج دادن در بررسی شرایط فیزیکی خودتان می تواند به رشد سلامت فیزیکی و روحی شما کمک کرده و مانع تشدید تهدیدات سلامتی شما شود. یکی از علل شایع در بروز نفخ شکم، مصرف مواد غذایی و رژیم غذایی ناسالم است. در این مورد لازم است با در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم از بروز هر گونه نفخ و مشکلات پس از آن جلوگیری کنید. من و رژیم با در اختیار داشتن بهترین متخصصان تغذیه، آماده است شما را در این مسیر یاری رساند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل