ورزش پیش از غذا یا پس از غذا؟

ورزش پیش از غذا یا پس از غذا؟ | همانطور که می دانید دور عامل مهم برای سلامتی، تغذیه و ورزش هستند و این دو عامل همواره بر روی یکدیگر تاثیر گذارند. اگر شما تغذیه سالمی داشته باشید، ورزش شما نیز با انرژی بهتر خواهد بود و بهبود و سلامت بیشتری را تجربه خواهید کرد. اما سوالی وجود دارد که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد و آن این است که آیا باید قبل از ورزش کردن غذا بخورید و یا بعد از آن؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، باید بگوییم که ما در این مقاله از وبسایت من و رژیم ، پاسخ این سوال را آورده ایم. پس با ما همراه باشید.

 

ورزش پیش از غذا یا پس از غذا؟

ورزش پیش از غذا و پاسخ های بدن

ورزش با معده خالی باعث می شود که بدن بیشتر از چربی های موجود استفاده کند و چربی سوزی بیشتری داشته باشد. اما به طور کلی مطالعات نشان داده اند که پاسخ بدن افراد به ورزش بر اساس اینکه قبل از ورزش غذا خورده باشند یا نخورده باشند، متفاوت خواهد بود. برای سوخت بدن، مهمترین منابع کربوهیدرات ها و چربی ها هستند. به عبارت دیگر، باید بگوییم که در بافت چربی، چربی ها به صورت تری گلیسیرید ذخیره می شوند و این در حالی است که کربوهیدرات ها به شکل مولکولی تحت عنوان گلیکوژن در عضلات و کبد، ذخیره سازی می شوند. اساسا کربوهیدارت ها قند خون را نیز به وجود می آورند و مطابق با مطالعات صورت گرفته، اگر قبل از ورزش کردن غذا بخورید، قند خون شما بیشتر خواهد بود و در نتیجه این قند در بدن به انرژی تبدیل می شود. زمانی که با معده خالی ورزش می کنید، دیگر قند خون مصرف نمی شود و بیشتر انرژی مورد نیازتان از تجزیه چربی های بدن حاصل می شود. بر اساس مطالعه ای که بر روی 273 ورزشکار انجام شد، مشخص گردید که چربی سوزی با معده خالی در افراد بیشتر است و اگر آن ها غذا می خوردند، میزان انسولین و گلوکز خون شان بالاترمی رفت. بنابراین شواهد حاکی از آن است که بدن برای انجام متابولیسم خود در حین ورزش، یک معامله میان کربوهیدارت ها و چربی ها انجام می دهد و این کاملا به خوردن یا نخوردن شما بستگی دارد.

 

ورزش پیش از غذا خوردن منجر به کاهش بیشتر چربی بدن می شود

شاید با توجه به اینکه بدن شما بدون خوردن غذا قبل از ورزش، چربی بیشتری می سوزاند، باعث شود به این فکر کنید که پس بهتر است برای کاهش وزن بیشتر، ورزش پیش از غذا را امتحان کنم. اما باید بگوییم بدن افراد پاسخ های متفاوتی در رابطه با ورزش پیش از غذا یا پس از آن می دهد. برخی از افرادی که اقدام به غذا خوردن قبل از ورزش می کنند، توانایی عضلات شان در سوزاندن چربی حین ورزش کردن و حفظ سطح قند خون شان بیشتر می شود. دانشمندان بر این باورند که پاسخ بدن شما در هنگام ورزش با معده خالی، تغییرات مفیدتری را در چربی سوزی بدن تان نسبت به زمانی که بعد از ورزش غذا می خورید، به وجود می آورد. البته تنها برخی شواهد درباره فواید احتمالی ورزش با معده خالی وجود دارد و هیچ مدرک محکمی برای ورزش پیش از غذا وجود ندارد و هیچ سندیتی دال بر اینکه منجر به کاهش چربی شود، وجود ندارد. مطابق با مطالعه ای که بر روی عده ای از زنان صورت گرفت، در کاهش چربی بین زنانی که پیش از ورزش غذا می خوردند و زنانی که بعد از ورزش غذا می خوردند، هیچ تفاوتی نشان داده نشد. بنابراین به عنوان نتیجه گیری باید گفت که پاسخ بدن شما به ورزش مطابق با اینکه آیا قبل یا بعد از ورزش غذا بخورید، متفاوت است. هر چند ورزش با معده خالی باعث می شود که بدن شما چربی بیشتری را صرف تولید انرژی کند، اما با این وجود، بر اساس تحقیقات، این به معنی کاهش بیشتر چربی بدن شما نخواهد بود. به طور کلی باید با یک رژیم غذایی تثبیت وزن ، پیش یا پس از ورزش، انرژی بدن خود را تامین کنید.

 

 

آیا ورزش با معده خالی، ممکن است بر عملکرد شما تأثیر گذار باشد؟

اغلب افراد می خواهند زمانی که برای رسیدن به تناسب اندام خود ورزش می کنند، بهترین عملکرد را داشته باشند. حال سوال این است که آیا نخوردن غذا قبل از ورزش باعث تاثیر بر عملکرد بدن می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای ورزش های کوتاه مدت بر اساس تحقیقات علمی انجام شده، هیچ تفاوتی در عملکرد میان افرادی که یک ساعت قبل از ورزش غذا خورده بودند و کسانی که غذا نخورده بودند وجود نداشت. در مجموع تفوات چندانی میان ورزش پیش از غذا و پس از آن وجود ندارد و در حال حاضر مدارک و مطالعات این را نشان داده است. البته غذا خوردن قبل از ورزش می تواند مفید باشد و به ذخیره انرژی در بدن کمک کند. بدن شما روزانه حدود 2000 کالری را به شکل چربی و گلیکوژن ذخیره می کند. این انرژی مسلما به شما کمک می کند که بتوانید ساعت های متوالی ورزش کنید. از طرفی بر اساس برخی از بررسی ها، وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات و مکمل های غذایی، عملکرد برخی از افراد را در ورزش بهبود می دهند.

 

آیا خوردن غذا قبل از ورزش عملکرد شما را بهبود می بخشد؟

برخی از افراد تصور می کنند که با خوردن غذا قبل از ورزش عملکرد بهتری دارند. باید بگوییم که این تصور تقریبا درست است و در مطالعات مشخص شد که 54٪ عملکرد بهتر با مصرف غذا قبل از ورزش مشاهده می شود. اغلب بررسی ها نشان از فواید تغذیه قبل از ورزش با وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات دارند. استفاده از کربوهیدرات ها باعث هضم کندتر غذا می شود و این امر سبب می شود که اگر چندین ساعت قبل از ورزش غذاهای دارای کربوهیدارت بخورید عملکرد طولانی مدت تری در ورزش داشته باشید. ورزشکارانی که ورزش های استقامتی انجام می دهند، باید یک وعده غذایی پر کربوهیدرات را تقریبا سه یا چهار ساعت پیش از ورزش کردن شان بخورند. مصرف کربوهیدرات ها یک ساعت قبل از انجام ورزش، فواید بسیاری در مقاومت و توانایی بدن دارد.

 

ورزش پیش از غذا یا پس از غذا؟

 

اگر قبل از ورزش غذا نمی خورید، بعد از آن حتما غذا بخورید

خوردن و نخوردن غذا با توجه به شرایط بدنی هر فرد متفاوت است ولی اکثر دانشمندان معتقدند که خوردن غذا بعد از ورزش بسیار مفید بوده و برخی مواد مغذی از جمله کربوهیدرات ها و پروتئین ها، می توانند بدن را یاری کنند تا بعد از ورزش بهبودی و سلامت بیشتری داشته باشد. بعد از ورزش غذا بخورید، به خصوص اگر قبل از آن چیزی نخورده باشید. اگر چند ساعت قبل از ورزش اقدام به غذا خوردن کنید، مواد مغذی مصرفی از سوی شما ممکن است حین ورزش و بعد از آن باعث غلظت خون شود. به این ترتیب در این شرایط، مواد مغذی باعث بهبودی بیشتر بدن شده و اسیدهای آمینه تولید پروتئین کرده و کربوهیدرات ها ذخایر گلیکوژن را در بدن به وجود می آورند. اما اگر پیش از ورزش غذا نخورید، مواد مغذی محدودی در بدن شما برای بازیابی وجود داشته و ممکن است در طولانی مدت، استحکام کمتری داشته باشید. بنابراین چنانچه قبل از ورزش به مصرف مواد غذایی نمی پردازید، سعی کنید بعد از ورزش حتما غذا بخورید. خوردن غذاهای پروتئینی بعد از ورزش، می تواند سبب ترمیم عضلات و بافت های بدن شما شود و غذاهای کربوهیدارتی نیز ذخایز گولیکوژن بدن تان را بالا می برند.

 

ورزش و شرایط بدنی شما با تغذیه تان ارتباط مستقیم دارد

غذا خوردن قبل از ورزش ممکن است برای برخی از افراد ضروری است. به عنوان مثال ورزشکاران حرفه ای و کسانی که ورزش های استقامتی و دراز مدت انجام می دهند باید حتما چند ساعت قبل از ورزش غذا بخورند تا انرژی کافی داشته باشند. اما گروه دیگری از افراد که ورزش های کم تحرک تر و کوتاه مدتی انجام می دهند، نیاز چندانی به مصرف غذا پیش از ورزش ندارند. خوردن غذا بلافاصله قبل از ورزش خوب نیست و باعث حالت تهوع و احساس کندی در فرد می شود. خوردن غذا بیش از 4 ساعت قبل از ورزش نیز باعث احساس خستگی، ضعف و بی حالی در افراد می گردد. شما ممکن است صبح ها چند ساعت بعد از بیدار شدن ورزش کنید و یا به محض بیدار شدن، شروع به انجام فعالیت های ورزشی و دویدن کنید. در هر حال، باید توجه داشته باشید که هر چقدر بازه زمانی میان غذا خوردن و ورزش کردن شما کوتاه تر باشد، باید وعده غذایی کمتری را میل کنید. اگر این اصل را رعایت کنید، هم دچار ضعف ناشی از کم خوردن نمی شوید و هم در اثر زیاد خوردن احساس ناراحتی در حین ورزش نمی کنید.

 

ورزش پیش از غذا یا پس از غذا؟

 

با من و رژیم نیازی به ورزش پیش از غذا و پس از آن ندارید

وبسایت من و رژیم یک سایت کاملا استاندارد و علمی در زمینه ارائه انواع رژیم لاغری ، رژیم چاقی، رژیم زیبایی و رژیم تثبیت وزن به صورت هوشمند است. اگر شما برنامه غذایی سالمی را با این وبسایت پیش ببرید نیازی به انجام ورزش های نفس گیر و مداوم ندارید. شما می توانید با انتخاب یک رژیم غذایی سالم که حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن تان می باشد، سلامت و نشاط را تجربه کنید. در پایان باید بگوییم که ورزش پیش از غذا و پس از غذا تفاوت چندانی ندارد و به شرایط بدن هر فرد باز می گردد. اما در برخی افراد که نیاز به استقامت و انجام عملکردهای ورزشی طولانی مدت دارند، لزوم مصرف مواد غذایی بیشتر احساس می شود. بسته به انتخاب خود مواد مغذی مورد نیاز بدن تان را که شامل پروتئین ها و کربوهیدرات ها هستند، پیش یا پس از ورزش مصرف کنید تا انرژی بدن خود را به شکل مناسبی تامین نمایید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل