وعده غذایی را برای لاغری حذف بکنیم یا نکنیم؟

وعده غذایی را برای لاغری حذف بکنیم یا نکنیم؟

وعده غذایی را برای لاغری حذف بکنیم یا نکنیم؟ | برای بسیاری از ما اتفاق افتاده است که صبح با عجله از خواب بیدار می شویم، و به دلیل وقت نداشتن صبحانه را حذف می کنیم و یا شاید فقط به خوردن یک فنجان چای یا قهوه اکتفا کنیم. موقع وعده ناهار است و رئیس تان از شما می خواهد که خیلی سریع گزارشی را برای او تهیه کنید، بنابراین مجبورید از خوردن ناهار صرف نظر کنید تا کارتان انجام شود.

برای برخی دیگر از افراد این ماجرا فرق می کند و به دلیل استفاده از رژیم لاغری سریع یا کوچک کردن شکم یک یا چند وعده غذایی را از برنامه غذایی خود حذف می کنند. اما سوال این است که حذف وعده غذایی چه تاثیری بر بدن دارد و اساسا این کار درست است یا غلط؟ آیا همه افراد می توانند برای کاهش وزن بعضی از وعده های غذایی خود را حذف کنند؟ در ادامه مقاله پاسخ این سوالات را بررسی می کنیم تا ببینیم که آیا یک رژیم غذایی سالم بهتر است یا حذف کردن وعده غذایی؟

وعده غذایی

با حذف وعده غذایی چه اتفاقی در بدن می افتد؟

حذف وعده غذایی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اولین موضوعی که در مورد صرف نظر کردن از خوردن یک وعده غذایی باید به آن توجه داشت، مسئله قند خون است. نخوردن غذا باعث کاهش سطح قند خون شده و این موضوع اثرات مختلفی بر بدن می گذارد. اگر وعده صبحانه را حذف کنید، تا وعده غذای بعدی بدن بدون سوخت است؛ فرض کنید که از زمانی که از خواب بیدار می شوید تا اولین وعده غذایی چیزی حدود 8 ساعت فاصله باشد. اگر بدن خود را یک اتومبیل فرض کنید، آیا می تواند 8 ساعت یا بیشتر بدون سوخت حرکت کند؟ مسلما هیچ اتومبیلی با مخزن خالی قادر به حرکت کردن نیست.

البته در مورد بدن انسان این موضوع فرق می کند و از آنجایی که بدن نمی تواند متوقف شود، سوخت مورد نظر خود را از قسمت های دیگر بدن تامین می کند. متخصصین تغذیه اعتقاد دارند که اگر دائما بعضی از وعده های غذایی خود را حذف کنید باعث ایجاد ضعف، سو تغذیه و کند شدن سوخت و ساز بدن می شوید. البته، این موضوع را باید در نظر داشته باشید که این وضعیت یک شبه اتفاق نمی افتد و طی روزهای و ماه ها و حتی سال ها بدون دچار اختلال می شود. گاهی این اختلالات می تواند جدی باشد و اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی بگذارد. حذف یک وعده غذایی و گرسنگی کشیدن در طول روز تا رسیدن به وعده غذایی بعدی و خوردن حجم زیادی از غذا باعث افزایش سطح گلوکز شده و پاسخ به انسولین را به تاخیر می اندازه، به همین دلیل ممکن است در طولانی مدت منجر به دیابت شود.

با حذف وعده غذایی معده دچار مشکل می شود

زمانی که یک وعده غذایی را حذف می کنید در حقیقت معده خود را خالی نگه می دارید و این موضوع به تدریج باعث آسیب دیدن معده می شود. دلیل این موضوع نیز به این مسئله مربوط می شود که معده برای هضم غذا اسید تولید می کند و این اسید فقط در زمان خوردن غذا به وجود نمی آید، بلکه در معده وجود دارد و وقتی غذا نمی خورید نیز اسید معده ترشح می شود. در نتیجه این اسید زمانی که هیچ غذایی در معده نباشد به مرور باعث آسیب دیدن دیواره و بافت معده شده و بیماری هایی مانند ریفلاکس، گاستریت و زخم معده و حتی زخم روده می شود.

حذف وعده غذایی باعث کاهش وزن نمی شود

بعضی از افراد پس از مدت کوتاهی که برای کاهش وزن از خوردن بعضی از وعده های غذایی خودداری می کنند، تصور می کنند که به سرعت لاغر شده اند. اما تحقیقات نشان می دهد که این کاهش سریع وزن در حقیقت به از دست دادن آب بدن مربوط می شود. و در واقع 50 درصد از کاهش وزن به از دست دادن آب مربوط می شود که این موضوع اگر برای مدتی ادامه پیدا کند باعث افت جدی فشار خون می شود. تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که از حذف وعده غذایی برای لاغری استفاده کرده اند نشان می دهد که تنها 5 درصد از کاهش سریع وزن آنها به از دست دادن چربی مربوط می شود و مابقی آن به از دست دادن آب بدن مربوط می شود. بدن زمانی که غذای مورد نیاز را دریافت نمی کند تصور می کند که برای بدن اتفاقی افتاده است و به سمت حفظ چربی های بدن می رود، به عبارت دیگر اگر بدن تشخیص دهد که به طور مدام کمتر از میزان مورد نیاز غذا دریافت می کند، برای آنکه بتواند انرژی مورد نیاز خود را تامین کند به سمت کمتر مصرف کردن از سوخت بدن که همان چربی ها است می رود؛ بنابراین همین موضوع باعث می شود که حذف وعده غذایی تاثیری بر کاهش وزن نداشته باشد و بعد از مدتی متوجه می شوید که وزن شما به سختی کاهش پیدا می کند.

وعده غذایی

چرا نباید وعده غذایی را حذف کنیم؟

خیلی روشن است که نخوردن غذا باعث گرسنگی می شود؛ گرسنگی به خصوص اگر برای مدت طولانی ادامه داشته باشد باعث می شود که در وعده غذایی بعدی غذای بیشتری بخورید و در نتیجه کالری بیشتری دریافت کرده و در نهایت چاق شوید. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که از خوردن غذا صرف نظر می کنند و مثلا می گویند که برای آب کردن شکم و یا لاغر شدن غذا نمی خورند، اما در نهایت به نتیجه خاصی هم نمی رسند؛ حتی ممکن است نسبت به تمام رژیم های غذایی که برای لاغری است هم ذهنیت منفی پیدا کنند، چرا که یک رژیم غذایی لاغری خوب را با روش اشتباه خود که حذف کردن وعده غذایی است، اشتباه می گیرند.واقعیت این است که داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب بهترین گزینه برای رسیدن به تناسب اندام و لاغر شدن است. متخصصین تغذیه حذف وعده غذایی را توصیه نمی کنند، بلکه در عوض به خوردن غذای سالم و داشتن یک برنامه غذایی منظم و سالم تاکید می کنند. برای لاغر شدن هیچ نیازی به گرسنگی کشیدن نیست، فقط کافی است که نوع غذایی که می خورید و حجم آن متناسب با شرایط فیزیکی شما باشد. برای مثال اگر فردی اضافه وزن بیش از اندازه دارد، بهتر است که در وعده های غذایی خود مصرف غذاهای چرب و کربوهیدارت ها را محدود کند، و یا غذاهای فیبردار و به خصوص آنهایی که فیبر محلول در آب دارند را بیشتر مصرف کنند، که باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کرده و در نتیجه غذای کمتری بخورد.

وعده غذایی

بنابراین شاید بتوان گفت که مهمترین موضوع در زمانی که می خواهید از یک رژیم لاغری استفاده کنید و یا با آب کردن شکم به اندام مورد نظر خود برسید، توجه به این مسئله است که حذف وعده غذایی راه کا مناسبی نیست و نه تنها بر سلامتی جسمی بلکه حتی بر خلق و خوی شما نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد. بدن برای انجام فعالیت های روزانه خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی را از غذایی که می خورید بدست می آورد.

با کمک یک برنامه و رژیم غذایی سالم و مناسب می توانید علاوه بر لاغر شدن سلامتی خود را نیز حفظ کنید، برای این کار کافی است از متخصصین من و رژیم راهنمایی بگیرید. من و رژیم با هدف حفظ سلامتی افراد و متناسب با شرایط فیزیکی هر فرد، به شما یک برنامه غذایی خوب و مناسب ارائه می دهد تا به کمک آن بتوانید بدون گرسنگی کشیدن به وزن مورد نظر خود برسید. فقط کافی است در این ساعت ثبت نام کنید و سریع و آسان برنامه غذایی خود را دریافت کنید.


 

سمیرا علی جانی

View Comments

  • من خودم یه مدت شام رو حذف کرده بودم کامل ولی خوب بعدا فهمیدم اشتباه خیلی بزرگیه چون یه موقع میبینی نتیجه ی عکس میده

    • درود به شما کاربر عزیز
      حذف هیچ وعده غذایی در رژیم های لاغری اصولی پیشنهاد نمیشه. امیدواریم شما هم همیشه شاد و سلامت باشید...

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل