یا ویتامین ب9 بخورید یا سرطان بگیرید

یا ویتامین ب9 بخورید یا سرطان بگیرید

یا ویتامین ب9 بخورید یا سرطان بگیرید | ویتامین های گروه ب وظایف بسیار مهم و متعددی در بدن بر عهده داشته و می توان گفت سلامت کلی بدن به آن ها وابسته است. کمبود هر کدام از اعضای این گروه می تواند مشکلات بسیار یا عوارضی جدی برای بدن شما به وجود بیاورد. یکی از مهم ترین اعضای ویتامین های گروهB ، ویتامین ب 9 است که با نام های فولات یا فولیک اسید نیز شناخته می شود. این ویتامین وظایف متعددی در بدن بر عهده داشته و وجود آن برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته های بدن اساسی بوده و کمبود آن می توند مشکلات جدی برای شما به وجود آورد. این ویتامین همچنین می تواند بدن را در برابر بسیاری از بیماری ها و حتی برخی سرطان ها محافظت کند. در این مقاله قصد داریم تاثیر این بیماری در سلامتی و عوارض کمبود آن در بدن را بررسی کنیم. با من و رژیم همراه باشید.

ویتامین ب9، حیاتی برای بدن!

همان طور که گفته شد، ویتامین B9 یا فولات برای بسیاری از فعالیت های بدن مورد نیاز است. بدن نمی تواند فولات بسازد، از این رو شما می بایست این ماده مهم و حیاتی را از طریق رژیم غذایی سالم یا مصرف مکمل غذایی ویتامین ب9 تامین کنید. با مصرف فولید اسید یا همان ویتامین ب9، بدن آن را به فولات تبدیل کرده و به شکل وسیعی از آن بهره برداری می کند. فولات برای ساخت DNA، RNA و آمینو اسیدهای لازم برای تقسیم سلولی لازم و ضروری است.

ویتامین ب9 بخورید

فولات در فرم فولیک اسید همچنین برای درمان کم خونی ناشی از فقر فولات استفاده می شود. این ویتامین مهم همچنین در زنان باردار برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان پر کاربرد است. اعتقاد بر این است که کمبود ویتامین ب9، در مراحل اولیه بارداری زنان، دلیل تقریبا نیمی از موارد ابتلا به نقص لوله عصبی در نوزادان تازه متولد شده می باشد. همچنین نتایج برخی بررسی های علمی نشان می دهد مصرف ویتامین B9 به صورت مرتب و در طولانی مدت، با دیابت، حمله قلبی و برخی بیماری های دیگر مقابله می کند. فولات بین سال های 1931 تا 1943 کشف شد و هم اکنون در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی، یکی از ایمن ترین و موثر ترین داروهای مورد نیاز برای سلامتی سیستم بدن است.

عوارض کمبود ویتامین B9 در بدن چیست؟

از جایی که این ویتامین به تکثیر و تولید سلول ها و یاخته های بدن کمک می کند، کمبود آن می تواند باعث ایجاد نقص در سیستم تولید RNA، DNA و سلول های مختلف شده و مشکلات بسیاری در قسمت های مختلف بدن به وجود آورد. کمبود این ویتامین می تواند عوارض مختلفی اعم از جسمی و روحی روانی بر جای بگذارد که برخی از مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم:

      • نقص های مادرزادی

همان طور که گفته شد، زنان بارداری که در دوران حاملگی، به میزان کافی فولیک اسید مصرف نکنند، احتمال به دنیا آوردن نوزدانی با مشکلات جسمی مادرزادی در آن ها بیشتر است. بسیاری از مطالعات در این زمینه نشان می دهد زنانی که قبل و حین دوران بارداری به میزان کافی فولیک اسید مصرف کرده اند، بین 72 تا 100 درصد خطر ابتلای نوزدان خود به نقص لوله عصبی را کاهش می دهند. نقص لوله عصبی یکی از شایع ترین بیماری های مادرزادی می باشد که سالانه بیش از 300 هزار نوزاد در دنیا با آن به دنیا می آیند. در این بیماری شکافی در ستون فقرات یا جمجمه نوزاد به لیل نقص در تشکیل و رشد به وجود می آید. مطالعات دیگری نیز نشان می دهند که کمبود میزان و مصرف ویتامین ب 9 در زنان باردار، ارتباط مستقیمی با ابتلای نوزادان به اوتیسم دارد.

      • بیماری های قلبی

کمبود فولید اسید در بدن می تواند قلب را در معرض ابتلا به برخی بیماری ها و مشکلات قرار دهد. طبق مطالعات میدانی که بر روی گروه های مختلفی از مردم انجام شده است، مشاهده شد افرادی که به میزان کافی ویتامین ب9 مصرف کرده اند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. همچنین افرادی که دارای سطح بالایی از آمینو اسید هوموسیستئین در بدن خود می باشند، 1.7 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به بیماری های عروقی و همچنین 2.5 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض حمله قلبی قرار دارند. ویتامین های گروه B، به خصوص ویتامین های ب9، ب6 و ب12 به پایین نگه داشتن سطح آمینو اسید هوموسیستئین در بدن کمک می کنند.

ویتامین ب9 بخورید

          • کاهش قدرت شنوایی

یک مطالعه نشان می دهد مصرف به اندازه اسید فولیک، سرعت کاهش قدرت شنوایی در سالمندانی که سطح هوموسیستئین بالایی دارند را کاهش داده و این روند را کند می کند. در واقع کمبود این ویتامین در بدن سالمندانی که بدن آن ها هوموسیستئین بالا و فولات کمی دارد، روند کاهش قدرت شنوایی آن ها را سریع تر کرده و باعث می شود قدرت شنوایی آن ها سریع تر از بین رود.

          • تباهی لکه زرد

دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد یکی از شایع ترین علل کوری در سالمندان است. این بیماری مستقیما شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار داده و باعث تاری دید، از دست رفتن بینایی و نهایتا کوری می شود. تا کنون ارتباط مستقیمی بین مصرف نکردن ویتامین ب9 و افزایش احتمال ابتلا به این بیماری کشف نشده است، اما تحقیقات وسیعی در سال های اخیر بر روی رابطه این دو صورت گرفته و نتایج آن نشان می دهد که مصرف مناسب و طولانی مدت ویتامین های ب9، در کنار ب6 و ب12 می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

          • افسردگی

تا کنون ارتباط مستقیمی بین افسردگی و فقر ویتامینB9 در بدن کشف نشده است، اما بررسی هایی نشان می دهد که 15 الی 38 درصد افرادی که در چند بررسی به افسردگی مبتلا بوده اند، سطح فولات بدن آن ها کم بوده و میزان این ویتامین در رژیم غذایی آن ها چندان مناسب نبوده است.

          • سرطان

مطالعات بسیاری از نقش ویتامین ب9 در پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها حمایت می کنند. طبق بررسی های صورت گرفته، به نظر می رسد مصرف کافی ویتامین ب9، خطر ابتلا به سرطان های روده، پستان، دهانه رحم، پانکراس و معده را کاهش می دهد. محققان تاکنون ارتباط دقیق ویتامین B9 و کاهش خطر ابتلا به این سرطان ها را نیافته اند، اما به نظر می رسد از جایی که فولات، نقش اصلی در ساخت DNA و RNA را بر عهده دارد، می تواند DNA های تولید شده را سالم نگه داشته و از بروز جهش در آن ها و تبدیل به سلول های سرطانی جلوگیری کند. مطالعات بسیاری نیز بر روی زنان انجام شده و مشخص شده است فقر ویتامین ب9، ریسک ابتلا به سرطان پستان را در آن ها افزایش می دهد.

          • اختلالات عصبی و روانی

هوموسیستئین یکی از اسیدهای آمینه موجود در بدن است که می بایست مقدار آن به طور مداوم کنترل شود. در غیر این صورت می تواند مشکلات و بیماری های مختلفی را به بار آورد. برای تبدیل این ماده به میتونین، به ویتامین ب12 و فولات نیاز است. سطح پایین فولات و سطح بالای هوموسیستئین با بروز برخی بیماری های عصبی و روانی همچون آلزایمر، زوال عقل و اختلال شناختی همراه هستند. از این رو فقر فولیک اسید در بدن می تواند زمینه ساز یا تسهیل کننده ابتلا به این بیماری ها و اختلالات باشد.

          • اختلال در رشد مو، پوست و ناخن

از آن جایی ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین ب9 نقش مهمی در تولید و تکثیر سلول های بدن دارند، کمبود این ماده مهم می تواند رشد و سلامت مو، پوست و ناخن ها را تحت تاثیر قرار داده و حتی باعث ریزش مو و برخی بیماری های پوستی شود. ویتامین های گروه B برای رشد و سلامت پوست و مو بسیار مهم بوده و حتما می بایست آن را در رژیم غذایی خود وارد کنید.

ویتامین ب9 بخورید

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم برخی از مهم ترین عوارض کمبود ویتامین ب9 یا فولیک اسید بر بدن را بررسی کنیم. احتمالا همان طور که متوجه شدید، این ویتامین نقش بسیار مهمی در بدن داشته و کمبود یا نبود آن می تواند مشکلات و بیماری های خطرناک ریز و درشتی را به سبب شود. همچنین کمبود آن می تواند زمینه ساز بروز برخی بیماری های خطرناک مانند برخی سرطان ها و از دست دادن بینایی باشد. از این رو، لازم است حتما این ویتامین را در برنامه غذایی خود وارد کرده و با در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم، از مزایای این ویتامین مهم بهره برده و از خطرات احتمالی و عوارض کمبود یا نبود آن دور بمانید.

من و رژیم مرجع تخصصی رژیم های غذایی و برنامه های غذایی مختص به شما است که می توانید با ثبت نام در آن، رژیم غذایی مختص به خود را دریافت کرده و به سمت داشتن زندگی و بدنی سالم قدم بردارید. متخصصان من و رژیم با تسلط بر علم و دانش روز تغذیه می توانند شما را در مسیر سلامتی همراهی نموده و با ارائه بهترین و مناسب ترین برنامه های تغذیه، شما را در رسیدن به سبک زندگی سالم یاری رسانند.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل