ویتامین A بخورید، جوش نزنید

ویتامین A بخورید، جوش نزنید

ویتامین A بخورید، جوش نزنید | ویتامین A از جمله ویتامین هایی است که برای بدن ضروری است. این ویتامین برای بسیاری از فرایند هایی که در بدن مان رخ می دهد، مورد نیاز است، مانند حفظ سلامت بینایی، تقویت سیستم امینی، بدن و ارگان های مختلف به این ویتامین نیاز دارند. به طور کلی پزشکان توصیه می کنند که مردان باید روزانه 900 میلی گرم و زنان 700 میلی گرم و کودکان و نوجوانان هم بین 300 تا 600 میلی گرم ویتامین A دریافت کنند. ویتامین آ هم در محصولات حیوانی و هم غذا های گیاهی و سبزیجات یافت می شود. ویتامین آ در دو نوع مختلف می باشد: ویتامین های عملکردی و ویتامین های پرو ویتامین.

ویتامین A عملکردی، شکل فعال این ویتامین می باشد که بدن ما می تواند از آن به همان شکلی که هست استفاده کند. این ویتامین A را می توانید در محصولات حیوانی شامل گوشت، مرغ، ماهی و محصولات لبنی پیدا کنید. از طرفی ویتامین های پرو ویتامین A شکل غیر فعال می باشند و بیشتر در سبزیجات و گیاهان یافت می شوند و در بدن فعال می شوند. امروز در این مقاله متخصصین من و رژیم قصد دارند شما را با مزایای این ویتامین مهم در بدن آشنا کنند و عوارض کمبود آن را نیز عنوان کنند. پس با ما همراه باشید…

خواص ویتامین A برای سلامتی

ویتامین ها در رژیم غذایی از اهمیت زیادی برخوردارند و به سلامت بیشتر بدن کمک می کنند، تا جایی که اگر بدن شما به مقدار کافی از هر ویتامینی دریافت نکند، ممکن است با مشکلاتی سلامتی زیادی مواجه شود. پس بیایید ببینیم ویتامین A چه خواصی برای سلامتی ما دارد و اگر این ویتامین را به مقدار لازم دریافت نکنیم چه می شود.

عوارض کمبود ویتامین A

      • با مصرف ویتامین A مشکلات بینایی کمتری را تجربه خواهید کرد

ویتامین آ برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های چشمی بسیار ضروری است. این ویتامین نوری که به چشم ما می تابد را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند و آن را به مغز ارسال می کند. در حقیقت یکی از اولین علائم کمبود ویتامین آ می تواند سندروم لکه خوش خیم شبکیه باشد که بیشتر با نام شب کوری شناخته می شود. شب کوری در افرادی که ویتامین آ بدن شان کم است رخ می دهد چرا که این ویتامین جز اصلی سُرخنمای رنگدانه های شبکیه به حساب می آید. ردسپین یا سرخنمای شبکیه به شدت در مقابل نور حساس است. افرادی که دچار این مشکل می شوند دید شان در روز طبیعی و نرمال است اما در تاریکی با مشکل مواجه می شوند و به اصطلاح شب کوری به سراغ شان می آید.

مصرف ویتامین آ علاوه بر اینکه شما را از این بیماری مصون نگه می دارد، از ابتلا به پیر چشمی نیز در سنین بالاتر جلوگیری می کند. به طور کلی عامل سن و پیری یکی از دلایل مهم نا بینایی در سنین بالا می باشد و دلیل آن هنوز هم مشخص نیست. اما محققان بر این باور هستند که شما با دریافت هرچه بیشتر ویتامین آ می توانید این مشکل را به تعویق اندازید و چشم های تان را مصون نگه دارید. پس توصیه ما نیز به شما این است که با مصرف مقدار مناسبی ویتامین A از شب کوری و کاهش قوای بینایی در سنین پیری جلوگیری کنید.

        • با مصرف ویتامین A ریسک ابتلا به برخی از سرطان ها را در خود کاهش دهید

سرطان زمانی در بدن ایجاد می شود که سلول ها به روشی کنترل نشده و در حالتی غیر نرمال، شروع به رشد و گسترش می کنند. همانطور که ویتامین A نقش مهمی در رشد و توسعه سلول های ما دارد، می تواند ریسک ابتلا به سرطان را نیز در بدن ما کاهش دهد. این موضوع را تحقیقات زیادی ثابت کرده اند و مشاهده شده است افرادی که ویتامین آ بیشتری دریافت می کنند کمتر به یک سری از سرطان های خاص مبتلا شده اند، مانند سرطان های دهانه رحم، ریه و مثانه.

در حالی که دریافت ویتامین آ از خوراکی های گیاهی و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به سرطان را در ما کاهش دهد، اما نوع ویتامین آ موجود در محصولات و فراورده های حیوانی، چنین تاثیری ندارند. همچنین مکمل های ویتامین آ در خصوص این موضوع می توانند کمک کننده باشند، البته فراموش نکنید که حتما باید آن را زیر نظر پزشک مصرف کنید. در حقیقت مطالعات و تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که اگر افراد سیگاری بیشتر این ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانند، کمتر دچار سرطان ریه می شوند. اما هنوز هم اثبات چنین تاثیراتی به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز دارد. با همین اطلاعات موجود می توان نتیجه گرفت که دریافت مقدار کافی ویتامین آ، خصوصا از منابع گیاهی و سبزیجات برای سلامت بینایی و پیش گیری از برخی از سرطان ها مفید و تاثیر گذار می باشد.

        • با مصرف ویتامین A سیستم ایمنی بدن تان را تقویت کنید

ویتامین آ نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی طبیعی بدن شما دارد. این سیستم ایمنی شامل مخاط موجود در چشم ها، شش ها و دستگاه تناسلی می شود که باکتری ها و عفونت های مضر را از شما دور نگه می دارد. علاوه بر این ویتامین A سلول های گلبول های سفید را در مقابله با جذب باکتری ها و و حمله با عفونت ها بیشتر تقویت می کند و باعث می شود این سلول ها بیشتر در خون تولید شوند. به این معنا که کمبود این ویتامین می تواند شما را در مقابل بیماری ها ضعیف کند و به این ترتیب احتمال اینکه بیشتر مریض شوید، وجود دارد.

در حقیقت در کشور هایی که بیماری های عفونی مانند مالاریا و دیگر بیماری های این چنینی شیوع بیشتری دارد، فقر ویتامین آ نیز در آن ها بیشتر دیده می شود و حتی افراد زیادی سالانه در اثر کمبود این ویتامین جان خود را از دست می دهند. پس لازم است که حتما مقدار کافی از این ویتامین را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم تا سیستم ایمینی بدن مان را تقویت کرده باشیم و خیال مان از بابت بیماری های ساده مانند سرما خوردگی تا بیماری های وخیم تر و کشنده مانند مالاریا راحت شود.

        • با مصرف ویتامین A پوست تان کمتر جوش می زند

آکنه و جوش صورت یک بیماری و اختلال مزمن پوستی است. افراد زیادی هستند که از وجود این جوش و آکنه ها و یا جوش های سر سیاه در صورت، کمر و سینه رنج می برند. این جوش ها زمانی که منافذ پوست بسته باشند پدید می آیند. به خودی خود جوش های صورت خطرناک نیستند اما می توانند از لحاظ روانی، افراد را آزار دهد و منجر به کاهش اعتماد به نفس آن ها گردد. جالب است بدانید اگر به مصرف ویتامین A در رژیم غذایی تان توجه داشته باشید، به طور قابل توجهی از شر آن ها خلاص می شوید. در برخی از مطالعات و تحقیقات ثابت شده است که کمبود ویتامین آ خطر بروز این جوش ها را به دلیل تولید بیشتر کراتین پروتئین در فولیکول های مو، بیشتر می کند.

به همین دلیل امروزه شاهد هستیم که درمان هایی که برای رفع جوش های صورت و بدن تجویز می شود شامل مصرف ویتامین آ می باشد. البته فراموش نکنید که اگر می خواهید برای رفع جوش و آکنه های صورت خود ویتامین آ مصرف کنید، حتما این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید و خودسرانه دست به مصرف این ویتامین نزنید. چرا که ممکن است این دارو ها عوارض جانبی زیادی داشته باشند و خطراتی برای شما به همراه داشته باشند.

عوارض کمبود ویتامین A

        • با مصرف ویتامین A استخوان های سالمی داشته باشید

مواد مغذی ضروری و حیاتی برای حفظ سلامت استخوان ها خصوصا زمانی که شما پا به سن می گذارید، پروتئین، کلسیم و ویتامین D می باشد. با این وجود مصرف مقدار مناسب و کافی ویتامین آ نیز برای حفظ سلامت و رشد استخوان ها ضروری است و ثابت شده است که کمبود این ویتامین ارتباط مستقیمی با از بین رفتن سلامت استخوان ها دارد. در حقیقت افرادی که ویتامین A کمتری در خون خود دارند بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان قرار دارند. علاوه براین یک تحقیق گسترده که همین اخیرا هم انجام شده است، نشان می دهد که افرادی که ویتامین آ دریافتی شان بیشتر بوده است، شش درصد کمتر از دیگر افراد دچار شکستگی استخوان شده اند.

اما با توجه به این تحقیقات، هنوز هم نمی توان ارتباط بین مصرف ویتامین آ و سلامت استخوان ها را به طور کامل تایید کرد و تحقیقات بیشتری برای اثبات آن لازم است. پس به خاطر داشته باشید که ویتامین آ به تنهایی نمی تواند فاکتور خوبی برای دلیل شکستگی های استخوانی در شما باشد و ممکن است کمبود مواد مغذی دیگر هم مانند ویتامین D، در آن نقش داشته باشد. بنابراین توصیه می کنیم با مصرف کافی ویتامین آ به فکر سلامت استخوان های خود باشید.

آیا می توانیم هرچقدر که دوست داریم ویتامین آ مصرف کنیم؟

لازم به ذکر است که بدانید مصرف بیش از اندازه ویتامین آ برای سلامتی خطرناک می باشد. این ویتامین که یک ویتامین محلول در چربی است، در بدن ذخیره و انباشته می شود. به این معنا که اگر از مقدار مورد نیاز بدن بیشتر شود می تواند در بدن تولید سم کند. برخی از علائم وجود ویتامین آ مازاد در بدن می تواند سرگیجه، تهوع، سر درد، درد بدن باشد. اما معمولا بیشتر شاهد کمبود این ویتامین در افراد هستیم و کمتر پیش می آید که فردی در استفاده از ویتامین آ زیاده روی کرده باشد. اما به هر حال ممکن است برخی از افراد بعد از خواندن این مقاله فکر کنند، با مصرف بیش از اندازه این ویتامین از سلامت بیشتری برخوردار باشند، توصیه ما به این افراد این است که حتما مصرف هرگونه ویتامینی را زیر نظر پزشک انجام دهند. اما از کجا بفهمیم که کمبود ویتامین آ داریم؟

عوارض کمبود ویتامین A

علائمی که به شما می گوید کمبود ویتامین A دارید

ویتامین A همانطور که گفتیم یک ویتامین محلول در چربی است و برای بسیاری از عملکرد های جسمانی و مغزی ما مورد نیاز است. همانطور که گفتیم این ویتامین در داشتن قوه بینایی بهتر، سیستم ایمنی قوی تر، برخورداری از پوستی سالم تر و استخوان های قوی نقش مهمی دارد. افرادی که ممکن است بیشتر در معرض کمبود ویتامین A باشند، شامل خانم های باردار، مادران شیرده، نوزادان و کودکان هستند. اما اگر علائم زیر را داشته باشید، ممکن است به کمبود ویتامین آ دچار شده باشید. در ادامه تیم متخصص من و رژیم به این موارد اشاره کرده اند، فراموش نکنید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی می تواند کمبود هر ماده مفید برای سلامتی را برای شما جبران کند. پس در وهله اول ضروری است که از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و برای این کار می توانید به کارشناسان من و رژیم و یا رژیم های هوشمند این سایت اعتماد کنید.

علائم کمبود ویتامین A

پوستی خشک

ویتامین آ برای تولید سلول های پوستی و ترمیم آن ها ضروری است. این ویتامین همچنین به جنگ با التهابات پوستی می رود. پس اگر ویتامین آ بدن شما کم باشد ممکن است با اگزما و دیگر مشکلات پوستی مواجه شوید. اگزما یک شرایط پوستی است که منجر به خشکی بیش از حد پوست، التهاب و خارش می شود. چندین تحقیق نشان داده است که تجویز داروهایی که حاوی ویتامین A بوده اند، اثر گذاری مثبتی بر مشکلات پوستی داشتند.

خشکی چشم

مشکلات چشم یکی از مشکلاتی که است ریشه بسیاری از آن ها در کاهش و یا کمبود ویتامین آ دارد. در موارد شدید تر کمبود این ویتامین حتی می تواند منجر به با نینایی شودو اما یکی از بیماری هایی که در اثر کمبود دریافت ویتامین آ پدید می آید، خشکی چشم است. برای درمان این مشکل پزشکان داروهایی که حاوی این ویتامین هستند را تجویز می کنند.

ناباروری

ویتامین آ برای تولید مثل مردان و زنان مورد نیاز است همچنین برای رشد جنین نیز یک ماده ضروری می باشد. اگر مشکلی در بارداری دارید شاید فقدان ویتامین آ در بدن شما یکی از دلایل آن باشد. کمبود این ویتامین چه در بدن زن و چه در بدن مرد می تواند عاملی برای ناباروری باشد.

تاخیر در رشد کودکان

کودکانی که ویتامین آ کمتری دریافت می کنند با مشکلاتی در رشد شان مواجه می شوند. تحقیقات زیادی نشان داده است که مکمل های ویتامین آ در کنار دیگر مواد مغذی تاثیر بسیار مثبتی روی رشد دارد. بیشتر این تحقیقات نشان داده است که کودکان در کشور های توسعه نیافته که بیشتر با کمبود این ویتامین مواجه هستند، بیشتر این مشکلات را تجربه می کنند.

عفونت های گلو و سینه

عفونت های مکرر خصوصا در گلو و سینه می تواند یکی از عوامل کمبود ویتامین آ در افراد باشد. مکمل های ویتامین آ برای عملکرد بهتر سیستم تنفسی معمولا تجویز می شوند.

بد زخم بودن

دیر خوب شدن زخم ها در بدن نیز یکی از علائم کمبود ویتامین آ می باشد. چرا که این ویتامین در تولید کلاژن نقش بسیار مهمی دارد و کلاژن هم برای سلامت و شادابی پوست ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین آ خوراکی و تزریقی هر دو می توانند عامل تقویت کننده بهبود روند خوب شدن زخم ها در بدن در اثر آسیب های مختلف و یا جراحی ها باشند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل