چرا برای کاهش وزن اراده نداریم؟

چرا برای کاهش وزن اراده نداریم؟

چرا برای کاهش وزن اراده نداریم؟ | چرا بعضی اوقات می خواهیم به هدفی برسیم و برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی هم کرده ایم اما به آن عمل نمی کنیم؟ تعداد کسانی که نمی توانند طبق برنامه ای که برای خودشان تعیین کرده اند پیش بروند و در آن شکست می خورند کم نیست. به خصوص در مورد کاهش وزن این موضوع را اکثر ما تجربه کرده ایم. برای اطلاع از رژیم غذایی کاهش وزن مناسب به من و رژیم مراجعه کنید.

یک رژیم کاهش وزن خوب را انتخاب می کنیم، حتی مدتی هم خیلی خوب جلو می ریم، اما در وسط راه متوقف می شویم. اما سوال این است که چرا برای کاهش وزن اراده نداریم؟ تلاش می کنیم اما به نتیجه دلخواه نمی رسیم. آیا ما دروغگو هستیم؟ یا فقط تنبلیم و برای کاهش وزن اراده نداریم؟ جواب این سوال این است که هیچ کدام. ما نه تنبل هستیم و نه دروغگو. موضوع کمی پیچیده تر از این حرف هاست . خواستن آسان و انجام دادن دشوار است. در ادامه مقاله برخی از دلایلی اینکه چرا برای کاهش وزن اراده نداریم را بررسی می کنیم.

چرا برای کاهش وزن اراده نداریم

نمی دانیم از کجا باید شروع کنیم

وقتی هدفی داریم اما به آن نمی رسیم یا کارها خوب پیش نمی رود، شاید یکی از دلایل آن نداشتن برنامه و مهارت لازم باشد. در مورد کاهش وزن هم برای بسیاری از ما پیش می آدید که رژیم غذایی کاهش وزن خود را شروع می کنیم، چند روزی هم ادامه می دهیم اما در نهایت به نتیجه دلخواه خود نمی رسیم .بعد به سراغ برنامه های غذایی دیگر می رویم اما باز هم نتیجه نمی گیریم.

تنها نتیجه ای که در نهایت به آن می رسیم این است که همه رژیم های غذایی و برنامه غذایی که تا به حال انتخاب کرده ایم، خوب نبوده اند. دلسرد و ناامید می شویم و دیگر سراغ هیچ رژیم غذایی نمی رویم .اما اگر مشکل از رژیم غذایی کاهش وزن نباشد چه؟ شاید موضوع چیز دیگری است. گاهی پیش می آید که برای کاهش وزن اراده نداریم. یا اراده داریم و نمی دانیم که بهترین برنامه غذایی برای ما چه برنامه ای است.

در چنین حالتی بهترین کار مشورت با متخصصین و مشاورین است. شاید گاهی لازم باشد که به یک مشاور برای مسائل روحی که داریم مراجعه کنیم. بسیاری از دلایل شکست ما در کاهش وزن و نداشتن اراده ریشه در مسائل روحی دارد. یک مشاور یا روانشناس می تواند ریشه این مسئله را پیدا کرده و در نتیجه در کاهش وزن به ما کمک کند. شاید ما برای انجام کارهای دیگر اراده داریم اما در مورد وزن کم کردن مسائل ذهنی در ما وجود داشته باشد که خودمان هم از آن اطلاعی نداریم.


 

 

 

 

تحت تاثیر حرف دیگران قرار می گیریم

بیشتر ما این تجربه راداشته ایم که وقتی می گوییم می خواهم وزنم را کم کنم و رژیم دارم، همه اطرافیان به یک باره کارشناس تغذیه می شوند. خیلی ها ما را دست میندازد و خیلی ها می گویند رژیم کاهش وزن به چه دردی می خورید، از خوردن لذت ببرد. همه افراد این توانایی را ندارند که تحت تاثیر حرف اطرافیان قرار نگیرند. برای اکثر ما اراده برای رعایت یک برنامه غذایی کاهش وزن یک طرف قرار دارد و حرف اطرافیان در طرف دیگر.

وزن کم کردن برای بیشتر ما کار ساده ای نیست. باید جلوی خودمان را گاهی اوقات بگیریم و از خوردن غذای مورد علاقه خود صرف نظر کنیم. البته برنامه های غذایی هم هست که با کمک آنها نیازی به گرسنگی دادن به خودمان و یا دست کشیدن از خوردن غذای مورد علاقه را نداریم. برای آگاهی از این نوع رژیم کاهش وزن به من و رژیم مراجعه کنید. پس اگر گاهی در برنامه غذایی که برای کم کردن وزن انتخاب می کنیم به نتیجه دلخواه نرسیدیم، لزوما به نداشتن اراده برای کاهش وزن و یا نامناسب بودن آن برنامه مربوط نمی شود. گاهی تحت تاثیر حرف اطرافیان بودن کار ما را خراب می کند.

چرا برای کاهش وزن اراده نداریم

می ترسیم که در کاهش وزن شکست بخوریم

گاهی اوقات ترس از اینکه نکند برای کاهش وزن اراده نداشته باشیم و شکست بخوریم، باعث می شود تا واقعا همین اتفاق بیفتد. برنامه غذایی خود را به تازگی گرفته ایم و این برنامه غذایی کاهش وزن خوب و مناسب ماست. اما تصور می کنی که شاید شکست بخوریم. خب بیایید فکر کنیم که شکست هم بخوریم، چه اشکالی دارد؟ جان کسی به خطر میفتد؟ ما را از دنیا اخراج می کنند؟ دیگران ما را مسخره می کنند؟ با فرض اینکه همه این اتفاقات بیفتد، چه چیزی از دست می دهیم؟

واقعیت این است که ما هیچ چیزی را از دست نمی دهیم و این سوالات همه ساخته و پرداخته ذهن ماست. اگر به هر دلیلی به نتیجه دلخواه خود برای کاهش وزن نرسیم  و به تناسب اندامی که می خواهیم دست پیدا نکنیم، باز هم چیزی را از دست نداده ایم. در واقع چیزی را بدست نیاورده ایم. گاهی همین موضوع باعث می شود تا برای کاهش وزن اراده نداشته باشیم. تصورات ذهنی و خیالی که هرگز ممکن است در واقعیت اتفاق هم نیفتد، اما ما پیش خودمان تصور می کنیم که شاید پیش بیاید و به دلیل همین شاید اصلا رژیم غذایی کاهش وزن خود را شروع هم نمی کنیم.

انتظارات غیر واقعی داریم

بیایید با خودمان رو راست باشیم. اگر وزن ما خیلی بالا مثلا 150 کیلوگرم باشد، بعد بخواهیم به 60 کیلو برسیم. آیا این کار به سرعت امکان پذیر است؟ آیا فقط با یک رژیم غذایی می شود به وزن ایده ال و تناسب اندام دلخواه خودمان برسیم؟ شاید بشود ولی حتما سخت است. و واضح است که کار سخت و هدف سخت اراده آهنین می خواهد. اما چکار کنیم که هم وزن کم کنیم هم انگیزه و اراده خودمان را از دست ندهیم؟ جواب این سوال یک چیز است: هدف واقعی داشته باشیم.

اگر سرعت کاهش وزن برای ما مهم است شاید بهتر باشد صرفا به رژیم کاهش وزن سریع اکتفا نکنیم و در کنار آن ورزش مناسبی را هم انتخاب کنیم تا سریع تر از شر چربی های پهلو شکم خلاص شویم. یا حتی بهتر است که با یک روانشناس یا مشاور نیز صحبت کنیم تا در این مسیر کنار ما باشد و به ما کمک کند تا بتوانی مسیر کاهش وزن را تا رسیدن به وزن ایده ال خود راحت تر و آسان تر طی کنیم.

ااگر لازم است تحرک بدنی بیشتری داشته باشیم و یا نسبت به هر چیزی که می خوریم حساس تر باشیم، همین کار را بکنیم. برای رسیدن به نتیجه دلخواه بدون آگاهی و توجه و کمی سختی دادن به خود معمولا به نتیجه دلخواه نمی رسیم. پس به جای اینکه بگوییم چرا برای کاهش وزن اراده نداریم، بهتر است که یک هدف واقعی متناسب با شرایط جسمی و سبک زندگی انتخاب کنیم و بعد برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنیم.
مسلما رسیدن به یک هدف واقعی خیلی راحت تر از رسیدن به یک هدف غیر واقعی است. برای مثال اگر می خواهیم 50 کیلو وزن کم کنیم آن را به 10 قسمت تقسیم کنیم و هر بار برای کاهش وزن 10 کیلویی تلاش کنیم، تا اینکه از همان اول یک برنامه سفت و سخت برای 50 کیلو وزن کم کردن در یک مدت زمان کوتاه داشته باشیم. حتی می توانیم کاهش وزن 5 کیلوگرمی برنامه ریزی کنیم. 5 کیلو وزن کم کردن راحت تر است یا 50 کیلو؟ مسلما 5 کیلوگرم کاهش وزن راحت است و باعث می شود برای رسیدن به وزن ایده ال خودمان انگیزه بیشتری هم پیدا کنیم.

چرا برای کاهش وزن اراده نداریم

از گرسنگی می ترسیم

به همین سادگی. برای بسیاری از ما تنها دلیلی که برای کاهش وزن اراده نداریم این است که اصلا از گرسنگی می ترسیم. تصور می کنیم که لاغر شدن به معنی گرسنگی کشیدن است و گرسنگی کشیدن از آن دسته موضوعاتی است که بسیاری از ما با آن شوخی نداریم. حتی گاهی به شوخی گفته می شود که اگر می خواهید خود واقعی کسی را بشناسید زمانی که چند ساعتی است از وقت ناهار او گذشته و هنوز چیزی نخورده خودش را نشان می دهد.

ترس از احساس گرسنگی یکی از اصلی ترین دلایلی است که کم کردن وزن را شروع نمی کنیم، اما اینطور پیش خودمان تصور می کنیم که برای کاهش وزن اراده نداریم و مشکل از نداشتن اراده است. شاید اگر 20 سال پیش قرار بود کسی وزن کم کند، رژیم کاهش وزن فقط گرسنگی دادن به خود بود. اما این روزها با پیشرفت در همه زمینه ها دیگر تنها راه کاهش وزن گرسنگی کشیدن نیست. دانشی که امروزه در مورد انواع خوراکی ها و تاثیر آنها بر سلامتی و سایر موارد داریم، آنقدر زیاد است که به راحتی به یک برنامه خوب می شود به وزن ایده ال خودمان برسیم.

بنابراین باید این تصور را از ذهنمان دور کنیم که کاهش وزن مساوی با گرسنگی کشیدن است. برای مثال با رژیم های غذایی من و رژیم نه تنها گرسنگی نمی کشیم، بلکه هر غذایی را که دوست داشته باشیم هم می توانیم نوش جان کنیم. مهم این است که برنامه و رژیم غذایی که انتخاب می کنیم متناسب با شرایط جسمی ما باشد. اگر میزان کالری که روزانه دریافت می کنیم از میزان کالری که می سوزانیم کمتر باشد، لاغر می شویم.

اما این به معنی گرسنگی کشیدن نیست. این یعنی غذای درست و مناسب را جایگزین غذاها و خوراکی های نامناسب بکنیم. پس بیایید بهانه چرا برای کاهش وزن اراده نداریم را کنار بگذاریم و از یک برنامه غذایی مناسب از من و رژیم بگیریم و همین امروز برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده ال خود شروع یک رژیم غذایی خوب و سالم را شروع کنیم.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل