کش بیا و به تناسب اندام برس!

کش بیا و به تناسب اندام برس!

کش بیا و به تناسب اندام برس! | اگر کمی به گذشته ها بازگردید، به دوران مدرسه و زمانی که سر صف می ایستادید، قطعا به یاد می آورید که چقدر به انجام حرکات کششی تاکید کرده و مدام گوشزد می کردند در طول روز، حتی پشت میزها برخی از این حرکات را انجام دهید. مسلما می دانید که حرکات کششی باعث افزایش گردش خون و پیشگیری از آسیب به اندام ها می شود. علاوه بر آن، این حرکات موجب افزایش تعادل، رفع خستگی، افزایش دامنه ی حرکات و افزایش تاثیر حرکات ورزشی سنگین تر می شود.

اگر اهل ورزش باشید، شاید برای تان پیش آمده باشد که بدون تمرین و انجام حرکات کششی، حرکات کاردیو یا وزنه برداری انجام دهید، اما آیا می دانید که بدون حرکات کششی پیش از انجام چنین کارهای سنگینی چه آسیبی به خودتان می زنید؟!؟ حرکات کششی هم پیش از شروع ورزش و هم برای رهایی از آسیب های یک جا نشینی، مفید است. اما در این میان برخی به تاثیر حرکات کششی در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام اشاره کرده و می کنند. واقعا تا چه حد انجام چنین ورزش هایی برای تناسب اندام موثر است؟ آیا می توان برای لاغر شدن و سوختن چربی های فقط به انجام حرکات کششی تکیه کرد؟ با کارشناسان من و رژیم همراه باشید تا با ورزش های کششی آشنا شده و از تاثیر این ورزش ها در رسیدن به تناسب اندام باخبر شوید.

به تناسب اندام برس

چرا باید حرکات کششی انجام دهیم؟

حرکات کششی شاید بخش هیجان انگیز هیچ ورزشی نباشد اما با انجام آن می توانید به باز شدن گرفتگی ها از جمله ماهیچه ها و همستریگ کمک شایانی کرد. به طور کلی حرکات کششی برای یک برنامه ‌ی حرفه ‌ای تناسب اندام، انجام تمرین ‌های انعطاف ‌پذیری به اندازه‌ ی تمرین ‌های کاردیو یا هوازی و تمرین ‌های قدرتی اهمیت دارد. هرگز فراموش نکنید که انجام حرکات کششی پیش و پس از ورزش، به‌ عنوان یکی از اصول علم ورزش به‌ شمار می ‌آید. تمام ورزشکاران، حرکات کششی و تمرینات گرم کردن بدن را قبل از شروع ورزش و مسابقات انجام می ‌دهند.
اما این باور را از خود دور کنید که انجام این حرکات فقط برای ورزش کاران مناسب است و به آن ها توصیه می شود؛ چرا که گنجاندن تعدادی از حرکات کششی به بهبود انعطاف ‌پذیری، کاهش گرفتگی و در نهایت افزایش اثر گذاری و امنیت کلی فعالیت بدنی کمک خواهد کرد. حتی با عمل کردن به تعدادی از این حرکات به صورت مداوم می توانید به کاهش وزن تان نیز بپردازید. تعجب نکنید، این روزها بسیاری از افراد برای داشتن بدنی سالم و درعین حال هیکلی خوش فرم و زیبا در طول روز دقایقی را به انجام حرکت های کششی اختصاص می دهند اما یادتان نرود، ورزش و رژیم به موازات یکدیگر می تواند به کاهش وزن تان کمک کند.

حرکات کششی چه تاثیری بر بدن و تناسب اندام دارد؟

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که معتقدید، حرکات کششی نمی توانند به کاهش سایز یا رسیدن به تناسب اندام کمک کنند، در حالی ‌که حرکات کششی نقش مهمی در حفظ انعطاف ‌پذیری بدن دارد. با انجام این حرکات، گرفتگی‌ های عضلانی برطرف شده و بدن منعطف‌ تر خواهد شد و در نتیجه عملکرد ورزشی‌ تان نیز بهبود می ‌یابد.

تفاوتی ندارد که وزنه بردار باشید یا دونده و یا یک فرد عادی، در هر صورت انجام تمرینات کششی، قدمی بزرگ برای رسیدن به پیروزی و درعین حال کاهش وزن است! پس انجام این چنین حرکاتی را جدی بگیرید. حتی اگر وسیله در دسترس تان است از آن نیز استفاده کنید. استفاده از وسیله های جانبی برای ورزش تاثیر بسزایی در سرعت رسیدن به تناسب اندام می گذارد. ما هم در این زمینه توصیه می کنیم که اگر می خواهید با سرعت بیشتری به تناسب اندام برسید، از وسایل جانبی استفاده کنید. برخی از ابزارهای ورزشی هستند که به گونه ای طراحی شدند که حتی در مواقع خستگی نیز از سرعت شما در انجام حرکات نمی کاهد. علاوه بر این ممکن است سبب شود، ورزشی که انجام می دهید برای تان هیجان انگیز باشد و به یک سرگرمی تبدیل شود و در طول انجام ورزش هم انگیزه تان را از دست ندهید.

با انواع حرکات کششی آشنا شوید

تا به این این جا از اهمیت حرکت کششی و تاثیر آن ها بر سلامت بدن و تناسب اندام گفتیم، حال وقت آن رسیده که با برخی از این ورزش ها آشنا شوید. در ادامه قصد داریم به معرفی 8 مورد از این حرکات بپردازیم:

حرکات بالیستیک

در گذشته این نوع از حرکات بسیار رایج بودند اما این روزها به خاطر خطرات احتمالی که ممکن است برای ورزشکاران داشته باشد چندان رایج نیست. حرکات بالستیک باعث می شوند که فرد با اندازه حرکت خود، ماهیچه ها را به بیشترین میزان کشیدگی که فراتر از حد طبیعی می باشد برساند. برای مثال زمانی که ماهیچه زردپی زانو را می کشید مجبور هستید که خم شوید، این حرکت شما را در یک موقعیت نامتعادل قرار خواهد داد و ریسک آسیب دیدگی شما را افزایش خواهد داد. به همین دلیل تاجایی که امکان دارد از انجام چنین حرکاتی بپرهیزید.

به تناسب اندام برس

حرکات استاتیک

حرکات بالستیک کاملا برعکس حرکات بالستیک هستند و بسیار کم خطر و موثر می باشند. اگر قصد دارید این حرکات را انجام دهید، نیازی نیست خیلی به خودتان فشار بیاورید، تنها لازم است که در حالت مقرر قرار گرفته و تا جایی که می توانید عضلات خود را کشش دهید تا زمانی که فشار لازم را احساس کنید. این حرکت را می توانید بعد از مدتی استراحت دوباره انجام دهید.

حرکات ایزوماتیک

از دیگر حرکات مفید کششی، حرکات ایزوماتیک هستند که بیشتر ورزشکاران حرفه ای آن ها را به طور گسترده انجام می دهند. برای انجام حرکات ایزوماتیک نیازمند کمک شخص دیگر یا یک دیوار هستید تا تاثیر آن بیشتر باشد. این حرکت نیز دقیقا مانند حرکات استاتیک هیچ خطری ندارند و فشار بسیار کمی به بدن وارد می کنند. انجام دادن حرکات ایزوماتیک برای بخش هایی مانند ماهیچه های زرد پی بسیار مفید می باشد.

حرکات سینه

اگر تمایل دارید که این حرکات را انجام دهید، تنها کافیست روی یک لبه ایستاده و دست های خود را کمی بالاتر از شانه های تان برده و نگه دارید. بازوهای خود را به آرامی خم کرده و آرنج تان را به سمت پایین بیاورید. نیم تنه خود از کمر به بالا را به سمت مخالف بچرخانید تا در سینه خود احساس کشیدگی کنید.

حرکات شانه

برای انجام این نوع از حرکات باید ابتدا شانه سمت چپ تان را با دست راست خود گرفته و در همان حال آرنج دست راست تان را با چانه تان هم سطح کنید. سپس با کمک دست چپ خود آرنج مخالف را بگیرید. اکنون آرنج دست راست را تا جایی که می توانید به عقب برده و بکشید. این تمرین را با شانه دیگرتان نیز انجام دهید. اما در انجام حرکات شانه نهایت دقت را داشته باشید که فشار خیلی زیادی به خود وارد نکنید.

حرکات کمر

از آسان ترین حرکات کششی می توان به حرکات کمر اشاره کرد. برای انجام این حرکت چیزی که دستگیره ای هم سطح با شکم تان داشته باشد را بگیرید، دقیقا مانند زمانی که بخواهید تعظیم ژاپنی انجام دهید. سپس به کمک پاهای تان خود را به عقب هل دهید. داشتن تنفس مناسب نتیجه مطلوب تری برای شما خواهد داشت.

حرکات عضله دو سر

برای انجام حرکات عضله دو سر روی یک سطح صاف ایستاده و دست های تان را به سمت دیوار دراز کرده و بکشید. باید کل دست و شانه ها به طور محکم با دیوار در ارتباط باشند. سپس نیم تنه خود را از کمر به بالا به سمت خارج بکشید و تا جایی که می توانید دست های تان را به طرفین بکشید.

حرکات کواد

برای انجام این حرکت بایستید و زانوی سمت راست تان را خم کرده و با دست راست تان قوزک پای خود را گرفته و به سمت ران تان بیاورید. پای دیگرتان باید کاملا عمودی بر روی زمین قرار بگیرد. برای حفظ تعادل خود می توانید دست تان را به جایی بگیرید. این تمرین را با پای دیگرتان نیز انجام دهید.

اهمیت انجام حرکات کششی

یکی از متخصصین فعالیت های قدرتی و استقامتی و مربی مرکز سول انکس در شهر نیویورک؛ چارلی اتکینز، معتقد است برای آن‌ که میزان اهمیت انجام حرکات کششی را در زندگی روزمره به سایر افراد نشان دهیم، به جای واژه‌ ی انعطاف ‌پذیری باید از واژه‌ ی تحرک‌پذیری یعنی توانایی به حرکت درآوردن اعضای بدن استفاده شود. همچنین او در ادامه به این موضوع هم اشاره کرده که منظورش از این جمله این است که با افزایش سن، در زندگی روزمره انجام کارهای معمولی مانند خم شدن برای بستن بند کفش، بالا رفتن از پله‌ ها، برداشتن نوزادتان از روی زمین، یا حتی بلند شدن از روی مبل هم سخت می ‌شود.‌ بهبود تحرک‌ پذیری کمک ‌تان می ‌کند بتوانید این فعالیت ‌های معمولی روزمره را آسان ‌تر انجام دهید؛ یعنی به قول اتکینز، “‌می ‌توانید آزادانه ‌تر حرکت کنید.‌”

به تناسب اندام برس

اما نگران نباشید، خوشبختانه بهبود انعطاف ‌پذیری یا تحرک ‌پذیری آن‌ قدرها هم سخت نیست. تنها به زمان کافی نیاز دارید. شما می بایست حرکت‌ های کششی و انعطاف ‌پذیری که در ادامه به آن ها اشاره می شود را به برنامه‌ ی ورزشی ‌تان اضافه کنید تا تنش ماهیچه‌ های ‌تان آرام شود و تحرک‌ پذیری ‌تان نیز افزایش یابد به این ترتیب، می ‌توانید در هنگام انجام تمرین‌ های ورزشی و هم‌چنین انجام فعالیت ‌های روزمره ‌تان آزادانه‌ تر حرکت کنید. این آزادی به شما کمک می کند که راحت تر سایر حرکات ورزشی را انجام داده و به کمک آن بدون خستگی به کاهش وزن و تناسب اندام تان بپردازید.

من و رژیم در کنار ورزش همراه شماست تا بیشتر لاغر شوید

مسلما در طول عمرتا بارها شما را به انجام حرکات کششی ترغیب کردند، از مدرسه گرفته تا حتی در طول کار. قطعا شنیده اید که بسیاری از پزشکان و متخصصان ارگونامی روی این موضوع تاکید دارند که در ساعات کاری دقایقی را به انجام حرکات کششی اختصاص دهید. اما این روزها تاکید بر انجام این حرکات در زمینه های مختلف، مثل لاغری و تناسب اندام نیز از سوی برخی دانشمندان و پزشکان بیشتر شده است. این موضوع کاملا درست است که با انجام چنین ورزش هایی می توان به تناسب اندام رشید، اما نه بدون رعایت اصول تغذیه و گرفتن رژیم غذایی سالم!!!

کارشناسان من و رژیم در این راستا اقدام به طراحی سایتی کردند که تمام افراد می توانند با ورود به آن رژیم لاغری که مناسب خودشان است و دقیقا براساس سن، قد، وزن شان طراحی شده است را دریافت کنند. اگر شما هم رویای تناسب اندام و کمری باریک را در سر دارید، پس دست بجنبانید و همین حالا وارد این وب سایت شوید. انجام حرکات کششی یا هر نوع ورزشی به تنهایی نمی تواند شما را به وزنی که می خواهید برساند. این که هر روز صبح ورزش کنید و در طول روز هرچه که می خواهید، به هر مقداری را مصرف کنید، هرگز شما را خوش فرم و لاغر نمی کند.

سمیرا علی جانی

View Comments

  • خوب من میدونم تمرین کششی لاغر واس سرد کردن استفاده میشه اما ایا کالری سوزی بالا میبره

    • بله خصوصا اگه همراه با رعایت رژیم و برنامه غذایی خاص باشه

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل