۱۰ هورمون چاقی که مسئول افزایش وزن هستند

۱۰ هورمون چاقی که مسئول افزایش وزن هستند

۱۰ هورمون چاقی که مسئول افزایش وزن هستند | هدف از لاغری و کاهش وزن تنها رعایت کردن سبک زندگی و برنامه غذایی سالم نیست بلکه کنترل کردن میزان ترشح هورمون های بدن نیز بسیار اهمیت دارد. درست است که همه با هم اتفاق نظر دارند که کاهش وزن و لاغری کار ساده ای نیست اما با رعایت رژیم غذایی اصولی و برنامه غذایی مناسب قطعا امکانپذیر است.

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که بدانید اگر میزان ترشح هورمون های بدن تان نامتعادل باشد قطعاً آب کردن چربی های احشایی و چربی شکم و پهلو سخت تر است. هورمون ها معمولاً عملکرد بدن هنگام رفع التهاب، سوخت و ساز، یائسگی، جذب گلوکز و غیره را کنترل می کنند. عواملی مانند افزایش سن، استرس، فشار روحی، سبک زندگی نادرست و دنبال کردن رژیم غذایی نامناسب بر میزان ترشح هورمون ها اثرات منفی می گذارد و سبب می شود که سوخت و ساز بدن، سیستم هضم و گوارش و غیره دچار اختلال شده و نهایتاً باعث گرسنگی غیر قابل کنترل و افزایش وزن و چاقی شود.

در این مقاله قصد داریم به معرفی چند هورمونی که باعث افزایش وزن و چاقی در بدن می‌شود بپردازیم. اگر هورمون ها به درستی در بدن به کار گرفته نشوند قطعاً باعث افزایش اشتها می شوند اما با رعایت کردن بعضی از رژیم های غذایی اصولی و برنامه غذایی مناسب قطعاً می توان آنها را کنترل کرد.

در این مقاله با سایت من و رژیم همراه باشید تا توضیحات مفصلی در مورد ترشح هورمون ها در بدن و همچنین افزایش وزن و چاقی ارائه دهیم. قطعاً با دانستن بیشتر در مورد این هورمون ها می توانید جلوی اضافه وزن و چاقی خود را تا حد زیادی بگیرید.

۱۰ هورمون چاقی که مسئول افزایش وزن هستند

غده تیروئید و هورمون چاقی

غده تیروئید معمولا سه نوع هورمون چاقی ترشح می کند که وظیفه ی این هورمون ها، کنترل رشد، سوخت و ساز بدن، ضربان قلب و دیگرعملکردهاست. هنگامی که غده ی تیروئید هورمونی کمتر از حد نیاز بدن تولید کند، منجر به ضعف و کم کاری تیروئید می شود. کم کاری تیروئید معمولا با چاقی و افزایش وزن، کم حوصلگی، افسردگی، گیجی، کاهش ضربان قلب، یبوست، خستگی، کلسترول بالای خون و … توام است. دلایل زیادی باعث ایجاد عارضه ی کم کاری تیروئید می شوند از جمله سوتغذیه، مقاومت به گلوتن، سموم محیطی و …

کم کاری تیروئید و تنبل شدن این غده باعث جمع شدن مایعات در بدن فرد مبتلا به کم کاری تیروئید می شود و چهره و بدن فرد را متورم و پف کرده نشان می دهد. اگر دلیل افزایش وزن تان ابتلا به کم کاری تیروئید باشد، در اثر این عارضه معمولا 3 تا 5 کیلو به وزن تان اضافه خواهد شد.

پانکراس و هورمون چاقی

غده پانکراس هورمونی به نام انسولین تولید می کند که کار آن انتقال گلوکز به صورت چربی ذخیره شده و یا انرژی به سلول هاست.
این فرآیند سطح گلوکز خون در بدن را به حد نرمال و متعادل می رساند. مصرف بیش از حد الکل، نوشیدنی های شیرین، غذاهای فرآوری شده و میان وعده های ناسالم، مصرف زیاد میوه، سبب مقاومت به انسولین می شود.

وقتی در بدن فردی مقاومت به انسولین اتفاق می افتد، دیگر سلول ها نمی توانند گلوکز وابسته به انسولین را تشخیص دهند. این اتفاق مقاومت به انسولین، نهایتا منجر به ابتلا به دیابت نوع دوم و چاقی و افزایش وزن می شود.

هورمون لپتین و چاقی

هورمون لپتین در شرایط نرمال و عادی بدن، پیام سیری را به سلول های بدن ارسال می کند و در این هنگام بایستی مصرف غذا متوقف شود. اما به علت مصرف غذاهای پر از قند و گلوکز و همچنین مواد غذایی قند دار، مانند شیرینی ها، شکلات، غذاهای فرآوری شده، کنسروها، و میوه ها، فروکتوز به صورت چربی در شکم، کبد، پهلوها و سایر قسمت های بدن ذخیره می شود و نهایتا منجر به این می شود که سلول های چربی بیشتر لیپتین ترشح کنند.

اگر غذاهایی که مصرف می کنید، فروکتوز زیادی داشته باشند، چربی و لپتین بیشتری در بدن ترشح می شود. با ترشح بیشتر لیپتین در بدن، سلول ها پیام های سیری را دریافت نمی کنند و در نهایت دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.

هورمون گرلین و چاقی

هورمون گرلین به هورمون ایجاد گرسنگی مشهور است و معمولا سبب افزایش تجمع چربی و تحریک اشتها می شود. این هورمون به وسیله ی معده تولید می شود. مقدار کمی از هورمون گرلین نیز توسط مغز، روده کوچک و پانکراس نیز ترشح می شود. سطح بالای گرلین در جریان خون سبب افزایش وزن و چاقی شده و کلا عدم تعادل بدن را موجب می شود. افراد چاق حساسیت بیشتری به این هورمون نشان می دهند. در واقع سطح این هورمون هنگامی که افراد رژیم بسیار سختی دارند و یا روزه می گیرند، بسیار بالا می رود.

هورمون استروژن و چاقی

پایین آمدن یا بالا رفتن سطح استروژن هر دو باعث افزایش وزن و چاقی می شود. میزان بالای سطح استروژن در خون هم به علت تولید بیش ازاندازه این هورمون به وسیله ی سلول های تخمدان است و هم به علت دنبال کردن رژیمی که مملو از استروژن است. این روزها معمولا تمامی حیواناتی که ما از آنها تغذیه می کنیم، با هورمون ها و آنتی بیوتیک ها تغذیه می شوند که در بدن انسان به مثابه ی استروژن رفتار می کنند.

تا زمانی که بدن شما سالم است و به اندازه ی نیاز بدن تان انسولین تولید می کند، قطعا سطح قند خون تان کنترل می شود. اما هنگامی که میزان استروژن بدن تان بالا برود، آن دسته از سلول هایی که مسئول تولید هستند، دچار استرس می شوند. این اتفاق منجر به مقاومت به انسولین و نتیجتا بالا رفتن سطح گلوکز خون می شود که در نتیجه ی این تغییرات چاقی و افزایش وزن صورت می گیرد.

میزان استروژن در خانمهای سالمند و یائسه معمولاً پایین است و این بدین معناست که دیگر این افراد هیچ گونه تخمک گذاری انجام نمی دهند. حال برای اینکه بدن بتواند نیاز به استروژن را تامین کند شروع به جستجوی دیگر سلول هایی می کند که مسئولیت تولید استروژن را برعهده دارند. یکی از این سلول ها سلول های چربی است. وقتی میزان استروژن در بدن پایین بیاید، به منظور جبران سطح استروژن پایین، بدن تمامی منابع انرژی را به چربی تبدیل می‌کند تا بتواند سطح گلوکز خون را بالا ببرد. در واقع این اتفاق نهایتاً باعث افزایش وزن و چاقی خصوصاً چاقی شکم و پهلو می شود.

۱۰ هورمون چاقی که مسئول افزایش وزن هستند

هورمون کورتیزول و چاقی

کورتیزول هورمونی است که بافت استروئیدی دارد و  توسط غده آدرنال تولید می شود. این هورمون معمولاً هنگام رویارویی با اضطراب، نگرانی، افسردگی، استرس، عصبانیت و یا آسیب فیزیکی ترشح می شود. هورمون کورتیزول مسئولیت هماهنگ کردن انرژی برای بدن و تنظیم آن را بر عهده دارد. در واقع این هورمون مشخص می کند که چه نوع انرژی، مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات، برای انجام کدام کار توسط بدن مورد نیاز است و بر حسب نیاز و اولویت ها تنظیم انرژی را انجام می دهد. این هورمون با انتقال چربی ها از ذخایر چربی به عضلات یا سلولهای گرسنه انرژی بدن را تامین می کند.

در واقع این هورمون برای کنترل استرس و اضطراب در افراد مورد نیاز است. اما بسیاری از افراد ممکن است به علت شرایط فیزیکی، روحی، ذهنی، انتخابات نادرست زندگی، و سبک نادرست زندگی و عادات بد غذایی پیوسته در حالت استرس باقی بمانند. این اتفاق در بدن باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول شده و در نهایت باعث چاقی و افزایش وزن و چربی شکم و پهلو و چربی های احشایی می شود.

هورمون تستوسترون و چاقی

معمولاً بدن خانم‌ها نسبت به آقایان تستسترون کمتری تولید می کند. این هورمون باعث قوی کردن استخوان ها، عضلات، بهبود میل جنسی و سوزاندن چربی می‌شود. در خانم ها این هورمون در تخمدان ها تولید می شود. فاکتور استرس و سن به شکل بسیار چشم گیری تولید این هورمون در بدن را کاهش می دهد و نهایتاً سطح پایین تستسترون در بدن، باعث از دست دادن تراکم استخوان، افزایش وزن و چاقی، چاقی شکم و پهلو، کاهش بافت عضلانی و همچنین افسردگی می شود. این اتفاق معمولاً موجب افزایش التهاب و استرس و همچنین چاقی و افزایش وزن می شود.

هورمون پروژسترون و چاقی

میزان هورمون استروژن و پروژسترون بایستی در بدن به شکلی باشد که کاملاً در حالت تعادل باشد تا به انجام عملکردها و فعالیت بدنی کمک کند.
اکثر خانم ها به دلیل یائسگی، استرس و یا مصرف داروهای ضد بارداری و گوشت های حاوی آنتی بیوتیک و هورمون هایی که در بدن تبدیل به استروژن می شود، دچار کمبود پروژسترون هستند. این اتفاق منجر به افزایش وزن و چاقی در بدن خانم ها و همچنین افزایش چربی شکم و پهلو می شود.

هورمون ملاتونین و چاقی

این هورمون از غده ای به نام پینه آل ترشح می شود که به ثبات و تعادل شبانه روزی بدن کمک می کند. این هورمون معمولاً از اواخرعصر تا آخر شب در بدن افزایش پیدا کرده و از اوایل صبح فروکش می کند. در کنار این واکنش ها، در بدن هورمون رشد آزاد می شود که به بهبود ساختار عضلات و افزایش تراکم استخوان و بهبود وضعیت بدنی کمک می کند.

اما به دلیل این که بسیاری از افراد خواب کافی مناسبی ندارند و برنامه ی نامناسب روزانه اشان را دنبال می کنند، دچار عدم تعادل در تولید این هورمون می شوند. عدم تعادل این هورمون در بدن باعث افزایش وزن و چاقی می شود.

۱۰ هورمون چاقی که مسئول افزایش وزن هستند

هورمون گلوکوکورتیکوئیدها و چاقی

التهاب جز اولین مراحل بهبودی در بدن است. التهاب مزمن در بدن گاها باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود. یکی از این مشکلات افزایش وزن و چاقی است گلوکوکورتیکوئیدها معمولا کمک می‌کنند که التهاب در بدن کاهش پیدا کند. آنها حتی مصرف گلوکز، قند چربی و پروتئین ها را در بدن تنظیم می کنند.

این هورمون در بدن باعث تجزیه سریع پروتئین و چربی شده و تجزیه گلوکز یا قند را به عنوان منبع انرژی کاهش می دهد. بدین شکل سطح قند خون در بدن افزایش پیدا کرده و منجر به بروز پدیده مقاومت به انسولین در بدن می شود و این مقاومت به انسولین در صورت پایداری و درمان نشدن در بدن باعث ایجاد چاقی و افزایش وزن و همچنین چاقی شکم و پهلو می شود.

حال که با بسیاری از انواع هورمون‌های بدن که باعث بروز چاقی و افزایش وزن می شوند آشنا شدید اگر می خواهید کاهش وزن و لاغری را تجربه کنید، می‌توانید با رعایت رژیم لاغری و کاهش وزن سایت من و رژیم به وزن دلخواه خود رسیده و سلامت و تناسب اندام را به بدن خود هدیه دهید.
پس با ما همراه باشید و از بهترین رژیم های غذایی و برنامه غذایی مناسب سایت من و رژیم استفاده کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل