۱۰ عاملی که منجر به چاقی می شود

عوامل چاقی

۱۰ عاملی که منجر به چاقی می شود | در سراسر جهان عده بسیاری درگیر معضل چاقی هستند و این باعث شده است که مشکلات بسیاری در بحث سلامت برای این افراد به وجود بیاید. چاقی به عنوان نوعی بیماری در جهان شناخته می شود که سرمنشاء بسیاری از بیماری های دیگر بوده و بعضا مشکلی تحت عنوان سندرم متابولیک را پدید می آورد. مشخصات چربی خون ضعیف، افزایش قند خون و فشار خون بالا از جمله این موارد سندروم متابولیک می باشند. کسانی که درگیر این سندروم می شوند، مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی هستند.

در سال های اخیر مطالعات و بررسی های بسیاری بر روی چاقی و دلایل افزایش وزن صورت رفته که ما در این مقاله از وبسایت من و رژیم به 10 مورد از آن ها اشاره کرده ایم. بسیاری از افراد چاقی را دلیل بر نداشتن اراده می دانند، اما اضافه وزن و چاقی به طور عمده، مربوط به سبک زندگی، عادات غذایی و آداب رفتاری افراد است. اینکه فردی پرخوری کند، به هورمون ها و ژنتیک وی بستگی دارد و این ها جزو عوامل بیولوژیکی او هستند. ممکن است شما به طور ناخواسته مستعد چاقی و اضافه وزن باشید، اما می توانید با عوض کردن رویه رفتاری و تغییر سبک زندگی خود بر این مشکل غلبه کنید.

برای اینکه بتوانید سبک زندگی تان را تغییر دهید و شیوه سالمی را در پیش بگیرید، نیازمند اراده، همت و تعهد هستید. همچنین می توانید از یک رژیم لاغری استاندارد و اصولی تبعیت کنید. البته نمی توان تنها دلیل چاقی را نداشتن اراده دانست و موارد بسیار دیگری نیز در این معضل دخیل هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

 

۱۰ عاملی که منجر به چاقی می شود

1. ژنتیک عاملی موثر در چاقی

همانطور که می دانید، ژنتیک تمامی ویژگی های فردی شما را تشکیل می دهد و یکی از عوامل چاقی ممکن است به ژنتیک باز گردد. به عنوان مثال احتمال چاقی برای کودکانی که والدین چاق دارند، بسیار بیشتر از کودکان با والدین لاغر است. بنابراین چاقی نسبتا از پیش تعیین شده است ولی ژن ها و آنچه که می خورید نیز تاثیر بسیاری در اندام شما دارند. اگر بخواهید به تناسب اندام برسید و چاقی ژنتیکی داشته باشید، کمی کار برای شما سخت تر خواهد شد.

فرض کنید که شما فردی هستید که در جامعه ای غیر صنعتی زندگی می کنید، اگر ناگهان شروع به خوردن غذاهای غربی کنید، به سرعت شاهد چاقی خود خواهید بود. در این شرایط ژن های شما تغییر نکرده اند بلکه محیط و سیگنال هایی که به ژن های شما ارسال می شوند دستخوش تغییر شده است. به عبارت بهتر ژنتیک شما بر استعدادتان در افزایش تأثیر گذار است. برخی از افراد به لحاظ ژنتیکی استعداد چاقی دارند و این موضوع حتی برای دو قلوهای همسان نیز صدق می کند.

2. غذاهای فرآوری شده چاقتان می کنند

غذاهای فرآوری شده یکی دیگر از فاکتورهای مهم چاقی هستند. این گونه محصولات غذایی معمولا افزودنی ها و نگه دارنده های مضر دارند و با قیمت پایینی عرضه می شوند. بدین ترتیب ماندگاری بالاتری را در آن ها شاهد خواهید بود. تولید کنندگان غذاهای فرآوری شده، آن ها را با طعمی خوشمزه و لذیذ ارائه می کنند و سعی دارند که فروش این محصولات را برای کسب سود بیشتر افزایش دهند. خوشمزه بودن این مواد غذایی و آماده بودنشان باعث می شود که اشتیاق بیشتری برای خوردن در افراد پدید بیاید و بنابراین با خوردن زیاد، وجود مواد چاق کننده همچون کلسترول و قند زیاد تعداد زیادی فرد چاق در جامعه داشته باشیم.



3. پرخوری و اعتیاد به غذا

برخی از غذاها همچون غذاهای شیرین مغز را تحریک می کنند و اغلب افراد تمایل به خوردن مواد غذایی شیرین دارند. در حقیقت، اعتیاد به غذاها و پرخوری باعث می شود که میان کالری بیشتری را دریافت کنید. کسانی که مستعد چاقی هستند اگر پرهیز غذایی نداشته باشند و دائما دچار خوردن ناخواسته باشند، چاق می شوند و تناسب اندام خود را از دست می دهند. باید بر روی رفتار تغذیه و خوراک خود کنترل داشته باشید.

عادات بد غذایی را ترک کنید و به اندازه ای که بدن شما نیاز دارد غذا مصرف کنید. غلبه بر اعتیاد در غذا خوردن بسیار پیچیده و دشوار است و باید بر روی ذهن کار شود تا هوس ریزه خواری کردن و خوردن های وقت و بی وقت از سر افراد بیفتد. اگر خواهان تناسب اندام هستید، باید ابتدا یک رژیم لاغری مناسب را امتحان کنید و پس از آن شروع به پیروی از یک رژیم تثبیت وزن نمایید.

4. بازاریابی مواد غذایی شما را فریب می دهد تا بیشتر بخورید

بازارگرمی های بسیاری برای خرید مواد غذایی از جانب تولید کنندگان صورت می گیرد و آن ها دائما در حال تبلیغ مواد غذایی شان هستند. گاهی شرکت های تولید کننده محصولات غذایی ادعاهای دروغین می کنند و انتظار فروش بیشتر را در سر دارند. متاسفانه اگر فریب این تبلیغات را بخورید و دائما از مواد غذایی ناسالم برای تناسب اندام و خوراکی های چاق کننده استفاده کنید، دچار دیابت، اعتیاد به غذاها و چاقی ناخواسته می شوید. حتی باید مراقب کودکان باشید و خوراکی های ناسالم را برای آن ها بکا نگیرید، چرا که اندام آن ها از همین سنین شکل می گیرند و بعد ها ممکن است دچار مشکل شوند.

۱۰ عاملی که منجر به چاقی می شود

5. هورمون انسولین در بدن عاملی برای چاقیست

ذخیره انرژی در بدن به واسطه هورمون انسولین انجام می شود. این هورمون مهم یک وظیفه دارد و آن ذخیره چربی ها در بدن است. اگر این هورمون به خوبی عمل نکند و یا دچار اختلال شود، شما درگیر چاقی می شوید. افزایش سطح انسولین در بدن موجب می شود تا انرژی بجای استفاده در بدن در سلولهای چربی ذخیره گردند. مطالعات نشان می دهند که انسولین در چاقی نقش دارد و بهترین راه حل برای کم کردن میزان انسولین قند خون، کاهش کربوهیدرات های تصفیه شده یا ساده هستند و باید برای این امر میزان بیشتری فیبر مصرف کنید. کاهش خودکار کالری دریافتی، چربی سوزی و کاهش وزن بی دغدغه در گرو شمارش کالری ها نمی باشد و شما باید سعی کنید سطح انسولین خود را کنترل کنید که این کار با یک رژیم غذایی سالم میسر می شود.

6. مصرف برخی از داروهای خاص

بعضی از داروهایی که مصرف می کنید، ممکن است دارای عوارض جانبی از جمله چاقی باشند. جالب است بدانید که برخی از داروهای ضد افسردگی، سبب چاقی و افزایش وزن در طول عمر فرد می شوند. برخی از داروهای مقابله با روان پریشی و دیابت نیز سوخت و ساز بدن را درگیر می کنند و سبب افزایش اشتها در فرد بیمار می شوند. این داروها با ایجاد تغییر در عملکرد مغزی و متابولیسم بدن شما میزان کالری سوزی را در شما کاهش و اشتهایتان را بیشتر می کنند. بنابراین باید به عوارض جانبی در مصرف داروهای خاص نیز توجه کنید.

7. مقاومت بدن به هورمون لپتین منجر به چاقی می شود

هورمون لپتین نیز در چاقی موثر بوده و از سلول های چربی تولید می گردد. عمدتا افراد چاق دارای سطح بالایی از لپتین در خون خود هستند. جالب است بدانید که این هورمون در کاهش اشتها نقش داشته و در واقع لپتین است که میزان ذخیره چربی را تعیین می کند. افرادی که چاق می باشند و از مشکل اضافه وزن رنج می برند، این احتمال برایشان وجود دارد که سطح لپتین بدن آن ها بالا باشد. مقاومت به لپتین یک عامل اصلی و شناخته شده در چاقی می باشد. هورمون لپتین که یه هورمون کاهش دهنده اشتها شهرت دارد، دلیل چاقی افراد بسیاری می باشد.

۱۰ عاملی که منجر به چاقی می شود

8. دسترسی آسان به غذا چاق کننده است

دسترسی به غذا یک عامل موثر دیگر در چاقی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. هنگامی که شما در خانه تان انواع و اقسام مواد خوراکی را داشته باشید، دائما وسوسه می شوید که آن ها را بخورید. یا حتی در سطح گسترده تر، ممکن است در منطقه ای زندگی می کنید که انواع اغذیه فروشی ها و فروشگاه های مواد خوراکی در اطرافتان هستند، در چنین شرایطی امکان تهیه مواد غذایی برای شما راحت است و می توانید هر چیزی که می خواهید بخرید. ممکن است وسوسه شوید و حتی خوراکی های چاق کننده ای را بخرید و در خانه ذخیزه کنید. با وجود چنین وضعیتی دائما شرایط خوردن را برای خود فراهم کرده اید و تناسب اندام و لاغری را به تاخیر می اندازید.

9. مصرف بی رویه شکر

در یک رژیم غذایی سالم باید به میزان حساب شده ای از شکر استفاده کنید. چرا که شکر یکی از فاکتورهای اساسی در چاقی است. مصرف بیش از حد این ماده خوراکی باعث می شود که بیوشیمی و هورمون های بدن شما تغییر کرده و دچار افزایش وزن شوید. قند بدن شامل گلوکز و فروکتوز است که افراد با خوردن مواد غذایی از قبیل نشاسته، گلوکز کسب می کنند. فروکتوز نیز با مصرف مواد غذایی شیرین وارد بدن می شود. اگر میزان انسولین بدن شما افزایش پیدا کند، این بدان معناست که فروکتوز بسیاری دریافت کرده اید. از این رو به میزان مصرف شکر و مواد غذایی قندی توجه داشته باشید.

10. عدم اطلاع یا داشتن اطلاعات غلط درباره تغذیه

همه افراد به دنبال یافتن راهی برای تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده آل خود می باشند. در این شرایط ممکن است اطلاعات و تبلیغات غلطی آن ها را گمراه نماید. نباید به همه شنیده های خود اطمینان کنید و گول تبلیغات بی پایه و اساس را بخورید. اغلب اوقات افراد به دلیل ناآگاهی و داشتن اطلاعات نادرست، درگیر چاقی و بد هیکلی می شوند. باید تمامی مراحل تناسب اندام و لاغری خود را زیر نظر متخصصان تغذیه و به شکل به اصولی و به روز دنبال کنید تا بتوانید به نتایج دلخواهتان دست پیدا کنید.

راهی مطمئن برای جلوگیری از چاقی وبسایت من و رژیم است

اگر خواهان اندامی فوق العاده و زیبا هستید، باید به دنبال راهی مناسب برای این امر باشید. وبسایت من و رژیم با ارائه انواع رژیم زیبایی، رژیم لاغری، رژیم تثبیت وزن، رژیم چاقی و… مناسب برای کسانیست که به سلامتی و داشتن اندام مطلوب برای خود اهمیت می دهند. بنابراین با مراجعه به این سایت می توانید بهترین رژیم ها را که مناسب خود شما طراحی می شوند تهیه کنید و از تناسب اندام خود لذت ببرید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل