10 فایده شنا برای سلامتی

10 فایده شنا برای سلامتی

10 فایده شنا برای سلامتی | اگر اهل دنبال کردن موضوعات سلامتی و پیروی از یک سبک زندگی سالم باشید، حتما بارها شنیده اید که کارشناسان می گویند 150 دقیقه فعالیت متوسط و یا 75 دقیقه فعالیت سنگین در هفته برای سلامتی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از کارهایی که می توانید برای جبران این فعالیت بدنی انجام دهید، شنا کردن است. با شنا کردن تمامی عضلات بدن خود را درگیر می کنید و به فعالیت وا می دارید. علاوه بر این سیستم قلبی عروقی خود را نیز به چالش می کشید و به مرور باعث تقویت آن می شوید. یک ساعت شنا کردن باعث کالری سوزی و چربی سوزی چشم گیری می شود.

در ادامه این مقاله می خواهیم درباره فواید سلامتی شنا کردن صحبت کنیم، پس تا انتها با کارشناسان من و رژیم همراه باشید تا ببینیم فایده شنا برای سلامتی چیست و چه تاثیراتی روی بدن مان می گذارد…

فایده شنا برای سلامتی

مزایا و فواید شنا کردن برای سلامتی

با شنا کردن به صورت دائمی و متناوب می توانید از مزایای زیر بهره مند شوید:

اولین فایده شنا برای سلامتی: کل بدنتان را به چالش می کشید

یکی از بزرگترین مزایا و فایده شنا برای سلامتی این است که تمامی عضلات بدن شما را درگیر می کند و از سر تا نوک انگشتان پای شما به چالش کشیده می شود. با این کار می توانید:

      • ضربان قلب خود را بدون وارد کردن فشار و استرس به بدن تان، بالا ببرید
      • ماهیچه های تان را قوی تر کنید
      • از قدرت حسمانی بیشتری برخوردار شوید
      • تحمل بدن تان را در مقابل فشار و فعالیت زیاد بیشتر کنید

در حین شنا کردن برای اینکه از مزایای بیشتر آن بهره مند شوید، انواع شناها را امتحان کنید. برای مثال هم کرال سینه را انجام دهید هم کرال پشت، پروانه، قورباغه و… . هر کدام از این شنا ها، تاثیرات خاصی روی بدن شما می گذارند که همگی برای سلامتی بسیار خوب و عالی هستند. در نهایت فرقی نمی کند از کدام شنا استفاده کنید، به هر حال تمامی عضلات بدن شما درگیر می شود و از یک آمادگی جسمانی خوبی برخودار خواهید شد.


 

 

 

دومین فایده شنا برای سلامتی: روی اندام های داخلی هم کار می کنید!

یک فایده شنا برای سلامتی این است که علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه ها، سیستم قلبی عروقی خود را که یک اندام داخلی است هم تقویت می کنید. با شنا کردن ضربان قلب شما افزایش پیدا می کند و شش ها تقویت می شود. تحقیقات زیادی ثابت کرده است که شنا کردن خطر مرگ زودرس را در افراد کاهش می دهد. در مقایسه با دیگر افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، خطر مرگ در شناگران به نصف می رسد. علاوه بر این تحقیقات دیگری ثابت کرده است که یک فایده شنا برای سلامتی، کاهش ریسک ابتلا به فشار خون و قند خون است.

سومین فایده شنا برای سلامتی: برای برخی از بیماری ها خوب است!

شنا کردن برای افرادی که دچار بیماری ها و مشکلات زیر هستند، یک روش درمانی و تسکینی عالی به شمار می رود:

    • آرتروز
    • ناتوانی های جسمی
    • دیگر مشکلاتی که ورزش کردن را دشوار می کند

یک فایده شنا کردن برای سلامتی کاهش درد و بهبود در دوران ریکاری پس از بیماری و آسیب های جسمانی است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که دچار پوکی استخوان هستند هم بعد از شنا درد کمتری را در مفاصل خود تجربه می کنند. علاوه بر این شما می توانید فقط در آب قدم بزنید و از فواید آن برای مشکلات و بیماری هایی که در بالا ذکر کردیم، استفاده کنید. پس مجبور نیستید برای اینکه به مزایای زیاد شنا کردن دست پیدا کنید، حتما کرال پشت یا کرال سینه انجام دهید.

فایده شنا برای سلامتی

چهارمین فایده شنا برای سلامتی: یک فعالیت عالی برای افراد دارای آسم

افرادی که از بیماری آسم رنج می برند، کمتر می توانند در فعالیت های بدنی هوازی شرکت کنند، اما محیط مرطوب استخر ها، یک موقعیت عالی برای آن ها می باشد. این افراد با شنا کردن نه تنها می توانند از این مزیت استفاده کنند بلکه به تقویت شش ها و سیستم تنفی خود نیز کمک شایانی می کنند.

برخی از تحقیقات اخیر نشان داده اند که یک فایده شنا برای سلامتی جلوگیری از مبتلا شدن به آسم هم می باشد. البته این موضوع زمانی صادق است که از سلامت و بهداشت استخر خود مطمئن باشید، چرا که در برخی از استخر ها به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، ممکن است آسم در شما تشدید شود.

پنجمین فایده شنا برای سلامتی: مناسب برای بیماران مبتلا به MS (ام اس)

افرادی که دچار بیماری ام اس هستند اگر به دنبال یک فعالیت بدنی سالم و تاثیر گذارند می توانند شنا کردن را انتخاب کنند. یک فایده شنا برای سلامتی این است که این بیماران می توانند با استفاده از تمرینات آبی بسیاری از علائم و مشکلات این بیماری را کاهش دهند و یا کنترل کنند.

در مطالعات اخیر نشان داده شده است که بیماران ام اسی که به مدت 20 هفته به طور مداوم ساعاتی را در هفته شنا کرده اند، نسبت به دیگران درد کمتری را در عضلات شان تجربه کرده اند. این افراد علاوه بر این علائم خستگی، افسردگی و ناتوانی کمتری از خود نشان داده اند.

ششمین فایده شنا برای سلامتی: کالری سوزی

در کنار رعایت رژیم غذایی سالم و یا رژیم های لاغری و کاهش وزن، یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای رسیدن به تناسب اندام انجام دهید، شنا کردن است. ورزش به طور کلی در کنار رعایت رژیم لاغری می تواند کمک زیادی به شما در رسیدن به وزن ایده آل تان کند. در این میان ورزش شنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با شنا کردن ضمن اینکه کالری بیشتری می سوزانید، به اندام خود فرم می دهید و پس از مدتی تاثیر آن را روی بازو ها، شکم، سینه و شانه ها مشاهده می کنید.

یک فرد 160 پوندی، با یک ساعت شنا کردن در حدود 423 کالری می سوزاند. اگر این میزان کالری سوزی را در افراد معمولی بررسی کنیم، شاهد بیش از صد کالری کمتر می باشیم. پس یک فایده شنا برای سلامتی کالری سوزی بالا است که در مدت زمان کوتاه تری می تواند به شما در رسیدن به وزن و اندام ایده آل کمک کند.

هفتمین فایده شنا برای سلامتی: خواب شما را بهبود می بخشد

یک فایده شنا برای سلامتی خواب راحت است. روزی که شما شنا کرده اید، بهترین خواب را خواهید داشت. بسیاری از بزرگسالانی که با مشکلات بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند، به دستور و توصیه پزشک شان شنا را امتحان می کنند و اکثر آن ها با این ورزش بر مشکل بی خوابی خود فائق می آیند. در کل شنا کردن کیفیت زندگی و خواب را بهبود می بخشد و شما هم در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت و هم در طول شب خواب راحت و عمیق تری را تجربه خواهید کرد.

ضمن اینکه شنا ورزشی است که برای بسیاری از افراد در دسترس است و برای آن نیازی نیست حتما در باشگاهی خاص ثبت نام کنید و هر روز سر تایم مشخصی در آن جا حضور داشته باشید. پس این موضوع می تواند شنا را به یک انتخاب عالی و دم دست برای شما تبدیل کند.

هشتمین فایده شنا برای سلامتی: حالتان را خوب می کند!

تحقیقات در مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از افرادی که مشکلات روحی و افسردگی داشته اند بعد از شرکت در فعالیت شنا کردن به طور متناوب توانسته اند به طرز چشم گیری حال خود را بهتر کنند. یک فایده شنا برای سلامتی این است که به کمک این ورزش مفرح می توانید حال خود را بهتر کنید و نشاط و انرژی مثبت را به خود باز گردانید.

فایده شنا برای سلامتی

نهمین فایده شنا برای سلامتی: استرس و فشار های روانی را از خود دور کنید

در راستای فایده قبلی شنا، رفع استرس و فشار های روانی هم یکی دیگر از فایده شنا برای سلامتی است. در تحقیقات زیادی مشخص شده است که شنا گران در مقایسه با دیگر افراد استرس های بسیار کمتری را تجربه می کنند. البته این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز دارد ولی بر هیچ کسی پوشیده نیست که شنا چقدر می تواند به حس خوب داشتن و آرامش شما کمک کند.

دهمین فایده شنا برای سلامتی: یک ورزش ایمن برای زنان باردار

بسیاری از بانوان باردار به فکر این هستند که در طول دوران بارداری خود فعالیت بدنی شان را حفظ کنند. اما از طرفی خیلی از آن ها از انجام فعالیت های ورزشی سنگین واهمه دارند. یک فایده شنا برای سلامتی همین است که زنان باردار می توانند از آن به عنوان یک ورزش ایمن و سالم برای طول دوران بارداری خود استفاده کنند. حتی تحقیقات ثابت کرده اند که شنا تاثیرات خوب و مثبتی هم روی جنین دارد.

اما یادتان باشد با تمام مزایایی که شنا کردن برای دوران بارداری دارد، زنان بارداری هم هستند که به توصیه پزشک نباید فعالیت بدنی سنگینی داشته باشند. به همین دلیل حتما این ورزش را زیر نظر پزشک خود انجام دهید تا از فواید آن بتوانید استفاده کنید.

در این مقاله امروز، کارشناسان من و رژیم به ورزش مفرح و آرام بخش شنا پرداختند. اما یادتان باشد شنا کردن یکی از آن کارهایی است که باید برای سلامت روح و جسم و البته رسیدن به تناسب اندام انجام دهیم. در کنار این مورد پیروی از سبک زندگی سالم و رعایت رژیم غذایی مناسب هم در اولویت قرار دارد که اگر می خواهید به آن ها دست پیدا کنید، همین حالا در من و رژیم ثبت نام کنید و رژیم مناسب خود را با وارد کردن مشخصات تان دریافت کنید…

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل