چی بپذیم؟ یک برنامه غذایی خانوادگی

چی بپذیم؟ یک برنامه غذایی خانوادگی

چی بپذیم؟ یک برنامه غذایی خانوادگی | قصد داریم که از بهترین کاربران و خوانندگان مقالات سایت من و رژیم بخواهیم که بهترین نکات در تهیه و برنامه ریزی غذایی هفتگی خود را ارائه دهند، این را به عنوان یک چالش برای ماه های آینده در نظر خواهیم گرفت اما قبل از این که چالش را راه اندازی کنیم بهتر است نکات مهمی را که برای برنامه‌ریزی غذایی خود بایستی مد نظر قرار دهیم را با شما در میان بگذاریم. برای تهیه یک برنامه ی غذایی جذاب و دوست داشتنی و قابل اجرا، حتماً بایستی موارد خاصی را در نظر بگیریم، مثلاً اینکه چگونه می توان یک وعده شام را بدون ایجاد مشکل در برنامه غذایی در رستوران صرف کرد و یا اینکه چگونه میتوان با پخت و پز در خانه، شور و شوق و انرژی ایجاد کرد؟ یا چگونه می توان حتی هنگام میهمانی و میزبان بودن، از رژیم برنامه رژیم غذایی پیروی کرد ؟و هزاران سوال دیگر.

در این مقاله قصد داریم، بهترین و جهانی ترین نکاتی را که برای تهیه و تنظیم برنامه غذایی هفتگی وجود دارند را عنوان کنیم. با مادر سایت من و رژیم همراه باشید و از خواندن این نکات مهم در تهیه ی برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن و لاغری و یا چاقی و افزایش وزن استفاده کنید.

برنامه غذایی خانوادگی

برنامه ریزی غذایی چیست؟

به طور کلی به روش هایی گفته می شود که افراد برای پخت و پز وعده‌های غذایی، نهار، صبحانه و شام از آن استفاده می کنند. برنامه ریزی غذایی هفتگی، حتماً بایستی قبل از خرید هفتگی شما پیش بینی شود، برخی افراد معمولاً رژیم های غذایی خود را از یک ماه قبل برنامه ریزی کرده و معمولاً خرید های ماهانه انجام داده و طبق خرید هایشان بساط سوپ، خورش، مرغ کنتاکی و … را فراهم می کنند. برخی دیگر به شکل روزانه خرید انجام می دهند به طریقی که تمامی مواد مورد نیازشان را از شب قبل خریداری کرده و برای تهیه ی وعده های غذایی فردا استفاده می کنند. برنامه ریزی غذایی واقعاً یک چیز شخصی است و روش هایی که افراد برای تنظیم و خرید نیازمندی های آن انجام می دهند کاملاً متفاوت است.اما متخصصین ما در سایت من و رژیم دوست دارند که راه حلی کلی به شما ارائه دهند. به شکلی که روندی پیدا کنید که برای تان هم لذت بخش باشد و هم موثر. در واقع هدف ما از ارائه روشهای تهیه و تنظیم برنامه غذایی این است که هر کسی بتواند با توجه به روحیات و شرایط خود بهترین روش را برای خود انتخاب کند.

در چالش مشابهی که به صورت حضوری بین همکاران خود اجرا کردیم متوجه شدیم که بسیاری از آنها از خواندن کتاب های آشپزی، تغییر دادن دستورالعمل های غذایی وبلاگ ها و وبسایت ها، استفاده از روش های من درآوردی تهیه ی غذا بسیار لذت میبرند. برنامه های غذایی صرفاً به دلیل رفع نیاز انتخاب غذا نیستند، بلکه خلاقیت و شور و شوق هر فردی را در تهیه غذا نیز محک می زنند. مثلا ممکن است فردی مرغ کنتاکی را به شکل جدیدی و یا با ادویه های خاص حاضر کند و این حالت به وی شور و اشتیاق بی‌نظیری دهد. در واقع اینطور می خواهم بگویم که روشهای تهیه برنامه غذایی را متناسب با روحیه و شرایط خود انتخاب کنید، به نحوی که مشتاقانه آشپزی کنید. اگر بتوانید این اشتیاق را در خود زنده نگه دارید قطعاً تلاش در مورد پیگیری برنامه غذایی هفتگی تان بی ثمر نخواهد ماند و همواره شور و شوقی دارید که برنامه غذایی تان را دنبال کنید.

مورد دیگری که در این چالش‌ بین سازمانی دریافتیم این بود که اکثر افراد هیچ روش درست و اصولی برای تهیه ی برنامه هفتگی خودشان ندارند. در این مقاله نکات بسیاری را برای تهیه ی برنامه غذایی هفتگی، به شما آموزش خواهیم داد. البته نگران نباشید، هرکدام از آنها را که به شرایط و روحیات شما نزدیک تر بوده و علاقه به پی گیری اش داشتید را انتخاب کنید.
اصلا نگران نباشید و وقت زیادی را صرف جستجوی بهترین و کامل ترین برنامه غذایی نکنید، چرا که این سیستم فقط یک ابزار است، نکته اصلی تهیه ی غذاست، اینکه شما چقدر با انتخاب غذای مورد نظرتان لذت بده و از درست کردن آن خسته نمی شوید. ایده های بسیاری برای تهیه ی برنامه غذایی وجود دارد، اما ما به دنبال آن نیستیم که یک مورد خاص را را به شما ارائه دهیم بلکه می‌خواهیم روش هایی را ارائه دهیم که هر کس بسته به روحیات و خلق و خوی خود هر کدام را انتخاب کند.

برنامه غذایی خانوادگی

چند نکته مهم در تهیه برنامه غذایی

      • الهام گرفتن از دستورات غذایی

بهتر است که هر هفته مقدار معینی از وقت خود را به مطالعه ی دستورالعمل های آشپزی جدید اختصاص دهید. کتاب ها و سایت های آشپزی متفاوت را برای یافتن غذا های خوشمزه مرور کنید. در واقع با انجام این کار الهام می گیرید که دوست دارید این هفته چه غذاهایی بخورید. با مطالعه ی کتابهای آشپزی و مقالات وب سایت های آشپزی به راحتی متوجه می شوید که این هفته چه غذاهایی دوست دارید بخورید. در واقع غذاهایی را که علاقه به خوردن آنها داشته و همچنین مواد مورد نیاز آنها در یخچال موجود است را پیدا می کنید. با انجام این کار یک یا دو دستورالعمل غذایی جدید را می توانید به صورت هفتگی در برنامه ی غذایی خود گنجانده و به صورت چرخشی در هفته‌های مختلف از آن استفاده کنید، بدین ترتیب لیست اصلی غذایی ما طولانی و طولانی تر می شود.

      • تهیه ی دفترچه ی مخصوص دستورالعمل های جدید

با تهیه ی دفترچه ی مخصوص دستورهای آشپزی، به راحتی می توانید آن ها را برای خود حفظ کنید. خود را به خواندن کتاب خاصی محدود نکنید. از سایت های مختلف آشپزی تا دستورالعمل های درگوشی مادربزرگها و و غیره می توانید استفاده کنید و برنامه غذایی غذای مناسب برای خود انتخاب کنید و هر کدام را که دوست دارید و به مزاج تان سازگار آمد حتماً در دفترچه آشپزی خود یادداشت کنید. بدین ترتیب بار دیگر برای انتخاب غذای مورد نظرتان زمان هدر نمی دهید.

      • از شریک زندگی، خانواده و فرزندان یا هم خانه های خود بپرسید که دوست دارند چه چیزی بخورند.

اگرچه ممکن است که این مسئله خیلی ساده و ابتدایی به نظر برسد اما هنگامی که قصد داریم برنامه غذایی درست کنیم معمولاً فراموش می کنیم که نظر افراد خانواده را بپرسیم، اما انجام این کار انگیزه ای قوی به آشپز می دهد، بدین ترتیب که فکر می کند غذا را به عنوان یک هدیه برای افراد خانواده پخته است و در نتیجه آن را هرچه با لذت تر و با اشتیاق تر تهیه کرده و هنگام طبخ آن بسیار لذت می برد. اما این روش هنگامی که افراد خانواده تان بدغذا هستند زیاد کار نمی کند چرا که شما همیشه دلهره این را دارید که غذاهایی درست کنید که مورد علاقه آنها نباشد. اما خیلی خود را به این مسئله پایبند نکنید و فقط هفته ای دو یا سه روز را به خواسته های آنها اختصاص دهید.

      • وضعیت هوا را بررسی کنید!

با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوایی به راحتی می توانید متوجه شوید که دوست دارید در روز جمعه سوپ، میگو کبابی و یا … بخورید. شاید عنوان این نکته برای تان کمی خنده دار به نظر برسد اما با بررسی شرایط آب و هوایی در طی هفته می‌توانید یک روز بی نظیر در حیاط خانه به همراه باربیکیو و مواد غذایی کبابی خوشمزه برای خودتان بیافریند.
مجله های آشپزی بخرید. یکی از بهترین و الهام بخش ترین روش ها خرید مجله های آشپری و مطالعه ی ان ها است، اما برای من موثر تر از خرید مجله، سابقه ی پخت و پزم در سالهای گذشته است. اینکه در سال گذشته در همین روزهای سال چه چیزی مصرف می کردید یا چه چیزی می خوردید و اینکه از چه روشی برای تهیه ی آن استفاده می کردید، بسیار تاثیرگذار است. در واقع یک راه بسیار خوب برای به خاطر سپردن غذاهایی است که از طبخ آن لذت برده و دوست دارید آنها را میل کنید.

برای این کار من از یک تقویم خالی سالانه استفاده کردم و تمامی غذاهایی را که سال قبل پخته بودم در این تقویم گنجاندم. حالا یک تقویم پر از دستورالعمل های غذایی خوشمزه دارم که به راحتی می‌توانم آنها را مرور کرده و هرکدام از آنها را به دلخواه در برنامه غذایی خود بگنجانم.

برنامه غذایی خانوادگی

تقویم غذایی تان را خریداری کنید.

اکنون که متوجه شدید چگونه می توانید غذاهای مورد نظر خود را انتخاب کنید قدم بعدی این است که یک تقویم برای یادداشت غذاهای روزانه و برنامه هفتگی خود خریداری کنید. این که می خواهید در چند روز یا چند هفته دیگر چه بپزید را در این تقویم بگنجانید. یادداشت های مورد لزوم مربوط به هر کدام را در همان صفحه بنویسید البته می توانید این کار را با لپ‌تاپ خود هم می توانید انجام دهید. تم شام شب های خود را در انتخاب کنید.اینکه دوست دارید در چه شبی سوپ پاستا یا لوبیا بخورید را حتماً به عنوان یک تم شام برای خود در نظر بگیرید. اکثر افراد دوست دارند که یک تم شبانه در برنامه غذایی خود داشته باشند. البته این روش برای همه کارساز نیست، برای خانواده های بچه دار این روش بیشتر کار می کند. با این روش به راحتی متوجه خواهید شد که مثلاً دوشنبه شب ها چه چیزی دوست دارید بخورید.

حال که نکات مربوط به تهیه ی برنامه غذایی خود را تا حدی یاد گرفتید، در نظر بگیرید که سایت من و رژیم هم ارائه دهنده بهترین و جدیدترین برنامه های غذایی مربوط به لاغری و کاهش وزن و همچنین چاقی و افزایش وزن بوده و همواره جدید ترین سبک تغذیه سالم در جهان را به کاربران ارائه می دهد. اگر به دنبال لاغری و آب شدن چربی شکم و پهلوی خود هستید و یا اینکه می خواهید چاقی صورت خود را تضمین کنید، با متخصصین و مشاورین تغذیه در سایت من و رژیم تماس بگیرید.

یک روز را به باقیمانده غذاها اختصاص دهید.من همیشه بیشتر از مقدار مصرف مورد نیاز غذا درست می کنم و مقدار اضافه ی آن را بسته بندی کرده و در فریزر قرار می دهم. بدین ترتیب به راحتی بعد از گذشته 5 یا6 روز می توانم یک روز را به خوردن باقی مانده ی غذاها در هفته اختصاص دهم. بعضی ها دوست دارند که باقیمانده غذاها را برای وعده ی شام و برخی دیگر برای وعده ی ناهار برنامه ریزی کنند. بدین ترتیب می توانید یک روز را بدون پخت هیچ غذایی به استراحت و کارهایی انجام کارهای مورد علاقه تان بپردازید.

به محض بازگشت از فروشگاه، غذای آماده کنید

بعد از اینکه خرید هفتگی خود را انجام دادید بلافاصله بعد از برگشتن از سوپرمارکت، مواد اولیه غذای مورد نظر خود را آماده کنید. مثلاً کاهو ها را بشویید و خشک کنید، پیازها را خرد کنید و سرخ کنید. کدوهای تان را تفت دهید، و ظروف شیشه‌ای مواد اولیه آماده شده را در یخچال قرار داده و و آن ها را برای مصرف هفتگی خود ذخیره کنید. مثلا اگر می خواهید خورشت ‌بادمجان درست کنید، حتماً بادمجانهای آن را بعد از مراجعت از خرید سرخ کرده و به صورت آماده در یخچال قرار دهید. بدین ترتیب مواد اولیه تان کاملاً آماده خواهد بود. این کار باعث می شود که غذای مورد نظر تان را خیلی سریعتر آماده کنید.

مواد اولیه ی وعده های غذایی خود را بپزید.

فراتر از آماده سازی و شستن مواد اولیه سعی کنید که مثلا بعد از شستن گوجه ها، سس مورد نظرتان را آماده کنید. سس تهیه شده می تواند یک روز برای پیتزا استفاده شده و روز دیگر لازانیای خوشمزه برایتان فراهم کند و یا اینکه برای استفاده در ماکارونی و یا ساندویچ های خوشمزه از این سس استفاده میکنید. من معمولا آخر هفته ها مقدار زیادی از مواد اولیه غذاهای مورد نظر خود را آماده می کنم و در یخچال قرار می دهم.

در مورد انجماد مواد غذایی کاملا هدفمند عمل کنید.

فریزر دوست شماست، از این دوستی استفاده کنید، مثلاً هنگامی که می خواهید سس گوجه فرنگی مورد نظرتان را تهیه کنید، حتماً دو برابر مقدار معمول درست کرده و نیمی از آن را در فریزر قرار دهید بدین ترتیب می‌توانید خوراک لوبیا و یا سوپ و یا … را در هفته آینده خیلی سریعتر آماده کنید. این کار را می توانید برای یک ماه انجام دهید چرا که در طی مدت یک ماه تمامی مزه و مواد مغذی مواد فریزر شده حفظ می‌شود. مثلاً می‌توانید زنجبیل پوست کنده، پنیر خرد شده، لوبیای پخته شده، آرد سوخاری و …. را فریز کنیم.

یخچال و فریزر را بیش از حد پر نکنید.

وقتی یخچال شما پر ازمواد خوردنی باشد، به راحتی چاق شده و افزایش وزن پیدا می کنید. همچنین بسیاری از مواد موجود در یخچال از نظرتان دور مانده و به راحتی فاسد می شود اجازه ندهید که مواد غذایی خیلی زیاد در یخچال تان باقی بماند در واقع تمامی مواد غذایی را طوری در یخچال بچینید که به راحتی بتوانید آن ها را ببینید و مصرف کنید.

یک انبار مواد غذایی برای خود درست کنید.

اگر مواد اولیه مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشید، تهیه ی ایده‌های غذایی آسانتر و سریعتر است، مثلاً اینکه روغن زیتون مورد نظر غذای خود را از قبل داشته باشید تا سریع تر بتوانید آن را به خوراک مرغ و لوبیای خود اضافه کنید یا اینکه همیشه چند برگی از گیاهان معطر و یا لیمو ترش در یخچال خود ذخیره داشته باشید. بدین ترتیب خیلی سریع تر و راحت تر می توانید غذای مورد نظرتان را تهیه کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل