حذف برنج از برنامه غذایی برای مدت طولانی یک خطر بزرگ است

حذف برنج از برنامه غذایی برای مدت طولانی یک خطر بزرگ است

حذف برنج از برنامه غذایی برای مدت طولانی یک خطر بزرگ است | رژیم گرفتن به معنای حذف کردن مواد غذایی برای همیشه نیست. متاسفانه یکی از عادت های غذایی بسیار شایعی که بین افراد دارای اضافه وزن رواج دارد حذف مواد غذایی نشاسته ای مثل برنج و نان است. همیشه زمانی که حرف از اجرای یک رژیم برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام به میان می آید تقریبا عده ی زیادی به فکر حذف کردن برخی مواد مفید از سفره شان می کنند. این افراد بر این باورند که نان و برنج چاق کننده هستند و باید به طور کامل از الگوی غذایی روزانه حذف شوند. اما آن ها نمی دانند با حذف کامل برنج از برنامه غذایی شان چه خطر بزرگی را به جان می خرند.

پیش از آن که دست به چنین کاری بزنید بهتر است بدانید که وجود برنج در رژیم غذایی تان می تواند کمک بسیاری به کاهش وزن شما کند. کربوهیدرات ها مهم ترین منابع تامین انرژی بدن هستند و حدود 50 تا 65 درصد کل کالری مصرفی روزانه را به خود اختصاص می دهند، از سوی دیگر، غذاهایی که حاوی نان یا برنج هستند ارزش سیر کنندگی بالایی دارند و فرد تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج، احساس گرسنگی نمی کند بنابراین حذف این مواد نشاسته ای مفید از برنامه غذایی باعث می شود شخص احساس گرسنگی مداوم داشته باشد و دچار پرخوری شود. حتی اگر رژیم های غذایی مختلفی مانند کرب سایکلینگ را نیز بررسی کرده باشید حتما متوجه شدید که این نو رژیم های فستینگ نیز تنها برای مدتی کوتاه شما را به کم خوردن کربوهیدرات و نشساته ها دعوت می کند. حتی رژیم های سخت نیز در بازه ی زمانی کوتاهی از شما می خواهند که برنج و نان را حذف کنید نه برای همیشه!!!

افرادی که از رژیم های لاغری بسیار کم کالری و فاقد نان و برنج و سایر مواد نشاسته ای استفاده می کنند، در درازمدت قادر به تحمل چنین رژیم دشواری نیستند و برای جبران آن پس از مدت کوتاهی به پرخوری به خصوص مصرف مواد پرکالری پناه می برند و حتما چاقی نیز تشدید می شود.

حذف برنج از برنامه غذایی

با خواص برنج بیشتر آشنا شوید

این موضوع کاملا درست است که برای کوچک کردن شکم و پهلو به طور کلی لاغر شدن می بایست مصرف نشاسته را بسیار محدود کرد اما این محدودیت به معنای حذف کامل آن نیست. برنج به تنهایی دارای خواصی است که برای سلامتی شما مفید است. در برنج ماده‌ ای بنام اوریدین Oridine وجود دارد که خاصیت ضد التهاب عصبی را داراست. برنج از لحاظ مواد غذایی بسیار غنی است. البته برنج یک پوسته اولیه قهوه‌ ای رنگ دارد که به آن سبوس برنج می گویند، وقتی آن را از دانه ی اصلی جدا می کنند مقدری از ویتامین ‌های خود را از دست می‌ دهد.

برنج را می توان بهترین غذا برای دوران نقاهت یک بیماری دانست. خوردن برنج، قند خون را در حالت تعادل نگه می ‌دارد. حتی جالب است بدانید که در پژوهش و تحقیقی که در امریکا انجام شده این طور نتیچه گیره شده است که رژیم برنج برای درمان فشارخون مفید است. به طور کلی برنج از اصلی ‌ترین منابع ویتامین B1 است. هنگامی که این ویتامین در بدن کم شود، خطر ابتلا به بیماری بری بری در بدن افزایش می یابد. همچنین کمبود ویتامین B1 دارای علائم دیگری از جمله ضعف، خستگی، کاهش اشتها و تهوع نیز می باشد. به همین دلیل به افرادی که حتی برای مدتی کوتاه مصرف برنج را کاهش می دهند یا حذف می کنند پیشنهاد می شود که برای جبران کمبود ویتامین B1 از منابع دیگر این کنند.

با حذف برنج مصرف قندتان افزایش می یابد!

حذف مواد نشاسته ای خصوصا برنج از برنامه غذایی علاوه بر عوارضی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم، عوارض و زیان های دیگری نیز دربردارد. انرژی موردنیاز سلول های عصبی، از کربوهیدرات ها است. درصورتی که مواد نشاسته ای از الگوی غذایی حذف شوند، تمایل شخص به مصرف مواد قندی و شیرین افزایش می یابد. مسلما این را هم می دانید که مصرف موادقندی موجب پوسیدگی و خرابی دندان ها می شود. علاوه بر آن، مواد قندی بعد از مصرف سریعا جذب خون می شوند و به همین دلیل در فاصله کوتاهی بعد از مصرف ایجاد سیری می کنند. جذب سریع مواد قندی، باعث بالارفتن گلوکز خون و ترشح انسولین می شود و گلوکز خون را پایین می آورد درنتیجه پس از مدتی افت قندخون و عوارض عصبی ناشی از آن بروز می کند، درحالی که مواد نشاسته ای قند خود را به تدریج وارد خون می کنند بنابراین با مصرف این مواد گلوکز خون در حالت متعادل باقی می ماند.

حذف برنج از برنامه غذایی

با حذف برنج به پروتئین و چربی پناه می برید

اگر اقدام به حذف برنج از برنامه غذایی روزانه تان کنید، خواه ناخواه برای تامین انرژی موردنیاز باید در مصرف چربی ها و مواد پروتئینی زیاده روی کنید که طبیعتا این لفراط و زیاده روی به هیچ وجه مفید نیست. از آن جایی که چربی ها غنی ترین منبع انرژی محسوب می شوند (هر یک گرم چربی ۹ کالری انرژی تولید می کند یعنی تقریبا ۲.۵ برابر یک گرم پروتئین یا کربوهیدرات که در هر یک گرم ۴ کالری انرژی دارند) بنابراین تامین انرژی از چربی ها علاوه بر آن که احتمال چاقی را خیلی بیش از مواد نشاسته ای افزایش می دهد، موجب اختلالات زیادی از قبیل افزایش چربی های نامطلوب خون، اختلالات قلبی-عروقی و افزایش احتمال سکته و نیز بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان می شود.

درصورتی که کاملا خودسرانه و بدون توجه به هیچ نوع رژیم غذایی مناسب و اصولی اقدام به حذف کامل کربوهیدرات از برنامه غذایی تان کنید، چربی ها دچار سوخت ناقص می شوند و به جای آن که به طور کامل متابولیزه شوند و تولید انرژی کنند، ایجاد ترکیبی به نام کتون کرده و باعث بالا گرفتن کتون ها در خون می شوند و عارضه ای به نام کتوز ایجاد می کنند که بسیار زیان آور و خطرناک است و می تواند سلامت شما را به طور جدی به خطر بیندازد.

البته به این موضوع هم توجه داشته باشد که با وجود آن که مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته ای در برنامه غذایی روزانه همه افراد ضروری است و ما نیز به شما توصیه می کنیم که مصرفش را قطع نکنید، اما نباید در مصرف این گروه غذایی افراط کرد چرا که باعث افزایش وزن و چاقی می شوند. درضمن کربوهیدرات ها در صورت مصرف بیش از حد می توانند به آسانی تبدیل به چربی و در بدن ذخیره شوند.

برنج سفید یا برنج قهوه ای؟

انتخاب بین دو برنج سفید و قهوه ای کاملا بستگی به سلیقه تان دارد. اگر دوست دارید برنج سفید مصرف کنید، سراغ آن بروید! و اگر تصمیم دارید که برنج قهوه ای مصرف کنید، می توانید این کار را انجام دهید. البته این که برنج قهوه ای سالم تر در نظر گرفته می شود، برهیچکس پوشیده نیست زیرا این نوع برنج حاوی فیبر غذایی بیشتری است. اما اگر دسترسی به برنج قهوه ای ندارید می توانید با اضافه کردن سبزیجات اضافی به برنج سفید، کمبود فیبر آن را جبران کنید. از نظر طعم و مزه، مطمئنا برنج سفید خوش طعم تر است. اما ممکن است از بافت جویدنی برنج قهوه ای بیشتر خوشتان بیاید. درضمن یادتان باشد که برنج قهوه ای برای پخت به زمان بیشتری نیاز دارد و باید پیش از طبخ حداقل 20 دقیقه آن را خیس کنید.

با من و رژیم تعادل در رژیم رعایت می شود

رویای داشتن اندامی خوب درعین حال که سلامت تان حفظ می شود، دست نیافتنی نیست؛ در واقع وب سایت من و رژیم این رویا را برای تان دست یافتنی می کند. فراموش نکنید که برای داشتن تناسب اندام نیازی نیست دست به حذف برخی مواد غذایی مانند برنج و نان بزنید. با ایجاد تعادل و تغییر در عادات غذایی می توانید خود را تغییر داده و وزن تان را کاهش دهید. منظور از این تغییر هم کمتر و متعادل خوردن، حتی زمانی که غذایی سالم می خورید و به دنبال آن فعال تر شدن است.

حذف برنج از برنامه غذایی

همان طور که گفتیم، منظور از این تغییر، کمتر و متعادل خوردن، حتی زمانی که غذایی سالم می خورید است. رژیم های غذایی شدید که با شعار کاهش وزن سریع، در فضای مجازی دست به دست می شوند، نمی توانند برای مدت طولانی کار کنند چرا که این نوع تغییر در شیوه زندگی، حفظ نمی شود و ثابت نیست و هنگامی که شما رژیم را متوقف می کنید به احتمال زیاد دوباره به عادات قدیمی و وزن اولیه بازمی گردید و حتی کمی هم چاق تر می شوید. در عوض، انتخاب رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی، تغییراتی هستند که شما می توانید آن ها را یک بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهید.کارشناسان من و رژیم به هیچ وجه شما را به نخوردن مواد نشاسته ای مخصوصا برنج آن هم برای مدت طولانی یا حتی تا آخر عمرتان دعوت نمی کنند! تمام رژیم هایی که توسط این وب سایت معتبر به شما ارائه می شود شما را به تعادل و عادات غذایی مناسب دعوت می کند و در عین حال به آرامی به کاهش وزن تان کمک می کند.

من و رژیم یک وب سایت ارائه آنلاین رژیم های غذایی است که با دریافت اطلاعات دقیق شما، برنامه غذایی مناسب با خودتان را در اخیتارتان می گذارد، چیزی که متاسفانه در رژیم های لاغری که دست به دست می شوند دیده نمی شود. این وب سایت معتبر به شما کمک می کند که علاوه بر کاهش وزن، آن را ثابت نگه دارید و دائما وزن تان دچار نوسان نشود و به دنبال آن همیشه در سلامت جسمی و روحی باشید. شما هم امتحان کنید و بدون هیچ گونه نگرانی با متخصصین تغذیه ما در ارتباط باشید و با اصولی ترین روش ممکن رژیم بگیرید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل