رژیم غذایی دختران نوجوان چگونه باید باشد؟

رژیم غذایی دختران نوجوان چگونه باید باشد؟

رژیم غذایی دختران نوجوان چگونه باید باشد؟ | همان طور که می دانید نوجوانی یکی از مهم ترین بخش ها و مراحل حیاتی زندگی هر فرد است که پدر ها و مادر ها باید توجه ویژگی به آن داشته باشند زیرا در این وهله، تغییرات هورمونی متعددی در بدن اتفاق افتاده و ممکن است برخی از دختران از این تحولات متحیر شوند. شاید باورش سخت باشد اما این همان مرحله ای است که رشد نامیده می شود. در این سن، دختران بیشتر از همیشه نگران وضعیت ظاهری از جمله زیبایی صورت و تناسب اندام هستند زیرا برای شان مهم است که کسی درباره آن ها نظرتان مثبت یا منفی داشته باشد در واقع روحیات و احساسات آن ها به راحتی تحت تاثیر هر سخنی قرار می گیرد، همان طور که گفته شد، تمام این موارد بر اساس تغییرات هورمون هاست. یکی از مشکلاتی که دختران نوجوان معمولا با آن دست و پنجه نرم می کنند، عدم تناسب اندام و افزایش وزن به دلیل مصرف غذاهای پر کالری است. اما تنها کافی می باشد تا از یک رژیم غذایی کاهش وزن و تناسب اندام صحیح و حرفه ای استفاده کنند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی از اندامی زیبا برخوردار شوند.

تناسب اندام، آرزوی دختران نوجوان

بدون شک دوران نوجوانی خود یا خواهر تان را بیاد می آورید که معمولا با انجام فعالیتی محدود، به غذاهای پر کالری و خوشمزه روی می بردید و اکثر مواقع هم در انجام ورزش یا فعالیت های حرکتی تنبلی می کردید. زیرا در آن سن و سال دختران یا حتی پسران ترجیح می دهند تا زمان بیشتری را با دوستان گذرانده و به مغازه های فست فودی بروند و خود را مشغول خوردن مواد غذایی نامناسب با کالری بالا بکنند. لازم به ذکر است که متأسفانه، عدم وجود فعالیت بدنی و مصرف خوراکی های مضر، نوجوانان را به گرداب چاقی کشانده و اعتماد به نفس شان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از این جهت این قضایا آن ها را مجبور ساخته تا خود را در معرض اختلالات مربوط به رژیم‌های سخت قرار داده و بدن خود را از منابع تغذیه ای مناسب، محروم سازند.

رژیم غذایی دختران نوجوان

همه دوست دارند در سال های نوجوانی خوش اندام باشند و سایز کمرشان بیش از حد زیاد نشود. لباس های مد روز بپوشند و با چربی های اضافی خداحافظی کنند. درست است که برخی اعتقاد دارند افزایش وزن، به ژنتیک ربط دارد، اما با داشتن رژیم غذایی کاهش وزن مناسب و ایده آل می توان در کنار بهره مندی از اندامی عالی، اعتماد به نفس را بالا برد. از این رو برخورداری از یک سبک زندگی سالم، آب کردن شکم و پهلو و رژیم در نوجوانان بسیار توصیه می شود و بایستی به نکات مربوط به آن توجه شود.

نیازهای مربوط به تغذیه در نوجوانان

اگر تا به اینجای مقاله با ما همراه بوده باشید، خواهید دانست که دوران نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود که در آن یک جهش رشدی، تغییرات سریع هورمونی و تکاملی رخ می دهد، در نتیجه آن ها از نظر کمبود های تغذیه ای و عاطفی تحت تاثیر قرار گرفته و در صورت عدم توجه خانواده، و آسیب پذیر خواهند شد. لازم به ذکر است که این عوامل میتواند در روند سریع رشد و تکامل تاثیر بسیاری بگذارد زیرا در این دوره میزان نیاز به انرژی و مواد مغذی را افزایش پیدا می کند، در نتیجه اگر دختر نوجوان از نیاز های غذایی خود با خبر نباشد، دچار چاقی خواهد شد. در نتیجه تغییرات شیوه زندگی و عادت های غذایی که میزان کالری دریافتی تعیین کننده آن است، در وضعیت جسمی و روحی نوجوان تاثیر می گذارد.

لازم به ذکر است که رشد استخوان ها و ماهیچه ها در پسران بیشتر از دختران می باشد پس اگر فرزند نوجوان دختر دارید، باید بدانید که نیاز های تغذیه ای او با یک پسر بسیار متفاوت است. برای مثال دختران در این سن به آهن بیشتر نیازمند هستند و باید رژیم غذایی لاغری آن ها ترکیبات بی شماری از آهن را داشته باشد. زیرا تغییرات فیزیولوژیکی و عادت ماهانه در نوجوانی یک دختر آغاز خواهد شد.

برنامه غذایی فوق العاده برای دختر نوجوان

بیشتر دخترها نسبت به پسر ها برای وزن و ظاهرشان حساسیت زیادی به خرج داده و توجه به آن را یکی از اولویت های بزرگ زندگی شان می دانند. آن ها بایستی در صورت مصرف بیش از حد قصد دارند کالری کمتری دریافت کرده و به آب کردن شکم و پهلو برسند. تنها نکته ای که لازم بوده تا دختران نوجوان بدانند این است که آن ‌ها می‌توانند با دریافت مقادیر صحیحی از غذا هم به تناسب اندام برسند. از این رو توصیه می شود تا با همراه شدن با سایت من و رژیم، نگاهی به برنامه غذایی و پیشنهادی های مناسب برای دختران نوجوان سری بزنید و به لاغری شکم و پهلو برسید. از این جهت، یک رژیم غذایی مناسب برای دختر نوجوان باید از موارد زیر در نظر گرفته شود:

      • میزان کالری مورد نیاز دخترها در سن رشد بین 1800 تا 2200 است، حتی اگر دختر ها ورزش می کنند، به مراتب به کالر ی بیشتری نیز نیاز دارند.
      • لازم به ذکر است که از جمله مواد کربوهیدرات‌ ها، چربی ‌ها و پروتئین ‌ها برای سلامت و رشد بدن دختران بسیار نیاز می باشد.
      • یک رژیم غذایی متعادل بایستی دارای مقادر مناسبی از ویتامین ‌ها و مینرال ها برای رشد نوجوانان باشد تا هم به سلامت در آینده کمک کند و علاوه بر بالا بردن اعتماد به نفس، به آن ها کمک کرده تا به زیبایی اندام برسند.

  • رژیم غذایی دختران نوجوان

ترفندهایی برای تناسب اندام در دختران نوجوان

بهتر است بدانید که بهره مندی از یک رژیم غذایی سالم برای دختران نوجوان مرحله ای بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد، چرا که متقاعد کردن این گروه از افراد برای خوردن غذاهای سالم کار چندان آسانی نمی باشد. بدین صورت و به منظور سرعت یافتن و نتیجه گیری درست، توصیه می شود از ترفند های زیر استفاده گردد تا دختران نوجوان را از اهمیت این عوامل آگاه ساخت.

داشتن برنامه ریزی در وعده های غذایی

یکی از راه های تکنیکی که به منظور لاغری شکم و پهلو مورد استفاده قرار می گیرد، پیروی از یک برنامه غذایی مناسب است. شاید فکر کنید انجام این کار در تئوری بسیار ساده است، و از روی یک جدول کالری غذا خوردن آسوده باشد، اما بهتر است بدانید که استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای دختران نوجوان که از مقادیر کافی پروتئین، کربوهیدرات و چربی تشکیل شده است، به شدت توصیه می شود. برای مثال اگر به تغذیه دختر نوجوان تان توجه نکنید، باید در آینده منتظر عواقب آن باشید. لازم به ذکر است که پدر و مادر باید اطمینان از مصرف ناهار، شام و مخصوصاً صبحانه را در اولویت دهند، زیرا وعده صبحانه مسئول تنظیم متابولیسم بدن در طول روز می باشد و کاهش یا افزایش میزان عملکرد را در نظر می گیرد. جالب است بدانید که یک دختر نوجوان بایستی از میوه‌های تازه و پروتئین در صبحانه استفاده نماید تا به اندازه کافی انرژی لازم را دریافت کند. همچنین توصیه می شود که از آبمیوه ‌ها، اسموتی ها و میلک شیک ‌ها به جای کافئین استفاده گردد.

تاثیر میان وعده در رژیم دختر نوجوان

اگر شما دارای دختری هستید که بین وعده‌های اصلی اش به شدت احساس گرسنگی می کند و به اصطلاح همیشه ضعف دارد، بهتر است در سبد غذایی او از میوه ها، مغز ها، دانه ‌های کامل، تخم‌ مرغ پخته‌ شده و سایر منابع مناسب، استفاده گردد. زیرا در آن ها منابع معدنی مفیدی یافت می شود. بهتر است بدانید که مناسب ترین زمان برای مصرف میان وعده‌ها بین صبحانه و ناهار می باشد. زمان دیگر به منظور بهره مندی از وعده میان قبل از شام می باشد، در واقع پیشنهاد می شود تا در ساعات اولیه شب نسبت به مصرف مواد غذایی اقدام کنند، زیرا هیچ کدام از متخصصان رژیم و تغذیه بر خوردن خوراکی ها یا حتی شام در ساعات آخر شب و نزدیک به خواب، توصیه ای ندارند.

نقش آب در رژیم غذایی برای دختران نوجوان

به منظور آب‌رسانی بهتر در بدن، پیشنهاد می شود تا مقادیر قابل توجهی از آب نوشیده شود. زیرا ممکن است فرد با عدم مصرف آب زود تر گرسنه شود. در نتیجه نوشیدن مقادیر زیادی از آب می‌تواند گرسنگی کاذب را از بین ببرد و با افزایش میزان متابولیسم در بدن، آب کردن شکم را تسریع بخشد.

رژیم غذایی دختران نوجوان

اهمیت کلسیم مورد نیاز در دختر نوجوان

جالب است بدانید که در دوره نوجوانی دختران، استخوان ها به سرعت رشد کرده و شاهد افزایش چگالی در آنها هستید، از این رو نیاز است تا میزان بیشتری از کلسیم در رژیم غذایی نوجوانی قرار داده شود. نکته ای که مطمعنا هیچ یک از پدران و مادران به آن توجه نکرده اند، این است که علاوه بر افزایش طولی و عرض استخوان ها، تراکم استخوانی نیز بالا خواهد رفت، این در حالی است که اگر به میزان کافی کلسیم از طریق رژیم غذایی به بدن نرسد می تواند در سنین پیری و میان سالی، موجبات پوکی استخوان را فراهم گرداند.

 اهمیت آهن و جلوگیری از کم خونی

وجود ماده غذایی آهن در بدن زنان و همچنین دختران نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در دوره های عادت ماهیانه آن ها خونی را از دست می دهند که در طول ماه بایستی با مصرف مواد غذایی دارای آهن تامین شود. لازم به ذکر است که دختران نوجوان در این سن به علت رشد سریع ماهیچه ها و همچنین افزایش حجم خون به آهن به شدت نیاز دارند، در غیر این صورت به صورت مداوم احساس بی حالی و کمبود خواب دارند. از جهت توصیه شده است تا خانواده ها منابع تشکیل دهنده این ماده را در سبد غذایی خانوار قرار دهند. همچنین کمبود آهن در این دوره می تواند موجب کم شدن قدرت ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری هایی چون اختلالات خلق و خو و کاهش حافظه و یادگیری گردد.

یکی از ابزار هایی که استفاده از برنامه های غذایی آن توصیه شده، وب سایت های بر اساس سلامتی نظیر من و رژیم است که با ارائه بهترین و استاندارد ترین برنامه غذایی، سلامتی را برای تک تک دختران این سرزمین به ارمغان می آورد.

ترفندهایی برای تناسب اندام در دختران نوجوان

غذاهای کم ارزش را کنار بگذارید

شاید گفتن این حرف کمی ناراحت کننده باشد، زیرا معمولا همه عاشق مواد غذایی نظیر چیپس، پفک و فست فود هستند. درست است که این خوراکی ها خوشمزه به نظر می رسند اما دختران نوجوان بایستی در کنار لذت بردن از غذا به زیبایی پوست، مو و تناسب اندام توجه کنند. یکی از دلایلی که غذاهای کم ارزش مضرند، این است که این غذاها چربی های بد را در بدن فرد بالا برده و در سال های بعد، وی با سختی و عذاب قادر خواهد بود تا آن ها را از بین ببرد. از این رو اگر دختری نوجوان هستید، تصمیم بگیرید که تا آن جایی که امکان پذیر است مصرف این گونه مواد غذایی را کاهش دهید تا بتوانید به عنوان یک دختر زیبا با اندامی که همه آرزوی داشتنش را دارند، در جامعه زندگی کنید.

برای مثال اگر کنار گذاشتن این خوراکی ها برای تان امکان پذیر نیست، توصیه می شود تا یک گزینه ای با کالری و چربی کمتر را در نظر بگیرید و با طعم دادن غذاها و مواد سالم تر، آن ها را جایگزین همدیگر نمایید. سعی کنید بیشتر خوراکی ها را در منزل و با توجه به میزان روغن و نمک مورد نیا، تهیه کنید یا اگر به مصرف نوشابه اعتیاد دارید، بهتر است آن را با یک نوشیدنی سرد همراه با آب طعم دار یا معمولی جایگزین نمایید.

شاید هم از آن گروه افرادی هستید که عاشق خوراکی های شیرین هستند اما سریعا وزنشان افزایش می یابد، بنابراین قرار دادن مقدار بیشتری میوه در سبد غذایی روزانه می تواند انتخاب مناسبی باشد زیرا با انجام این کار معده خود را پر کرده و با دادن احساس خنکی به بدن، از خوردن بستنی که حاوی کالری بالایی است، جلوگیری می کنید. یا اینکه کاسه ماست را در یخچال گذاشته و سپس میوه ها خرد کرده و با تزیین در آن قرار دهید. حال وقت آن رسیده که از سالاد ماست و میوه خود لذت ببرید.

مصرف صبحانه را در اولویت قرار دهید

همان طور که می دانید یک انسان سالم برای داشتن بدنی عالی باید سه وعده غذایی مصرف کند، اما در این میان صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی در طول روز به نظر می رسد، اگر فردی صبحانه نمی خورد و چاق است، باید دلیل اصلی آن را نخوردن صبحانه بداند. همچنین متخصصان رژیم و تغذیه بر این باورند که صبحانه باید در حدود یک ساعت پس از بیدار شدن خورده شود. و بایستی مواد غذایی با ارزشی نظیر پروتئین، فیبر، کربوهیدرات های سالم را در آن قرار داد تا از این طریق بدن از حالت سکون درآمده، همچنین متابولیسم فعالیت خود را آغاز کرده و به کاهش وزن سریع کمک نماید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل