راهنمای برنامه غذایی برای آخر هفته ها

راهنمای برنامه غذایی برای آخر هفته ها

راهنمای برنامه غذایی برای آخر هفته ها | آخر هفته فرصت خوبی برای دور هم جمع شدن و درست کردن غذاهایی است که در طول هفته فرصت درست کردن آنها را نداریم. چه برای یک مهمانی بخواهیم یک برنامه غذایی داشته ایم چه برای یک نفر، خوردن یک غذای خوشمزه آخر هفته حال ما را بهتر می کند. اما از بین این همه دستور پخت غذا و مواد غذایی مختلف کدام را انتخاب کنیم؟ باید به فکر یک برنامه غذایی سالم باشیم یا هر چیزی که هوس کردیم را بخوریم؟

واقعیت این است که جواب به سوال کاملا به شرایط هر شخص بستگی دارد و نمی شود برای همه یک دستورالعمل توصیه کرد. برای مثال اگر فردی بیماری زمینه ای مثل دیابت داشته باشد، فرقی نمی کند که آخر هفته باشد یا وسط هفته در هر صورت باید به رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت پایبند باشد. یا اگر در طول هفته غذاهای چرب زیادی خورده ایم بهتر است که دست کم در آخر هفته به فکر یک غذای سالم تر باشیم. در صورتی که یک برنامه غذایی مخصوص به خود را از من و رژیم گرفته ایم ، خب شاید بهتر باشد که از همان رژیم برای انتخاب برنامه غذایی آخر هفته خود استفاده کنیم.

برنامه غذایی برای آخر هفته

برنامه غذایی هر هفته را مشخص کنیم

اگر برای برنامه ریزی در مورد یک برنامه غذایی هفتگی، تازه کار باشیم و تا به حال تجربه ای در این زمینه نداریم، بهتر است از برنامه ریزی برای صبحانه شروع کنیم. وعده صبحانه معمولا مثل وعده ناهار و شام به زمان زیادی برای آماده سازی نیاز ندارد، به همین دلیل راحت می شود برای آن برنامه ریزی کرد. بعد از اینکه در برنامه ریزی هفتگی برای صبحانه تسلط پیدا کردیم، حالا نوبت به بقیه وعده ها و در نهایت برنامه ریزی برای آخر هفته ها می رسد. 10 دقیقه زمان برای تهیه یک برنامه هفتگی کافی است و آنقدرها هم زمان زیادی نمی گیرد. به خصوص اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم این کار خیلی راحت تر می شود. برای داشتن یک برنامه غذایی برای آخر هفته ها توجه به این نکات هم مفید است:

      • به تقویم نگاهی بکنیم تا ببینیم در طول هفته چه برنامه ای داریم. مثلا یک شنبه شب قرار است که به تولد یکی از دوستان مان بریم و به احتمال زیاد قرار است که خوراکی ها و غذاهای پر کالری مثل کیک و نوشابه بخوریم. سه شنبه قرار است که یک دورهمی با خانواده داشته باشیم و در این دورهمی هم حتما زیاد غذا می خوریم. خب اینها چه ارتباطی با برنامه غذایی آخر هفته دارد؟ اگر به داشتن جسمی سالم علاقمند باشیم، مسلما باید به چیزی که می خوریم توجه کنیم و فقط برای سیر شدن هر غذایی را نخوریم و یا چون در یک مهمانی هستیم و همه نوع غذایی دور و برمان پیدا می شود، ما همه از همه آنها نوش جان کنیم. نگاهی به برنامه ای که در طول هفته داریم باعث می شود تا متوجه شویم در یک هفته در خوردن چه چیزهایی زیاده روی کرده ایم و یا چه چیزهایی را اصلا سراغش هم نرفته ایم. بنابراین ، تصمیم گیری در مورد اینکه آخر هفته چه چیزی بخوریم راحت تر می شود.
      • خیلی ساده سراغ غذاهایی بریم که دوست داریم و در طول هفته نخوریده ایم. البته بهتر است که سلامتی را در اولویت قرار دهیم و غذاهای سالم را انتخاب کنیم. بسته به هر فصل و گرم یا خنک بودن هوا ، غذاهای مختلفی را می شود امتحان کرد. مثلا در هوای سرد یک سوپ سبزیجات تند و پر ادویه واقعا انتخاب مناسبی است. اگر هوا گرم است و می شود بیرون از آشپزخانه هم آشپزی کرد، انواع غذاهای کبابی را می شود تهیه کرد. در صورتی که در طول هفته غذاهای کم کالری خورده باشید، شاید یک غذای پرچرب با انتخاب کیک به عنوان دسر هم بد نباشد.
      • دستور پخت های جدید را امتحان کنیم. حتما در طول هفته پیش می آید که دستور پخت غذاهای جدید را از کسی گرفته باشیم و یا آن را در صفحات اجتماعی و یا سایت های مختلف دیده باشیم، چه زمانی بهتر از آخر هفته که آن را امتحان کنیم. امتحان کردن غذاهای جدید باعث می شود تا مزه های جدید را کشف کنیم و اگر از غذاهای تکراری خسته شده باشیم و دیگر هیچ ایده تازه ای به ذهنمان نمی رسد تا برای آخر هفته امتحان کنیم، واقعا به کمک ما می آید.

برنامه غذایی برای آخر هفته

قبل از آخر هفته خرید کنیم

یک قانون نانوشته وجود دارد که می گوید، اگر می خواهید درست خرید کنید حتما از قبل یک لیست خرید تهیه کنید. بزرگترین مزیت تهیه یک لیست خرید این است که پول و زمان خودمان را بی خود هدر نمی دهیم. همه ما این تجربه را داشته ایم که وقتی نمی دانیم دقیقا چه چیزی می خواهیم، معمولا به سراغ خرید مواد خوراکی می رویم که بعد از خرید نمی دانیم با آنها چه کار کنیم. بنابراین بهتر است به یخچال و کابینت خود نگاهی بیندازیم و بر اساس مواد غذایی که نیاز داریم خرید کنیم. برای اینکه خرید مناسبی برای برنامه غذایی آخر هفته داشته باشیم بد نیست به این نکات هم توجه کنیم:

      1. کمی بیشتر خرید کنید. آخر هفته ها فرصت خوبی برای تهیه غذاهای سالم تر است، چرا که معمولا وقت بیشتری برای آشپزی کردن داریم. بعضی از این غذاها را می شود فریز کرد و در طول هفته از آنها استفاده کنیم. به این ترتیب در طول هفته هم چند وعده غذای سالم خواهیم داشت.
      2. مواد غذایی بخریم که برای پختن غذاهای سریع مناسب باشند. گاهی پیش می آید که تمایلی به درست کردن غذا و وقت گذاشت برای آشپزی در آخر هفته نداریم و ترجیح می دهیم که یک غذای سریع اما در عین حال سالم برای آخر هفته داشته باشیم، به خصوص اگر برای سلامتی بیشتر یا کاهش وزن یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کرده باشیم. سبزیجات معمولا گزینه بسیار مناسبی برای یک غذای سریع در آخر هفته هستند. به سادگی می شود همه انواع سبزیجات را بخار پز کرد و با کمی سس و چاشنی های سالم به آنها مزه فوق العاده ای داد. زمان زیادی هم نمی خواهد، چه چیزی از این بهتر!

نمونه غذاهای مناسب برای آخر هفته ها

هر شخص با توجه به سلیقه، سبک زندگی، چاقی یا لاغری، و شاید از همه مهمتر دسترسی به مواد غذایی، توانایی تهیه غذاها و خوراکی های مختلفی را داشته باشد. اما شاید بد نباشد که نمونه ای از یک برنامه غذایی داشته باشیم تا با الهام گرفتن از آن بر اساس سلیقه خود برنامه خوبی برای وعده های غذایی خود داشته باشیم.

گوشت گوساله گریل شده همراه با سبزیجات

این غذا یکی از غذاهای معروف در لندن است و درست کردن آن هم کار راحتی است. یک تکه گوشت گوساله با توجه به تعداد افرادی که قرار است برای آنها غذا تهیه شود، با سیر، نمک و فلفل و یا هر چاشنی مورد علاقه مزه دار می کنند و بعد بر روی گریل پخته می شود. در کنار آن انواع سبزیجات به خصوص بروکلی و سیب زمینی پخته شده یا گریل شده هم سرو می شود. این غذا برای افرادی که نمی خواهند زمان زیادی را صرف آشپزی کنند، اما یک غذاهای خوشمزه و در عین حال ساده داشته باشند، گزینه بسیار مناسب است.

انواع سوپ ها

بعضی از افراد سوپ را به عنوان یک وعده غذایی قبول ندارند، در حالی که یکی از سالم ترین و مناسب ترین غذاها به خصوص برای روزهای گرم، سوپ است. خوشبختانه انواع دستورهای غذایی برای تهیه سوپ های مختلف وجود دارد و هر فرد با توجه به سلیقه و مواد غذایی که در اختیار دارد می تواند سوپ مورد علاقه خود ار تهیه کند. حتی برای اینکه کمی حس نوستالژی به سوپ خود اضافه کنیم، می توانیم از رشته سوپی که به شکل حروف الفباست استفاده کنیم. حروف الفبا حس دوران کودکی را به ما می دهد و باعث می شود از خوردن این غذاهای مفید و خوشمزه لذت بیشتری ببریم.

برنامه غذایی برای آخر هفته

مرغ سرخ شده با سبزیجات

مرغ سرخ شده با سیب زمینی ، سبزیجات بخار پز یا گریل شده ، یک شام عالی برای آخر هفته است. فقط کافی است که مرغ را نیم ساعت در موادی که دوست داریم بخوابانیم تا خوب مزه دار شود و بعد آن را در سینی فر قرار داده و کنارش هر نوع سبزیجاتی که دوست داریم قرار دهیم. سبزیجات به تدریج که پخته می شوند مزه خود را به مرغ داده و باعث بهتر شدن طعم آن می شوند. این غذا را با ادویه های مختلف می توان مزه دار کرد، از لیمو ترش گرفته تا رب انار یا آب پرتغال و فلفل و هر طعم که دوست داشته باشیم را می شود به این غذا اضافه کرد.

یک غذای ساده و سریع برای آخر هفته که پختن آن زمان زیادی از ما نمی گیرد و در فاصله ای که در حال پخته شدن است می توانید به بقیه کارهای خود برسیم. این غذا حتی برای یک مهمانی آخر هفته هم گزینه بسیار مناسبی است، این غذا علاوه بر طعم و مزه ظاهر بسیار خوبی هم دارد و به همین دلیل بسیار اشتها آور است.

بادمجان و پارمسان

این غذا برای روزهای بدون گوشت یک غذای خوشمزه است. پارمسان و بادمجان نه تنها یک ترکیب خوشمزه بلکه مفید هم هست. به جای استفاده از ورقه های لازانیا، به راحتی می شود از ورقه های بادمجان استفاده کرد. این کار مقدار کربوهیدرات غیر ضروری را کاهش می دهد و به خصوص برای افراید که می خواهند وزن خود را کاهش دهند، غذای بسیار لذیذ و مفیدی است. اگر بخواهیم این غذا یک غذای کاملا سالم باشد، بهتر است که آن را با نان جو نوش جان کنیم.

بادمجان و پارمسان دو ماده غذایی پر طرفدار و خوش مزه هستند که در ترکیب با سس گوجه خانگی طعم دلپذیر تری هم پیدا می کنند. برای تهیه این غذا بهتر است که ریحان تازه را هم فراموش نکنیم تا طعم تازگی به یک غذای پخته شده اضافه کنیم. آخرین نکته مهم در تهیه این غذا این است که پنیر را به اندازه کافی بین برش های بادمجان قرار دهیم.

ما انسان ها برای حیات به خوردن غذا نیاز داریم و غذا خوردن و تهیه غذا بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما انسان هاست. اما همین غذا که برای ادامه حیات به آن نیاز داریم، در صورتی که نامناسب باشد و یا بیش از اندازه غذا بخوریم، ایجاد دردسر می کند. به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب اهمیت زیادی در حفظ سلامتی ما ایفا می کند. سایت من و رژیم با توجه به همین موضوع و برای حفظ سلامتی افراد متناسب با شرایط جسمی هر فرد، رژیم غذایی مخصوص ارائه می کند. فقط کافی است در من و رژیم ثبت نام کنید و سریع و آسان برنامه غذایی مناسب خود را دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل