تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد خوراکی

تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد خوراکی

تقویت سیستم ایمنی بدن با مواد خوراکی | احتمالا بارها برای تان پیش آمده که با خود گفتید: «چرا من انقدر مریض می شوم و همیشه بی حال هستم.» فکر می کنید چرا؟ آیا فکر می کنید که بدن تان مستعد بیمار شدن است؟ اگر این طور فکر می ‌کنید، به احتمال زیاد سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است. شاید گاهی اوقات دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن ژنتیکی باشد اما برخی اوقات هم ضعف این سیستم خیلی حاد نیست و می توان با مصرف برخی مواد غذایی مفید که دارای ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، و سایر مواد مغذی می باشند، سیستم ایمنی را تقویت کرد.

ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن تان را جدی بگیرید. زمانی که این سیستم تضعیف می شود، فرد به دلیل حمله باکتری‌ ها و ویروس‌ ها در معرض بیماری قرار می گیرد. تفاوتی ندارد که استرس، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده باشد یا تغذیه‌ ی بد و بیماری مزمن، به هر روی تغذیه‌ ی مناسب می‌ تواند به فرد کمک کند. اگر دچار چنین مشکلی هستید، یک رژیم غذایی مناسب و سالم را دریافت کرده و براساس آن موادی را مصرف کنید که به میزان کافی ویتامین و، پروتئین و … را به بدن تان برساند.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که برای تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک تغذیه نباید دست به دامن ر رژیم غذایی که به دست تان می رسد شوید، برای این کار می بایست یک برنامه غذایی سالم و مناسب با وضعیت و شرایط خودتان دریافت کنید، نه هر برنامه ای را. کارشناسان من و رژیم به شما پیشنهاد می کنند که برای دریافت چنین رژیمی به وب سایت معتبر ارائه رژیم غذایی آنلاین من و رژیم مراجعه کرده و اطلاعات شخصی و پزشکی تان را دقیق وارد کنید تا یک رژیم غذایی اصولی دریافت کنید. البته ما در ادامه شما را با برخی از مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی آشنا می کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

  • سیر

یکی از شناخته شده ترین مواد غذایی که می تواند با ویروس ها و باکتری ها بجنگد و به شما و تقویت سیستم ایمنی بدن تان کمک کند، سیر است. آن چه که سیر این گیاه از خانواده پیاز را از سایر آلیوم‌ ها جدا می ‌کند آلیسین است که نمی ‌توان آن را در مقادیر لازم در سایر گیاهان خانواده‌ ی پیاز یافت. ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر، بوی سیر را دوست نداشته باشید.، اما کارشناسان من و رژیم به شما پیشنهاد می کنند که حداقل مقداری از آن را در سالاد، در سس یا در غذاهای پخته ‌شده بریزید و از مزایای آن سود ببرید.

  • زنجبیل

این ماده بسیار مهم دارای خواص ضد عفونی کننده و د التهابی است و به حفظ سلامت افراد و تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌ کند. خوشبختانه این ماده غذایی در انواع غذاها، دسرها، و دمنوش ‌ها استفاده می ‌شود. همان طور که گفتیم زنجبیل نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی شما دارد اما با این حال، پژوهش ‌های بیشتری لازم است تا تایید کند که زنجبیل می‌ تواند به طور موثر از بیماری جلوگیری کند یا خیر!!!

  • قارچ

قارچ هم یکی از مواد غذایی مغذی است که به تقویت این سیستم کمک می کند. اما توصیه می شود که از قارچ های شیتاکه، Maitake و ری‌ شی بیشتر استفاده کنید چرا که این نوع از قارچ ها در مقایسه با سایر انواع آن حاوی بیشترین مقدار تقویت ‌کننده ‌های سیستم ایمنی بدن هستند. این قارچ ‌ها به این دلیل مفیدند که به بدن در تولید بیشتر گلبول‌ های سفید خون و فعال و تهاجمی ‌تر کردن گلبول ها آن هم به شکل خوب، کمک می ‌کنند.

  • سوپ مرغ

سوپ مرغ را شاید بتوان یکی از مهم ترین غذاهایی دانست که نقش بسیار موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. می پرسید چطور؟ به دلیل وجود سیستئین. سیستئین آمینو اسیدی است که وقتی مرغ در ال پختن است از آن ساطع می ‌شود و شباهت شیمیایی با استیل سیستئین که دارویی برای دوای بیماری برونشیت می باشد، دارد. سیستئین به این شکل عمل می کند که مانع از تجمع سلول‌ های سفید التهابی در نای شده و آب گوشت مخاط‌ ها را نازک نگاه می ‌دارد. البته شاید بهتر باشد برای بالا بردن قدرت ایمن ‌سازی آن، به آن سیر و قارچ نیز اضافه شود.

  • سیب ‌زمینی شیرین

شاید زمانی که درباره ی سیستم ایمنی بدن صحبت می شود، ذهن تان فقط به سمت خون برود اما روی سخن ما با تمام اعضای بدن است، خصوصا پوست. پوست به عنوان بزرگ ترین اندام بدن مانع میان شما و ویروس ها و باکتری هاست. برای سالم نگاه داشتن این عضو مهم از بدن به ویتامین A نیاز داریم که منبع آن سیب‌ زمینی شیرین است. سیب‌ زمینی شیرین حاوی مقادیر قابل ‌توجهی کاروتن بتا است که به ویتامین A تبدیل می ‌شود و از آن برای تولید بافت‌ های پیوندی استفاده می ‌شود. البته شما برای تامین ویتامین A می توانید از گزینه‌ های دیگری مانند هویج، گرمک، کدو و… نیز استفاده کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

  • گوشت گاو

روی موجود در گوشت گاو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. کمبود روی در بدن یکی از بزرگترین نقایص تغذیه ‌ای بدن است. این روزها افراد زیادی به جای گوشت خواری به گیاه خواری روی آورده و مصرف گوشت قرمز را کاملا قطع کرده اند اما شاید برای تان جالب باشد که بدانید دلیل اصلی بیمار شدن بعضی از افراد همین است. این ماده‌ ی معدنی که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌ شود را می ‌توان در صدف چروک ، شیر یا ماست و گوشت ماکیان نیز پیدا کرد.

  • ماهی

ماهی را نمی توان به طور قطعی از مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دانست اما به طور کلی ماهی، صدف خوراکی، میگو، و حلزون صدفی همگی در این مورد تاثیرگذارند و می‌ توانند به گلبول ‌های سفید خون در تولید سیتوکین یعنی همان پروتئین ‌هایی که موجب از بین رفتن ویروس ‌های آنفولانزا در بدن می‌ شوند، کمک کنند. همچنین فراموش نکنید که این گروه منبع فوق ‌العاده‌ای از اسیدهای امگا 3 نیز هستند.

  • گل کلم

گل کلم، جوانه گندم و کلم بروکلی از جمله مواد غذایی هستند که حاوی مقادیر بسیار زیادی از آنتی ‌اکسیدان خصوصا گلوتاتیون ‌اند که ویروس ‌ها را دفع می ‌کنند. گل کلم باکتری‌ ها را از سیستم ایمنی بدن ‌تان دور نگاه می ‌دارد و به سلول ‌های تان و نواحی معدی روده‌ های تان کمک می ‌کند عملکرد خوبی داشته باشند. در حقیقت این ماده نه تنها سلامت کلی ‌تان را بهتر می‌ کند، بلکه منبع خوبی از کولین است.

  • گریپ‌ فروت

همیشه مرکبات جزو موادی بوده که مزایای بسیاری داشته و در درمان بسیاری از بیماری ها از آن ها استفاده می شود. البته نیازی به توضیح نیست که چرا از مرکبات بسیار استفاده می شود زیرا ویتامین C موجود در گریپ‌ فروت، لیمو، نارنج و… برای سلامتی مفید است. اما لازم به ذکر است که گریپ ‌فروت قرمز مقدار زیادی بیوفلاونوئید دارد که سبب بروز واکنش ‌های مثبت در سیستم ایمنی بدن و تقویت آن می ‌شوند.

  • عسل

عسل هم از دیگر مواد غذایی مفید است که بهتر است برای حفظ سلامتی بدن تان و تقویت سیستم ایمنی، در طول روز از آن استفاده کنید. یکی از انواع مهم آن عسل گندم سیاه است که خواص بسیاری دارد، نه تنها با پوشاندن سطح گلو گلودرد را درمان می ‌کند، بلکه دارای آنتی ‌اکسیدان و ویژگی‌ های ضد میکروبی نیز می باشد.

  • زردچوبه

یکی از ادویه های معرف که در بسیاری از غذهای ایرانی هم از آن استفاده می شود و حرف اول را می زند، زردچوبه است. زردچوبه از جمله ادویه های مهمی است که مصرف آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. شاید همه تنها به جهت مزه دار کردن و یا رنگ زردچوبه از آن در غذاها استفاده می‌کنند اما از خواص آن بی خبرند. زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و این خاصیت آن قدر در این ماده خوراکی زیاد است که حتی در انواع ماسک صورت نیز برای کاهش التهابات از زردچوبه استفاده می‌ شود. زردچوبه همچنین به جهت کورکمین که ماده اصلی زردچوبه است می تواند بسیاری از دردهای مفصلی و عضلانی را تسکین دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

  • کلم بروکلی

شاید از کلم بروکلی برای زیبایی کنار سالاد یا گاهی طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نکته جالب این است که مصرف این ماده غذایی برای بدن و تقویت سلول ‌ها بسیار مفید است. کلم بروکلی سرشار از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و آهن است. و همه به یک اندازه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. برای بهره بردن از تمامی خواص کلم بروکلی سعی کنید آن را خام و یا به صورت بخارپز روزانه یک فنجان مصرف کنید.

  • ماست

تفاوت بین ماستی که به تقویت سیستم ایمنی بدن تان کمک می کند و ماستی که به هضم غذای تان کمک می‌کند در باکتری‌ های درگیر است. چیزی که در این جا نیاز است لاکتوباسیلوس روتری است، یک نوع باکتری خاص که گلبول‌ های سفید خون را تحریک می‌ کند. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، نگران نباشید، هر ماستی آن را دارد اما در مقادیر اندک.

  • تخمه آفتابگردان

همه شما تخمه آفتابگردان را به عنوان یک میان وعده دلچسب و افزودنی خوشمزه ‌ای در سالاد‌ها می شناسند. این ماده غذایی سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان هاست. ویتامین E با مبارزه با رادیکال‌ های آزادی که به دیواره سلول‌ ها آسیب می ‌رسانند، موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می ‌شود.

  • چای سبز

به دلیل این که چای سبز دارای مقدار کمی از کافئین است، به همین دلیل در میان مردم به عنوان جایگزینی برای چای یا قهوه استفاده می ‌شود. نوشیدن چای سبز موجب تقویت سیستم ایمنی می ‌شود. چای سبز همانند بلوبری دارای فلاونوئید‌ها است که احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می ‌دهد.

  • فلفل قرمز

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلیل قند موجود در میوه‌ ها از مصرف آن ‌ها اجتناب می ‌کنید، فلفل قرمز جایگزین مناسبی است چرا که حاوی مقدار زیادی از ویتامین C است. با توجه به مطالعات انجام شده سرخ کردن و کباب کردن برای حفظ مواد مغذی فلفل قرمز بهتر از بخار پز یا آب ‌پز شدن آن است.

  • کیوی

شاید هرجا که صحبت از تقویت سیتم ایمنی بدن و ویتامین C شود، پای مرکبات وسط باشد. اما این بدین معنی نیست که حجم زیادی از ویتامین C فقط و فقط در مرکبات است. کیوی را می توان یکی از میوه ها مظلوم و دیده نشده دانست که خواص آن برای همه هنوز مشخص و ملموس نیست. کیوی سرشار از ویتامین C است. کیوه علاوه بر این ویتامین مفید دارای پتاسیم و کلسیم نیز هست و توانایی زیادی در تقویت سلول ‌های بدن دارد.

  • هویج

در بسیاری از غذاها و سالادها از هویج استفاده می شود و این میزان استفاده بی ‌ربط به خواص آن نیست. براساس تحقیقات انجام شده هویج نه تنها برای امراضی مانند سرماخوردگی بسیار مفید بوده و بلکه خوردن هویج می‌تواند شما را در برابر بیماری خطرناکی مثل سرطان نیز مقاوم کند. البته به خاطر داشته باشید که برای بهره بردن از تمامی خواص سبزیجات، در مصرف آن ها از گرم کردن و یا پختن آن ها جلوگیری کنید و حداکثر آن ها را خام بخورید. جالب است بدانید که این مورد در اکثر رژیم های غذایی سایت من و رژیم رعایت می شود، پس اگر به دنبال برنامه غذایی هستید که حاوی مقدار زیادی سبزیجات خام باشد، از وب سایت من و رژیم، رژیم غذایی تان را دریافت کنید.

  • آووکادو

این روزها آووکادو یکی از محبوب‌ ترین و درعین حال پر خاصیت‌ ترین میوها به شمار می آید. آووکادو به دلیل داشتن اسید‌های چرب غیر اشباع، ویتامین C، ویتامین E، آهن و روی برای ارتقا و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. شما می ‌توانید از آووکادو در سالاد‌ها و یا سس‌ های خود استفاده کنید و از خواص آن بهره ببرید.

  • تخم مرغ

نه تنها پروتئین موجود در تخم مرغ بسیار مفید و مهم است بلکه وجود آهن و ویتامین A در آن، تخم مرغ را به یکی از مواد غذایی مفید تبدیل کرده. البته باید در مصرف آن بسیار دقت کنید، چرا که به دلیل خواص آن، خوردن بیشتر از ۳ عدد در روز اصلا توصیه نمی شود. همچنین برای خواص و تقویت سیستم ایمنی بدن بخصوص برای کودکان و گیاهخواران هفته‌ ای ۵ عدد تخم‌ مرغ بسیار لازم و ضروری است.

انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

  • ویتامین D

این نوع ویتامبن هورمونی است که با ورود آن به بدن سیستم ایمنی تقویت می شود. شما با مصرف ویتامین D خطر ابتلا به آنفولانزا و همچنین سرماخوردگی را کاهش می دهید. در طول روز با مصرف ویتامین D3 هزار واحدی می توانید نیاز روزانه به این ویتامین را به طور کامل تامین کنید. از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین D می توان به زرده تخم مرغ، ماهی سالامون و قارچ اشاره کردد. همچنین بهتر است که به طور طبیعی در طول روز در معرض آفتاب قرار بگیرید.

  • ویتامین C

با مصرف این ویتامین تمام جنبه های عملکرد سیستم ایمنی بدن پشتیبانی شود. بدون وجود مقدار کافی از ویتامین C، سیستم ایمنی بدن در پاسخ به پاتوژن های مهاجم کمی کندتر عمل می کند. این نوع ویتامین نه تنها زمانی که سرماخوردگی دارید از سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند بلکه براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده این طور می توان نتیجه گرفت که ویتامین C ممکن است به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت ها کمک کند و همین عاملی می شود تا علائم سرماخوردگی و مدت زمان این بیماری کاهش یابد.

  • زینک

این ماده معدنی ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد افرادی كه كمبود روی دارند ، در سیستم ایمنی بدن شان اختلال عملكرد شدید دارند. هم چنین افرادی که بدن شان کمبود روی ندارد طول مدت سرماخوردگی و آنفولانزای کمتری نسبت به بقیه دارند. گوشت قرمز. حبوبات و دانه های روغنی منبع خوبی از زینک هستند.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل