ورزش و تغذیه سالم استرس را کاهش می دهند

ورزش و تغذیه سالم استرس را کاهش می دهند

ورزش و تغذیه سالم استرس را کاهش می دهند | مطمئنا تمامی شما تجربه ی رویارویی با شرایط استرس زا و نگران کننده را داشته اید. تحمل فشار روحی و استرس به غیر از آن که به شرایط روحی و اعتماد به نفس افراد بستگی داشته باشد به نحوه ی تغذیه و همچنین شرایط بدنی آنها نیز مرتبط است.

داشتن یک برنامه غذایی مناسب و همچنین رعایت تغذیه سالم به بدن کمک می کند که در به دست آوردن اعتماد به نفس و کنترل سیستم عصبی دچار مشکل نشود. همچنین باعث می شود که فرمان گرفتن و کار کردن اعصاب در شرایط بحرانی دچار اختلال نشده و فرد بتواند موفق تر عمل کند. مطابق با تحقیقات مشخص شده است که افرادی که تغذیه سالمی دارند و روزانه به طور مرتب ورزش می کنند نسبت به دیگر اشخاص در شرایط بحرانی کمتر عصبی شده و کمتر دچار بحران های روحی می شوند.

در معرض استرس قرار گرفتن و تحمل شرایط پرفشار برای اکثر ما اجتناب ‌ناپذیر است. فشارهای اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، شغلی و … باعث می شود که بسیاری از ما هر روز استرس را تجربه کنیم. هنگامی که در معرض شرایط استرس زا و پر فشار قرار می‌گیریم بدن ما واکنش های متفاوتی نشان می‌دهد. اگر نتوانیم این واکنش ها را به درستی مدیریت کنیم مطمئنا باعث بروز مشکلاتی مانند چاقی و افزایش وزن و یا لاغری و کاهش وزن در بدن مان می شوند.

ورزش و تغذیه سالم استرس را کاهش می دهند

البته می‌توان با برنامه غذایی سالم و همچنین تغذیه سالم، ورزش کردن، خواب کافی، استراحت کافی و … بسیاری از این تاثیرات نامناسب را کاهش داد. در این مقاله با سایت من و رژیم همراه باشید تا متوجه شوید که چطور می توان با داشتن تغذیه سالم و برنامه غذایی مناسب اثرات نامطلوب تحمل استرس در بدن را کاهش داد.

هنگامی که با شرایط نامناسب و استرس زا مواجه می شویم غدد آدرنالین و سیستم عصبی پیامهایی را به تمامی نقاط بدن می فرستند که به ما کمک کنند که بهتر تصمیم بگیریم و در صورت لزوم برای بروز واکنش های فیزیکی مناسب آماده باشیم. یکی از ضروری ترین و همچنین حیاتی‌ترین غریزه های انسانی که همواره در رویارویی با شرایط نامناسب و استرس زا کمک می کند که بتوانیم این شرایط را مدیریت کرده و از آن سربلند بیرون آییم، غریزه واکنش “جنگ و گریز” نام دارد که نامی بسیار آشناست.

امروزه به دلیل زندگی در دنیای مدرن و استفاده از تکنولوژی های فراوان بیشتر در معرض مواجهه با شرایط خطرناک استرس زا هستیم. در این شرایط به راحتی دچار استرس شده و روزانه دفعات بسیاری عصبانی می شویم. غافل از اینکه تبعات بروز این گونه واکنش ها و شرایط استرس زا در آینده بر بدنمان چگونه خواهد بود؟

مطمئنا می دانید که بدن در رویارویی با این شرایط و موقعیت های استرس زا شرایطی کاملاً مشابه زمان “جنگ و گریز” در بدن ایجاد می کند. در واقع بدن کماکان به صورت کاملاً طبیعی و ناخودآگاه رفتارهای غریزی و ذهن ما را به شکل کاملاً طبیعی برای مواجهه با خطرات آماده می کند و اولویت کمتری برای دیگر فعالیتهای غیرضروری قائل می شود.

هضم و جذب غذا نیز یکی دیگر از آن فعالیت هایی است که در هنگام مواجهه با استرس اولویت پایین تری دارد. این اتفاق در بدن اصلاً نتیجه ی مثبتی ندارد، چرا که در صورت تکرار باعث می شود غذا به مدت بیشتری در معده مانده و طبیعتاً معده را ضعیف می‌کند و باعث می‌شود احساس ناخوشایندی داشته باشیم و در درازمدت باعث چاقی و اضافه وزن و همچنین چاقی های مفرط خواهد شد.


 

 

 

تحمل استرس طولانی مدت و مزمن رابطه ی مستقیمی با افزایش وزن و چاقی داشته و ذخیره ی چربی در نواحی شکمی و پهلو را افزایش می دهد. در واقع باعث چاقی شکم و پهلو شده و احساس ناخوشایندی را به فرد القا می کند. اما برای برخی از افراد مدیریت ضعیف استرس و همچنین ضعف در قدرت عملی رویارویی با استرس، یکی از مهمترین عوامل لاغری و کاهش وزن به حساب می آید. البته در هر حال نوع شرایط بدنی و ژنتیک مشخص می کند که هنگام رویارویی با استرس و تحمل طولانی مدت آن چاق یا لاغر خواهید شد.در واقع بسیاری از افراد هنگام رویارویی با استرس‌های طولانی مدت چاق شده و بسیاری از با آن ها لاغر می شوند. هر دوی این شرایط را می توان با تغذیه سالم و همچنین انجام تمرینات ورزشی مدیریت کرد. آگاهی از اینکه بدن هنگام رویارویی با استرس چگونه رفتار می کند می تواند به شما در مدیریت هرچه بهتر استرس و همچنین شرایط استرس زا کمک کند. بعد از تحمل یک دوره فشار و پر استرس معمولاً بدن در شرایط بازیابی قرار می گیرد. وضعیتی که در آن غذا خوردن های افراطی و میل به غذا خوردن و همچنین اشتهای زیاد دیده می شود. با قرار گرفتن فرد در شرایط بازیابی معمولا میزان سوخت و ساز بدن بسیار کاهش پیدا کرده تا انرژی لازم ذخیره بدن شود.

آگاهی از این الگوی بازیابی و همچنین ذخیره انرژی به شما کمک می کند که بتوانید مراحل مختلف تحمل فشار و استرس خود را مدیریت کرده و با کمک رژیم غذایی مناسب و همچنین تغذیه سالم هر چه سریعتر شرایط بازیابی را پشت سر گذاشته و اثرات منفی ناشی از آن را مانند چاقی و افزایش وزن و یا لاغری و کاهش وزن به حداقل برسانید.

توصیه‌هایی برای کاهش استرس با کمک رژیم غذایی مناسب

سعی کنید حتماً در طول روز حدود ۵ وعده غذایی میوه و سبزیجات میل کنید. در این وعده ها از غذاهایی استفاده کنید که سرشار از ویتامین ب، ث، منیزیم و … باشند. در واقع استفاده از این گونه ویتامین ها را جزء ضروریات برنامه غذایی سالم خود قرار دهید. همانطور که میدانید مصرف ویتامین های این گروه به شما کمک می کند که احساس نشاط و انرژی کرده و دوره پر استرس را راحت‌تر پشت سر بگذارید. خوردن سبزیجات با برگ سبز، موز، ماهی، گوشت قرمز، آجیل و حبوبات می‌تواند ویتامین B مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

ورزش و تغذیه سالم استرس را کاهش می دهند

مصرف ویتامین های گروه C نقش مهمی در تولید و ترشح هورمون های ضد استرس دارند. سعی کنید حتماً در رژیم غذایی خود از گوجه، مرکبات، فلفل، کیوی، سبزی، کلم بروکلی و سایر مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنید. منیزیم باعث استراحت ماهیچه ها و کاهش خشم افراد می شود. این ماده می تواند از طریق خوردن آجیل ها و مغزها جذب بدن شود. خصوصاً سبزیجاتی با برگ سبز، بادام زمینی، فندق، غلات سبوس‌دار، برنج قهوه ای و لوبیا منابع غنی از منیزیم هستند.

همانطور که باید مصرف سبزیجات و بعضی مواد غذایی مفید در بدن را برای مبارزه با شرایط استرس زا افزایش دهیم، بایستی اثرات منفی بعضی از غذاها را نیز بدانید که مصرف آنها را از رژیم غذایی مان حذف کرده و یا کاهش دهید.

کافئین

کافئین به طور طبیعی در بسیاری از نوشیدنی های غیر الکلی، شکلات، قهوه و چای یافت می شود. کافئین در صورت مصرف زیاد می تواند باعث ایجاد اثرات نامطلوبی در بدن شود. سعی کنید مصرف کافئین را با مصرف مواد گیاهی مناسب مانند جوشانده های گیاهی چای سبز جایگزین کنید. بهتر است که هرچه سریعتر نوشیدنی های الکلی کافئین دار و شیرین را با جایگزین های طبیعی آنها مانند آبمیوه های طبیعی و یا آب معمولی جایگزین کنید. با این کار می توانید میزان جذب کافئین در بدن انسان را تا حد مطلوبی کاهش دهید.

با توجه به اینکه مصزف کافئین در بدن حدود ۶ ساعت باقی می ماند سعی کنید بعد از ناهار هیچ نوشیدنی کافئین داری مصرف نکنید چرا که باعث می‌شود خواب شما مختل شده و نهایتاً دچار استرس و نگرانی شوید. در واقع توجه داشته باشید که داشتن خواب مناسب یکی از عوامل بسیار مهم در کاهش استرس و اثرات نامطلوب آن است.

ورزش و تغذیه سالم استرس را کاهش می دهند

مصرف الکل، نمک، قند و نیکوتین

به منظور کاهش مصرف قند و نمک الکل در زندگی تان برنامه ریزی کنید. مصرف این مواد بدن تان را از جذب مواد ضروری و مورد نیاز محروم می‌کند و اثر یک رژیم غذایی سالم و مناسب را به طور کلی از بین می برد. پس همین الان سیگار کشیدن را متوقف کنید. شاید به صورت کاملا موقتی کشیدن یک سیگار باعث آرامش لحظه‌ای شما شود اما در طولانی مدت استرس شما را افزایش داده و اثرات نامطلوب ناشی از آن را در بدنتان پدیدار می کند.
با رعایت تغذیه سالم و همچنین داشتن برنامه غذایی سالم می‌توانید مصرف مواد غذایی که باعث کم شدن استرس می شوند را افزایش داده و از خوردن غذاهایی که باعث تشدید استرس می شوند اجتناب کنید.

اگر بتوانید برنامه غذایی مناسبی را جهت کنترل فشار و استرس در زندگی خود دنبال کنید، قطعا احساس بهتری خواهید داشت و می‌توانید آمادگی خود را برای غلبه و تحمل شرایط پر استرس افزایش دهید. در واقع بعد از غلبه بر استرس و فشار، به سرعت بهبود پیدا می کنید. با انجام همین کارهای ساده به راحتی می توانید آرامش را به خانواده، بدن و روح خود بازگردانده و تجربیات خوشایندی برای خود رقم بزنید.

حال اگر می خواهید که برنامه غذایی خود را مدیریت کرده و از شر چربی های اضافی و چربی شکم و پهلو خلاصی پیدا کنید می‌توانید از رژیم‌های غذایی سایت من و رژیم استفاده کرده و خیلی سریع اثرات معجزه آسای آن را مشاهده کنید. با ما همراه باشید و لذت داشتن تناسب اندام و روح و روانی سالم را تجربه کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل